Isolatie betonnen vloer zonder kruipruimte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kroesek93
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 07:10
Goedemorgen,

Wij hebben de muren van onze berging/washok geïsoleerd en nu is de vloer aan de beurt. Er ligt nu een tegenvloer op beton. Dit beton is gestort op zand; geen kruipruimte dus. De vloer is erg koud, vandaar dat wij er toch iets van isolatie op willen aanbrengen.

De vloer is ongeveer 7 vierkante meter. Welke isolatie zou ik het best kunnen gebruiken? Ik wil de tegels laten liggen en de isolatie hierop verwerken om vervolgens af te werken met click pvc.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:16
een plaatje xps. board is gps waar je bijvoorbeeld direct weer nieuwe tegels op kunt plakken. Maar om iets warm te krijgen moet je er warmte instoppen, iets isoleren zorgt er niet vanzelf voor dat het warm wordt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• kroesek93
Dat ben ik met je eens maar iets van isolatie zou toch wel optrekkende kou kunnen tegenhouden? We willen er ook gaan verwarmen met een elektrische radiator aan de muur, komt tevens een warmtepompdroger in de ruimte te staan. Ik heb gezocht naar XPS maar ik krijg verschillende producten te zien in verschillende diktes. Wat zou jij aanraden?

• No Hands
isoleren doe je altijd zo dik als maar enigszins mogelijk is. Bij een opbouw bovenop de vloer is dat vaak beperkt tot een cm of twee ivm deuren en andere zaken met vaste hoogtes.

natuurlijk voelt het minder koud als je met je voet op een stik pvc staat waar direct isolatie onder zit. Maar de ruimte wordt niet warm zonder stoken.

• kroesek93
Zeker, alleen zou het ook zonde zijn om meer te moeten stoken omdat je vloer een enorme koude brug is. Deuren inkorten is geen probleem hier, kan rustig een paar cm af. Het is natuurlijk wel zo dat ik met 2 cm isolatie een niet zo hoge RD-waarde kan kiezen. Nou hoeft dat denk ik ook niet want ten opzichte van de huidige situatie is alle isolatie al winst, wat betreft de vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:27
Beste is de betonnen vloer eruit te breken en dan schuimbeton erin.
XPS isoleert niet geweldig, maar het is beter dan niets.
PIR isoleert beter maar kan minder goed tegen condensvocht (waar je waarschijnlijk wel wat last van zult krijgen)

• kroesek93
Bij de bouwmarkt hebben ze bijv. een ondervloer Isobase (goudkleurig).

"De harmonica ondervloer is gemaakt van XPS en is voorzien van een vochtscherm, waardoor deze ook geschikt is voor een draagvloer met nieuwbouw restvocht. Het vochtscherm is voorzien van de tape waarmee de verschillende banen dampdicht verbonden worden om vochtwerking van onderuit tegen te gaan. De ondervloer is gevouwen wat installatie eenvoudig maakt. De ondervloer heeft een hoge warmtegeleiding die de warmte gelijkmatig onder je vloer verdeelt en is daardoor uitermate geschikt voor vloerverwarming."

Ik zoek eigenlijk iets wat juist optrekkende kou tegengaat, zou dit "Isobase" geschikt zijn?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:27
kroesek93 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:30:

"De harmonica ondervloer is gemaakt van XPS en is voorzien van een vochtscherm, waardoor deze ook geschikt is voor een draagvloer met nieuwbouw restvocht. Het vochtscherm is voorzien van de tape waarmee de verschillende banen dampdicht verbonden worden om vochtwerking van onderuit tegen te gaan. De ondervloer is gevouwen wat installatie eenvoudig maakt. De ondervloer heeft een hoge warmtegeleiding die de warmte gelijkmatig onder je vloer verdeelt en is daardoor uitermate geschikt voor vloerverwarming."

Ik zoek eigenlijk iets wat juist optrekkende kou tegengaat, zou dit "Isobase" geschikt zijn?
Nee dat spul isoleert juist zo weinig mogelijk.

Als je 2 cm PIR kwijt kunt dan heb je al een R van 0,9 wat al veel beter dan niets is.
Je gaat dan wel zo'n 3 cm omhoog, en je afwerkvloer moet stijf/hard zijn ander krijg je er deuken in.
Je moet proberen te voorkomen dat er warme lucht bij je koude betonvloer kan komen (want die gaat een heel stuk kouder worden met wat isolatie erop) want dan ga je condens krijgen. Als het een klein vloertje is waar weinig beweging in zit zou ik het rondom luchtdicht afkitten.

• kroesek93
Het is wel een stuk vloer wat veel belopen wordt, het is namelijk de toegang tot de keuken en aan de andere kant de garage. Zou je een click pvc vloer direct op de PIR kunnen leggen?

