Huurwoning opleveren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-09 18:58
Beste allemaal

Binnenkort ga ik verhuizen naar mijn nieuwbouw koopwoning . Ik laat mijn sociale huurwoning achter.
Ik heb allerlei voorwaarde ontvangen van de woningbouw over hoe ik mijn huurwoning moet achterlaten .
Deuren in grondverf , lichte muren etc etc .
Ik heb in twee kamers donkere muren en die moet ik dus in lichte kleur achterlaten .

In mijn contract van 25 jaar geleden staat echter dat ik de woning moet achterlaten zoals ik deze heb ontvangen .

Toen ik mijn woning 25 jaar geleden huurde was het enorm smerig , meerdere lagen behang die ik er af moest halen. Er was zelf op het behang getekend door kinderen en het zat los .

Ik heb heel veel werk gehad om de muren goed te krijgen , zelfs een stukadoor erop gezet .
Wat is nu bindend ? Het contract van 25 jaar geleden of de voorwaarden van oplevering van nu ?
Ik heb foto’s van de woning van destijds waar je de lagen behang goed kan zien zitten .
Iemand advies ? Alvast heel erg bedankt !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:42
Er is een verschil tussen huurcontracten voor 2003 en daarna. Ik vond deze info online bij Juridisch loket, denk dat je daar wel wat aan hebt.

https://www.juridischloke...ing/huurwoning-opleveren/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Galosh_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-09 08:36
Ik heb vorig jaar mijn huurwoning verlaten voor een grote mensen huis. Ik heb een voorinspectie aangevraag, want ook 20 jaar geleden huis gekregen. Al met al viel het mij reuze mee wat er allemaal moest gebeuren, misschien ook voor jou mogelijk een voorinspectie om even te kijken wat er echt moet gebeuren.

Want als je flauw zou willen zijn is de staat waarin je het hebt gekregen met het behang aan de muren en moet je dat dus terug plakken.... meestal is overleg best mogelijk.

[ Voor 1% gewijzigd door Galosh_ op 18-12-2024 08:43 . Reden: Typfouten en verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:13
Nelly25 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:16:
Beste allemaal

Binnenkort ga ik verhuizen naar mijn nieuwbouw koopwoning . Ik laat mijn sociale huurwoning achter.
Ik heb allerlei voorwaarde ontvangen van de woningbouw over hoe ik mijn huurwoning moet achterlaten .
Deuren in grondverf , lichte muren etc etc .
Ik heb in twee kamers donkere muren en die moet ik dus in lichte kleur achterlaten .

In mijn contract van 25 jaar geleden staat echter dat ik de woning moet achterlaten zoals ik deze heb ontvangen .

Toen ik mijn woning 25 jaar geleden huurde was het enorm smerig , meerdere lagen behang die ik er af moest halen. Er was zelf op het behang getekend door kinderen en het zat los .

Ik heb heel veel werk gehad om de muren goed te krijgen , zelfs een stukadoor erop gezet .
Wat is nu bindend ? Het contract van 25 jaar geleden of de voorwaarden van oplevering van nu ?
Ik heb foto’s van de woning van destijds waar je de lagen behang goed kan zien zitten .
Je laat het gewoon netjes en schoon achter, bij voorkeur in de staat waarin je het betrok, al is dat laatste na 20+ jaar lastig natuurlijk.

Muren licht kan ik me nog iets bij voorstellen maar deuren in de grond heb ik nog nooit gehoord en lijkt me volstrekt belachelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 17:34
Mijn buurvrouw kreeg ook zo'n brief maar achteraf hoefde ze niets te doen omdat het huis gerenoveerd werd omdat het 25 oud was.
Dat is bij jou misschien ook het geval, ik zou de w.b.v. even vragen hoe het zit door even langs te gaan.

