Uitbouw/Serre zijkant woning constructieberekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 13:47
Mijn vraag

Afgelopen herfst zijn wij ingetrokken in onze nieuwe woning en hebben daar behoorlijk wat verbouwingsplannen. Een van die zaken is een uitbouw/serre om de keuken om te toveren tot een leefkeuken.

Hoewel de aannemer van de serre aangeeft dat er geen vergunning nodig is, blijft het toch aan mij knagen dat het doorbreken van de draagmuur (want zijkant woning) toch echt vergunningsplichtig is. Tegen het advies van de aannemer in wil ik toch een constructie berekening en een vergunning aanvragen voor deze uitbouw.

Situatie
  • Serre uitbouw van 4x2 meter waarbij de hoogte gelijk is met de begane grond.
  • Er is voldoende perceel om een dergelijke uitbouw vergunningsvrij te plaatsen
  • De Serre wordt volgens het omgevingsloket op het achtererf geplaatst (volgens de regels vergunningsvrij)
  • De doorbraak is niet aan de achterzijde woning (daar waar nu al raampartij zit) maar aan de zijkant (daar waar een constructiemuur staat)
  • Er zijn bouwtekeningen uit het archief beschikbaar, maar die zijn niet digitaal
Mijn vragen:
  • Is het inderdaad nodig om een vergunning aan te vragen voor een dergelijke uitbouw?
  • Wat zou een constructieberekening kosten voor een dergelijke uitbouw. Hiermee rekening houdende met een fundering, en doorbraak van een draagmuur.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Omgevingsloket en de gemeente blijven onduidelijk over de noodzaak van een vergunning. De aannemer geeft aan dat het niet nodig is. Ik lees op internet wel dat een uitbouw vergunningsvrij is. En dat een draagmuur doorbreken altijd vergunningsplichtig is (tenzij achtergevel).

Offerte van de constructiebrekening via de aannemer komt nu uit op 3600 euro. Dat lijkt mij veel gezien de genoemde cijfers op internet. Hier wordt gesproken tussen de 500 en 1500 euro.

Alle reacties

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
De 2 keren dat ik een constructieberekening heb laten uitvoeren was dat onder de 1500 euro inderdaad.
Ik heb het hier laten doen: https://faasenvaniterson.nl

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:06
Heb je de gemeente gebeld en daar aan een medewerker van de afdeling vergunningen gevraagd of je een vergunning nodig hebt voor je plannen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• McMark
No Hands schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:12:
Heb je de gemeente gebeld en daar aan een medewerker van de afdeling vergunningen gevraagd of je een vergunning nodig hebt voor je plannen?
Uiteraard. En die blijven hameren op, doe de aanvraag maar en dan gaan we daar antwoord op geven :+

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

McMark schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:44:
Omgevingsloket en de gemeente blijven onduidelijk over de noodzaak van een vergunning.
Wat is er onduidelijk aan de vergunningscheck van het omgevingsloket? Je krijgt vragen, geeft antwoorden en er rol Ja of Nee uit... toch?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• No Hands
McMark schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:36:
[...]

Uiteraard. En die blijven hameren op, doe de aanvraag maar en dan gaan we daar antwoord op geven :+
Irritant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Question Mark schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:57:
[...]

Wat is er onduidelijk aan de vergunningscheck van het omgevingsloket? Je krijgt vragen, geeft antwoorden en er rol Ja of Nee uit... toch?
Dat zou je verwachten maar nee, soms is het antwoord: bel je gemeente..

• McMark
Exact dit
En dus de onduidelijkheid over achtererf gebied en zijgevel. Ik ga er vanuit dat ik een vergunning nodig heb, en dus ook een constructietekening. De vraag blijft dan, wat is daar een 'normaal' bedrag voor.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:49
McMark schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:36:
[...]

Exact dit
En dus de onduidelijkheid over achtererf gebied en zijgevel. Ik ga er vanuit dat ik een vergunning nodig heb, en dus ook een constructietekening. De vraag blijft dan, wat is daar een 'normaal' bedrag voor.
bel die ik hierboven link op, die kunnen je vast wel een indicatie geven over de telefoon.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:01
Mij staat bij dat wanneer je een constructieve wijziging gaat doen, wat jij nu ook doet door middel van je zijgevel open breken, heb je ten alle tijde een vergunning nodig. Dan heb je het niet nodig voor je gehele serre, maar puur voor het doorbreken van de muur en het plaatsen van de stalen constructie.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-05 18:09
draagmuur doorbreken is in alle gevallen vergunnings plichtig hoor.