• kroesek93
Ik weet niet of dit op dit forum mag maar zou dit niet wat zijn om direct op de tegels te leggen?

https://www.gamma.nl/asso...2ilTAZEAQYBCABEgJVF_D_BwE

• No Hands
kroesek93 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:30:

Isolatie is stilstaande lucht.
Je kunt je vast voorstellen dat er in een plaat xps of pir van 2cm dik veel meer lucht past dan in die folie van de gamma van een paar mm dik. Dat werkt gewoon niet.

• kroesek93
Ben ik met je eens, dan zou ik nog wel moeten zorgen voor een harde ondergrond om de vloer te leggen. Tenzij je pvc neemt met geïntegreerde ondervloer maar dat is weer erg prijzig. Ik neem aan dat ik niet direct kan vloeren op een PIR plaat?

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:29
Een wat onbekende oplossing kan zijn het inpakken van de buitenzijde van de vloer / fundering. Als dat goed aan alle zijden lukt zal de vloer langzaam opwarmen richting kamertemperatuur. Het warmteverlies door het zandpakket is uiteindelijk vrij laag door de dikte er van.

• No Hands
kroesek93 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:44:
Ben ik met je eens, dan zou ik nog wel moeten zorgen voor een harde ondergrond om de vloer te leggen. Tenzij je pvc neemt met geïntegreerde ondervloer maar dat is weer erg prijzig. Ik neem aan dat ik niet direct kan vloeren op een PIR plaat?
Ik noemde juist XPS omdat dat drukvast is, PIR ook. Wordt beide gebruikt voor platte daken waar je ook op loopt, loopt. Niet dansen met naaldhakken en andere zaken die een hele hoge puntbelasting hebben. Daar moet je gewoon direct op kunnen vloeren als je vloermateriaal niet het dunste goedkoopste stukje pvc is dat je kan vinden.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:40
Het is belangrijk om te snappen waar de kou vandaan komt.
vaak is dat niet onder het midden van een ruimte, notabene droog zand met een diepte van een meter heeft een Rc van 5!
De kou komt voornamelijk via de muren die aan buiten grenzen, hier zou je voor de fundering isolatie (XPS) kunnen plaatsten om de ergste kou (de kou komt van buiten, via de grond naar binnen) te weren.
daarnaast kan een kleine 2cm isolatie op de vloer het aangenamer maken. helaas verlies je dan de enorme warmtecapaciteitswerking van de betonvloer : is een soort accu die heel veel warmte kan opslaan of juist hongerig is naar warmte en dus koud aanvoelt.
Door er isolatie op te leggen en een el. kacheltje alleen bij aanwezigheid te gebruiken heb je de ruimte snel warm. ik zou zelf die buffer willen blijven gebruiken

diskeltische lurker

• kroesek93
Zal de situatie nog iets verduidelijken, mogelijk helpt dat.

Ruimte is ongeveer 18/19 m3.
Dak is van bovenaf geïsoleerd met PIR.

1 muur grenst aan het huis dus is "warm".
1 muur grenst aan de garage, is enkel steens en heb ik vanuit binnen (dus aan de washok kant) geïsoleerd met steenwol.
2 muren muren grenzen aan buiten. De buiten muur is enkel steens en de vorige bewoner heeft van binnenuit (vanuit het washok) een voorzetwand geplaatst van gasbeton blokken en deze afgestuct.Zit een kleine spouw van zo'n 2cm tussen deze voorzetwand en de buitenmuur.
Vloer is beton op zand.

Denk inderdaad ook dat de kou van buiten en de garage door de vloer trekt en omhoog komt. Persoonlijk denk ik dat als ik de vloer aanpak, al is het maar een paar cm, dit al veel verschil maakt. Die buffer die Technopeter schetst was mij niet bekend. Als dat zo is dan kan isoleren van de vloer juist weer geen goed idee zijn?