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:30

Cordon

Lievelings jankert

Bij een sociale huurwoning, als je opzegt, komt er meestal binnen een week (of 2) iemand langs van de corperatie die een voorinspectie met je doet. Deze loopt met je mee door de woning en geeft aan wat je moet doen, wat je kan laten zitten en wat je evt. moet verwijderen.

Deze worden genoteerd in een rapport, deze ontvang je en daarna loop je deze, bij de sleuteloverdracht, door met de persoon die de sleutels in ontvangst neemt. Als zo'n voorinspectie niet standaard is bij de verhuurder, moet je deze aanvragen, helpt enorm.

Letterlijk begin deze maand hetzelfde gehad, van sociale huur, naar een nieuwbouwwoning. 1 muurtje moest lichter geschilderd worden en de vloer mocht blijven liggen. Scheelde weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Lichte muren is doodnormaal.. Dat is iets waar je gewoon rekening mee kan houden. Ook ik heb die situatie gehad. Je verschuilen achter "Ja maar vroegah was het smerig" is natuurlijk geen argument.

Exact wat @Cordon zegt. Binnenkort loopt er iemand met je door het huis om dit te bespreken (soort voor controle). Ga daar goed in mee. Niet met een gestrekt been van "ja maar vroegah was het ranzig". En dan krijg je een stuk meer voor elkaar. Gewoon netjes blijven en je krijgt vrij veel geregeld. Maar die muren? Die zullen waarschijnlijk lichter moeten. (en logisch, je wil het niet het probleem van iemand anders maken)

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
Vraag een voorinspectie aan.
Soms is een donkere muur heel netjes geverfd (netter dan een slecht geschilderde lichte muur) en mag je het laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 07:23
Helpt niet echt om nu alles te schilderen en mooi te maken, als het goed is krijg je vanzelf te horen wat je zelf moet verbeteren d.m.v. een inspectie dat moet je even met hun overleggen.

Als je zelf te werk gaat kan het zijn dat er daarna hetzelfde handeling wordt gedaan of zelfs jouw werk ingedaan gemaakt, zonder van je tijd en geld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Gewoon tijdens de inspectie even vragen wat het kost. Ik heb vrijwel alles 'as is' achtergelaten. Zou een paar honderd euro kosten en daarvoor ging ik niet een paar dagen schilderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelly25
corset schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:28:
Lichte muren is doodnormaal.. Dat is iets waar je gewoon rekening mee kan houden. Ook ik heb die situatie gehad. Je verschuilen achter "Ja maar vroegah was het smerig" is natuurlijk geen argument.

Exact wat @Cordon zegt. Binnenkort loopt er iemand met je door het huis om dit te bespreken (soort voor controle). Ga daar goed in mee. Niet met een gestrekt been van "ja maar vroegah was het ranzig". En dan krijg je een stuk meer voor elkaar. Gewoon netjes blijven en je krijgt vrij veel geregeld. Maar die muren? Die zullen waarschijnlijk lichter moeten. (en logisch, je wil het niet het probleem van iemand anders maken)
Ik wil t zeker niet iemand anders zijn probleem maken , maar ik kreeg de woning enorm smerig met drie lagen stuk behang waar zelfs op getekend was . Ik heb dus zelf enorm veel werk gehad desdtijds om muren goed te krijgen . Dus is een beetje oneerlijk dat ik t dan wel netjes en wit moet achterlaten .
Ik ben idd heel benieuwd waar ze mee komen tijdens de inspectie .
Wel weet ik dat mijn huis verbouwd wordt naar een vrije sector woning .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Nelly25 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:26:
[...]

Ik wil t zeker niet iemand anders zijn probleem maken , maar ik kreeg de woning enorm smerig met drie lagen stuk behang waar zelfs op getekend was . Ik heb dus zelf enorm veel werk gehad desdtijds om muren goed te krijgen . Dus is een beetje oneerlijk dat ik t dan wel netjes en wit moet achterlaten .
Maar je vind het wel eerlijk dat je het probleem doorschuift naar iemand anders? :+ zo moet je het ook zien

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
[...]

