Advies gevraagd: meerwaarde binnentrap naar dakterras

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RH1982
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 04-02 16:12
Beste leden,

Wij moeten een complete dakrenovatie doen. (dakpannen en plat dak bitumen).
Nu kan je in onze bovenwoning via een eigen buitentrap welke op een eigen balkon is geïnstalleerd naar ons dakterras toe.
Dit balkon / trap is alleen via 1 van de 2 grote slaapkamers te betreden (we hebben nog een kleine 3e slaapkamer. Zie foto babykamer). Maar daardoor is het balkon minder goed bruikbaar en kan de openslaande slaapkamerdeur niet eens helemaal open omdat die tegen de rare zelfgeplaatste buitentrap aanstoot. Het dak vervangen zonder vaste binnentrap is circa € 26.000 euro.
Met vaste binnentrap via een mooi dakluik is het € 44.000. Dan kan de onhandige buitentrap ook weg.
Echter hebben we een kleintje en willen in de toekomst wel naar een huisje met een tuin. Wel verwacht ik dat we de aankomende 6 jaar hier nog zitten vanwege de lage rente die tot 2031 vast staat. Plus dat het toch een hele fijne bovenwoning is (mooie wijk) ondanks de steile trap bij de voordeur. We gaan dus alleen weg als een toekomstig huisje echt naar onze smaak is. € 20.000 kunnen we max lenen bij mijn ouders. Zelf hebben we geen eigen geld meer (kozijnen gedaan). We hebben wel een hele lage hypotheekschuld. Dat is nu € 173.000. En om die reden zitten we toch te dubben een extra hypotheekpakket te nemen.
Beneden aan de huiskamer vast hebben we ook een zonnig balkon van 0.90m x 5m. Eigenlijk zitten we daar in de praktijk vaker als je gewoon snel een kop koffie drinkt. Denken jullie dat een vaste trap naar het dakterras ons huis met € 18.000 in waarde verhoogt bij verkoop huis?. Want die € 18.000 hebben we dan hard nodig als we een huis met een tuin willen. Dilemma. wat denken jullie?. Dank alvast. Gr RemyAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSnVezclQL8k6z83WzHA9WE5N6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jzA4dHOP14tAiL6HzREje6t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88YQ8OyS1HtaOgCSczWDB8Ke5Wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvRYGuBvDWOx2m2I05opdgI7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0l4_31Fzh2ECs2M9rv-Y8JkvwQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCzVU15Crih65CK9CSfuhQKo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7pngkqTCnquCHXz9kv9F0kOrhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQG9HNO685zVNkudMf4EXxK3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rfRVruhx7M9vSotiYSFOSZIY8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwCilGy508xRwwi9mH63mDAi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door RH1982 op 18-12-2024 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:48
Vul 'mijn huis' in in op Funda, en kijk wat het verschil is tussen goed onderhoud en uitstekend onderhoud. Vergelijk dit met je aankoopprijs. Nieuwe kozijnen en dak zorgen natuurlijk ook voor waardeverhoging.

En wie weet, misschien ligt de woningmarkt over vijf jaar op zijn gat en lever je in.

18k lijkt wat duur, maar ik zou me persoonlijk kapot ergeren aan die lelijke trap op het balkon en dat zou mij het geld wel waard zijn als ik zelf niet kon klussen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als ik eerlijk ben een trap via buiten of een trap via een dakluik zijn imho niet veel verschillend voor wat ik voor een huis zou geven.. een trap binnen en de ontsluiting via een opbouwtje en dus een normale deur geeft wat mij betreft wel wat extra's Maar op dit moment tellen onhandige dingentjes gewoon niet zo heel erg hard op de huizenmarkt.. mensen doen al snel vrij veel water bij de wijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-06 13:49
RH1982 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:39:
Wel verwacht ik dat we de aankomende 6 jaar hier nog zitten vanwege de lage rente die tot 2031 vast staat.
Je kan je hypotheek toch gewoon meenemen naar een volgende woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:58

franssie

Save the albatross

twain4me schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:12:
Als ik eerlijk ben een trap via buiten of een trap via een dakluik zijn imho niet veel verschillend voor wat ik voor een huis zou geven.. een trap binnen en de ontsluiting via een opbouwtje en dus een normale deur geeft wat mij betreft wel wat extra's Maar op dit moment tellen onhandige dingentjes gewoon niet zo heel erg hard op de huizenmarkt.. mensen doen al snel vrij veel water bij de wijn.
Dit, als het slecht weer is ga je toch niet het dak op lijkt me.

