Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiri S.
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 02-01 18:08
Wij hebben een Remeha Tzerra Ace 28c uit 2021 ketel met oudere draadloze aan/uit thermostaat Honeywell. Deze thermostaat ging kuren vertonen en we hebben daarom recent op advies van de monteur bij controle van de CV ketel een nieuwe draadloze modulerende Honeywell Round RF gekocht en geïnstalleerd.
Woonsituatie:
Hoekhuis, beneden in de woonkamer en gang vloerverwarming, op bovenverdieping 4 radiatoren.
Grote raampartijen met HR++ dubbelglas, in 2022 vervangen. Geen muurisolatie.
Na de installatie van de modulerende thermostaat was het moeilijker geworden om de woonkamertemperatuur op zelfde niveau te houden. Het gasverbruik was tijdens wat frissere dagen ook flink gestegen, van ca. 8 mm3 in de oude situatie naar ca. 12 mm3 in de nieuwe situatie met de modulerende thermostaat. Dit dus bij vergelijkbare buitentemperatuur. Overzicht van het gasverbruik per uur laat zien dat er gedurende 24 uur 2 grote pieken zijn, in de vroege ochtend en vroege avond. De temperatuur in de kamer schiet door naar 21 graden, de thermostaat staat overigens continue ingesteld op 20 graden C. Tussen deze twee grote pieken doet de ketel weinig. Als je begin van de middag een radiator in de werkkamer op de bovenverdieping aanzet dat blijft deze hele middag koud.
Gasverbruik in de oude situatie met de oude, aan/uit thermostaat liet zien dat het gasverbruik gedurende 24 uur veel gelijkmatiger is, geen hoge golven/pieken, en de temperatuur in de woonkamer en bovenverdieping veel aangenamer was. De radiatoren werden na het aanzetten warm. En dit alles met fors lager gasverbruik, soms tot wel 50%!
Wat gaat hier fout? Ik dacht dat het gebruik van een modulerende thermostaat in combinatie met een moderne, modulerende ketel zuiniger is en aangenamere binnenklimaat oplevert?
Weer terug naar een aan/uit thermostaat? Is dit dan wel goed voor de CV-ketel?
Hieronder 2 foto's van het gasverbruik per uur, eerst in de nieuwe en daarna in de oude situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DS_HqFgqKdVq-SFpQDBYGLtJvyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhprKamlI4pp0k3Y9xPvmgmm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0hxFu4Ct0jMXL-zLl7OxkEgvVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28ADFsZJJsg6KMT6ZKeYc4oE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Jiri S. op 18-12-2024 15:44 ]

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 11:43

Cr3ator

1 bar is geen bar

In de oude situatie brandde de ketel veel rustiger (max 0,55m3/uur) waar dit met de nieuwe thermostaat 1,4m3/uur is. Dat is nogal stevig en kan ws alleen maar door heel heet te stoken. Een modulerende thermostaat zou om een lagere aanvoertemperatuur moeten vragen aan de ketel. Dat lijkt hier niet te gebeuren. Iets is er dus niet correct ingesteld. Is er wat gewijzigd aan de stookinstellingen?

Verder zie ik dat de comfort-stand voor tapwater ws aan staat. (Ieder uur een klein beetje verbruik). Dat kost al snel 50-100m3 per jaar 'sluipverbruik' om een paar seconden sneller warm tapwater te krijgen. Deze kun je nog op 'eco' zetten. (Maar dit doet niks voor je stookgedrag natuurlijk).

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:18

lonkhuijzen

100% ADH

Gokje hoor:

Staat je thermostaat niet op OPC (optimal comfort)?

Die zorgt voor een hogere warmtevraag rond het setpoint. Leuk voor radiatoren (als je die dan open hebt staan) maar niet voor je vloerverwarming.

Dus krijg je een overshoot in je woonkamer waar je blijkbaar de rest van de dag tot 17:00 op teert.

Als je dan in de middag de radiator opendraait dan krijg je natuurlijk ook geen warme werkkamer, want de woonkamer is op temp en CV doet niks.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiri S.
Het klopt dat vlak voor het verwisselen van de thermostaat een monteur is geweest in verband met een storing van de ketel. Die is verholpen, maar mogelijk/waarschijnlijk zijn de instellingen tegelijkertijd toch wat gewijzigd.
Ik heb nu de instellingen op de ketel bekeken: tapwater staat ingesteld op 60 graden. CV water op 80 graden. Dat lijkt mij (veel) te warm. De stand van tapwater stond op '0', deze heb ik nu op '2' gezet. Dat zou de 'eco'-stand moeten zijn van onze ketel.
Zouden de problemen te maken hebben met te hoog ingestelde CV-water temperatuur? Moet ik deze lager instellen?
Onze thermostaat heeft overigens geen OPC instelling. Het is een Honeywell Round Modulation RF, draadloos. Je kan er alleen maar de temperatuur mee veranderen (hoger/lager) door aan de knop te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De cv water temperatuur op 50 graden instellen zal de regeling minder piekerig maken, dus dat zou ik zeker proberen.

Ik lees in deze handleiding nog een manier om de genoemde OPC uit te zetten, dit kan niet bij de jouwe?
Het installatiemenu wordt als volgt geactiveerd:
1. Draai de instelring helemaal linksom tot 5°C zichtbaar wordt.
2. Druk circa 10 seconden lang in het midden onder het scherm.
3. Vervolgens wordt de maximale temperatuurinstelling weergegeven. Door middel van de instelring kan
de instelling worden gewijzigd tot maximaal 35 graden.
4. Door nogmaals in het midden onder het scherm te drukken wordt de minimale temperatuurinstelling
weergegeven. Door middel van de instelring kan de instelling worden gewijzigd tot minimaal 5 graden.
5. Door nogmaals in het midden onder het scherm te drukken wordt de temperatuurinstelling
voor de uit-stand weergegeven.
6. Door nogmaals in het midden onder het scherm te drukken wordt het type regelgedrag weergegeven.
Door middel van de instelring kan de instelling worden gewijzigd in standaard (Std) of optimaal
comfort (OPc).

[ Voor 133% gewijzigd door Tele op 20-12-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiri S.
Bij mijn thermostaat ontbreekt de laatste stap voor wijziging van de instelling standaard/OPC(stap6). Die stap ontbreekt ook in meegeleverde handleiding. Misschien een domme vraag, maar waarop kan ik het beste de temperatuurinstelling voor de uit-stand zetten? (stap 5)
Pagina: 1