Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansk543
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-12-2024
Hey allemaal,

Ik heb een huis gekocht met daar op zonnepanelen. Het afgelopen jaar was dat gunstig, door een vast contract heb ik veel opgewekt maar hoefde ik nog geen terugleverkosten te betalen. Mijn contract loopt nu af dus is het tijd voor een nieuw contract.

Helaas zie ik dat ik zo enorm veel opwek dat de TLK enorm hoog zijn. Ik zou ongeveer 166 euro per maand voor een vast contract gaan betalen met zonnepanelen. Voor hetzelfde verbruik zonder zonnepanelen zou dat 160 euro zijn.

Even mijn situatie van het afgelopen jaar (volgens Engie app)
Ik heb op jaar basis ongeveer:
Stroomverbruik normaal: 312kwh
Stroomverbruik dal: 328kwh
Teruglevering normaal: 2332kwh
Teruglevering dal: 1096 kWh
Gasverbruik 1470m3

Mijn vraag; wat zouden jullie doen?
Zijn er al goede smart zonnepanelen regelaars die ze bijv. Uit kunnen zetten als er TLK zijn?
Moet ik gewoon de helft van de panelen uitzetten in de zomer?
Moet ik meer energie gebruiken en airco’s aanschaffen?
Thuisbatterij?
Dynamisch contract bij een partij met weinig terugleverkosten (vaste contracten hebben vrij veel TLK)?

Ik hoor graag van jullie.

Gr,

Hans

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Modelcontract topic even bekijken?

Alhoewel... met gas mischien niet handig..

[ Voor 40% gewijzigd door Ronald.42 op 18-12-2024 17:59 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kan je gas en elektra los bij verschillende aanbieders afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

hansk543 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:55:

Zijn er al goede smart zonnepanelen regelaars die ze bijv. Uit kunnen zetten als er TLK zijn?
Ik zou even heel goed je contract nakijken met je projectontwikkelaar, ik heb namelijk projecten gezien waar jij de zonnepanelen NIET uit mag schakelen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:18

FreakNL

Well do ya punk?

CrankyGamerOG schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:09:
[...]

Ik zou heel ff goed je contract nakijken met je projectontwikkelaar, ik heb namelijk projecten gezien waar jij de zonnepanelen NIET uit mag schakelen.
Het is toch een koophuis? Daar doe je mee wat je wilt.

Dat gezegd hebbende; je hebt geen aanschaf dus ook geen terugverdientijd. (Zat wellicht wel in de prijs van het huis verstopt, maar okay).

Dus het moet al raar lopen als je hier op moet toeleggen. Je eigen verbruik is sowieso al winst. En verder zoek je dan een contract waar je minimaal 1ct per teruggeleverde KWH krijgt (boete meegerekend).

Overigens gebruik je wel erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

FreakNL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:13:
[...]

Het is toch een koophuis? Daar doe je mee wat je wilt.
Dat zou je denken, maar er kunnen van allerlei eisen in dat contract staan waar jij niet zomaar aan mag tornen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dynamisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

CrankyGamerOG schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:14:
[...]

Dat zou je denken, maar er kunnen van allerlei eisen in dat contract staan waar jij niet zomaar aan mag tornen.
Oeps omvormer kapot. Ik had geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

FreakNL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:14:
[...]

Oeps omvormer kapot. Ik had geen idee.
:o :+ >:)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bij Eneco krijg je nog 3ct per kWh (na salderen), boete meegerekend…

Dus toeleggen is echt niet van toepassing, dan heb je gewoon niet goed gezocht lijkt me.

Verder is dynamisch ook een optie natuurlijk. Of een modelcontract.

Ik zie persoonlijk 0 heil in allerlei oplossingen om panelen uit te zetten etc… (maar dat is mijn mening). Zoek gewoon een leverancier waar je meer dan 0 cent krijgt voor je teruggeleverde stroom (boete meegerekend) (nu nog na saldering, straks zonder saldering) en je hoeft ook niet met allerlei ingewikkelde oplossingen aan de slag.

[ Voor 103% gewijzigd door FreakNL op 19-12-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

FreakNL schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:18:
Bij Eneco krijg je nog 3ct per kWh (na salderen), boete meegerekend…
Dus toeleggen is echt niet van toepassing, dan heb je gewoon niet goed gezocht lijkt me.
Persoonlijk is het dan geen salderen meer, het idee is dat je opwek en verbruik direct weg kan strepen, dus als ik netto 0 heb, dan kan het eigenlijk niet zo zijn dat je een boete betaalt, want netto gebruik je 0 en lever je 0 op.

Los daarvan, ook de toekomst is niet heel zonnig:

Het nieuwe wetsvoorstel rekent met "Minimaal 50% van de stroomprijs op dat moment + onkostenvergoeding voor netleverancier.
Verder is dynamisch ook een optie natuurlijk. Of een modelcontract.
Beide, secundair allocatiepunt met een wisselschakelaar ertussen.
Ik zie persoonlijk 0 heil in allerlei oplossingen om panelen uit te zetten etc… (maar dat is mijn mening).
Bij een aantal landen is het zelfs verboden om terug te leveren, een aantal systemen ondersteunt 'zero export', dan schalen ze automatisch de opwek terug om het verbruik te matchen.