Daarnaast, als het aantal m2 afneemt door de inwendige trap, wordt je woning gewoon in deze markt minder waard ben ik bang. er wordt echt enorm op de EUR/M2 gerekend.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik zou alleen voor jezelf verbouwen en nooit voor een toekomstige/fictieve koper. Dus bedenk wat het jou waard is. De meerprijs van 18k lijkt me niet heel gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
RH1982 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:39:
Wel verwacht ik dat we de aankomende 6 jaar hier nog zitten vanwege de lage rente die tot 2031 vast staat.
Als dat de enige reden dan zou ik maar eens informeren bij de bank of je die rente niet mee kan nemen naar een nieuwe woning.

Vaak kan dat namelijk wel en dan betaal je alleen over het deel wat je extra moet lenen de huidige rente.

Zonde om jezelf daarmee de komende 6 jaar mee te beperken. En scheelt je ook weer een verbouwing van een appartement waarin je blijft wonen tijdens de verbouwing met kind en al het gedoe wat daar bij komt kijken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RH1982
We wonen hier zeker met plezier en gaan pas weg als we iets tegenkomen wat in ons budget valt en wat we leuk vinden. We kunnen inderdaad de rente meeverhuizen (wist ik niet). We gaan de vaste trap dus niet doen. Ipv daarvan gewoon een andere deur bij het balkon aangezien die deurposten en kozijnen in een niet al te beste staat zijn (de laatste). En uiteraard het dak want dat is gewoon heel slecht. Dan is het gelijk geïsoleerd en kan de buitenzijde van het huis er weer heel wat (tientallen) jaren tegenaan. Dank voor de tips. Een weegschaal heeft soms wat hulp nodig haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:38
Is die trap geen brandtrap? Als dat wel zo is dan moet je dus gewoon laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
26k voor een nieuw dak klinkt duur, dat terzijde.

Maar een binnentrap is natuurlijk stukken mooier dan die lelijke brandtrap. Ik zou alleen geen dakluik maken maar zo’n hokje waar je dan via een normale deur naar buiten gaat.

Vraag ook andere offertes op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RH1982
Wolly schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:57:
26k voor een nieuw dak klinkt duur, dat terzijde.

Maar een binnentrap is natuurlijk stukken mooier dan die lelijke brandtrap. Ik zou alleen geen dakluik maken maar zo’n hokje waar je dan via een normale deur naar buiten gaat.

Vraag ook andere offertes op!
Dat is inderdaad helemaal mooi maar dat gaat absoluut niet binnen ons budget passen.
Als ik al zie wat die prefab huisjes kosten. Gelukkig staat die lelijke trap op het balkon boven. (je zit toch eerder beneden op het balkon) dus op zich missen we die buiten ruimte niet echt. We gaan gewoon voor een mooie nieuwe deur zodat het normaal open kan en alles in ieder geval werkt zoals het zou moeten werken. De trap ga ik met rust-e-oleum zwart verven en dat lelijk gaas gaat eraf. Dan zal het al een stuk beter eruit zien.
Via de babykamer kan je wel onder de trap komen. Dat is een draai-kiep kozijndeur. Eigenlijk een groot hoog raam wat ook als een soort deurtje kan fungeren. Maar dank voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 19:03
De trap klinkt erg duur. Neem aan dat die binnentrap dan gewoon een kant en klaar open houten trap wordt? Nou moeten die wel goed gezet worden maar de prijs verwacht ik dan vooral in het dakluik mbt isolatie goed houden en de uren. Maar je doet je dak toch dus verwacht ik dat ze daardoor wat goedkoper uit zijn met dat luik.

