Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_ploeg
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22-12-2024
Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en a technisch. Laat ik dat vast gezegd hebben :P

Sinds deze zomer blijft er in onze Miele G 4293 SCVi vaatwasser, die ongeveer 10 jaar oud is, een laagje water staan. Zo ongeveer tot aan de rand van de bak waar het filter inzit. Er is toen een witgoedmonteur geweest en die heeft de afvoer wat hoger gelegd en daarna was het probleem verholpen. Deze vaatwasser zit er al in vanaf het begin, wij hebben dit huis ruim een jaar geleden gekocht. Vaatwasser moet van 2014 a 2015 zijn.

Sinds een aantal dagen is dit probleem echter terug. Nou kan ik weer de witgoed monteur bellen maar ik was benieuwd of jullie een idee hebben. We gaan natuurlijk richting de feestdagen en wij vertrekken binnenkort op vakantie. Ik wil geen overstroming als we terug komen.

Wat ik zelf al geprobeerd heb:

-De gootsteen stroomt goed door. De vaatwasser pompt goed weg, want als ik net een programma heb gedraaid is het water weg.

-Ik heb een nacht de toevoerkraan dichtgedraaid, om te kijken of dat zou helpen en de volgende ochtend was er GEEN nieuw water bijgekomen.

-Vervolgens heb ik de gootsteen door laten lopen en kwam ik erachter dat daarmee de vaatwasser zich erg langzaam vult met koud schoon water. Als je de gootsteen niet gebruikt dan lijkt er ook geen nieuw water bij te komen.

-Filter gecontroleerd en de terugslagklep. Waren schoon, dus daar in ieder geval geen verstopping. Wat mij wel opviel is dat terugslagklep vrij los zat. Ik kon de twee onderdelen zo van elkaar afhalen. Het lijkt mij dat dit toch vaster moet zitten?

Waarschijnlijk is het probleem gewoon nooit opgelost, maar omdat het zich heel langzaam vult met water en wij toch om de 2 dagen de vaatwasser draaien (en daarmee pompt het water weer weg) valt het gewoon niet zo op...

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? Toch ergens een verstopping in de afvoer? Of een kapotte terugslagklep? of...

Ik kan eventueel een foto maken van de vaatwasser en onze afvoer onder de gootsteen.

Ik hoor het graag.

groetjes

Danny

[ Voor 10% gewijzigd door de_ploeg op 18-12-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Loopt het water nu én via de toevoerkraan én via de gootsteen je vaatwasser in? Of kun je de kraan gewoon open laten staan en gebeurt er niks zolang je de gootsteen niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_ploeg
Als ik toevoerkraan afsluit dan heb ik nog wel water uit de keukenkraan. Als ik de toevoerkraan (die dus alleen voor de vaatwasser blijkt te zijn) dichtdraai dan komt er geen nieuw water bij.

Laat ik de toevoerkraan dicht maar gebruik ik de keukenkraan dan loopt er langzaam water in de vaatwasser.

Doe ik met beiden niks. Dus ik laat de toevoerkraan dicht en gebruik ook geen water uit de keukenkraan dan gebeurd er ook niks. Er komt dan geen water in de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 10:33
Heb je een foto van hoe de kranen zitten? Lijkt mij dat er gevangen druk dan de vaatwasser inloopt maar ik weet niet hoe lang de leidingen zijn.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-06 13:19
de_ploeg schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:33:

-Filter gecontroleerd en de terugslagklep. Waren schoon, dus daar in ieder geval geen verstopping. Wat mij wel opviel is dat terugslagklep vrij los zat. Ik kon de twee onderdelen zo van elkaar afhalen. Het lijkt mij dat dit toch vaster moet zitten?
Heb ooit gehad dat mijn Miele vaatwasser herrie maakte en liet ook wat water staan. Zat een stukje glas in de terugslagklep (dat soort waterradje onderin)
Echter kwam ik daar pas achter door een stuk spons op maat te knippen en er door heen te duwen zodat deze er aan de andere kant weer uitkwam met het stukje glas.

