Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 12:53
Dag allen,

Ik overweeg een thuisbatterij aan te schaffen (precieze grootte nog te bepalen, bijv iets als 10kWh, maar er is ook budget voor groter), i.c.m. zonnepanelen (max 20). De panelen kunnen de batterij vullen zodat ik sluipverbruik kan opvangen. Dit is bij mij vrij hoog, zo'n 300W (dus 800 euro per jaar, dankzij veel buitenverlichting, koelkast, vriezer, Quooker, server, domotica). En verder ook nuttig voor andere zaken zoals TV kijken, koken, en mogelijk een airco om een werkkamer boven de schuur te verwarmen.

Zelfs met 20 panelen krijg je in de winter de batterij vaak niet voldoende vol, lijkt me. En als de saldering eraf gaat, heb ik in de zomer juist te veel opbrengst. Als ik dan een terugleverboete moet betalen, is dat niet gunstig.

Ik zou dan een systeem moeten hebben waarbij de omvormer vanzelf stopt als de batterij vol is en ik het verder niet direct gebruik. (Dat is dus pas vanaf 2027 van belang, want tot die tijd kan ik nog lekker salderen.)

Is zoiets mogelijk? Als ik ergens denkfouten maak, hoor ik het ook graag. :-)

Groeten,
Dzjam

Edit: toegevoegd dat ik ook server + domotica heb

[ Voor 3% gewijzigd door dzjam op 18-12-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat wil je precies bereiken?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Economisch is het niet snel rendabel (tenzij ik zolang het kan nog ga handelen op de onbalansmarkt).

Het is meer voor hobby, interesse en een deel gemoedsrust als al die apparatuur 's nachts geld staat te lekken.

En ook milieu-sympathie, alhoewel het produceren van zo'n accu dat misschien niet eens een voordeel laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:05
dzjam schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:11:
Dag allen,

Ik overweeg een thuisbatterij aan te schaffen (precieze grootte nog te bepalen, bijv iets als 10kWh, maar er is ook budget voor groter), i.c.m. zonnepanelen (max 20). De panelen kunnen de batterij vullen zodat ik sluipverbruik kan opvangen. Dit is bij mij vrij hoog, zo'n 300W (dus 800 euro per jaar, dankzij veel buitenverlichting, koelkast, vriezer, Quooker). En verder ook nuttig voor andere zaken zoals TV kijken, koken, en mogelijk een airco om een werkkamer boven de schuur te verwarmen.

Zelfs met 20 panelen krijg je in de winter de batterij vaak niet voldoende vol, lijkt me. En als de saldering eraf gaat, heb ik in de zomer juist te veel opbrengst. Als ik dan een terugleverboete moet betalen, is dat niet gunstig.

Ik zou dan een systeem moeten hebben waarbij de omvormer vanzelf stopt als de batterij vol is en ik het verder niet direct gebruik. (Dat is dus pas vanaf 2027 van belang, want tot die tijd kan ik nog lekker salderen.)

Is zoiets mogelijk? Als ik ergens denkfouten maak, hoor ik het ook graag. :-)

Groeten,
Dzjam
Dat is mogelijk. Er zijn zat systemen en powerstations waar de MPPT tracker rechtstreeks op de accu komt. Vol=vol dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
alwind schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:30:
[...]

Dat is mogelijk. Er zijn zat systemen en powerstations waar de MPPT tracker rechtstreeks op de accu komt. Vol=vol dan.
En als er dan stroom verbruikt wordt door bijv. de inductiekookplaat, zullen de panelen dan weer stroom 'doorlaten'?

Of komt dat dan uit de accu, die vervolgens weer gevuld wordt door de panelen? (Dit lijkt me minder waarschijnlijk omdat zo'n kookplaat erg veel tegelijk wil hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
dzjam schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:38:
[...]

En als er dan stroom verbruikt wordt door bijv. de inductiekookplaat, zullen de panelen dan weer stroom 'doorlaten'?