De ruimte zit nu op een luchtvochtigheid van rond de 70/80. Nu 80 zelfs. Ruimte wordt nog niet verwarmd, ben voornemens een elektrische wand radiator te plaatsen. Aan de andere kant, het is een washok en geen actieve leefruimte. Er staat een wasmachine, een koelkast en er komt een warmtepompdroger bij. Kan mij voorstellen dat verwarmen (voor het vocht) en afzuigen (ook voor het vocht) dan wel wenselijk is. Er zit een raam in die draai/kiep kan maar om die nou continue open te zetten lijkt mij ook niet wat.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
technopeuter schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:17:
... helaas verlies je dan de enorme warmtecapaciteitswerking van de betonvloer : is een soort accu die heel veel warmte kan opslaan of juist hongerig is naar warmte en dus koud aanvoelt....
Dat is net iets wat je héél graag verliest; ik snap echt niet waarom je dit als een nadeel wil verpakken 8)7
kroesek93 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:40:
...Die buffer die Technopeter schetst was mij niet bekend. Als dat zo is dan kan isoleren van de vloer juist weer geen goed idee zijn? ...
Die buffer heeft is net een nadeel, je wil niet dat de vloer superkoud blijft als je aan het stoken bent, zeker in een vochtige ruimte (dan condenseert alles op de vloer). Isolatie is wat je wil.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Ik lees dat een kurken ondervloer van 4 a 5 mm al goed zou isoleren. Als het optrekkende kou al tegenhoudt zal dat al heel wat zijn. Volgens mij is kurk dan ook een relatief goedkope oplossing als ondervloer. Wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
kroesek93 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:26:
Ik lees dat een kurken ondervloer van 4 a 5 mm al goed zou isoleren. Als het optrekkende kou al tegenhoudt zal dat al heel wat zijn. Volgens mij is kurk dan ook een relatief goedkope oplossing als ondervloer. Wat jullie?
EPS of PIR maar dat is al gezegd. Dikker is beter. Minimaal 5cm zou ik op mikken. Eventueel door de tegels er ook uit te halen om daarmee 2cm te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Ja dat snap ik maar ergens vind ik dat de moeite niet voor met alle respect de berging. Als een goede ondervloer al enigszins kou tegenhoudt, of in ieder geval beter wordt dan het nu is, dan kan ik daar mee leven. Dan is de vraag welke ondervloer. Dat uitbikken en flink isoleren beter helpt snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:45
Dit lees ik bij een verkoper van click pvc:
Een ondervloer voor click PVC is absoluut nodig om alles uit uw vloer te halen. Zonder ondervloer kunt u namelijk niet optimaal genieten van de voordelen van deze vloer. Een click PVC ondervloer zorgt ervoor dat de vloer mee veert en stabiel op de grond ligt
N.m.i. wordt de functie van ondervloer overgenomen door de XPS. Zal i.i.g. geen kwaad kunnen.

Voor het beperken van stookkosten is hoe dikker hoe beter (tot zekere grens), maar voor het verhogen van het comfort is een paar cm XPS al voldoende.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:59

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

kroesek93 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:40:
Zal de situatie nog iets verduidelijken, mogelijk helpt dat.

Ruimte is ongeveer 18/19 m3.
Dak is van bovenaf geïsoleerd met PIR.

1 muur grenst aan het huis dus is "warm".
1 muur grenst aan de garage, is enkel steens en heb ik vanuit binnen (dus aan de washok kant) geïsoleerd met steenwol.
2 muren muren grenzen aan buiten. De buiten muur is enkel steens en de vorige bewoner heeft van binnenuit (vanuit het washok) een voorzetwand geplaatst van gasbeton blokken en deze afgestuct.Zit een kleine spouw van zo'n 2cm tussen deze voorzetwand en de buitenmuur.
Vloer is beton op zand.

Denk inderdaad ook dat de kou van buiten en de garage door de vloer trekt en omhoog komt. Persoonlijk denk ik dat als ik de vloer aanpak, al is het maar een paar cm, dit al veel verschil maakt. Die buffer die Technopeter schetst was mij niet bekend. Als dat zo is dan kan isoleren van de vloer juist weer geen goed idee zijn?

De ruimte zit nu op een luchtvochtigheid van rond de 70/80. Nu 80 zelfs. Ruimte wordt nog niet verwarmd, ben voornemens een elektrische wand radiator te plaatsen. Aan de andere kant, het is een washok en geen actieve leefruimte. Er staat een wasmachine, een koelkast en er komt een warmtepompdroger bij. Kan mij voorstellen dat verwarmen (voor het vocht) en afzuigen (ook voor het vocht) dan wel wenselijk is. Er zit een raam in die draai/kiep kan maar om die nou continue open te zetten lijkt mij ook niet wat.
toon volledige bericht
Dat raam hoeft ook niet continue open maar begin eens met twee keer per dag een half uur, zodat je de luchtvochtigheid naar beneden kunt brengen.

Click pvc op xps gaat je denk ik tegenvallen qua hardheid, xps is weliswaar drukvat maar pvc beschermt het te weinig denk ik dus krijg je er deuken in.

Het aanbrengen van isolatie zonder verdere verwarming levert je denk ik niet veel op, als het je erom dat dat de betonnen vloer koud voelt als je er op sokken ofzo overheen loopt helpt een dikke vloerbedekking je denk ik ook al wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 22:42
Het is een keer eerder genoemd maar wat is je budget?

Want een nieuwe betonvloer (renovatievloer) is echt niet zo extreem duur en geeft heel veel woon comfort.

Dat is dus:
Oude vloer uitbreken en wat uitgraven
Nieuwe van onderaf geïsoleerde vloer erin (broodjes, schuimbeton, etc)

Woonkamer van een rijtjeshuis was €6000 en daar ging de subsidie nog vanaf. Ben je in 1x top geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoeveel kun je omhoog? Welke dikte mag de vloer dus hebben?

Als het echt een dunne ondervloer moet zijn kun je in combinatie met het klikpvc Redupax gebruiken.
Als je een paar centimeter hebt zou ik eerder kijken naar iets van XPS met een deklaag die geschikt is voor het klikpvc.
Unifloor heeft wat verschillende opties, daar kun je eens kijken.
Pagina: 1