Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. PC voor mijn zoon. FullHD lijkt me wel voldoende.
Als hij meer wil, moet hij ook wat gaan werken.
Graag in een stille kast want staat in de woonkamer.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tja, dat is het moeilijkste. Ik had gehoopt onder de 800€ te blijven, liefst paar honderd euro minder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige PC zijn de componenten uit een oude HP Envy in nieuwe(re) kast met nieuwe(re) videokaart.
Intel Core i7-4770, 16GB RAM, Samsung 840 Evo 256 GB en RX-480 videokaart in een Antec P180 kast.
Monitor is een Lenovo 1920x1200 op 60Hz.
Ik denk dat enkel de SSD mogelijk interessant is om mee te nemen als 2e schijf, en de monitor natuurlijk.
De videokaart geeft regelmatig connectie problemen met het scherm of dan zijn ineens de drivers weg in Windows.
Kast maakt veel te veel lawaai.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stille kast (verlichting is niet nodig)
Goede CPU (dacht aan AMD en dan 5600 of zo)
32GB RAM geheugen lijkt me handig
Goed moederbord, maar niet met overdreven veel aansluitingen of fancy zaken
Goede voeding.
Ik ben vertrokken van de 1080p BBG:
Na het zien dat de prijs van de voorgestelde voeding meer dan verdubbeld is in prijs, heb ik uit de commentaren op de BBG een andere gekozen: be Quiet System Power 9 600W.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU lijkt AMD me het zuinigst, dus stilst.
Voor de rest geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dus redelijk goed Full HD kunnen spelen.
Hij speelt allerlei spellen, veel GTA V, maar ook Roblox en een hoop andere.
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?[i]
Kan mijn voorstel nog wat goedkoper gemaakt worden zonder echt in te leveren?
Zijn er onderdelen waar ik beter 2dehands voor kan zoeken om (aanzienlijk) goedkoper uit te zijn?
Ik merk dat de 2dehandsprijzen van videokaarten ongeveer even hoog liggen als de nieuwprijzen...
Zijn er onderdelen die iets te verbeteren zijn zonder aanzienlijk meer te kosten?
Ik heb geen idee van de behuizing. Is deze stil? Venster moet niet voor mij, zijn er dan goedkopere die even goed zijn?
Wat ik ook nog wel een dingetje vind is dat de prijzen nu van verschillende winkels komen. Liefst bestel ik bij 1 of 2 winkels. Megekko zie ik meestal bij de goedkoopste en hebben 5 sterren, dus misschien liefst daar?
Ik weet echt niets meer van de huidige videokaarten. Is het verschil met een RTX3060 groot?
Voornamelijk gamen. PC voor mijn zoon. FullHD lijkt me wel voldoende.
Als hij meer wil, moet hij ook wat gaan werken.
Graag in een stille kast want staat in de woonkamer.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tja, dat is het moeilijkste. Ik had gehoopt onder de 800€ te blijven, liefst paar honderd euro minder.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Huidige PC zijn de componenten uit een oude HP Envy in nieuwe(re) kast met nieuwe(re) videokaart.
Intel Core i7-4770, 16GB RAM, Samsung 840 Evo 256 GB en RX-480 videokaart in een Antec P180 kast.
Monitor is een Lenovo 1920x1200 op 60Hz.
Ik denk dat enkel de SSD mogelijk interessant is om mee te nemen als 2e schijf, en de monitor natuurlijk.
De videokaart geeft regelmatig connectie problemen met het scherm of dan zijn ineens de drivers weg in Windows.
Kast maakt veel te veel lawaai.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stille kast (verlichting is niet nodig)
Goede CPU (dacht aan AMD en dan 5600 of zo)
32GB RAM geheugen lijkt me handig
Goed moederbord, maar niet met overdreven veel aansluitingen of fancy zaken
Goede voeding.
Ik ben vertrokken van de 1080p BBG:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Boxed | € 95,27 | € 95,27 |
1 | Moederborden | Gigabyte B550M DS3H (rev. 1.0/1.1/1.2/1.3) | € 88,- | € 88,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO OC Edition 8GB GDDR6 | € 299,- | € 299,- |
1 | Behuizingen | Montech X3 Mesh Wit | € 59,- | € 59,- |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo REV. 5 | € 29,90 | € 29,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 52,90 | € 52,90 |
1 | Voedingen | be quiet! System Power 9 600W CM | € 70,67 | € 70,67 |
1 | SSD's | Lexar NM710 1TB | € 67,90 | € 67,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 762,64 |
Na het zien dat de prijs van de voorgestelde voeding meer dan verdubbeld is in prijs, heb ik uit de commentaren op de BBG een andere gekozen: be Quiet System Power 9 600W.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU lijkt AMD me het zuinigst, dus stilst.
Voor de rest geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dus redelijk goed Full HD kunnen spelen.
Hij speelt allerlei spellen, veel GTA V, maar ook Roblox en een hoop andere.
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?[i]
Kan mijn voorstel nog wat goedkoper gemaakt worden zonder echt in te leveren?
Zijn er onderdelen waar ik beter 2dehands voor kan zoeken om (aanzienlijk) goedkoper uit te zijn?
Ik merk dat de 2dehandsprijzen van videokaarten ongeveer even hoog liggen als de nieuwprijzen...
Zijn er onderdelen die iets te verbeteren zijn zonder aanzienlijk meer te kosten?
Ik heb geen idee van de behuizing. Is deze stil? Venster moet niet voor mij, zijn er dan goedkopere die even goed zijn?
Wat ik ook nog wel een dingetje vind is dat de prijzen nu van verschillende winkels komen. Liefst bestel ik bij 1 of 2 winkels. Megekko zie ik meestal bij de goedkoopste en hebben 5 sterren, dus misschien liefst daar?
Ik weet echt niets meer van de huidige videokaarten. Is het verschil met een RTX3060 groot?