Of komt dat dan uit de accu, die vervolgens weer gevuld wordt door de panelen? (Dit lijkt me minder waarschijnlijk omdat zo'n kookplaat erg veel tegelijk wil hebben)
Dat hangt af van het systeem dat je kiest.

Maar 300W sluipverbruik is vind ik bizar veel, dat is 7,2kWh per dag. In plaats van een pleister te plakken door geld uit te geven aan een thuisaccu, kan je beter kijken hoe je je sluipverbruik kan verminderen...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
dzjam schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:38:
[...]

Als jij een victron systeem neemt kan dat prima uit de zonnepanelen aangevuld met accu capaciteit. Dat is wel een duur systeem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:22
Hahn schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:41:
[...]

Dat hangt af van het systeem dat je kiest.

Maar 300W sluipverbruik is bizar veel, dat is 7,2kWh per dag. In plaats van een pleister te plakken door geld uit te geven aan een thuisaccu, kan je beter kijken hoe je je sluipverbruik kan verminderen...
Mwah, bizar veel hangt ook sterk af van je woonomgeving. Ik heb ook veel automatische buitenverlichting (smart, automatisch aan bij zonsondergang en uit bij opkomst etc). Doe daar nog een Wifi-mesh met 4 punten bij, koelkasten, vriezers, camera's en domoticasystemen e.d. en 300w is zo vol...

Ik bedoel maar te zeggen dat een tech-fanaat in een vrijstaand huis een ander energieverbruiksprofiel heeft dan Anita in een 2 kamer appartement.

[ Voor 10% gewijzigd door XelaRetak op 18-12-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
XelaRetak schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:45:
[...]

Mwah, bizar veel hangt ook sterk af van je woonomgeving. Ik heb ook veel automatische buitenverlichting (smart, automatisch aan bij zonsondergang en uit bij opkomst etc). Doe daar nog een Wifi-mesh met 4 punten bij, koelkasten, vriezers, camera's en domoticasystemen e.d. en 300w is zo vol...
Ah ja, want dat heb ik allemaal niet.

Ik heb vrijwel alles wat je opnoemt, in meer of mindere mate, op de buitenverlichting na, en ik zit op zo'n 60-70W sluipverbruik. Zelfs met verdriedubbeling, wat ik al bizar veel zou veel vinden, zit je 'pas' op 200W.

Hoe je het ook wendt of keert, 300W vind ik veel, zeker aangezien TS enkel 'buitenverlichting, koelkast, vriezer, Quooker' benoemt. Niet koelkasten, vriezers, maar enkelvoudig.

Maar, om je een plezier te doen heb ik er in m'n vorige post 'vind ik bizar veel' van gemaakt, in plaats van 'is bizar veel', want het is mijn mening, geen feit ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 18-12-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
XelaRetak schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:45:
[...]

Ik bedoel maar te zeggen dat een tech-fanaat in een vrijstaand huis een ander energieverbruiksprofiel heeft dan Anita in een 2 kamer appartement.
Zo is het ja.

Ik ben overigens wel alles in kaart aan het brengen met smart plugs met energiemeters. Dus ik ga het waarschijnlijk nog wel wat omlaag kunnen krijgen, maar niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hahn schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:50:
[...]

Ah ja, want dat heb ik allemaal niet.

Ik heb vrijwel alles wat je opnoemt, in meer of mindere mate, op de buitenverlichting na, en ik zit op zo'n 60-70W sluipverbruik. Zelfs met verdriedubbeling, wat ik al bizar veel zou veel vinden, zit je 'pas' op 200W.

Hoe je het ook wendt of keert, 300W vind ik veel, zeker aangezien TS enkel 'buitenverlichting, koelkast, vriezer, Quooker' benoemt. Niet koelkasten, vriezers, maar enkelvoudig.

Maar, om je een plezier te doen heb ik er 'vind ik bizar veel' van gemaakt, in plaats van 'is bizar veel', want het is mijn mening, geen feit ;)
Bijzonder, je hebt ook geen koelkast, vriezer, ventilatie, etc? Ik heb amper domotica en circa 100W sluipverbruik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
No Hands schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:53:
[...]