Die trap gaat je huis niet 18k meer waard maken zeker niet voor dit doeleind tenzij hij van goud is.
Een goed geïsoleerd dak wat je een hoger label geeft kan dat wel doen.

Ik zou sowieso meer offertes gaan aanvragen ik vind de prijzen ook hoog uitvallen al weet ik de staat van je dak niet. Voor een flinke dakrenovatie is 26k niet perse duur maar ligt allemaal aan de kwaliteit en hoeveel m2.

Niemand kijkt naar die buitentrap, denk een koper allang blij is dat hij iets kan kopen tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Het mooiste zou zijn als die trap die je al hebt nog een verdieping doorloopt en boven uitkomt in een soort hokje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaEM4fNvVc9JF1j3dOZcAETz-zk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4lhjt4zPW2kjRuW47L13AFgW.jpg?f=user_large

Met een beetje creativiteit maak je daar zelfs nog een klein kantoor van. Meteen weer meer m2 dus huis is meteen meer waard. Je m2 prijs kun je zo van funda halen. Bij ons is dat 4000/m2 dus die tweedakkapellen (35k) die 15m2 hebben toegevoegd waren eigenlijk gratis :+

Tussenoplossingen met een luik zou ik niet doen. Dan eerder die bestaande deur omdraaien en de bestaande trap blijven gebruiken

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 20-12-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06:57
Achttienduizend euro voor een binnentrap naar het dak terwijl het dak wordt gedaan, vind ik erg veel. Ik denk niet dat deze investering dezelfde meerwaarde oplevert bij een verkoop.

De huidige buitentrap wat opknappen en kijken hoe deze minder opvalt, lijkt mij een beter idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:08

Sport_Life

Solvitur ambulando

26k om het dak te vervangen klinkt wel veel, wat gaan ze allemaal doen dan ? En dan 18k nog voor een trap. Heb je meerdere offertes opgevraagd?

Bij ons was het 22k inc isolatie voor 140m2 bitumen dakbedekking + afwerking. Ik gok dat jij niet aan de 140m2 komt .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:50

Jorissie87

No diggity

Misschien begrijp ik het verkeerd maar als je een vaste trap binnen maakt met een luik dan gaat dit ten kostte van je woonoppervlakte toch? Is dat het je waard? 3 slaapkamers en een bovenwoning klinkt nu niet bepaald of je meters over hebt.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
RH1982 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:45:
[...]

Dat is inderdaad helemaal mooi maar dat gaat absoluut niet binnen ons budget passen.
Als ik al zie wat die prefab huisjes kosten. Gelukkig staat die lelijke trap op het balkon boven. (je zit toch eerder beneden op het balkon) dus op zich missen we die buiten ruimte niet echt. We gaan gewoon voor een mooie nieuwe deur zodat het normaal open kan en alles in ieder geval werkt zoals het zou moeten werken. De trap ga ik met rust-e-oleum zwart verven en dat lelijk gaas gaat eraf. Dan zal het al een stuk beter eruit zien.
Via de babykamer kan je wel onder de trap komen. Dat is een draai-kiep kozijndeur. Eigenlijk een groot hoog raam wat ook als een soort deurtje kan fungeren. Maar dank voor het meedenken :)
Soms moet je ook tevreden zijn met wat je hebt, zeker als er niet (direct) voldoende budget te verkrijgen is.
Het moet ook nog terug betaald worden O-)

Hoe veel m2 plat dak is er en wat blijft er bruikbaar over met een binnentrap die veel meer dakruimte pakt als nu de lichtkoepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Jorissie87 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:00:
Misschien begrijp ik het verkeerd maar als je een vaste trap binnen maakt met een luik dan gaat dit ten kostte van je woonoppervlakte toch? Is dat het je waard? 3 slaapkamers en een bovenwoning klinkt nu niet bepaald of je meters over hebt.
Volgens mij wordt de bestaande trap verlengd. Dus van verlies van m2 is geen sprake .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef.
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-03 17:33
Begrijp ik dit nu goed? €18.000 voor een vrij eenvoudige trap? dat is veel te duur.
Of komen er nog extra werkzaamheden bij?
Pagina: 1