Raam heeft fluitend geluid bij langsrijdend verkeer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chriskeg
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20-12-2024
Wij hebben een tijdje geleden nieuw glas in onze woning gekregen (geregeld door de woningbouw).
Het zou voor betere geluids- en temperatuur isolatie zorgen. Alleen lijkt dat beide juist achteruit te zijn gegaan.
We wonen aan een drukke weg en sinds het nieuwe glas geven de ramen een soort hoog fluitend geluid als er een auto langs rijdt.
Zodra ik het raam open is het geluid weg.
Kan het iets met het nieuwe glas te maken hebben of hoe dat in het oude kozijn bevestigd zit?
Volgens de kozijnen man kunnen de ruiten te groot zijn waardoor het raam niet goed afgesteld kan worden en zo de rubbers niet goed afsluiten.
Het is super irritant want in de slaapkamer.
Iemand een idee hoe dit te verhelpen is?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:06

TeeDee

CQB 241

Neem contact op met de woningbouw?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je je misschien herinneren hoe lang geleden het is en of het fluiten / doorlekken van geluid toeneemt of afneemt afhankelijk van de buitentemperatuur?

Daarnaast geeft je aan dat ook de temperatuur-isolatie beter zou moeten zijn maar dat dat ook een niet nagekomen belofte lijkt te zijn. Is dat in alle kamers waar het glaswerk vervangen is? Of alleen bij de slaapkamer (waar je nu over klaagt / schrijft)?

Zoals @TeeDee aangeeft; de opdracht om zaken te vervangen komt vanuit de woningbouw. Heel fijn dat jij direct contact hebt of hebt gehad met "de kozijnenman" echter denk ik dat je beiden met elkaar in contact moet brengen. Is het niet enkel om een oplossing te vinden, dan wel voor dossiervorming. Stel dat je over 3 maanden wil verhuizen en de nieuwe huurders klagen over een fluitend raam; wiens probleem is het dan ineens ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Chriskeg
Bedankt voor de reactie, inderdaad al meerdere keren contact gehad met de woningbouw en die plannen dan een afspraak in met het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de kozijnen. Die vervolgens zegt dat hij niet weet wat het is. De ramen strakker afstelt en dan weer gaat. Ik ben er al een jaar mee bezig maar steeds van het kastje naar de muur. Het lijkt erger te zijn bij lagere temperaturen.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:59
Is het een draaikiepraam die je kan afstellen zodat hij de pakking strakker dicht trekt?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:10

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Het kan zijn dat het geluidsniveau daadwerkelijk is afgenomen maar dat de toonhoogte (frequentie) is veranderd. Dat zit 'm uiteindelijk toch in het glas dus daar moet de oplossing worden gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:27
Chriskeg schreef op donderdag 19 december 2024 @ 06:29:
Ik ben er al een jaar mee bezig maar steeds van het kastje naar de muur. Het lijkt erger te zijn bij lagere temperaturen.
Contact opnemen met de huurcommissie. Zelf ooit een gesprek aangevraagd met de directeur van de wooncorporatie over een probleem en afspraken tussen ons en de afdeling. Het gesprek ook gekregen. De directeur begreep toen dat aan de zijde van de corporatie lag. De afdeling heeft opdracht gekregen om het binnen een redelijke termijn op te lossen. Het hele verhaal kon ik goed onderbouwen dat was wel erg gemakkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:05
Hebben de buren het ook?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:44
Zijn er roosters aan de raamzijde? Probeer deze eens open en of dicht te doen?

Kans dat er bij het langs rijden wind wordt weggezogen wat door je rooster gaat, of door een kiertje van een dicht rooster gaat, wat een piep kan veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-09 22:27
In mijn akoestiek opleiding (lang geleden) is dit fenomeen wel eens voorbij gekomen.
Wat ik onthouden heb is dat het een combinatie kan zijn van het oppervlak, de lxb verhouding, dikte van de glasplaten en de diepte van de glasspouw.
Ik denk dus niet dat er veel aan te doen is. Het is dan een heel specifieke resonantie in een octaaf of tersband.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Als het resonantie betreft, veroorzaakt door het glas, zou je dat in theorie ook kunnen oplossen door het glas 'aan te passen', bijvoorbeeld door het plaatsen van een (privacy)folie op het glas. Hiermee verandert de resonantie frequentie ook.

Mijn reviews al gezien?