Bijzonder, je hebt ook geen koelkast, vriezer, ventilatie, etc? Ik heb amper domotica en circa 100W sluipverbruik.
Lees eens verder dan m'n eerste zin :> Want dat was sarcasme ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:19
er is niet 1 systeem wat alles dekt en perfect is.
alle systemen zijn een beetje behelpen, maar leuke resultaten zijn bereikbaar.

ik maak een voorbeeldje voor je, maar eerst dingen die je moet weten.
stel je gebruikt 10kWh op een zomer dag.
dan gaat overdag zonder accu al met gemak 5kWh rechtstreeks gebruik gedekt worden.
dus je hebt dan maar een 5kWh accu nodig voor de nacht.
(oke een 7,5 of 10kWh accu om af en toe een slechte dag te kunnen overbruggen is leuk, maar 100+kWh accu is te duur en te veel)

de winter maanden, tja die kun je gewoon op je buik schrijven, vooral de maanden december en januari.
1 december deed ik nog 5,5kWh maar dat was de topper, 37kWh is 17 dagen dat geeft amper een deuk in een pakje boter. (400kWh was mijn gebruik, met de warmtepomp er bij natuurlijk.)

zonnepanelen, tja ik vind het een wonder dat ze zo laag geprijsd zijn tegenwoordig.
grofweg 60€ en je hebt al 430Wp, kost geen drol meer.

een 1 fase +/-3,6kW omvormer die ook nog hybride is voor minder als 450€.
die hebben al 2x een mpp en kunnen per mpp 12 panelen aan. (beetje afhankelijk van het type paneel en omvormer)
dus je kunt gewoon 2x12x430Wp er aan hangen, dus flink onder dimensioneren.
dit beperkt de teveel in de zomer en geeft je meer in de moeilijkere maanden en geeft je meer effect van uit de accu.

(bevesteging materiaal is grofweg 200€ voor 5 panelen, dus reken daar 800€ voor en je zit al aardig goed.
een 16A groep voor de omvormer + etc laten we daar 200€ voor rekenen.)

300W sluipverbruik dekken is niet nodig, gewoon omdat een 3000W accu omvormer combi gewoon lekker betaalbaar is. dus gewoon lekker tot de 3000W dekken, het kost geen bal.

belangrijk: zoveel mogenlijk Wp het dak op, en dan een zo goedkoop mogelijke accu omvormer combi.
en je dekt voor minder kosten al meer af als je plan. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 18-12-2024 12:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
Ik zit op 140W en daar is niet echt meer op te bezuinigen.

Maar in je TS geef je aan dat je benieuwd bent of je denkfouten maakt. Er zijn zo veel systemen dat alles wat je kunt bedenken wel kan. Je moet je echter afvragen wat je precies wil. Ik wil mijn sluipverbruik dekken en heb daarom een homewizard accu besteld. Die is voor dat vraagstuk erg goed.

Als je de reden waarom je een accu wilt hebben niet helder hebt verzuip je in de mogelijkheden die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
even deze ook nog:
1 fase en 3 fase.

elke (slimme)meter in Nederland telt eerst de fase op van gebruik en dan de levering en dan pas worden die 2 van elkaar af getrokken.
dus heb je 3fase dan kun je zonder probleem een 1fase omvormer gebruiken, het maakt voor het afrekenen niet uit.

(alleen mensen die vinden dat je perse op de fase moet leveren om zelf te gebruiken moeten 3 fase gebruiken.
het is een beetje onzinnig, maar ach soms heb je mensen die dat vinden.)

1 fase werken is een stuk goedkoper als 3fase.
pas als je een omvormer wil van meer als 5kW dan moet je toch zeker kijken naar 3fase.
maar een 3,6kW omvormer, gewoon 1 fase blijven. ;)
(de grens word eigenlijk meer bepaald door het aantal panelen, wil je meer als 12 per mpp dan ook 3fase gebruiken, maar 1 fase zelf kan gewoon 2x12 panelen aan, zonder problemen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke een basis BOL ( bill of materials.)

