Toon posts:

Help met processor / moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben aan het denken om mijn Celeron 433 te vervangen door een pentium 3.
Ik heb een 133 mhz legend moederbord (misschien ook vervangen?) en 128 mb 133 mhz geheugen.
Ik heb gehoord dat een celeron op 66 mhz draait. Wat houdt dit precies in voor de prestaties van mijn geheugen e.d.? Draait nu alles op 66 mhz?

Dus in short: Wat houdt het in als ik van een bussnelheid van 66 mhz naar 133 mhz ga?

Bedankt,
Jaxe

Verwijderd

hogere bussnelheid = meer geheugenbandbreedte = sneller systeem. Als je een mobo hebt dat 133 MHz FSB ondersteund dan kan je gewoon een P3 kopen (mits je goeie bios hebt). Als je weinig geld wilt uitgeven, kijk dan eens naar de Celeron 800 (100 MHz FSB), flink sneller voor weinig geld (ook hier geldt dat je bios hem moet ondersteunen!).

• Inferno
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Inferno

Fast, Faster, Ferrari

Je geheugen draait waarschijnlijk ook op 66MHz, maar hoeft niet, dat zul je zelf ff moeten checken, verder is een P3 idd gewoon mogelijk als je BIOS 133MHz ondersteund.

Verwijderd

Maar met en celeron 800 heb je toch nog steeds maar 100 mhz aan interne snelheid kun je toch beter meten voor een pentium III gaan hoor Jaxe!

No thanx

quipere:D

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!! :)

Zo te horen is het wel balen, dat alles dan op 66 mhz draait.
Dat controleren, kan ik dat gewoon in mijn bios doen? Ik weet verder niet veel van bios, dus ik moet als ik thuis ben waarschijnlijk even puzzelen om te vinden wat voor een het er is.

Wat raad je me trouwens aan; een P3 800 of een celeron 800 100mhz? Prijs <-> Prestatie..

Alvast bedankt,
Jaxe

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

als de celeron op 66mhz draait, draait je geheugen ook op 66mhz. als het moederbord 133mhz ondersteunt en je RAM ook, dan kun je (mits de BIOS ze kan gebruiken en de juiste voltages aanwezig zijn) gewoon een p3 133mhz gebruiken lijkt me...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Denken jullie wel dat het de moeite is? Levert het een goede toename in prestatie?
Ik denk dat de celeron op dit moment eigenlijk mijn systeem vertraagd, vanwege de 66 mhz bussnelheid. Maar ik wil natuurlijk geen 400,- uit gaan geven als ik het verschil nauwelijks merk.
Voorbeeld: in 3mark2000 zou het verschil goed merkbaar zijn?

Bedankt,
Jaxe

Verwijderd

Dat is inderdaad een hele goede vraag. Ik heb op het moment een celeron 700 die ook op 66 mhz draait en ik zit ook te denken om over te stappen op een p3. Ik heb namelijk een geforce2 gts en ik heb het idee dat hij beperkt wordt door de "trage" 66 bussnelheid van de celeron.

Ik hoor dat dat echt veel verschil maakt. Van 66 naar 133. Ik zou ook graag willen weten of dat echt veel verschil maakt voor 3d resultaten enz.

grtz
quipere B-)

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:17

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Op vrijdag 14 september 2001 13:26 schreef quipere het volgende:
[..]
grtz
quipere B-)
lees de FAQ:
je hoeft onder je posts geen groeten te doen, dat doen de tweakers altijd al. bovendien neemt het plek in en leest het onhandig...

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #8

Verwijderd

en over de topic: ja het heeft best veel nut om naar een p3 te gaan met 133 FSB, krijg je gelijk nog eens 128Kb cache extra wat ook helpt. Tis maar net wat je wilt (mits het werkt) een Celly 800 voor +- 190 of een p3-866 voor +- 450 (ff grof uit mn hoofd hoor.. zie pricewatch voor 'echte' getallen)
Pagina: 1