All-in-One (all-electric) aansluiten als hybride

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-09 11:01
Ik ga een warmtepomp (zelf) installeren.

Mijn uitgangspunt is dat ik voor de komende jaren onzekerheid in de energiemarkt voorzie. Niet alleen stijgende prijzen voor gas, maar juist ook schommeling in de elektriciteitstarieven. Daarom wil ik nog niet van mijn ketel af. Hierin weeg ik ook mee dat dat niet fijn is voor de portemonnee, maar het is ook niet duurzamer. Immers als er te weinig zon en wind is waardoor de tarieven stijgen, dan moet de elektra fossiel worden opgewekt. Dat kan ik dan net zo goed thuis doen met mijn ketel.

Vanwege de GWP en het installatie gemak moet het een propaan warmtepomp zijn.

Dan zou de keuze waarschijnlijk vallen op de WeHeat Sparrow. Al wordt ik niet enthousiast van wat ik lees over de beperkte mogelijkheden tot aansturing doordat alles in hun cloud zit en ze maar weinig ontsluiten.
Die gedachteloop over de permanente afhankelijkheid van je fabrikant, terwijl je net een smak geld hebt neergelegd voor het eigendom van een apparaat, bracht mij op het volgende:

Quatt rekent €3200 voor een warmtepomp, maar als je all electric (€3900) wil zal er toch al gauw een 2e monoblock bij moeten. De upgrade naar all-electric kost dan nog eens €4900,- (goedkoop is duurkoop zou ik hier zeggen). De huidige vanaf prijs is dus €8800,- maar deze prijs kan de komende jaren nog verder oplopen.

Een voorbeeld van hoe je dan in de tang zit zie je nu al bij WeHeat. Waar je nu nog een eigen boilervat uit polen kan importeren en zo relatief goedkoop kan upgraden naar all-electric, ga je straks ca. €500 betalen om in hun cloud over te gaan naar all-electric aansturing. Als ze zover zijn om het aansturen op dynamische tarieven uit te rollen kunnen ze hier ook kosten voor gaan rekenen.

Nu is het lastig om de softwarematige afhankelijkheid van de fabrikant met een API in de cloud te voorkomen. Het is vanuit de fabrikant gezien ook logisch dat ze het niet compleet opengooien uit angst voor ontevreden klanten die zich beklagen als hun woning niet goed warmt wordt, terwijl dit eigenlijk aan de aansturing ligt.

Voor een deel kan ik die afhankelijkheid wel voorkomen door nu al een all-electric warmtepomp te kopen.
De Panasonic Aquarea L All-in-one * kost me onder de streep een klein €2500 meer in aanschaf, terwijl ik daamee upgrade kosten in de toekomst voorkom.

Grote vraag hierbij is wel of ik deze in combinatie met een CV-ketel kan aansluiten. Ik zou verwachten dat de all-in-one de cv zou kunnen aansturen, maar hier heb ik tot nu toe nog geen antwoord op kunnen vinden/krijgen. Ik ga vanmiddag hier de installatie handleiding maar eens voor doorploegen, maar als iemand hier iets zinnigs over kan zeggen is dat zeer welkom.

Ook ben ik benieuwd naar jullie kijk op mijn gedachtespoor, kritiek is welkom :)

* Beoogde Panasonic Aquarea L All-in-one installatie
1x Panasonic WH-WDG07LE5 R290 lucht-water warmtepomp monoblock buitenunit 1 fase – 9 kW
1x Panasonic WH-ADC0509L3E5 R290 All-in-one binnenunit 1 fase – 5-9 kW (binnenunit met 185L tapwater voorraadvat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Hoewel ik de 'angst' voor een volledige overstap wel een beetje snap, denk ik dat je jezelf onnodig veel extra gedoe op de hals haalt. De L-serie van Panasonic zou ik gezien je bovenstaande verhaal inderdaad aanraden.

Je kan de unit natuurlijk prima hybride aansluiten: de cv sluit je aan op het 'boiler contact' op de main pcb van de binnenunit van Pana L-serie. De cv-ketel kan, als ze beiden bij elkaar in de buurt hangen, doormiddel van een openverdeler worden aangesloten. De Pana blijft dan voor de watercirculatie zorgen, maar kan de cv-ketel het stoken laten ondersteunen of volledig laten overnemen. Alternatief is om de units met eenwegkleppen 'parallel' aan te sluiten en altijd maar 1 vd 2 tegelijk aan te hebben.

