Kan een airco (Mitsui) stinken als ie uitstaat?

Pagina: 1
Acties:

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:38
Ik ben een beetje radeloos m.b.t. dit issue, dut hopelijk kunnen jullie helpen. Sinds ongeveer 3 weken hebben we de sleutel van ons nieuwe huis. Sinds afgelopen weekend zijn we over. Toen we de tweede nacht wilden gaan slapen roken we in onze slaapkamer een muffe lucht, die ik niet helemaal goed kan plaatsen. Van de zolder lijkt het niet te komen (die ruikt naar droog hout). In de andere kamers onder de zolder is deze geur niet aanwezig.

Het enige dat anders is in deze betreffende kamer is dat er een airco hangt. Deze is door de vorige bewoners recent geplaatst, omdat de oude defect was gegaan voordat de overdracht plaatsvond. Betreft een Mitsui CDX9HP24 geplaatst eind september. Ik ga er van uit dat ie niet veel gebruikt is.

Nu heb ik een aantal vragen:
1) Kan het zijn dat, ondanks dat de airco uitstaat, er een muffe lucht uitkomt? Of is het circuit dan gesloten?
2) Als ik vanuit de tuin kijk zie ik diverse slangen/kabels door een gat in de muur naar binnen lopen, maar ik zie niks van pur. Had dit niet dicht moeten zitten? Oftewel kan er een muffe lucht door het gat langs de slangen en kabels lopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chRHyqJ00N3o7L93Yjbr7Mizl8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zLcfVLhFokRoRzISDrWe9x5J.png?f=fotoalbum_large

3) Ik kan nergens een handleiding van deze unit vinden, weet iemand hoe ie open gaat zodat ik naar de filters kan kijken? Heb al voorzichtig geprobeerd aan de witte kap te trekken aan de onderkant, die lijkt links wel los te komen, maar rechts niet. Heb al redelijk wat kracht gezet, maar ben bang dat ie van de muur komt als ik harder trek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M61pCjGFNG4_aO1bP_vUizqdINg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IoWTYRtlOJxbpaZMQiJ1j1Xe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 19-12-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ik heb er ook 1 zonder stank en dat komt echt niet door een gat in de muur

Hoezo handleiding hoe die open gaat..
Je kan de klep toch gewoon omhoog doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

zunrob schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:29:

3) Ik kan nergens een handleiding van deze unit vinden, weet iemand hoe ie open gaat zodat ik naar de filters kan kijken? Heb al voorzichtig geprobeerd aan de witte kap te trekken aan de onderkant, die lijkt links wel los te komen, maar rechts niet. Heb al redelijk wat kracht gezet, maar ben bang dat ie van de muur komt als ik harder trek.
https://mitsuinederland.n...ebruiksaanwijzing-ac1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Een airco kan zeker gaan stinken als hij vochtig blijft nadat je een poosje hebt gekoeld. Bij mijn Mitsubishi airco kan ik instellen dat hij (met gesloten klep) nog 2u blijft ventileren zodat de warmtewisselaar kan drogen (functie heet "self clean").

Filters even inspecteren en schoonmaken. Als je met neus vlakbij de airco gaat staan en je zet hem op ventileren, ruik je het dan gelijk? Dan is de warmtewisselaar vies (bacteriën), flink afspuiten met een plantenspuit (drukspuit) met warm water.

Gat lijkt wel iets van PUR te zijn gebruikt, getuige de gele/bruine klodders rondom de opening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16
Zoek de oorzaak maar elders. Komt niet van de airco.

Met een goede bui loopt het water overigens zo via de leidingen en kabels naar binnen.

Beter even de installateur vragen wanneer hij zijn werk komt afmaken....

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
boyette schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:44:
Ik heb er ook 1 zonder stank en dat komt echt niet door een gat in de muur

Hoezo handleiding hoe die open gaat..
Je kan de klep toch gewoon omhoog doen
Hoe dan? Ik heb er best al wat kracht op gezag, maar de airco lijkt nog eerder van de muur te komen dan dat er een klep open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Gieliovd520 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:27:
Zoek de oorzaak maar elders. Komt niet van de airco.