Snelste methode is wellicht dus het allergoedkoopste witte behang te kopen, en dat er overheen rollen.
Je kreeg je je huis immers ook, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:14
Best even inspectie afwachten.
Wie weet hebben ze, na huur van 25 jaar, sowieso zelf al iets van werken gepland en is zelf schilderen overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Gewoon even bellen met de woningbouw corporatie/vereniging waar je van huurt. Wat al is gezegd. Veel is mogelijk met boerenverstand en wederzijds begrip.

Naast het schoon/fris achterlaten. Als je muren glad zijn, is vaak het opvullen de schroefgaten voldoende. Vaak is een boete ook een afschrikmiddel. In mijn geval destijds 500,- .. ik heb de gok genomen. Ik ga niet voor x-kamers behang kopen of verf en tijd spenderen het er nog op doen ook.

Hier ook vanuit een huurwoning naar koop:
- Ik had het smerigste fornuis, koelkast en afzuigkap die je je kon voorstellen. Wilde daarin niks doen. Uiteindelijk zelf nieuw gekocht en bij het verhuizen weer verkocht. Tijdens de voorinspectie kreeg ik de melding, dat er geen fornuis, koelkast en afzuigkap was. Toen heb ik schuur open gedaan en het laten zien (heb het 3 jaar bewaard) Ja die beste man snapte me wel.

laatste dag van sleutel inleveren en inspectie had ik die terug gemonteerd, ik heb het immers achtergelaten zoals ik het kreeg. Nooit meer wat van gehoord. Dus ook niet van die boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Tja ze hebben waarschijnlijk je borg dus een beetje meedansen moet wel.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-09 20:03
Het verschilt enorm per inspectie.

Wij mochten na overleg vloerbedekking (laminaat, net 3 jaar oud) laten liggen, geverfde muren (terra cotta, geel) en zelfs behang (fleur de lis wit/zwart en 1 zwarte muur slaapkamer) ook laten zitten.

Ik zou inderdaad gewoon afwachten wat er tijdens de inspectie gevraagd wordt om nog te doen. Als ze de woningen inderdaad gaan upgraden naar vrije sector, zal het waarschijnlijk toch gerenoveerd worden. Dan is juist behang eraf wel wenselijk, maar zou me er op dit moment niet te druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hier mocht ik alles laten zoals het was. Behang aan de muur, laminaat, raamwering, vloerbedekking op de trap, etc.

Huis werd verkocht dus ze vonden het alleen maar fijn dat het er allemaal mooi uit zag voor de verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik zou het in elk geval netjes achterlaten - als in, bezemschoon - en dan inderdaad de inspectie afwachten. En als daar onredelijke dingen uitkomen de inspecteur het oorspronkelijke contract laten zien (niet zeggen wat er in stond, maar daadwerkelijk laten zien) en het stuk over 'opleveren in oorspronkelijke staat' laten zien.

Lijkt mij sowieso onredelijk dat ze nu zomaar andere oplevereisen kunnen neerleggen. Wat in het contract staat heb je voor getekend.
Dinictus208 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:14:
Als dat zo is en je een conflict ziet aankomen, dan zou ik de laatste maand huur zelf inhouden, dan ben je niet afhankelijk van de welwillendheid om de borg terug te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:56
Ik had een vergelijkbare situatie toen ik de huur van mijn appartement had opgezegd na ongeveer 15 jaar huren. Ik kreeg toen een standaardantwoord van de woningbouwvereniging over hoe ik de woning moest achterlaten en hoe ik de sleutel kon inleveren. Blijkbaar deden ze een inspectie achteraf, nadat ik de sleutel had ingeleverd, en was er een mogelijke afrekening als de woning niet voldeed aan hun regels.

In mijn oude huurovereenkomst was een vooraf inspectie en dat had ik ook aangevraagd. Er kwam een aardige meneer langs, en hij vond alles in orde.