Het warme water zou je via de ketel kunnen laten gaan met een zonneboiler-aansluiting. Normaal zou de cv-ketel dan niks hoeven doen, maar is er geen warm water uit de boiler, dan neemt de ketel het over.

Maar nogmaals: heroverweeg nog eens de onnodig dure en complexe situatie. Afschrijving ketel, onderhoud en vastrecht gas tellen op tot zo'n 400-500 euro per jaar. Daar kun je een hoop 'onzekerheid in de energiemarkt' voor kopen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:42
olettinga schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:42:. Immers als er te weinig zon en wind is waardoor de tarieven stijgen, dan moet de elektra fossiel worden opgewekt. Dat kan ik dan net zo goed thuis doen met mijn ketel.
En dit klopt dus niet.

Een CV ketel doet niet veel beter dan 90% efficiëntie … 9kWh/m3 (9,7 kWh/m3 in theorie) haal je bij retour <35 ofzo…
Een goede centrale loopt richting 50% efficiëntie.

En warmtepomp doet sCOP richting 4. Bij -10 en een goed afgifte systeem nog COP >2

Je ketel is dus echt altijd minder efficiënt met gebruik van primaire fossiele energie dan een goed werkende warmtepomp

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Exact. Kort gezegd: een warmtepomp levert voor zo'n 2 m3 warmte per m3 gas (gestookt in de E.centrale). Dat lukt een cv-ketel niet ;)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
Dank voor jullie reacties beiden. Fijn dat jullie eerst ingaan op de zin of onzin van deze aanpak.
Ronald schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:25:
[...]
Je ketel is dus echt altijd minder efficiënt met gebruik van primaire fossiele energie dan een goed werkende warmtepomp
Goed punt, daar ben ik te kort door de bocht geweest. Over het seizoen (SCOP =4) genomen is zelfs de gascentrale warmtepomp combinatie 2x zo efficiënt. Als je stelt dat het ''altijd'' minder efficiënt is, is dat denk ik ook te kort door de bocht. Zodra de COP onder de 2 komt gaat de CV ketel winnen.
Ik heb dit hieronder even in een schema gezet met als voorbeeld een realistisch scenario zoals vorige week
Zelfs dan is de warmtepomp dus efficiënter, maar goedkoper is het zeker niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oq-rog2XmgjwOD_ISladbKP5b_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0INlKQd7mCKIsXKuinOUWnXo.png?f=fotoalbum_large

Het is zeker verstandig om voor mijzelf te bepalen hoeveel extra tijd/moeite en kosten ik over heb om toekomstige onzekerheid te beperken. Punt is gewoon dat ik niet in zo'n fuik zoals met de mrb op ev's wil lopen, waarbij ik geen kant op kan.

Eenvoudiger dan een open verdeler zou dan misschien zijn om de ketel te laten hangen en het op deze manier aan te sluiten. royaljoop in "Ervaring Remeha Mercuria versus Elga Ace 6kw" Dan kan ik altijd nog handmatig schakelen als de praktijk dat werkelijk vereist.

Op die manier beperk ik de extra installatie effort tot een minimum. Onderhoud doe ik zelf en mijn ketel is 10 jaar oud en dus afgeschreven (over 5 jaar krijg ik er 2e hands niet veel minder voor dan nu).
Waar het wel wringt is de vaste leveringskosten €236.76) per jaar. Als ik deze kan kwijtspelen dan zou ik alleen al op basis van die kosten in ca. 10 jaar de €2500 meerkosten voor full electric die ik betaal kunnen terugverdienen. En dan weeg ik nog niet mee dat vaste leveringskosten kosten zeer waarschijnlijk zullen stijgen.