Met een goede bui loopt het water overigens zo via de leidingen en kabels naar binnen.

Beter even de installateur vragen wanneer hij zijn werk komt afmaken....
Die zegt simpelweg dat dit is hoe het hoort. En komt dus niet terug. Hoe behoort dit afgewerkt te worden? Deze airco is vorig jaar nog door oude bewoners geplaatst. Het eerste dat je hoort als je dit bedrijf belt, een automatische boodschap, is dat alle garantie vervalt als je het niet zelf hebt aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
ThinkPad schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 12:54:
Een airco kan zeker gaan stinken als hij vochtig blijft nadat je een poosje hebt gekoeld. Bij mijn Mitsubishi airco kan ik instellen dat hij (met gesloten klep) nog 2u blijft ventileren zodat de warmtewisselaar kan drogen (functie heet "self clean").

Filters even inspecteren en schoonmaken. Als je met neus vlakbij de airco gaat staan en je zet hem op ventileren, ruik je het dan gelijk? Dan is de warmtewisselaar vies (bacteriën), flink afspuiten met een plantenspuit (drukspuit) met warm water.

Gat lijkt wel iets van PUR te zijn gebruikt, getuige de gele/bruine klodders rondom de opening.
Dit, schimmel vorming.
Krijg je ook vaak bij een airco in een auto.

Riool lucht zou kunnen als de kabels en leidingen door een spouw lopen die in verbinding staat met de kruipruimte waar de riool kapot is...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:45
Even een onderhoudsbeurt aanvragen bij je aircoboer. Grote kans dat het schimmel is wat in je airco zit.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Schimmel in een nieuwe airco, lijkt heel erg onwaarschijnlijk en een onderhoudsbeurt is dus zinloos.

Een airco is een gesloten systeem die via de slangen enkel temperatuur transporteert die in de ruimte zelf door een ventilator achter een radiator eruit geblazen wordt, dus dat kan niet stinken.

Waarschijnlijk komt die lucht vanuit de spouw tussen de muren en langs de leidingen naar de ruimte waar de airco hang.
Leidinggaten aan die kant afkitten zal het wel oplossen vermoed ik.
En wat purschuim in het leidinggat buiten kan ook geen kwaad, dat voorkomt trek en beveiligt tegen regenwater.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 06-07-2025 10:21 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:52
Veel vermoedens hier, ding is geplaatst door een bedrijf? Mooie prutser dan zo te zien.

En ja airco kan al zeker na genoemde periode gaan stinken ja , je zult niet de eerste zijn.

Gezien de weinige kennis die je er zelf over hebt, niet aan gaan kloten en gewoon erkend bedrijf in regio contacten.

En jullie wonen er pas 3 weken?? Dan stonk ding ook al voor de verkoop, je kan ook eens contacten met je makelaar, misschien verborgen gebrek??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ivo1969 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:25:
Veel vermoedens hier, ding is geplaatst door een bedrijf? Mooie prutser dan zo te zien.

En ja airco kan al zeker na genoemde periode gaan stinken ja , je zult niet de eerste zijn.

Gezien de weinige kennis die je er zelf over hebt, niet aan gaan kloten en gewoon erkend bedrijf in regio contacten.

En jullie wonen er pas 3 weken?? Dan stonk ding ook al voor de verkoop, je kan ook eens contacten met je makelaar, misschien verborgen gebrek??
Topic is 7 maanden oud, ik mag hopen dat er inmiddels al een airco installateur is langsgeweest voor een onderhoudsbeurt. Je gaat niet 7 maanden in een muffe schimmellucht slapen :+

Verborgen gebrek lijkt me hier niet aan de orde. Airco buitenunit is visueel niet netjes geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Het is een oud topic idd. We zijn ondertussen vrij zeker dat de stank niet uit de airco komt. Die was enkele maanden (2 volgens mij) voor sleuteloverdracht geleverd. Over het bedrijf dat heeft geïnstalleerd (best grote firma in het zuiden van het land) vind ik wel iets ja, maar daar kom ik niet mee verder.

