Beste mede Tweakers,
Op onze eerste verdieping ben ik bezig met de installatie van airco tbv verwarming en koeling.
De voorbereiding doe ik zelf, het in gebruik nemen uiteraard niet.
Nu lees ik verschillende berichten over flare-verbindingen, en in mijn beleving zijn die minder duurzaam dan bijvoorbeeld een persverbinding: koper op koper, uitzetten en krimpen bij verwarmen en koelen, dus uiteindelijk wat slijtage / frictie, dus sneller kans op lekkage.
Toen kwam ik deze koppelingen tegen: Flexflair insteekverbindingen (pdf) of Wasco (even filter 'insteek' aanklikken).
Prijzen komen overeen met de perskoppelingen, verkocht door vele aanbieders en conform PED en UL classificatie, geschikt tot 60 bar en temperaturen van -40 tot +120 graden Celsius.
Het lijkt te mooi om waar te zijn: snijden, ontbramen, insteken, klaar.
Online kan ik geen reviews terugvinden over deze producten.
Mijn vragen:
Klopt mijn beleving m.b.t. (zelf gemaakte) flares?
Wel of niet doen? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Of toch zelf flares maken?
Op onze eerste verdieping ben ik bezig met de installatie van airco tbv verwarming en koeling.
De voorbereiding doe ik zelf, het in gebruik nemen uiteraard niet.
Nu lees ik verschillende berichten over flare-verbindingen, en in mijn beleving zijn die minder duurzaam dan bijvoorbeeld een persverbinding: koper op koper, uitzetten en krimpen bij verwarmen en koelen, dus uiteindelijk wat slijtage / frictie, dus sneller kans op lekkage.
Toen kwam ik deze koppelingen tegen: Flexflair insteekverbindingen (pdf) of Wasco (even filter 'insteek' aanklikken).
Prijzen komen overeen met de perskoppelingen, verkocht door vele aanbieders en conform PED en UL classificatie, geschikt tot 60 bar en temperaturen van -40 tot +120 graden Celsius.
Het lijkt te mooi om waar te zijn: snijden, ontbramen, insteken, klaar.
Online kan ik geen reviews terugvinden over deze producten.
Mijn vragen:
Klopt mijn beleving m.b.t. (zelf gemaakte) flares?
Wel of niet doen? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Of toch zelf flares maken?
[ Voor 6% gewijzigd door Hendrik85 op 18-12-2024 09:08 ]