• tweakers2
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Probeer het geluid op te sporen met een stethoscoop of iets wat erop lijkt , een warmtebeeld camera om de lekkage op te sporen zou ook kunnen werken ( bij koude is er meer overlast )
Er is een mogelijkheid dat de glasplaat in zijn geheel resoneert maar ik vermoed een lekkage langs de glasrand door een montage fout , dit kan verholpen worden door de ruit uit te nemen en opnieuw te plaatsen

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:41
boswandeling schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:30:

Kans dat er bij het langs rijden wind wordt weggezogen wat door je rooster gaat, of door een kiertje van een dicht rooster gaat, wat een piep kan veroorzaken.
Dit is het, drukverschil binnen buiten, daarom is het ook weg zodra een raam open is

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
PeacekeeperNL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:58:
Als het resonantie betreft, veroorzaakt door het glas, zou je dat in theorie ook kunnen oplossen door het glas 'aan te passen', bijvoorbeeld door het plaatsen van een (privacy)folie op het glas. Hiermee verandert de resonantie frequentie ook.
Daar zat ik ook aan te denken. Het is ook een betaalbare poging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:49
Het lijkt erop dat het raam net niet goed afsluit en er ergens een heel klein spleetje openblijft en de fluittoon veroorzaakt. Misschien is het sluitrubber/strip ergens onderbroken of zit er een hard stukje of restje kit in de weg. Ga eens met je vinger langs de afdichtstrip en voel of er een oneffenheid inzit of onderbreking.
Misschien sluit het hele kozijn door de renovatie niet meer goed af en moet de buitenrand opnieuw gekit worden (door de woningbouw).

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:21

FreakNL

Well do ya punk?

Buitenrand nogmaals afkitten zou weleens de oplossing kunnen zijn inderdaad

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:47

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Controleer eens of het glas goed is geplaatst? Ik neem aan dat het om HR++ glas gaat. Dan moet (correct me if I'm wrong) de 'dunne' ruit aan de binnenkant, en de dikke aan de buitenkant. De gecoate zijde zit aan de binnenkant.
Her en der heb ik wel eens gelezen dat verkeerde plaatsing ook geluidshinder kan geven.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Chriskeg
boswandeling schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:30:

Roosters open of dicht maakt helaas geen verschil. En de roosters zaten er al voordat het nieuwe glas kwam, het geluid is pas gekomen nadat het nieuwe glas geplaatst is.

• Chriskeg
jeroen3 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 06:31:
Is het een draaikiepraam die je kan afstellen zodat hij de pakking strakker dicht trekt?
Geen draai kiep, maar het is al op z’n strakst afgesteld in de hoop dat dat hielp. Maar helaas.

• Chriskeg
Nyarlathotep schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:14:
Controleer eens of het glas goed is geplaatst? Ik neem aan dat het om HR++ glas gaat. Dan moet (correct me if I'm wrong) de 'dunne' ruit aan de binnenkant, en de dikke aan de buitenkant. De gecoate zijde zit aan de binnenkant.
Her en der heb ik wel eens gelezen dat verkeerde plaatsing ook geluidshinder kan geven.
Ah goed idee bedankt, ik ga het de woningbouw voorleggen. Het is HR++ inderdaad.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Hebben ze bij het zetten van het nieuwe glas de glaslatten hergebruikt? Misschien dat ze dan niet goed strak zijn teruggezet. Soms zit er rommel tussen, oude verf ,lijm of kit.

• Chriskeg
PeacekeeperNL schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:58:
Wat voor folie is dat? En doe je dat dan aan de binnen of buitenkant?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vraag mij even af of het geluid weg is wanneer je op de raam drukt, of dan op een bepaalde plaats op de raam. Kan mij zo voorstellen dat het om een bepaalde resonantie van het raam zelf gaat. Je zou dan eens met b.v. iets van anti resonantieplaten kunnen proberen om die eens erop aan te brengen/plakken, het is maar een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chriskeg
Roel1966 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:29:
Vraag mij even af of het geluid weg is wanneer je op de raam drukt, of dan op een bepaalde plaats op de raam. Kan mij zo voorstellen dat het om een bepaalde resonantie van het raam zelf gaat. Je zou dan eens met b.v. iets van anti resonantieplaten kunnen proberen om die eens erop aan te brengen/plakken, het is maar een idee.
Dat is lastig te meten want het zijn drie ramen naast elkaar. Waar kan ik anti resonantie platen vinden? Zou het wel willen proberen.

Overigens de vraag nogmaals bij woningbouw gelegd en ze nemen het nu wat serieuzer. Dus komt hopelijk goed. Ik heb wel veel aan al jullie antwoorden dus dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Chriskeg schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:45:
[...]

Dat is lastig te meten want het zijn drie ramen naast elkaar. Waar kan ik anti resonantie platen vinden? Zou het wel willen proberen.
Je zou eens kunnen kijken bij b.v. een muziekzaak als Bax-shop of b.v. bij een bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:49
Je zou om te proberen een plastic zak met tape aan de buitenkant op het kozijn kunnen plakken zodat de wind niet rechtsreeks bij het glas kan komen. Als er dan nog steeds een fluittoon is dan sluit het kozijn niet luchtdicht af in de muur en moet het opnieuw (luchtdicht) gekit worden.
Pagina: 1