20x DMEGC DM440M10RT-54HBB-BKFull Black N-Type 440WP
€ 1.180,00
1x Growatt MIN 3600TL-XH 1 fase Omvormer Hybride
Monitoring optie Growatt Shine WiFI-X (+ €14,95)
€ 453,95
4x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 5 panelen
€ 820,00
Verwijderen

Totaal 3 producten excl. btw
€ 2.453,95
BTW€ 0,00
Totaal
€ 2.453,95

hier komt nog wat kabel bij en een 16A groep in de meterkast. dan zitten we nog ruim onder de 3k€.
en zitten we al op 8800Wp, wat lekker is voor een accu systeem.
en is dan zonder accu, die doe ik apart.
maar corrigeer mij hier even want ik weet niet of jouw dak plat of schuin is etc etc..

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 18-12-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
migjes schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:10:
even deze ook nog:
1 fase en 3 fase.

elke (slimme)meter in Nederland telt eerst de fase op van gebruik en dan de levering en dan pas worden die 2 van elkaar af getrokken.
dus heb je 3fase dan kun je zonder probleem een 1fase omvormer gebruiken, het maakt voor het afrekenen niet uit.

(alleen mensen die vinden dat je perse op de fase moet leveren om zelf te gebruiken moeten 3 fase gebruiken.
het is een beetje onzinnig, maar ach soms heb je mensen die dat vinden.)

1 fase werken is een stuk goedkoper als 3fase.
pas als je een omvormer wil van meer als 5kW dan moet je toch zeker kijken naar 3fase.
maar een 3,6kW omvormer, gewoon 1 fase blijven. ;)
(de grens word eigenlijk meer bepaald door het aantal panelen, wil je meer als 12 per mpp dan ook 3fase gebruiken, maar 1 fase zelf kan gewoon 2x12 panelen aan, zonder problemen.)
Bedankt voor al je gedachten! De prijzen zijn inderdaad laag zo. Ik ga niet zelf installeren, dus die kosten komen er nog bij. De kunst is om een installateur te vinden die dit soort creatievere aanpak kan plaatsen en niet in z'n standaard 'Enphase want dan heb je het langste garantie' verhaal blijft hangen.

Ik wist niet dat die 3600 omvormer voor 8800 Wp kan. Het getal 3600 slaat blijkbaar op 3600 die hij aan het net geeft + 3600 die hij aan een batterij geeft? Dit lees ik hier: https://www.stralendgroen...tt-min-3600tl-xh-hybride/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dzjam schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:33:
[...]

Bedankt voor al je gedachten! De prijzen zijn inderdaad laag zo. Ik ga niet zelf installeren, dus die kosten komen er nog bij. De kunst is om een installateur te vinden die dit soort creatievere aanpak kan plaatsen en niet in z'n standaard 'Enphase want dan heb je het langste garantie' verhaal blijft hangen.
jep het vinden van een installateur die slim is en dit snapt dat zal lastig worden.
de tweakers hier met echte kennis weten dit al lang, maar installateurs die gooien het het dak op en rijden dan weer weg met piepende banden, zo de buit is binnen.
na een jaar na bellen of alles goed draait, dat is maar lastig en geeft problemen voor ze dus dat doen ze niet. ;)

en zo worden ze zelfs na 10 jaar installateur zijnde niet slimmer en blijven ze domme dingen doen.
(kan je hier honderden voorbeelden geven op tweakers, zijn zelfs hele topic's voor.)
Ik wist niet dat die 3600 omvormer voor 8800 Wp kan. Het getal 3600 slaat blijkbaar op 3600 die hij aan het net geeft + 3600 die hij aan een batterij geeft? Dit lees ik hier: https://www.stralendgroen...tt-min-3600tl-xh-hybride/
jep en nog meer ook.
ik gebruik deze omvormer even als voorbeeld.
en dan dit paneel als voorbeeld:
https://cdn.webshopapp.co...ll-black-n-type-440wp.pdf

de omvormer kan max 550V aan.
het paneel geeft een max van 39.40Voc af gerond een 40Voc.
maar er is ook nog de temperatuur van de cellen in het paneel.
worden de cellen kouder dan stijgt de Voc, worden ze warmer dan daalt de Voc.
hier kunnen we simpel 10% voor nemen.
550V - 10% / 40Voc = 12,3 paneel, dus 12 panelen.
en dit is per mpp, die heeft hij er 2, dus maximaal 2x12x440Wp.