Ik heb de indruk dat onze woningcorporatie toen een onderscheid maakte tussen huurders die korter huurden (waarbij de woningen strikter werden gecontroleerd) en huurders die langer huurden. Bij die laatste groep krijgt de woning vaak een grote onderhoud na vertrek van de huurder, en in veel gevallen kan de huur flink worden verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 20:18
Mijn ervaring met de woning bouw is dat ze bij oplevering aan een huurder het liefst zo min mogelijk doen en zo moeilijk mogelijk doen als je er uit gaat.

Heb zelf ook uitgewoonde woningen gehad welke je netjes probeert te maken en dan gaan ze achteraf moeilijk doen over de kleur verf op de kozijnen of een los zittend stukje behang.

Wij hebben de sleutel bij de woningbouw in de brievenbus gedaan en helemaal niks gedaan aan voor inspecties. Misschien niet heel netjes, echter zag de woning in algemene zin er beter uit.

Uiteindelijk nooit meer wat van gehoord.

Je zou het kunnen wagen om de sleutel in te leveren aan de balie en vooral niet te lagen weten waar je naar toe gaat. Scheelt je mogelijk wat werk. Ik snap dat er nu mensen zijn die zeggen dat dit niet netjes is maar bedenk je het volgende: hoe netjes schilder jij een donkere muur als je de woning uit moet? Dan gaat de meest goedkope meuk van de Action erop en egaal dekkend zal het nooit worden. Hoe blij zou jij zijn met zo'n muurtje?

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:42
[...]

Als ze na minimaal 25 jaar een sociale huurwoning willen gaan aanbieden in de vrije sector kun je er haast wel van uitgaan dat de woning helemaal op de schop gaat. Dan gaat het niet om een behangetje en een deur in de grondverf, maar om een nieuwe keuken, badkamer en gladgestucte wanden.
Dus los van dat jouw contract boven het huidige contract gaat (is gewoon wettelijk zo, heeft niks te maken met gestrekt been), is het zeker handig om te horen wat ze zeggen. Ik zou zelf met de verhuurder bellen en aangeven dat je een contract van voor 2003 hebt en graag wilt overleggen. Dat voorkomt een wellesnietes-discussie in je huis als je een onwillige inspecteur treft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:22
Heb op [edit: Woningnet] heel wat donkere muren gezien bij vrijesectorwoningen van een woningcorporatie, waarvan ik dacht: hoe kwamen die door de keuring? Want daarvoor gelden dezelfde oplevereisen. Ik bekeek wel alleen van 1 bepaalde (grote) corporatie. En in mijn nieuwe vrijesectorwoning zat rustig donkere behang op de muren (dat het pleister erachter overigens meetrok toen ik het eraf haalde, grrr).

Inderdaad afwachten wat er uit de controle komt, Mocht er nog actie nodig zijn, dan zou ik het extreem simpel aanpakken: grote emmer goedkoopste witte verf en de grootste rollen kopen en samen met wat hulptroepen er 1x overheen en klaar is Nelly.

[ Voor 3% gewijzigd door Randfiguur op 18-12-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 06:38
Wat een inspectie stukken makkelijker maakt:
- bied de inspecteur bak koffie/thee aan
- heb foto's paraat van 20 jaar geleden (geen foto's, geen bewijs, inspectie hoort te vaak mensen uit hun nek l***en)
- kies je gevechten, het hoeft niet strak geschilderd...
- deur naar 20 jaar is regulier onderhoud
- als aller laatste beginnen over toestand 20 jaar terug. Als het toen een zooi was, kun je die kosten in principe declareren... (juridisch zwak punt)

Ze kunnen meevallen (n=1, foto's van 6 jaar terug dat de muur toen ook paars was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:23
Als de verhuurder er niet zelf mee komt, zou ik inderdaad op een voorinspectie aandringen.
Het is heel goed mogelijk dat een aantal zaken zoals keukenkastjes na zo'n lange tijd sowieso vervangen gaan worden, en dan maakt het niet uit in welke toestand ze verkeren of dat ze er überhaupt nog zijn.

