Bedankt ook voor jouw openheid. Ik waardeer het oprecht dat je respectvol uitlegt waar je voor staat, zonder anderen aan te vallen. Dat zie je inderdaad niet altijd in discussies tussen gelovigen en niet-gelovigen, en het is verfrissend om gewoon normaal en eerlijk met elkaar te kunnen praten.
Ik denk dat inderdaad veel misverstanden ontstaan omdat mensen niet de moeite nemen om iets echt te begrijpen. En ik zal daarom ook zo nog even op het bericht van @
Standeman reageren

. Dat geldt niet alleen voor het satanisme maar net zo goed voor het christendom, snelle conclusies trekken en karikaturen helpen namelijk niemand.
Zoals je wellicht al tussen de regels door lees, leef ik mijn leef net iets anders

. Ik zie God of het christendom niet als iets dat mij beperkt, maar juist als Iemand die mij roept om een betere ik te zijn en waar Hij mij bij helpt. Niet om mijn menselijkheid te ontdekken, maar om haar te laten groeien in liefde, geduld, zelfbeheersing maar ook oprechtheid.
Maar ik respecteer dat jij een andere keuze maakt. Zolang we elkaar met respect behandelen (en dat doe jij hier zeker) kunnen we prima naast elkaar bestaan zonder elkaar iets op te dringen. Waar jij aangeeft: “Wij laten mensen vrij,” herken ik dat juist als een waarde die ieder Christen óók belangrijk vind: niemand wordt tot geloof gedwongen. Liefde en waarheid hebben nooit baat bij dwang.
Dit heeft Jezus ook altijd aangegeven:
quote: (Mat. 16:24)
“Wie wil, laat die Mij volgen.”
Daar tegenover is één boodschap in de Bijbel erg belangrijk namelijk:
quote: (Lukas 15:7)
“Ik zeg u dat er evenzo meer blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar die zich bekeert, dan over negenennegentig rechtvaardigen die geen bekering nodig hebben.”
quote: (Lukas 15:10)
“Zo, zeg Ik u, is er blijdschap bij de engelen van God over één zondaar die zich bekeert.”
Ik vermoed dat daar ook het duidelijke verschil tussen satanisme en christendom is. Het satanisme is wellicht meer individueel gericht (niet proberen anderen te bekeren tot...) en het Christendom gaat ook over je medemens (met liefde kennis te laten maken met de Bijbel en geloof). Je mag mij hier zeker in corrigeren als ik het mis heb (nogmaals ik ben er niet mee bekend

).
Nogmaals dank voor de rustige toon en je eerlijkheid zonder verwijten. We hoeven het zeker niet eens te zijn of hetzelfde te geloven om een goed gesprek te kunnen hebben.

Standeman schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:07:
[...]
Sorry dat ik het uit de members-only trek. Maar ik denk dat het wel kan met dwze zin.
En daar zit mijn probleem met veruit de meest georganiseerde geloven. Ze willen en leggen andere hun eigen denkbeelden op. Geen abortus, winkels dicht op zondag, etc, etc. alleen doordat hun interpretatie van heilige boek dat ergens zegt.
De absolute willekeur is stuitend.
Ik begrijp zeker dat sommige christelijke groepen in het verleden (en soms vandaag nog) dingen hebben doorgedrukt in de samenleving die niet iedereen deelt. Dat heeft ook mijn voorkeur niet en sterker nog er zijn maar selecte groepen die dit wil.
Tegelijk wil ik wel eerlijk zeggen dat niet iedere christen, en zeker niet iedere kerk, bezig is met het opleggen van regels aan anderen. De meeste christenen leven gewoon hun leven, respecteren anderen en hebben geen behoefte om de maatschappij te “verchristelijken”. Dat is mijn ervaring in ieder geval.
Persoonlijk geloof ik dat iedereen keuzes moet kunnen maken over zijn eigen leven en overtuiging, zonder dat die keuze door religie wordt afgedwongen. Geloof werkt alleen als het vrij is. Een pistool tegen je hoofd krijgen met de vraag: "Geloof je in God of niet?" zal nooit een overtuigend ja brengen.
Je voorbeeld van winkels gesloten op zondag of abortus gaat vaak meer over cultuur, politiek en maatschappelijke tradities dan over individuele gelovigen die per se willen bepalen wat een ander doen. Mijn persoonlijke mening over abortus staat los van mijn geloof.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als geloof door wie dan ook gebruikt wordt als een stok om mee te slaan, of als middel om anderen iets op te leggen, dan gaat er iets grondig mis en staat dus ook haaks op wat de Bijbel ons leert.
Dus nogmaals jij mag geloven wat jij wilt, ik geloof wat ik geloof, en zolang we elkaar ruimte laten, kunnen we prima naast elkaar bestaan.

Standeman schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:24:
[...]
En God zelf vermoord miljoenen mensen, ook kinderen en babies, in het oude testament. Er wordt letterlijk genocide gepleegd op het aardse volk. Ik snap echt niet dat dit verhaal met droge ogen kan vertellen. Imo een klassiek verhaal van Stockholm syndroom met een flinke bak aan hypocrisie.
Schrap dan volledig het oude testament. Laat het geen onderdeel zijn meer zijn van de bijbel en misschien heb je dan enigzins een ok-ish verhaal.
De verhalen in het Oude Testament zijn soms hard en confronterend, en als je ze leest alsof het moderne nieuwsverslagen zijn, dan zijn het inderdaad pure wreedheden.
Het Oude Testament schrappen zou geen oplossing zijn, want het Nieuwe Testament en het Oude Testament zijn nauw met elkaar verbonden. Meer dan je verwacht. Het is juist een boek dat laat zien hoe beschadigd, gewelddadig en gebroken onze wereld was (en nog steeds is). Het vertelt de geschiedenis van een ruw, primitief tijdperk waarin oorlog, stammenstrijd en vergelding de standaard waren. Die realiteit kun je niet wegpoetsen.
Wat veel mensen missen is dat het Oude Testament niet zegt: “Doe dit vandaag ook.” Het beschrijft meer dan dat het voorschrijft. Het laat zien hoe God met een gebroken mensheid werkt.
Door die spanning tussen een heilige God en een gewelddadige wereld maakt het Oude Testament eerlijk. Het verzwijgt de duistere en donkerste kanten van de mens niet. Maar het bouwt langzaam op naar iets anders: naar Jezus, die juist het geweld doorbreekt en een totaal andere weg en levenswijze laat zien.
Als je alleen het Nieuwe Testament over zou laten, zonder het Oude Testament, verlies je eigenlijk het hele verhaal van hoe God met mensen omgaat, ondanks hun fouten.
Om hier nog even op in te haken voor degene die wellicht denken "huh?"
De zondag had eigenlijk in het Romeinse Rijk een heidense oorsprong als “dag van de zon”. Christenen kwamen in de eerste eeuw samen op de eerste dag van de week (de zondag), omdat dat de dag is waarop Jezus is opgestaan.
Keizer Constantijn heeft in 321 na Christus dat de dag van de zon een rustdag moest zijn. Omdat Christenen vaak samen kwamen op de zondag.
De zaterdag is en blijft volgens de Tien Geboden en ook volgens de Joodse traditie de Bijbelse rustdag, van zonsondergang op vrijdag tot zonsondergang op zaterdag. Dat staat voor mij los van de christelijke samenkomst op zondag, maar de sabbat zoals God die heeft ingesteld blijft wat hij altijd is geweest.