Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pehol
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-09 13:59
Ik heb een Flashfish P63 powerbank van aliexpress, deze kan 500watt leveren met een piek van 1000watt. Hier werkte de apparaten die ik er op wil gebruiken niet (compressorkoelkast + magnetron) en sloeg de powerbank snel af met een piepje als ik de magnetron opstartte.

Op de achterkant van de magnetron staat een sticker met daarop een input van 1100watt en een output van 700watt.

Nu heb een nieuwe powerstation gekocht bij ibood, een Powerness Hiker U1000, deze zou 1000 watt kunnen leveren met een piek van 2000watt.

Ik zie nu echter dat de magnetron niet alleen piekt maar continu zo'n 1100watt-1400watt verbruikt, ook als ik deze bijvoorbeeld op 400watt zet en zo ook de powerness slaat dan af.

Nu wil ik een nieuwe magnetron kopen, maar hoe weet ik qua specificaties dat een magnetron van 700watt ook daadwerkelijk 700watt verbruikt? Of moet ik ergens anders op letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Magnetrons kunnen hun vermogens niet regelen tussen x en y (ik heb er nog nooit een gezien in ieder geval). Ze kunnen alleen duty cyclen (aan of uit). Het "regelen' bestaat eruit dat ze een tijdje 100% aan en daarna een tijdje uit zijn. Bij jouw magnetron b.v 10 sec aan (1100 Watt) en 10 sec uit. (~0 Watt). Wat dan op gemiddeld 650 Watt komt wat je b.v in had gesteld. Je kan dat duty cyclen vaak ook prima horen.

De sticker achterop de magnetron/in de specs geeft het hoogste vermogen aan. Je moet er dus eentje hebben die onder de 1000W zit wil dat kunnen werken.

Wellicht bij een camping zaak naar een magnetron kijken. Die hebben wellicht lagere max vermogens.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 18-12-2024 17:35 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:30
Magnetron heeft definitie een behoorlijk verlies in de omzetting. Er is geen Magnetron met een uitgangsvermogen van 700W die 700W elektriach vermogen heeft.

Op lager vermogen zet jouw magnetron waarschijnlijk het element aan en uit om tot een gemiddeld vermogen te komen.

Dan heb je nog steeds een piekstroom die jouw powerstation niet aankan. Enige advies is dan een power station met een continue vermogen van 1500W

En dan niet zo'n china/aliexpress noname ding. Die halen meestal hun opgegeven specificaties niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:30
remco_k schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:33:
Wellicht bij een camping zaak naar een magnetron kijken. Die hebben wellicht lagere max vermogens.
Die suggestie had ik ook in gedachte. Als ik echter zoek op camping magnetron vind ik kleine magnetrons van 700W en 1200 a 1300W elektrisch. Dat kan ook gewoon op een camping aansluiting van 6A = 1380W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pehol
Bedankt voor de uitleg, op een camping aansluiting is niet nodig m.b.t 1380watt, ik wil het juist zonder vast stroom op de powerstation kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:48
remco_k schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:33:
Magnetrons kunnen hun vermogens niet regelen tussen x en y (ik heb er nog nooit een gezien in ieder geval). Ze kunnen alleen duty cyclen (aan of uit). Het "regelen' bestaat eruit dat ze een tijdje 100% aan en daarna een tijdje uit zijn. Bij jouw magnetron b.v 10 sec aan (1100 Watt) en 10 sec uit. (~0 Watt). Wat dan op gemiddeld 650 Watt komt wat je b.v in had gesteld. Je kan dat duty cyclen vaak ook prima horen.

De sticker achterop de magnetron/in de specs geeft het hoogste vermogen aan. Je moet er dus eentje hebben die onder de 1000W zit wil dat kunnen werken.

Kijk dan eens naar inverter magnetrons. Onder andere van Sharp. Deze leveren echt het vermogen wat je vraagt. Ideaal voor het ontdooien van fruit etc.

In de praktijk zullen magnetrons altijd meer verbruiken dan alleen het te leveren vermogen. En de powerstatios kunnen heel kort (aan/of uitschakelen) de piekvermogens aan. Vermodelijk is niet je magnetron het probleem, maar de maximale piek die je powerstation aan kan. De piek van je magnetron kan zomaar een veelvoud zijn van het maximale vermogen wat hij trekt als hij eenmaal loopt. Er zit een enorme piek spike in gevraagd vermogen om de motor van de magnetron en de magnetron buis aan te sturen. Goedkopere powerstatios kunnen deze pieken simpelweg niet verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:05
Pehol schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:58:
Bedankt voor de uitleg, op een camping aansluiting is niet nodig m.b.t 1380watt, ik wil het juist zonder vast stroom op de powerstation kunnen gebruiken.
Kijk eens naar een anker of een ecoflow. Die kunnen met gemak een magnetron aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:38
@Pehol de reden dat ze praten over camping aansluiting is omdat dat relatief laag vermogen is.
De kans dat ze dan op je powerbank kunnen is aanzienlijk groter.
Jouw powerbank kan maar 4A leveren.
Magnetron heeft rendement van +- 666%
Dus als je 1000W continue kan leveren moet je een magnetron van 650W of minder zoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 19-01-2025 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pehol
Mijn denkfout was 700watt verbruikt 700watt.

Ik heb idd een andere powerstation gekocht.

Inverter magnetrons zijn peperduur en ook onduidelijk qua daadwerkelijk vermogen.

Ecoflow is niet standaard juist, je moet kijken naar continu vermogen en het piekvermogen. De river series zijn bijvoorbeeld te zwak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:05
Pehol schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:23:
Mijn denkfout was 700watt verbruikt 700watt.

Ik heb idd een andere powerstation gekocht.

Inverter magnetrons zijn peperduur en ook onduidelijk qua daadwerkelijk vermogen.

Ecoflow is niet standaard juist, je moet kijken naar continu vermogen en het piekvermogen. De river series zijn bijvoorbeeld te zwak
Klopt hoor. Je moet de delta serie hebben. Dan heb je snel minimaal 1800w
Pagina: 1