Hey allemaal,
Ik heb een huis gekocht met daar op zonnepanelen. Het afgelopen jaar was dat gunstig, door een vast contract heb ik veel opgewekt maar hoefde ik nog geen terugleverkosten te betalen. Mijn contract loopt nu af dus is het tijd voor een nieuw contract.
Helaas zie ik dat ik zo enorm veel opwek dat de TLK enorm hoog zijn. Ik zou ongeveer 166 euro per maand voor een vast contract gaan betalen met zonnepanelen. Voor hetzelfde verbruik zonder zonnepanelen zou dat 160 euro zijn.
Even mijn situatie van het afgelopen jaar (volgens Engie app)
Ik heb op jaar basis ongeveer:
Stroomverbruik normaal: 312kwh
Stroomverbruik dal: 328kwh
Teruglevering normaal: 2332kwh
Teruglevering dal: 1096 kWh
Gasverbruik 1470m3
Mijn vraag; wat zouden jullie doen?
Zijn er al goede smart zonnepanelen regelaars die ze bijv. Uit kunnen zetten als er TLK zijn?
Moet ik gewoon de helft van de panelen uitzetten in de zomer?
Moet ik meer energie gebruiken en airco’s aanschaffen?
Thuisbatterij?
Dynamisch contract bij een partij met weinig terugleverkosten (vaste contracten hebben vrij veel TLK)?
Ik hoor graag van jullie.
Gr,
Hans
Ik heb een huis gekocht met daar op zonnepanelen. Het afgelopen jaar was dat gunstig, door een vast contract heb ik veel opgewekt maar hoefde ik nog geen terugleverkosten te betalen. Mijn contract loopt nu af dus is het tijd voor een nieuw contract.
Helaas zie ik dat ik zo enorm veel opwek dat de TLK enorm hoog zijn. Ik zou ongeveer 166 euro per maand voor een vast contract gaan betalen met zonnepanelen. Voor hetzelfde verbruik zonder zonnepanelen zou dat 160 euro zijn.
Even mijn situatie van het afgelopen jaar (volgens Engie app)
Ik heb op jaar basis ongeveer:
Stroomverbruik normaal: 312kwh
Stroomverbruik dal: 328kwh
Teruglevering normaal: 2332kwh
Teruglevering dal: 1096 kWh
Gasverbruik 1470m3
Mijn vraag; wat zouden jullie doen?
Zijn er al goede smart zonnepanelen regelaars die ze bijv. Uit kunnen zetten als er TLK zijn?
Moet ik gewoon de helft van de panelen uitzetten in de zomer?
Moet ik meer energie gebruiken en airco’s aanschaffen?
Thuisbatterij?
Dynamisch contract bij een partij met weinig terugleverkosten (vaste contracten hebben vrij veel TLK)?
Ik hoor graag van jullie.
Gr,
Hans