Airco installatie voorbereiding: flexflair insteekverbinding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 07-05 15:06
Beste mede Tweakers,

Op onze eerste verdieping ben ik bezig met de installatie van airco tbv verwarming en koeling.
De voorbereiding doe ik zelf, het in gebruik nemen uiteraard niet.

Nu lees ik verschillende berichten over flare-verbindingen, en in mijn beleving zijn die minder duurzaam dan bijvoorbeeld een persverbinding: koper op koper, uitzetten en krimpen bij verwarmen en koelen, dus uiteindelijk wat slijtage / frictie, dus sneller kans op lekkage.

Toen kwam ik deze koppelingen tegen: Flexflair insteekverbindingen (pdf) of Wasco (even filter 'insteek' aanklikken).

Prijzen komen overeen met de perskoppelingen, verkocht door vele aanbieders en conform PED en UL classificatie, geschikt tot 60 bar en temperaturen van -40 tot +120 graden Celsius.

Het lijkt te mooi om waar te zijn: snijden, ontbramen, insteken, klaar.
Online kan ik geen reviews terugvinden over deze producten.

Mijn vragen:
Klopt mijn beleving m.b.t. (zelf gemaakte) flares?
Wel of niet doen? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Of toch zelf flares maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Hendrik85 op 18-12-2024 09:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:09

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het formele antwoord is: regel een monteur met STEK-papieren. Zelf sleutelen aan koudemiddelsystemen is niet toegestaan. Maar laten we er van uitgaan dat jij het voorbereidende werk doet en het netjes laat afpersen en vacuumtrekken door een gecertificeerd installateur.

De fittingen zijn nieuw, maar toegelaten op de markt, dus zeker op korte termijn in orde. Hoe ze op de lange termijn zich houden weet nog niemand. Een goede flarekoppeling is niks mis mee en kan decennia mee: MITS uitgevoerd volgens het boekje en op het juiste koppel aangetrokken. Ik heb behoorlijk wat kluservaring maar zelf een flareverbinding maken voor R32 waag ik mij niet aan. Een steekfitting kun je veel minder aan fout doen. Voor een goedbedoelende amateur dus een stuk betrouwbaarder.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-05 16:48

DIY

Hendrik85 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:07:
Beste mede Tweakers,

Op onze eerste verdieping ben ik bezig met de installatie van airco tbv verwarming en koeling.
De voorbereiding doe ik zelf, het in gebruik nemen uiteraard niet.

Nu lees ik verschillende berichten over flare-verbindingen, en in mijn beleving zijn die minder duurzaam dan bijvoorbeeld een persverbinding: koper op koper, uitzetten en krimpen bij verwarmen en koelen, dus uiteindelijk wat slijtage / frictie, dus sneller kans op lekkage.

Toen kwam ik deze koppelingen tegen: Flexflair insteekverbindingen (pdf) of Wasco (even filter 'insteek' aanklikken).

Prijzen komen overeen met de perskoppelingen, verkocht door vele aanbieders en conform PED en UL classificatie, geschikt tot 60 bar en temperaturen van -40 tot +120 graden Celsius.

Het lijkt te mooi om waar te zijn: snijden, ontbramen, insteken, klaar.
Online kan ik geen reviews terugvinden over deze producten.

Mijn vragen:
Klopt mijn beleving m.b.t. (zelf gemaakte) flares?
Wel of niet doen? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Of toch zelf flares maken?
Het is onduidelijk hoe duurzaam die flexfare is. Een vergelijkbaar systeem bleek niet te voldoen, doordat er alleen een punt afdichting is. Wees je ook bewust dat persverbindingen een o-ring hebben. dus het is snel, maar de duurzamheid zal minder zijn dan werkelijk koper op koper zoals bij een stekkoppeling

Als je voor duurzaamheid gaat is hardsolderen de enige juiste, maar relatief prijzig door de benodigde arbeid en materialen. Flare koppelingen zijn overigens prima, zolang ze op de juiste manier gemaakt en op moment aangehaald worden. Het maken, vastzetten en controleren van de flare, dus lekker aan je monteur overlaten, dan weet je dat het goed zit.

Ps: wees je bewust dat bij remleidingen en in een vliegtuig ook veel flares worden toegepast ;)