(en dan is er nog een trucje dat je 2 stringen parallel maakt per mpp.
grofweg 2x2x12x440Wp. >:)
alleen dan gaan we wel erg ver en zal ik er maar buiten houden.)

grofweg moet je rekening houden dat panelen een 70% van hun Wp geven als het warm en erg zonnig is.
dan heb je meer als je omvormer het net op kan zetten, dit is de 3600VA.
dan stopt die gewoon met meer uit de panelen te halen en het net op te zetten op vrij precies de 3600VA.
(mijn ervaring is dat dit rond de 3650Va gebeurd, de getallen zijn altijd ongeveer niet precies. verschilt wel per merk en type etc etc...)

(nog een trucje maar is waarschijnlijk niet nodig voor je.
een 16A groep kan met gemak een 4000VA aan zelfs 4200VA gaat nog goed.
maar ook hier, vast niet nodig voor je.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
waar zit het leuke van 2x10x440Wp op dak hebben.
2x20x440Wp=8800Wp.
jep met een beetje zon dan heb je 3600VA op de omvormer.

maar is het bewolkt, dan heb je grofweg iets tussen de 1/4 tot 1/8 van je hoeveelheid Wp als opbrengst.
laten we 1/6 als gemiddelde pakken.
8800Wp 1/6 = 1400W om zelfs op een bewolkte dag je accu te vullen.
hier kom je dus leuk bewolkte dagen mee door in de zomer.

(de winter blijft een ramp en onoplosbaar.
zie mijn opbrengst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
een december januari met 10kWh/kWp geeft met 8,8kWp dus 88kWh per maand. :-(
ach ja je hebt gelukkig nog 10 andere maanden en het glas is niet half leeg maar half vol (of te wel gewoon snel een nieuw biertje bestellen.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke ik doe dit nog niet vaak, dus dit is een stuk lastiger voor mij, en hoop geen fouten gemaakt te hebben.
(nog niet zo veel ervaring mee als zonnepanelen, dus klopt vast aardig, maar doe maar niet zo maar bestellen.)

4x Growatt ARK-2.5H-A1 Batterij High voltage
€ 4.396,00
1x Growatt ARK-2.5H-A1 Voetstuk
€ 45,00
1x Growatt Smart Meter SPM-E 1-fase
€ 89,00
1x Growatt ARK XH Series Kabelset
€ 69,00
Verwijderen

Totaal 4 producten excl. btw
€ 4.599,00
BTW€ 965,79
Totaal
€ 5.564,79

jep, nu moet je eigenlijk wel BTW betalen, het is nog iets wat lastig met de belastingdienst.
maar dit geeft je grofweg een 10kWh accu.
maar ook een 2x zo hoge BOM.
accu is gewoon duur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dit is trouwens een heel foute opmerking:
(ga je mond spoelen. :F )
echt dat wil je niet, zelfs zonder salderen blijft het geld opleveren.
hoeveel precies is lastig te voor spellen, maar mijn beste gok blijft tussen de 5-15ct per kWh aan korting op de kWh's die je in de winter nodig hebt.
dus die korting niet weggooien, die wil je juist nog even mee pakken.

of te wel de boeten blijft lager als de winst en is nu vast gesteld op 50% van het kale tarief.
dus ook na 2027 wil je juist je overschot dumpen voor de lagere prijs, dat is gewoon beter als weg gooien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Accu zelf en omvormer gebruiken ook stroom, wordt altijd vergeten.

Alles onder 200w sluip is zinloos.

Accu + omvormer zelfs kosten je al zo goed als 100w per uur aan sluip.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Pagina: 1