Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-05 18:33
Ik heb een woning gekocht waar een oude Delonghi PAC28R in staat.
Dit is een kleine Split-unit airco en het lijkt zo'n doe het zelf ding te zijn geweest waarbij je flexibele leidingen zelf aansluit.

Probleem is echter dat ik nergens afsluiters kan vinden. Niet in de buitenunit en ook niet in de binnenunit.
In de buitenunit gaat de flexleiding meteen over in koperleiding door het systeem heen zonder enige afsluiter.
In de binnenunit zitten de leidingen wel via een schroefverbinding gekoppeld, maar daar zit geen afsluiter gemonteerd die ik kan dichtdraaien.

Handleiding is nergens te vinden, alleen wat onderdelen. Ik heb de leverancier aangeschreven, maar geen reactie tot nu toe.

Wat ik niet weet is of de koppelingen die op de slang zitten speciale ventielen zijn die afsluiten als je ze eraf draait. Dat wil ik ook niet proberen tot ik zekerheid heb.

Iemand hier ervaring mee?

Een F-gassen monteur laten komen heeft ook weinig zin als die net als ik geen afsluiter kan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er zal ongetwijfeld ergens een punt zitten waar je dit ding kan vullen en aftappen. De f-gassen monteur heb je sowieso nodig om dit ding te verwijderen dus die maar bellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
Ik zeg net dat dat er echt niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:48

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weet je zeker dat er achter het servicedeel in de buitenunit geen afsluiter zit? Dit is normaliter de plek waar die zit. De standaardvulling zit in de buitenunit en na het afpersen en vacuumeren schroef je die open om het systeem te vullen.

En dat kan dus zelfs een dop zijn waar achter een imbus-afsluiter zit.

Edit: Zoals hier ook in de handleiding is te zien: https://www.aircogarant.c...iding-chigo-airco-nl2.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 18-12-2024 18:20 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
Klopt. Ik heb de gehele mantel van de buitenunit eraf gehaald.

Helemaal niets te vinden.

De leidingen zijn ook geen standaard koper, maar het is een set van twee flexibele leidingen in een platte "hoes". De binnenunit staat ook op wieltjes en is dus bedoeld om (binnen bereik van de slang) te verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:48

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hrv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:19:

De leidingen zijn ook geen standaard koper, maar het is een set van twee flexibele leidingen in een platte "hoes". De binnenunit staat ook op wieltjes en is dus bedoeld om (binnen bereik van de slang) te verplaatsen.
Kan je anders wat foto's posten?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
Kan morgen fotos plaatsen. Ben nu niet in de nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:02

franssie

Save the albatross

hrv schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:19:

Klinkt als een mobiele split unit (o.a. ook wel verkrijgbaar voor caravans).
Maar hoe is dat ding dan ingebouwd, als in, hoe loopt die leiding van binnen naar buiten?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 20:25
Deze leidingen zijn volgens mij niet aangesloten door iemand.
Dat ding wordt kant en klaar cq gebruiksklaar geleverd met 2 units aan elkaar verbonden d.m.v. een flexleiding.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:56
Jim423 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:50:
Deze leidingen zijn volgens mij niet aangesloten door iemand.
Dat ding wordt kant en klaar cq gebruiksklaar geleverd met 2 units aan elkaar verbonden d.m.v. een flexleiding.
Dat zou betekenen dat eerst de airco is geplaatst en daarna het huis er omheen is gebouwd.
Maar misschien bedoel je een voorgevuld systeem met quick connect verbindingen, ook wel plug and play genoemd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv
Nee je sluit zelf de leiding aan, anders krijg je de de leiding niet door de muur.

Hierbij wat fotos.