Een risico dat bij een huurcontract van vóór 2003 wel op de loer ligt, is dat verhuurders er een handje van kunnen hebben de hut op kosten van de vertrekkende huurder te renoveren. Dat geintje heeft een sociale verhuurder ons in 2005 geflikt. Toen we een specificatie van die kosten opvroegen, kregen we de kopie van een offerte die pas ná ons verzoek was opgesteld. Maar die 2½ mille aan het eind van onze eigen verbouwing (waarbij we al de nodige wensen hadden moeten schrappen) was niet waar we op zaten te wachten.
Pleister op de wonde was dat de bouwvakkers die aan mijn nieuwe stulp werkten zeiden dat zij dat niet voor dat bedrag konden doen. Ik heb later vernomen dat er inderdaad zo lang als het duurde een Pool of Bulgaar in onze oude woning heeft gebivakkeerd.

De ene verhuurder wil dat je van alle geboorde gaten de pluggen verwijdert en ze daarna dicht plamuurt; de andere wil dat juist niet, omdat het ook wel eens met tandpasta wordt gedaan...
Ik had de originele muurverf nog; knappe jongen die daarna de plekken kon aanwijzen. *O*
Al was het lood om oud ijzer omdat de hut toch opnieuw gestuct werd. -O-

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:05
Dinictus208 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:14:
Maar borg van 25 jaar geleden was in guldens dus het bedrag zal wel meevallen anno 2024 :9 .

• Nelly25
corset schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:38:
[...]

Maar je vind het wel eerlijk dat je het probleem doorschuift naar iemand anders? :+ zo moet je het ook zien
Met name de woningbouw ja , gezien die ook zo hebben opgeleverd naar mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 08:02
De soep wordt niet zo heet gegeten....

De woningbouw geeft een algemeen eisenpakket voor oplevering om zelf niet met een onkostenpost te komen zitten. Dus als je het netjes en schoon oplevert is er niets aan de hand, helemaal niet als er een opknap beurt tegenaan gegooid wordt om de woning in de vrije sector te krijgen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Naar vrije sector en 25 jaar... Ik gok dat ze toch laten stuccen eerst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
corset schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:38:
[...]

Dat klinkt wel erg verwijtend terwijl @Nelly25 het zo te lezen sowieso al beter achterlaat dan hij/zij het kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 16:52

LauPro

Prof Mierenneuke®

MrNOnamE schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:05:
Je zou het kunnen wagen om de sleutel in te leveren aan de balie en vooral niet te lagen weten waar je naar toe gaat. Scheelt je mogelijk wat werk. Ik snap dat er nu mensen zijn die zeggen dat dit niet netjes is maar bedenk je het volgende: hoe netjes schilder jij een donkere muur als je de woning uit moet? Dan gaat de meest goedkope meuk van de Action erop en egaal dekkend zal het nooit worden. Hoe blij zou jij zijn met zo'n muurtje?
Uiteindelijk zal dat oordeel aan de verhuurder zijn of de wandafwerking geaccepteerd wordt. Er is niets mis met Action verf, je moet alleen wat meer lagen aanbrengen om het dekkend te krijgen omdat het veelal weinig pigment heeft.

De meeste mensen zijn vaak maar wat blij als ze een nieuwe woning krijgen, dan gaan ze niet zeuren over 1 wandje dat ze zelf ook wel kunnen herstellen nog.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
bregweb schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:25:
De soep wordt niet zo heet gegeten....

De woningbouw geeft een algemeen eisenpakket voor oplevering om zelf niet met een onkostenpost te komen zitten. Dus als je het netjes en schoon oplevert is er niets aan de hand, helemaal niet als er een opknap beurt tegenaan gegooid wordt om de woning in de vrije sector te krijgen.
Deze, ben ik het mee eens. Maar andere reacties... ik snap ze niet.
Er is een huurcontract destijds afgesloten waar allerlei dingen in staan over prijs, gebruik en ook oplevering:
Dat dus. Niets over deuren in grondverf, lichte muren.