(nee niet de serre ansich..wel die doorbraak..dus of je die doorbraak nu doet om een andere raam te plaatsen of wat dan ook...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Volgens dit bericht lijkt het niet nodig:

https://www.omgevingsweb....-vergunningvrije-aanbouw/

Een constructieberekening kun je natuurlijk wel (laten) maken, vooral voor jezef.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 20:29
Mij is in 2016 verteld dat onze draagmuur doorbraak níet vergunningsplichtig was. Gemeente Zaltbommel was dat.

Heb wel een constructie berekening laten maken en gelukkig maar want de stalen balk moest toch een tandje zwaarder dan wat de aannemer had bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:11
Let op: ook als iets vergunningsvrij is word je geacht te bouwen volgens het bouwbesluit. En een houten wandje of gemetseld muurtje kan een aannemer nog wel praktisch inschatten (is vaak redelijk standaard) maar zonder berekening een stalen portaal of een fundering bedenken is nogal een gok.

En wat zelfs aannemers nog wel eens vergeten: bij een doorbraak gaat het niet alleen om wat voor ligger je boven je opening aanbrengt maar ook om de gevolgen voor de bestaande fundering. Wij zouden als ingenieursbureau rijk worden als we geld krijgen voor elke keer dat een aannemer vraagt "is die stalen onderbalk op de fundering nu echt nodig?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
McMark schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:44:
Mijn vraag

Afgelopen herfst zijn wij ingetrokken in onze nieuwe woning en hebben daar behoorlijk wat verbouwingsplannen. Een van die zaken is een uitbouw/serre om de keuken om te toveren tot een leefkeuken.

Hoewel de aannemer van de serre aangeeft dat er geen vergunning nodig is, blijft het toch aan mij knagen dat het doorbreken van de draagmuur (want zijkant woning) toch echt vergunningsplichtig is. Tegen het advies van de aannemer in wil ik toch een constructie berekening en een vergunning aanvragen voor deze uitbouw.

Situatie
  • Serre uitbouw van 4x2 meter waarbij de hoogte gelijk is met de begane grond.
  • Er is voldoende perceel om een dergelijke uitbouw vergunningsvrij te plaatsen
  • De Serre wordt volgens het omgevingsloket op het achtererf geplaatst (volgens de regels vergunningsvrij)
  • De doorbraak is niet aan de achterzijde woning (daar waar nu al raampartij zit) maar aan de zijkant (daar waar een constructiemuur staat)
  • Er zijn bouwtekeningen uit het archief beschikbaar, maar die zijn niet digitaal
Mijn vragen:
  • Is het inderdaad nodig om een vergunning aan te vragen voor een dergelijke uitbouw?
  • Wat zou een constructieberekening kosten voor een dergelijke uitbouw. Hiermee rekening houdende met een fundering, en doorbraak van een draagmuur.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Omgevingsloket en de gemeente blijven onduidelijk over de noodzaak van een vergunning. De aannemer geeft aan dat het niet nodig is. Ik lees op internet wel dat een uitbouw vergunningsvrij is. En dat een draagmuur doorbreken altijd vergunningsplichtig is (tenzij achtergevel).

Offerte van de constructiebrekening via de aannemer komt nu uit op 3600 euro. Dat lijkt mij veel gezien de genoemde cijfers op internet. Hier wordt gesproken tussen de 500 en 1500 euro.
toon volledige bericht
Alle werkzaamheden die direct voor een vergunningsvrije verandering worden gedaan voor een uitbouw of dakkapel zijn per definitie ook vergunningsvrij qua constructie. Daar vallen ook muurdoorbraken onder er is geen beperking welke gevel of welk dakvlak dat is. dat zou ook raar zijn want de achtergevel is danwel in veel rijtjes huizen maar beperkt constructief maar vaak genoeg ook onderdeel van de hoofdraagconstructie.

https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/13

Overgens ben jij opdrachtgever en kan je gewoon zelf een constructieberkening laten maken en de aannemer middels de opdrachtverstrekking verplichting het rapport van de constructeur te volgen. uiteraard volgt daarna de offerte en kan de aannemer zijn prijzen dus nog een beetje tweaken ;) . Het is ook handig om via die zelfde opdracht dingen als Nen 3569:2018 aan te geven dat voorkomt verrassingen.

vergunningsaanvraag zou ik niet doen als het niet nodig is, dat geeft veder weinig extra's.
Pagina: 1