De aansluitingen / koppelingen in de binnenunit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDkyl4nnT9bKJJXsgjwvOXmcxts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJ4hzRVeYcRTd5kBxvZGF80J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8kkW7ByCNV2GkDJcFksFjXZ5Iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5UhkRUTJlY6qCZ0DYIya4CQ.jpg?f=fotoalbum_large

De buitenunit, waar zoals je onderin kunt zien geen kraantjes zitten de "platte" leiding komt binnen en gaat verder als koper meteen de warmtewisselaar in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtOd0kv9KMgAmDkwopAeYsxhrSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShcB1FgYgAQE6r7ANe6KfPoz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TCA8j-d8eIQzzH5XFCGgf3gKxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPRIVLoftSj8qGnJs03Hlt2S.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant van de unit hetzelfde verhaal. Geen kraantjes of afsluiters te bekennen. Kan er nu geen goede foto van maken want het zit aan de kant van het schuine dak. Tikkie link in het donker in de regen om daar een foto te gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Bij een voorgevulde DHZ aircon moet er een kraan zijn om de vloeistof los te laten (twee dus) - die moet er gewoon zijn.
Bij een niet voorgevulde idem.

Misschien eens een email sturen aan Delonghi of ze de handleiding kunnen opsnorren? Dat gas komt niet uit de lucht vallen. Dat gezegd hebbende, als ie het niet meer doet zal het gas wellicht ook al gevlogen zijn?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv
Zoals in de TS aangegeven Delonghi al benaderd. De handleiding is nergens op hun website te vinden namelijk. Helaas nog geen reactie, maar kan nog komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 20:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0uWB0mIx_Bz_Iz_Xgi8vGqPcOc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rmBd4a3rAuNiU0RPLuCPywZb.png?f=fotoalbum_large

Dat lijkt wel op de koppeling bij het rood/blauwe op de foto.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• hrv
Dat lijkt er inderdaad verdacht veel op @Jim423

Kun je volgens deze handleiding op deze manier de machine veilig loskoppelen?

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:12
Heb zelf een 6 jaar oude tectro ac. Die heeft een soort snelkoppeling met een hendel. Hier zaten terugslagkleppen in met sterke veeren . Denk dat bij die koppeling bij jou ac. Aan beide zijden van die kogeltjes zitten met veren die hem afdichten, als je hem losdraait. Zal wel iets gas ontsnappen , en of de afdichting nog werk na jaren dat is de vraag

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:50
Adem inhouden en losschroeven, als het goed is slaan die balletjes dicht ja.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 08:33
Die pijpjes (bocht) onder de messing koppelingen zien er ook niet al te choco uit. Net alsofze getordeerd en nu een groot deel "plat" zijn. (of het is onderdeel van het ontwerp, niet helemaal duidelijk op de foto's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als je het ding niet meer wil hergebruiken en afvoert naar het milieupark, kun je ook nog de leidingen platknijpen met een combinatietang. En daarna de koppelingen losdraaien. Op die manier verklein je het evt. risico nog dat er koelgas vrij komt.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 19-12-2024 09:48 ]

• hrv
Dank voor alle reacties!

Morgen ga ik de leidingen loskoppelen en het oude lelijke ding afvoeren.
Hopelijk werken de koppelingen nog naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
En is het gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
Nee, het zijn inderdaad speciale koppelingen, maar die sluiten niet meer af, en ondanks de leiding ook nog dichtknijpen is alle gas gewoon ontsnapt.

Ik vond het wat te veel moeite om mijn buitenmuur te slopen om op die manier de leiding en buitenunit weg te halen.... dus toch maar verder losgedraaid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:52
hrv schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:42:
Nee, het zijn inderdaad speciale koppelingen, maar die sluiten niet meer af, en ondanks de leiding ook nog dichtknijpen is alle gas gewoon ontsnapt.

Ik vond het wat te veel moeite om mijn buitenmuur te slopen om op die manier de leiding en buitenunit weg te halen.... dus toch maar verder losgedraaid....
Milieudelict.
Maar volgende keer sneller losdraaien ineens sluit die af.
Maar zelfs een monteur had het gas niet kunnen afpompen van deze slechte unit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21
Voor mensen die dit via de zoekfunctie vinden: Dat was natuurlijk niet helemaal de bedoeling, je hoort het door een F-gassen gecertificeerde monteur te laten afvoeren. Die zet een prikkraan op de leiding en trekt de boel leeg richting een reservoir.

Wel slecht van de fabrikant dat er geen onderhoudspunt op zit...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:52
Dichtknijpen kan ook, maar alleen met een speciale griptang die erop moet blijven zitten of je moet zeer stevig een aantal “knepen” achter elkaar maken.

https://airco-systemen.nl...-van-een-koperen-leiding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:04
Mogelijk dat aan de bovenste moer gedraaid had moeten worden. Er is typisch een zelfsluitende methode.