Dat de woningbouw nu ineens nieuwe voorwaarden geeft lijkt mij compleet irrelevant, zo lang je er niet vrijwillig mee ingestemd hebt. Wat nu als woningbouw zegt "je verlaat je woning, dan moet je ons €20000 betalen voor renovatie" - zou dat dan ook terecht zijn en moeten? Lijkt mij zeker niet.

Bij het Juridisch Loket hebben ze ook een pagina hierover:
https://www.juridischloke...ing/huurwoning-opleveren/
Huurcontract afgesloten vóór 1 augustus 2003

Heeft u het huurcontract getekend vóór 1 augustus 2003? Dan gaat de wet ervanuit dat de woning in goede staat was toen u er kwam wonen. U moet de woning netjes en zonder beschadigingen opleveren.
Nou kan de wet er vanuit gaan dat de woning in goede staat was, maar dat is aantoonbaar onjuist. Maar zelfs als, dan is de eis dus "netjes en zonder beschadigingen" - dus dat zou ik doen.

Tevens staat er nog een ander stuk - weliswaar voor contracten na 1 augustus 2003, maar toch:
Soms wil een verhuurder dat u veranderingen in de woning terugdraait. Dat hoeft u alleen te doen als uw verhuurder kan bewijzen dat u iets veranderd heeft. En dat de woning daardoor slechter is geworden.
Dus terugbrengen in oude staat *als de woning daardoor slechter is geworden*.

Ofwel: netjes schoonmaken, eventuele beschadigingen die niet onder slijtage vallen herstellen en opleveren. Klaar staan met originele contract en foto's en laat de oplevering maar gebeuren. In het allerergste geval komt dit bij een rechter - en als dan de originele staat gezien wordt gaat geen rechter je houden aan de eenzijdig opgelegde nieuwe oplevereisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
LauPro schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:48:
[...]
Uiteindelijk zal dat oordeel aan de verhuurder zijn of de wandafwerking geaccepteerd wordt.
En waarom zou dat oordeel van belang zijn? Het gaat er niet om of hij de wandafwerking accepteert of niet. Het gaat er om of je je juridische verplichtingen, zoals in het (wederzijds overeengekomen) originele huurcontract nakomt.

Verhuurder: "Ik accepteer deze wandafwerking niet!"
Huurder: "dat is jammer voor je, joh... hier is de sleutel, los het zelf maar op..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

vanaalten schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:09:
En waarom zou dat oordeel van belang zijn? Het gaat er niet om of hij de wandafwerking accepteert of niet. Het gaat er om of je je juridische verplichtingen, zoals in het (wederzijds overeengekomen) originele huurcontract nakomt.

Verhuurder: "Ik accepteer deze wandafwerking niet!"
Huurder: "dat is jammer voor je, joh... hier is de sleutel, los het zelf maar op..."
Accepteert conform de bepalingen van de huurovereenkomst uiteraard.

In het geval er geen overeenstemming wordt bereikt over de opleverstaat dan zal hier een verslag van komen en worden de herstelkosten verrekend met de borg. In gevallen dat huurders het er echt een potje van maken zal een verhuurder niet schromen om naar de rechter te gaan.

Je zal er uiteindelijk er toch met elkaar uit moeten komen, vaak komt er een hoop emotie bij verhuizingen kijken als huurder. De verhuurder zit er minder emotioneel in en ziet alleen maar schade aan zijn wanden. Het gaat ook om een stukje fatsoen en niet 'ik trek de woning leeg en doei'. Er bestaat nou eenmaal een hoop wantrouwen en minachting tussen huurders en verhuurders. Contractueel staan de verhuurders veelal wel in een sterkere positie als het gaat om eindopleveringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
LauPro schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:16:
[...]
Accepteert conform de bepalingen van de huurovereenkomst uiteraard.