Misschien kun je dat voor de zekerheid ook nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_ploeg
nodri2000 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:35:
Heb je een foto van hoe de kranen zitten?
Ik zal straks als ik thuis ben even een foto maken. Maar geen idee wat waar hoort te zitten qua leidingwerk e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_ploeg
@nodri2000 zie bijgaand een foto van onze situatie (let niet op de rommel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVtoldivxlqiDA07zVoVUgD_EmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4CPh3sizaTxlUjvz0V0xi39Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 111% gewijzigd door de_ploeg op 18-12-2024 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
de_ploeg schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:09:

[Afbeelding]
Achterin en onderaan zie je een klein slangetje aangesloten op de afvoer, die is van de vaatwasser. Wat je kunt proberen is om deze iets verderop omhoog te trekken zodat er een lus in komt, die los moet omhoog staan ^. Meestal zijn die slangen wel aardig lang, voorzichtig aan trekken dan zou die aan de rechterkant wel iets lengte geven.

Het kan zijn dat je vaatwasser afvoer langzaam vol loopt en zo de vaatwasser in loopt. Als je er een lus in legt dan kan dat niet, lus zeker niet te hoog maken, net zo hoog als die witte onderste bocht welke er boven zit.

Verder zou ik de afvoer door spoelen met gootsteenontstopper, doe dit nadat de vaatwasser afvoer iets omhoog is gelegd anders loopt die vol.

Als laatste tip, verleg de vaatwasser afvoer zodat deze bovenin de afvoer leegt.
Zoals deze https://www.sanitairwinke...et-pakking-6-4x40mm-enkel

• de_ploeg
@nodri2000 dank voor de tips!! Even voor de
Zekerheid je bedoeld neem ik aan dat donkere dunne slangetje achterin en niet de witte geribbelde slang?

Gootsteenontstopper ga ik ook even proberen.

Ik laat wel weten hoe het gaat

[ Voor 3% gewijzigd door de_ploeg op 19-12-2024 18:02 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

franssie

Save the albatross

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdQVjO1mDla7lJpW2Ru2LYo6xWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kDcurqfdaaBwyIV7aVNKWW6q.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat dit je afvoer van je vaatwasser is? Zat dit altijd al zo?
Bij mij zit het direct onder de wasbak (dus hoog) en onder een hoek. Bij jou kan water uit de spoelbak je vaatwasser inlopen als de terugslagklep niet goed functioneert.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
de_ploeg schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:59:
@nodri2000 dank voor de tips!! Even voor de
Zekerheid je bedoeld neem ik aan dat donkere dunne slangetje achterin en niet de witte geribbelde slang?

Gootsteenontstopper ga ik ook even proberen.

Ik laat wel weten hoe het gaat
Veel succes. Je geeft aan dat je a-technisch bent, ken je iemand die de sifon zou kunnen vervangen? Het is een klusje van niks maar voor iemand die er niet echt kaas van gegeten heeft een uitdaging. Zoals @franssie ook al aangeeft, het is een rare plek voor de vaatwasser afvoer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:13

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

de_ploeg schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:09:

[Afbeelding]
Ik vind de afvoer van de wasbak overigens wel wat suboptimaal (in zijn geheel). De ringen van de afvoer (rechts) lekken zo te zien ook (zwarte strepen), dus die zou ik ook eens schoonmaken en opnieuw aandraaien.

Verder: de aansluiting van de vaatwasser helemaal onderaan de afvoer in een hoek van 90 graden is vragen om problemen. De meeste afvoeren hebben dat hoger in de afvoer zitten, met een klein 'tuitje' op 45 graden naar beneden (volgens mij juist om retourwater te voorkomen):

Afbeeldingslocatie: https://leidingshop.nl/uploads/products/pp-sifon-met-inbouw-T-stuk.jpg

Een dergelijke afvoer er tussenzetten is ook voor een leek goed te doen (vooral omdat er niet verlijmd wordt); alleen opletten dat je niets teveel afzaagt (en zelfa dan is er geen man over boord)

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1