kroesek93 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:40:
Zal de situatie nog iets verduidelijken, mogelijk helpt dat.
Ruimte is ongeveer 18/19 m3.
Dak is van bovenaf geïsoleerd met PIR.
1 muur grenst aan het huis dus is "warm".
1 muur grenst aan de garage, is enkel steens en heb ik vanuit binnen (dus aan de washok kant) geïsoleerd met steenwol.
2 muren muren grenzen aan buiten. De buiten muur is enkel steens en de vorige bewoner heeft van binnenuit (vanuit het washok) een voorzetwand geplaatst van gasbeton blokken en deze afgestuct.Zit een kleine spouw van zo'n 2cm tussen deze voorzetwand en de buitenmuur.
Vloer is beton op zand.
Denk inderdaad ook dat de kou van buiten en de garage door de vloer trekt en omhoog komt. Persoonlijk denk ik dat als ik de vloer aanpak, al is het maar een paar cm, dit al veel verschil maakt. Die buffer die Technopeter schetst was mij niet bekend. Als dat zo is dan kan isoleren van de vloer juist weer geen goed idee zijn?
De ruimte zit nu op een luchtvochtigheid van rond de 70/80. Nu 80 zelfs. Ruimte wordt nog niet verwarmd, ben voornemens een elektrische wand radiator te plaatsen. Aan de andere kant, het is een washok en geen actieve leefruimte. Er staat een wasmachine, een koelkast en er komt een warmtepompdroger bij. Kan mij voorstellen dat verwarmen (voor het vocht) en afzuigen (ook voor het vocht) dan wel wenselijk is. Er zit een raam in die draai/kiep kan maar om die nou continue open te zetten lijkt mij ook niet wat.
toon volledige bericht
Dat raam hoeft ook niet continue open maar begin eens met twee keer per dag een half uur, zodat je de luchtvochtigheid naar beneden kunt brengen.
Click pvc op xps gaat je denk ik tegenvallen qua hardheid, xps is weliswaar drukvat maar pvc beschermt het te weinig denk ik dus krijg je er deuken in.
Het aanbrengen van isolatie zonder verdere verwarming levert je denk ik niet veel op, als het je erom dat dat de betonnen vloer koud voelt als je er op sokken ofzo overheen loopt helpt een dikke vloerbedekking je denk ik ook al wel wat.