In het geval er geen overeenstemming wordt bereikt over de opleverstaat dan zal hier een verslag van komen en worden de herstelkosten verrekend met de borg. In gevallen dat huurders het er echt een potje van maken zal een verhuurder niet schromen om naar de rechter te gaan.
Gezien de omschrijving in de TS zou ik mij over een - mogelijke - rechter niet druk maken, zolang je het netjes achterlaat. En ja, borg is dan mogelijk een probleem. Als je de verhuurder niet vertrouwt zou ik de huur van de laatste maand bij voorbaat niet of deels betalen.
Je zal er uiteindelijk er toch met elkaar uit moeten komen, vaak komt er een hoop emotie bij verhuizingen kijken als huurder. De verhuurder zit er minder emotioneel in en ziet alleen maar schade aan zijn wanden. Het gaat ook om een stukje fatsoen en niet 'ik trek de woning leeg en doei'. Er bestaat nou eenmaal een hoop wantrouwen en minachting tussen huurders en verhuurders. Contractueel staan de verhuurders veelal wel in een sterkere positie als het gaat om eindopleveringen.
Dat komt denk ik vooral door de borg die als machtsmiddel gebruikt wordt. Als die zorg weg is hou je vooral wederzijds fatsoen over: verhuurder hoort het netjes achter te laten, huurder hoort niet onredelijk te zijn. Bij m'n nichtje die haar huurwoning verliet kwam de eis tijdens een voorinspectie dat de blaadjes van het balkon geveegd moesten worden. Dat gaat nergens meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

vanaalten schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:56:
Gezien de omschrijving in de TS zou ik mij over een - mogelijke - rechter niet druk maken, zolang je het netjes achterlaat. En ja, borg is dan mogelijk een probleem. Als je de verhuurder niet vertrouwt zou ik de huur van de laatste maand bij voorbaat niet of deels betalen.
Bij niet betalen van de huur ben je van rechtswege direct in gebreke. De meeste huurcontracten en algemene bepalingen stellen dat het niet is toegestaan zonder tussenkomst van de rechter te verrekenen. Een slecht advies als je het mij vraagt.
Dat komt denk ik vooral door de borg die als machtsmiddel gebruikt wordt. Als die zorg weg is hou je vooral wederzijds fatsoen over: verhuurder hoort het netjes achter te laten, huurder hoort niet onredelijk te zijn. Bij m'n nichtje die haar huurwoning verliet kwam de eis tijdens een voorinspectie dat de blaadjes van het balkon geveegd moesten worden. Dat gaat nergens meer over.
Met bezemschoon opleveren wordt bedoeld dat alles bezemschoon is, dus ook blaadjes van het balkon. Schoonmaken van een woning is voor rekening huurder en niet voor de verhuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 08:06
[...]

Ik vind jouw beredenering heel redelijk. Je hebt destijds een smerige woning gekregen en die netjes gemaakt - dan moet de woningbouw nu niet moeilijk doen over een nette woning met misschien niet precies de juiste kleur muur. Dat is gewoon mierenneukerij.

Kijk inderdaad wat ze zeggen bij voorinspectie, en als ze het niet eens zijn met de kleur muur of wat dan ook zou ik daar zeker bezwaar tegen maken en je beroepen op de opleverstaat en originele contract. In dat geval ook geen handtekening zetten onder nieuwe voorwaarden of iets dergelijks als ze daar mee komen.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Nu online
LauPro schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:32:
[...]
Bij niet betalen van de huur ben je van rechtswege direct in gebreke. De meeste huurcontracten en algemene bepalingen stellen dat het niet is toegestaan zonder tussenkomst van de rechter te verrekenen. Een slecht advies als je het mij vraagt.
Dan wacht je de eerste en desnoods tweede herinnering af, om te kijken wat de verhuurder doet bij de eindinspectie. Als er niet moeilijk gedaan wordt over de opleverstaat, dan de huur overmaken en dan zal het verder wel loslopen.

