Waarom wordt mijn PV-stroom niet zelf verbruikt?

Pagina: 1
Acties:

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:10
Ik heb zojuist de P1 meter (van SmartGateways) in de slimme meter in ons nieuwe huis ingeprikt. Onze PV installatie (2 eigenlijk, een Enphase en een SolarEdge) leveren op dit moment zo een 200 Watt. De warmtepomp loopt continu, dus we verbruiken nu zeker meer dan 200 Watt. Volgens de P1 meter neem ik zo een 1300 Watt af en lever ik 100 Watt terug.

Ik ben van ons oude huis gewend dat alle eigen opwek eerst zelf wordt verbruikt en pas als je meer opwekt dan verbruikt gaat het terug het net op. Hoezo gebeurt dat nu niet?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:14

Reptile209

- gers -

Zit de warmtepomp op meerdere fasen, en lever je maar op één van die fasen terug? Dan zal dat de reden zijn: wat je op de 'verkeerde' fase teruglevert, kan niet door je warmtepomp gebruikt worden en gaat dus het net in.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:10
Reptile209 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:11:
Zit de warmtepomp op meerdere fasen, en lever je maar op één van die fasen terug? Dan zal dat de reden zijn: wat je op de 'verkeerde' fase teruglevert, kan niet door je warmtepomp gebruikt worden en gaat dus het net in.
O joh, goede vraag. Zo diep zit ik er helemaal niet in. Hoe kan ik dit checken? Omdat ik zo een 100 Watt teruglever heb ik zojuist eens veel lampen aangezet. Mijn afname gaat meteen omhoog met het betreffende Wattage, maar hij blijft tegelijkertijd vrolijk terugleveren rond de 100 Watt...

Edit: @Reptile209: volgens mij heb je gelijk. Ik zie alleen afname op L1, en een beetje teruglevering op L2 en de rest op L3. Betekent dit dat zodra het salderen stopt ik de pineut ben? Of verrekent de meter dit al intern?

[ Voor 15% gewijzigd door zunrob op 19-12-2024 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:30
Let op dat je tellerstanden in zo'n geval wel alleen opwekking of teruglevering zullen registreren. Dat is verplicht. Dat heet "intern salderen" en is wat anders dan waar de huidige discussie over salderen over gaat. Intern salderen zal waarschijnlijk altijd blijven bestaan.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:00
OnTracK schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:19:
Let op dat je tellerstanden in zo'n geval wel alleen opwekking of teruglevering zullen registreren. Dat is verplicht. Dat heet "intern salderen" en is wat anders dan waar de huidige discussie over salderen over gaat. Intern salderen zal waarschijnlijk altijd blijven bestaan.
Hoezo waarschijnlijk? Dat is verder toch een interne aangelegenheid, hoe je het zelf aansluit lijkt me? Of mis ik iets?

[ Voor 10% gewijzigd door Nopheros op 19-12-2024 13:16 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:30
Bij 1-fase gaat intern salderen automatisch doordat de stroom gewoon gaat waar deze nodig is.
Bij 3-fase gaat intern salderen over verschillende fases niet automatisch, en wordt het door de meter gedaan, juist om de gelijkheid met 1-fase hierin te behouden. Daarom is de kans ook zo klein dat intern salderen gaat verdwijnen.

Heel erg in theorie kunnen de regels veranderen en kan de software van de meter gewijzigd worden. In andere landen worden dezelfde meters gebruikt maar met andere regels, en als je niet op dezelfde fase opwekt als verbruikt hogen beide tellers tegelijk op.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
OnTracK schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:19:
Dat heet niet intern salderen, we moeten echt af van de term salderen hier aan te koppelen. Salderen is puur de administratieve subsidie. Dit is gewoon netto afrekening / registratie en heeft dus helemaal niets met salderen en de wetgeving hierover te maken. Maar dit, hoe goed bedoelt ook, intern salderen te noemen leidt telkens weer tot grote verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@zunrob Hoe meters vermogen rapporteren via P1 is volgens mij een beetje (te) vrij gelaten. Met mijn meter (Landis Gyr E360) is ook steeds maar één van de totale vermogensmeters actief. Dus of Power consumed/import is groter dan 0W of Power produced / export is groter dan 0W.

Maar de vermogens van de individuele fases kunnen nog wel de tegenovergestelde actief hebben. Dit is volgens mij ook hoe de meeste meters het doen maar volgens mij is hier geen echte verplichting voor. Die bestaat wel voor de telwerken voor energie, hiervan mag ten aller tijde maar een enkele meter tegelijk oplopen.
Pagina: 1