Onderhoudsplicht, maar ook constructiefout?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traaymakers
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:39
We ontdekten van de week een lekkage in onze slaapkamer. De vermoedelijke oorzaak is gevonden, de afvoer van de regenpijp was verstopt, verzaking van onze onderhoudsplicht dus, stom. Hopelijk droogt het nu weer snel op en valt de uiteindelijke schade mee.

Wat ik wel gek vind, is dat de dakgoot aan de muurkant onder de dakpannen lager ligt dan aan de achterzijde, als deze hoger had gelegen was het water aan de voorkant weggelopen. Mijn vraag is, is dat toegestaan, of hoort de dakgoot aan de voorkant altijd lager te liggen dan aan aan de muurzijde?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRcuhfNaelwTdlMev8tSy91kLWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UE8v8owQuGDBtvK5P7MIjLDS.jpg?f=fotoalbum_large

edit: het betreft een woning uit 2021.

Beste antwoord (via traaymakers op 18-12-2024 13:25)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zie oa hier: https://www.google.com/se...biw=1760&bih=842&dpr=1.09

Het is vrij gebruikelijk om de 'achterkant' van de dakgoot hoger te houden dan de zichtkant, juist vanwege jouw bevindingen. Of het ergens in het bouwbesluit of bouwnormen staat durf ik je niet te zetten, maar slordig is het wel.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Het is vrij gebruikelijk om de 'achterkant' van de dakgoot hoger te houden dan de zichtkant, juist vanwege jouw bevindingen. Of het ergens in het bouwbesluit of bouwnormen staat durf ik je niet te zetten, maar slordig is het wel.

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bladvanger plaatsen waar het gat naar de regenpijp zit, en steentjes/grind in de goot gooien zodat je een franse drainage hebt. Nooit meer een verstopte afvoer :P

Niet een antwoord op je vraag, wel de beste oplossing zodat het niet meer voorkomt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

RaZ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:39:
Bladvanger plaatsen waar het gat naar de regenpijp zit, en steentjes/grind in de goot gooien zodat je een franse drainage hebt. Nooit meer een verstopte afvoer :P

Niet een antwoord op je vraag, wel de beste oplossing zodat het niet meer voorkomt ;)
Die bladvanger heb ik er hier juist uitgesloopt want dat hielp vooral de verkeerde kant op: lees bladeren tegenhouden en zorgen dat het juist niet weg liep :P

Afbeeldingslocatie: https://ikmetem.nl/wp-content/uploads/2022/08/Zinken_Bladvanger-removebg-preview.png

Dan vind ik dit een betere oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traaymakers
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:39
Atlas schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:38:

Idd zo zou ik het verwachten.
RaZ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:39:

Bedankt ik zal een kijken, naar zo'n roostertje, maar wat vaker leegmaken lijkt me in ieder geval verstandig :)
Atlas schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:53:
[...]

Die bladvanger heb ik er hier juist uitgesloopt want dat hielp vooral de verkeerde kant op: lees bladeren tegenhouden en zorgen dat het juist niet weg liep :P

[Afbeelding]

Dit hebben we nu al, maar er loopt ook een ketting doorheen, denk om het geluid van de regen te dempen? Dat heeft er in ieder geval voor gezorgd dat het sneller verstopt raakte denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Atlas schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:53:
[...]

[Afbeelding]

Die zit onderaan de pijp :P

Ik bedoel deze:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/73895.jpg

Als je de dakgoot volgooit met steentjes (die niet door de openingen kunnen) kan er nooit meer iets anders dan water doorheen lopen. Het blad wat op de steentjes komt te liggen, plakken niet aan de steentjes vast, want er kan lucht doorheen waaien, zoals je buiten door de wind ook je was kan drogen. De blaadjes en andere troep waait er dan vanzelf wel vanaf. Nooit meer een verstopte dakgoot :P

Edit:
Op balkons waar je een putje heb zitten naar de afvoer, steentjes er op leggen, kan er ook geen blad op vallen, en opdrogen, zodat het putje dicht komt te zitten. Juist door de steentjes (frans drainage) kan het niet hechten aan het putje als natte bladeren opdrogen, er is immers geen vlak oppervlakte meer ;)

[ Voor 14% gewijzigd door RaZ op 18-12-2024 13:05 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

RaZ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:00:
[...]

Die zit onderaan de pijp :P

Ik bedoel deze:
[Afbeelding]
Die heb ik er juist uitgesloopt, want dat verstopte alles meer dan dat het hielp :)
Maar met die steentjes vind ik een goeie tip! Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En als je bang bent dat de bladvanger kleine steentjes doorlaat kan je altijd een stukkie speakerdoek/horrengaas gebruiken als extra barriere/membraam.

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1