Het enige wat ik hiermee dus niet oplos is het risico van stijgende energieprijzen, waarbij de gastarieven kunstmatig laag worden gehouden door factoren zoals de politiek. Bovendien blijft de doelstelling van de netbeheerder toch om gebruikers die het net zwaarder (en dat doe je met PV, EV en een warmtepomp) belasten in verhouding meer te laten betalen, dus het is heel aannemelijk dat kosten voor full electric flink gaan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olettinga
Even een korte update en een nieuwe vraag.
Inmiddels de knoop doorgehakt en besloten het simpel te houden. Mede ook vanwege de gebrekkige ruimte gaat de CV-ketel weg en komt de Panasonic Aquarea op diens plek.

Bij de installatie wjjst de installatiehandleiding meermaals op de plaatsing van drukreduceerventiel, terugslagklep en (tapwater)expansievat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JlX4eh_RBRgg-L8BJJv28KHD4Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qwIMzuAW7FN4SfJI78Dilybt.png?f=user_large

Op de plek van de terugslagklep zou in een normale Nederlandse installatie de inlaatcombinatie gebruikelijk zijn. Deze beveiligt tegen terugstromen en ook tegen overdruk, maar pas boven 8 bar.
De Panasonic handleidng schrijft voor dat als de waterdruk van de watertoevoer hoger is dan 5bar, het installeren van een drukreduceerventiel van 3,5 bar in de watertoevoer aanbevolen wordt om beschadiging van de tankunit door te hoge druk te voorkomen.

Maar het drukreduceerventiel ervoor met een limiet van 3,5 bar kom ik nergens tegen. Ook in topics op tweakers waar wel is over een reduceerventiel wordt gesproken zie ik nergens de conclusie dat het noodzakelijk is om beschadiging van de apparatuur dit te installeren zoals Panasonic aangeeft.

Wordt dit in de praktijk toegepast?

M.b.t. het expansievat wordt niet aangegeven waarom dit aanbevolen wordt. Ik vermoed dat dit vooral om comfort gaat. Maar een iets hardere waterstraal bij het opendraaien van de kraan vindt ik geen ramp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
olettinga schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:57:
Even een korte update en een nieuwe vraag.
Inmiddels de knoop doorgehakt en besloten het simpel te houden. Mede ook vanwege de gebrekkige ruimte gaat de CV-ketel weg en komt de Panasonic Aquarea op diens plek.

Bij de installatie wjjst de installatiehandleiding meermaals op de plaatsing van drukreduceerventiel, terugslagklep en (tapwater)expansievat.

[Afbeelding]

Op de plek van de terugslagklep zou in een normale Nederlandse installatie de inlaatcombinatie gebruikelijk zijn. Deze beveiligt tegen terugstromen en ook tegen overdruk, maar pas boven 8 bar.
De Panasonic handleidng schrijft voor dat als de waterdruk van de watertoevoer hoger is dan 5bar, het installeren van een drukreduceerventiel van 3,5 bar in de watertoevoer aanbevolen wordt om beschadiging van de tankunit door te hoge druk te voorkomen.

Maar het drukreduceerventiel ervoor met een limiet van 3,5 bar kom ik nergens tegen. Ook in topics op tweakers waar wel is over een reduceerventiel wordt gesproken zie ik nergens de conclusie dat het noodzakelijk is om beschadiging van de apparatuur dit te installeren zoals Panasonic aangeeft.

Wordt dit in de praktijk toegepast?

M.b.t. het expansievat wordt niet aangegeven waarom dit aanbevolen wordt. Ik vermoed dat dit vooral om comfort gaat. Maar een iets hardere waterstraal bij het opendraaien van de kraan vindt ik geen ramp.
De waterdruk in je aanvoerleiding is geen 5 bar. Drukreduceerventiel is normaliter dus niet nodig.

En de inlaatcombinatie is ervoor om te voorkomen dat je tank kapot gaat door overdruk tijdens verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:38
Wolly schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:28:
[...]

De waterdruk in je aanvoerleiding is geen 5 bar. Drukreduceerventiel is normaliter dus niet nodig.

En de inlaatcombinatie is ervoor om te voorkomen dat je tank kapot gaat door overdruk tijdens verwarmen.
In Nederland is idd een inlaatcombinatie de gebruikelijke oplossing.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 13:54
olettinga schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:57:

Ik heb dezelfde installatie, ook zelf geïnstalleerd. Het expansievat zou het drukverschil, ontstaan door het uitzetten van het opgewarmde water, moeten opvangen toch?
Pagina: 1