Een stuk mooiere oplossing dan volledig uitzetten en dan betalen voor de stroom terwijl je dak vol ligt.

• hansk543
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-12-2024
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga voor een vast contract met lage terugleverkosten. En dan overleg ik even met mijn leverancier nog om te kijken wat de mogelijkheden zijn qua overproductie beperken.
Dynamisch contract doe ik liever niet aangezien ik niet vertrouw op stabiele energieprijzen het komend jaar ivm Trump, Oekraïne, etc.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:51
hansk543 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:55:
Hey allemaal,

Ik heb een huis gekocht met daar op zonnepanelen. Het afgelopen jaar was dat gunstig, door een vast contract heb ik veel opgewekt maar hoefde ik nog geen terugleverkosten te betalen. Mijn contract loopt nu af dus is het tijd voor een nieuw contract.

Helaas zie ik dat ik zo enorm veel opwek dat de TLK enorm hoog zijn. Ik zou ongeveer 166 euro per maand voor een vast contract gaan betalen met zonnepanelen. Voor hetzelfde verbruik zonder zonnepanelen zou dat 160 euro zijn.

Even mijn situatie van het afgelopen jaar (volgens Engie app)
Ik heb op jaar basis ongeveer:
Stroomverbruik normaal: 312kwh
Stroomverbruik dal: 328kwh
Teruglevering normaal: 2332kwh
Teruglevering dal: 1096 kWh
Gasverbruik 1470m3

Mijn vraag; wat zouden jullie doen?
Moet ik gewoon de helft van de panelen uitzetten in de zomer?
Moet ik meer energie gebruiken en airco’s aanschaffen?
Thuisbatterij?
Dynamisch contract bij een partij met weinig terugleverkosten (vaste contracten hebben vrij veel TLK)?

Ik hoor graag van jullie.

Gr,

Hans
Je verbruik getallen zijn erg laag. Zijn dit soms de netto getallen en heb je geen rekening gehouden met direct intern verbruik van de opwekking?

Als je panelen gaat uitzetten dan verlies je ook die opbrengst en moet je daarvoor stroom gaan kopen, je zal dan fors duurder uitzijn dan wat je nu berekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
hanev001 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:37:
[...]

Je verbruik getallen zijn erg laag. Zijn dit soms de netto getallen en heb je geen rekening gehouden met direct intern verbruik van de opwekking?

Als je panelen gaat uitzetten dan verlies je ook die opbrengst en moet je daarvoor stroom gaan kopen, je zal dan fors duurder uitzijn dan wat je nu berekent.
De getallen, die @hansk543 opgeeft, zijn inderdaad netto getallen.
Ik denk niet dat de Engie app gegevens van zijn intern gebruik heeft, aangezien dat niet 'door de meter' is gegaan.
@hansk543 toen je de berekening maakte 'zonder zonnepanelen', wat heb je toen aan verbruik opgegeven? Ik ben bang dat je jezelf rijk hebt gerekend en je stroomverbruik niet hebt verhoogd.

Bij een gemiddeld 'eigen verbruik' van 30%, zul je nog 1470 kWh bij je verbruik op moeten tellen om tot je werkelijke stroomverbruik te komen (wanneer je je zonnepanelen het hele jaar uitzet)

[ Voor 10% gewijzigd door CappieL op 19-12-2024 12:47 ]

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 23:22
Met zonnepanelen zou ik voor je stroom gaan voor een model contract. Dan saldeer je in elk geval alle elektra. Voor gas hoef je geen modelcontract te pakken, sterker nog die kun je bij je huidige leverancier laten.

Maar met dit overschot zou ik kijken of je meer stroom kunt verbruiken. Kijk voor een airco of een warmtepomp.

Al zet je een simpele straalkachel aan. Met een ruime 2500KW te veel kun je 52 dagen 24/7 een straalkachel van 2KW aanzetten. Scheelt je in de koude maanden flink wat gas gok ik zo. Het terugleveren had je misschien €70,- opgeleverd, zelf met een straalkachel scheelt het je flink wat gas en dus kosten.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:03
In plaats van met gas elektrisch gaan verwarmen? Zo heb je minder kosten aan gas, meer elektra verbruik en minder terugleverkosten.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
dutchgio schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:55:
In plaats van met gas elektrisch gaan verwarmen? Zo heb je minder kosten aan gas, meer elektra verbruik en minder terugleverkosten.
De terugleverkosten lijken me gelijk te blijven, veruit het grootste deel van die opwek is in de zomer, terwijl veruit het grootste deel van het verwarmen in de winter gebeurt. Je levert dus bijna net zo veel terug, maar gaat wel meer stroom verbruiken.