Er zijn hier twee partijen waarbij je nu al je twijfels kan hebben bij de verhuurder of die wel correct gaat handelen. Tegelijkertijd heeft die verhuurder met de borg jou financieel in de tang. Misschien niet juridisch correct, maar lijkt mij wel verstandig om door zelf alvast de borg met de laatste huurtermijn te verrekenen, het speelveld gelijk te maken.
[...]
Met bezemschoon opleveren wordt bedoeld dat alles bezemschoon is, dus ook blaadjes van het balkon. Schoonmaken van een woning is voor rekening huurder en niet voor de verhuurder.
Woning van binnen bezemschoon opleveren lijkt mij redelijk. Balkon opruimen ook. Maar kom op even... je draait je om en er dwarrelt alweer een blaadje op het balkon. En een week later komt de nieuwe huurder en het balkon ligt vol met blaadjes. Dit is, als verhuurder, echt spijkers op laag water zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

vanaalten schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:02:
[...]
Dan wacht je de eerste en desnoods tweede herinnering af, om te kijken wat de verhuurder doet bij de eindinspectie. Als er niet moeilijk gedaan wordt over de opleverstaat, dan de huur overmaken en dan zal het verder wel loslopen.

Er zijn hier twee partijen waarbij je nu al je twijfels kan hebben bij de verhuurder of die wel correct gaat handelen. Tegelijkertijd heeft die verhuurder met de borg jou financieel in de tang. Misschien niet juridisch correct, maar lijkt mij wel verstandig om door zelf alvast de borg met de laatste huurtermijn te verrekenen, het speelveld gelijk te maken.
Het probleem is dat de verhuurder boetes kan vorderen en/of wettelijke rente, die kan een rechter matigen maar dan sta je al weer een punt achter.
Woning van binnen bezemschoon opleveren lijkt mij redelijk. Balkon opruimen ook. Maar kom op even... je draait je om en er dwarrelt alweer een blaadje op het balkon. En een week later komt de nieuwe huurder en het balkon ligt vol met blaadjes. Dit is, als verhuurder, echt spijkers op laag water zoeken.
Het bezemschoon opleveren is alleen voor de overdracht, als dan proces verbaal is getekend is de overdracht compleet en de huurovereenkomst ontbonden/beëindigd. De schoonmaakkosten zijn op dat moment voor de eigenaar.

De makelaar/verhuurder gebruikt het oplevermoment ook vaak op foto's te maken, dus dan is het handig dat het object leeg en schoon in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holenbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-09 07:48
ouweklimgeit schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:19:
Gewoon tijdens de inspectie even vragen wat het kost. Ik heb vrijwel alles 'as is' achtergelaten. Zou een paar honderd euro kosten en daarvoor ging ik niet een paar dagen schilderen.
Dit dus, vaak betrek je een nieuwe woning waar je veel beter tijd in kan investeren om het netjes te maken en die paar honderd euro toch wel klein is tov alle kosten die de verhuizing met zich meebrengt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08:52
Ik kan mij herinneren dat ik mijn studententijd de verhuurder zelf verzaakt had een inspectie te doen bij ingang van het verhuren. Toentertijd was de wetgeving verandert (neem aan dat die nu niet verslechtert is richting huurder) en moest verhuurder kunnen aantonen bij einde van het huurcontract wat de status was in het begina van het verhuurde. Dit betekende voor mij dat ik o.a. niet de vloerbedekking hoefde te verwijderen (wat ze wel stelde bij inspectie). Nu zat die vloerbedekking er weliswaar ook in toen ik het huurde, maar ze vonden bij inspectie alsnog dat ik het eruit moest halen. Scheelde mij hoop gedoe.
Pagina: 1