We zijn ondertussen vrij zeker dat de stank komt vanaf het dak/spouw, aan de andere kant van de kamer. Hier zit een lekkage in het dak.

Toch bedankt voor alle reacties! Inhoudelijk nog 2 vragen:
1) Ik krijg nog steeds geen kap open om de filters te kunnen reinigen.
2) Hoe kom ik bij de leidingen aan de binnenkant zodat ik er wat kit langs kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Pagina 9 van de gebruiksaanwijzing, zie pdf van de bovengenoemde link...
:F

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 06-07-2025 11:15 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
natural colour schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:13:
Pagina 9 van de gebruiksaanwijzing, zie pdf van de bovengenoemde link...
:F
Ik had duidelijker moeten zijn. Deze handleiding is niet van toepassing op deze betreffende airco. In de handleiding zie je een losse kap die open kan, deze lijkt een geheel te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Wypk_HS_FtfsXuB1DnsJ4C30Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27L1cZD0GUZQjRIEhVgqysT9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al navraag gedaan bij de firma, maar ook zij kan me niet helpen aan de juiste handleiding.

Als ik beneden aan de kap trek is het enige dat beweegt de volledige airco unit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
zunrob schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:52:
[...]
Ik had duidelijker moeten zijn. Deze handleiding is niet van toepassing op deze betreffende airco. In de handleiding zie je een losse kap die open kan, deze lijkt een geheel te zijn.
Er zit toch een typeplaatje aan de zijkant, aan de hand van het juiste model moet het toch niet zo moeilijk zijn de handleiding te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Nielson schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:12:
[...]
Er zit toch een typeplaatje aan de zijkant, aan de hand van het juiste model moet het toch niet zo moeilijk zijn de handleiding te vinden?
Klopt, type staat ook in de OP gepost. Maar ik heb hem niet kunnen vinden toen ik 7 maand geleden zocht. Wel een generieke installatie handleiding. Zal binnenkort nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:52
stin00 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Topic is 7 maanden oud, ik mag hopen dat er inmiddels al een airco installateur is langsgeweest voor een onderhoudsbeurt. Je gaat niet 7 maanden in een muffe schimmellucht slapen :+

Verborgen gebrek lijkt me hier niet aan de orde. Airco buitenunit is visueel niet netjes geinstalleerd.
Oeps niet opgelet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 19:48

VW-Arjan

★★★★★

En een mailtje maar de fabrikant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
zunrob schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:26:
[...]
Klopt, type staat ook in de OP gepost. Maar ik heb hem niet kunnen vinden toen ik 7 maand geleden zocht. Wel een generieke installatie handleiding. Zal binnenkort nog eens proberen.
Kwam volgens mij net ook al een reactie van je tegen onder een YT video :) Wat ik zo kan vinden worden deze ook als Midea verkocht, en die hebben wel een model wandunit wat er redelijk op lijkt (qua plaatsing led display en volledige kap ipv klep). Daarvan lijkt het filter toegankelijk aan de bovenkant (hoewel jij daar niet veel ruimte lijkt te hebben):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8s4KlQ-iFF77NPzkL8ICZYsqsg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dw5X6AsS8l4zsoogJhDyGSWw.png?f=fotoalbum_large

De hele kap verwijderen lijkt wat ingewikkelder, hoewel mogelijk niet alle stappen noodzakelijk zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YA3xH6nrN3xOIJT59SPzw57wekw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aMcUCgOiDu8uya3m8oLiavok.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpEjLyvyZHPKbg6JQTbS80aWIis=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OC7uzDIHtRfJ309O0mS04Yix.png?f=user_large
Pagina: 1