Dat wil niet zeggen dat het niet uit kan; gasgebruik gaat namelijk wel omlaag, maar voor specifiek de terugleverkosten maakt het niet zo veel uit lijkt me.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Stephan2388
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:23
Ik mis nog een goede suggestie:

Je hebt een vij hoog gasverbruik t.o.v. het electraverbruik.
Als ik de aanname doe dat je een conventionele gasketel hebt en deze nog even mee kan: koop een Hybride warmptepomp zoals een Quatt. Een product zoals Quatt voeg je toe aan je bestaande gasketel door plaatsing van een buitenunit en deze verwarmd elektrisch. Als deze onvoldoende warmte kan genereren (want te koud), dan springt je CV-ketel alsnog bij.

Hiermee wissel je dus gaskosten uit tegen electriciteit. In een gunstige situatie (uitgaande van een COP van 5) kan je die 1470 m3 aan gas inwisselen voor 2500kWh aan stroom.
Daarmee sla je twee vliegen in één klap. Duur gas er uit en je overproductie reduceren.
Helemaal gasverbruik naar 0 zal niet lukken omdat je bij een Hybride situatie alsnog je tapwater verwarmd blijft worden met gas.

NB: je huis moet wel geschikt zijn voor bijvoorbeeld Quatt (bij voorkeur een beetje goed geisoleerd, liefst vloer / lage temperatuurverwaring), maar daar kunnen ze in een vrijblijvend adviesgesprek alles over vertellen.
Er is een mooi forum op Tweakers met ervaringen over Quatt.

En als je dit overweegt, snel handelen want per 1 januari gaat de subsidie met 700 euro omlaag. Als je voor eind december de offerte tekent heb je nog recht op volledige subsidie (en daarmee netto prijs/investering voor Quatt 6kW 3099 euro, maar die heb je met deze situatie vermoedelijk snel terug verdient).

Ik heb geen aandelen hoor, maar heb afgelopen jaren op gelijke wijze mijn gasverbruik fors gereduceerd en kWh opgeschroefd i.h.k.v. opwek zonnepannelen. De rekensom is in jouw geval echt niet moeilijk.
Als je huis geschikt is voor een hybride warmtepomp zoals Quatt, meteen doen!

Een (hybride) warmtepomp is veel efficiënter dan bijvoorbeeld een straalkachel. Met een hoog verbruik straalkachel reduceer je ook wel je terugleverkosten, maar je krijgt er i.t.t. een warmtewisselaar véél minder warmte voor terug.

En zeker niet overgaan op dynamisch als je een hybride hebt. Lekker salderen zolang het kan. Een warmtepomp draait namelijk 24/7 in de winter, die haalt de pieken van de zonnepanelen in de zomer er juist niet af. Lekker een salderings modelcontract zoeken met lage teruglevertarieven.

En als antwoord op je andere vragen:
- Zonnepanelen afschakelen (en dat automatiseren) is mogelijk, maar afhankelijk van je omvormer. Welke omvormer heb je? Afschakellen is sowieso zonde, want ze liggen er nu toch al op. Dan eerder denken idd aan verhogen van je verbruik door bijvoorbeeld een warmtepomp.
- Airco's kan ook. Maar alleen als je dat comfortabel vind. Die investering verdien je minder makkelijk terug dan een gesubsidieerde hybride warmtepomp.
- Thuisbatterij is vooralsnog alleen rendabel zolang je handel drijft op de onbalansmarkt. Verdien je echt nog niet makkelijk terug als het gaat om overproductie.
- Dynamisch contract kan je overwegen, maar houd er dan rekening mee dat er alsnog dagen kunnen zijn dat je betaalt (bij negatieve energieprijs). En bovendien ga je dan relatief meer betalen voor je stroom in de winter. Dus alleen op dynamisch als je ook kan profiteren (heb je een electrische auto? etc.).

[ Voor 34% gewijzigd door Stephan2388 op 19-12-2024 15:09 ]

Primum non nocere

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 10:53
Je geeft aan dat je met hetzelfde verbruik zonder zonnepanelen zou 6 euro per maand goedkoper uit bent, maar volgens mij is dit geen goede vergelijking, want je hebt hier niet het stroomverbruik wat je direct van je zonnepanelen opgebruikt in meegenomen. Je stroomverbruik zonder zonnepanelen zal met zo'n laag stroomverbruik ongeveer 50% hoger zijn, dit maakt de vergelijking al iets gunstiger in het voordeel van de zonnepanelen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

We weten niet waar de TS mee gerekend heeft inderdaad.

Als hij dat nou eerst even aangeeft hier…

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

hansk543 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:30:
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga voor een vast contract met lage terugleverkosten. En dan overleg ik even met mijn leverancier nog om te kijken wat de mogelijkheden zijn qua overproductie beperken.
Dynamisch contract doe ik liever niet aangezien ik niet vertrouw op stabiele energieprijzen het komend jaar ivm Trump, Oekraïne, etc.
Je leverancier gaat daarin niks voor je betekenen.

De gemakkelijkste oplossing voor verhogen eigen verbruik is airco voor koelen, die gebruik je namelijk precies op het moment dat de zon schijnt.

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 19-12-2024 19:43 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat is je huidige tarief dan en komt dat verschil niet doordat gas duur is?

Ik heb net een ander contract afgesloten waar ik op 18 euro per maand uitkom, alleen stroom. Verbruik en teruglevering stukken hoger dan jou.
Pagina: 1