Dat platknijpen van leiding niet werkt snap ik wel. Dat staat een enorme druk op. Geeft ook een enorme knal als je het met drukvaste tape fixt :+

De goede daad is in elk geval om deze troep af te voeren. Jammer van het koelgas maar dat dat verloren gaat is met deze producten bijna by design :X

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 23-12-2024 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv
Technician- schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:53:
[...]

Milieudelict.
Maar volgende keer sneller losdraaien ineens sluit die af.
Maar zelfs een monteur had het gas niet kunnen afpompen van deze slechte unit
Sneller losdraaien kan niet. Je hebt slechts de ruimte voor een kwart draai.
Toen ik het eerste beetje gas hoorde sissen ben ik alles er omheen gaan demonteren zodat ik iets meer ruimte had. Maar nog steeds heeft dat niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het is inderdaad bij design, product had nooit verkocht mogen worden als je het aan mij zou vragen.

Maar voor nu is het nu eenmaal zo. OZON gat hebben we ook weer wat onder controle door verkoopverboden immers.
En je wil niet weten hoeveel lachgas er nog vrijkomt in de industrie, dat is pas een heftig broeikasgas.
https://milieudefensie.nl...voor-klimaat-om-te-huilen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrv
Paul schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:56:
Die zet een prikkraan op de leiding en trekt de boel leeg richting een reservoir.

Wel slecht van de fabrikant dat er geen onderhoudspunt op zit...
Kijk, dat was de reden dat ik de vraag in eerste instantie stelde natuurlijk.

Had het graag eerder gehoord dat die techniek er was, dan had het inderdaad zin gehad om een monteur te laten komen.

Nu helaas te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08:04
hrv schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:02:
[...]

Kijk, dat was de reden dat ik de vraag in eerste instantie stelde natuurlijk.

Had het graag eerder gehoord dat die techniek er was, dan had het inderdaad zin gehad om een monteur te laten komen.

Nu helaas te laat.
Ik denk dat je bij het horen van de kosten mogelijk toch zou gaan twijfelen aan je goede intenties.

Deze sector draait om het snelle geld. Nog los van het aantal monteurs dat zonder scrupules f-gassen in de atmosfeer laat ontsnappen in plaats van netjes af te voeren.

Je kunt voor je geweten het CO2 equivalent uitrekenen en een overeenkomstig aantal rechten kopen. (Wederom in theorie want ook gerund door het snelle geld.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv
Rukapul schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:16:
[...]
Je kunt voor je geweten het CO2 equivalent uitrekenen en een overeenkomstig aantal rechten kopen. (Wederom in theorie want ook gerund door het snelle geld.)
Ja, het is lullig, maar het knaagt niet al te veel aan mijn geweten.

Zonnepanelen in mijn oude woning en alles maximaal geisoleerd.
Zonnepanelen in de nieuwe woning en nu ook tripple glas, 15cm extra isolatie, warmtepomp, WTW.....

We zijn groen genoeg denk ik.
Oh ja, en we hebben geen kinderden, dus na ons stopt de vervuiling 8)7

Wat meer knaagt is dat een fabrikant zijn zaken niet op orde heeft en dat die koppelingen niet werken.

[ Voor 8% gewijzigd door hrv op 23-12-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Staat er op het typeplaatje ook wat voor koelgas erin zat en hoeveel? Dan weet je even hoe schuldig je je moet voelen :p Hopelijk geen R22, dat staat volgens mij zo’n beetje bovenaan als het om opvreten ozonlaag staat :X

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2024 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrv
Net uiteindelijk een reactie van de fabrikant....

[/quote]
Beste ...,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Het type airco waarvoor u een handleiding vraagt, is dermate verouderd dat we helaas geen handleiding terugvinden in onze systemen.

We kunnen u hiermee helaas dan ook niet verder helpen, spijtig u niet anders te kunnen berichten.

Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

...

Customer Care

[quote]

Redelijk lullig natuurlijk met dit soort spul.
Pagina: 1