Leidingen vervangen t.b.v. vloerverwaring

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikV1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-06 18:44
Goedenavond iedereen,

Gisteren de gelukkige eigenaren geworden van ons eerste koophuis (eind jaren '70). Hierin willen we gelijk vloerverwarming op de begane grond leggen (47 m2), dit wordt dan de hoofdverwarming. Op het moment hangt er nog een HR-Ketel uit 2012 op zolder, deze willen we binnen 2 jaar vervangen voor een L/W-Warmtepomp.

Het probleem (denk ik) is nu dat de leidingen die nu aanwezig zijn waar de verdeler komt uitwendig 20mm zijn. Wat ik al in andere topics begreep is dat er voor lage temperatuur verwarming het beter is dat er minimaal leidingen aanwezig zijn van 25mm en eventueel zelfs nog 32mm?

Deze bestaande leidigen gaan via een kast naast de meterkast naar boven via een slaapkamer door naar de ketel op zolder. Deze bestaande leiding heeft in de slaapkamer nog 1 andere radiator aangesloten. Verder op de begane grond nog 2, maar deze gaan er uit i.v.m. de vloerverwarming die er komt. Hiervoor zou ik dus het gat waar de leidingen vandaan komen moeten verbreden.

Ik heb al een aantal offertes voor de vloerverwarming gekregen en er komen zo'n 6 a 7 groepen met separaat pompstation welke kan worden gedemonteerd wanneer de warmtepomp wordt geplaatst.

Verdere info, op de 1e verdieping zijn 3 slaapkamers aanwezig en een badkamer met elk een radiator (geen LTV). Deze gaan we zodra de warmtepomp komt ook vervangen door LTV zodat de warmtepomp op lage temperatuur kan worden gezet.

De vragen die ik nu heb zijn als volgt:
  • Is het nodig dat ik de leidingen vervang of zijn de bestaande 20mm leidingen voldoende?
  • ⁠Kan ik de bestaande leidingen vervangen door nieuwe, bredere, leidingen?
  • Als ik de leiding vervang, heeft dit nog effect op het gebruik van de radiator op de slaapkamer waar de nieuwe leiding komt?
  • Is dit überhaupt mogelijk?
Hieronder een tekening wat ik ongeveer bedoel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0oTZ4__LTkFGzq3eVvnSSEV3oQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ihqrf4eviRUwy7olpfE8iP1i.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:54
20mm kunststof gaat 2x2mm wand af, blijft 16mm over. Daar zet je koppelingen in, gaat er nogmaals 2mm verloren, blijft er 14mm over. Als je bedenkt dat je straks 5KW vermogen op lage temperatuur door dat buisje moet duwen en verdelen over 5 groepen met 10mm netto binnendiameter waarbij de pomp van je warmtepomp dat moet gaan rondpompen... doe jezelf een plezier en leg een dikkere leiding aan.

Als het even kan zou ik gewoon een extra leiding trekken naar de verdeler en de radiatoren lekker laten zitten aan die 20mm buizen. Knoop je de boel op zolder wel weer bijelkaar.

Overigens nog een ding: komt de warmtepomp dan ook op zolder, of wordt dat een monoblock ergens buiten die je elders op je CV systeem in moet haken? Houd daar alvast rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:58:
20mm kunststof gaat 2x2mm wand af, blijft 16mm over. Daar zet je koppelingen in, gaat er nogmaals 2mm verloren, blijft er 14mm over.
afhankelijk van welk type je hebt eh.. niet alles is met insteek en vernauwing op de koppelingen...
maar blijft krap :P dat zeker..

[ Voor 4% gewijzigd door SMSfreakie op 17-12-2024 21:06 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
SMSfreakie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:04:
[...]

afhankelijk van welk type je hebt eh.. niet alles is met insteek en vernauwing op de koppelingen...
maar blijft krap :P dat zeker..
Afhankelijk van type ja.. ik ben nog conservatief met 2mm, maar je zit altijd met een interne steunhuls, op een kale meerlagenbuis kan je niet knellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:19
Ik heb zelf een vergelijkbare situatie gehad. Ik heb leidingen van 22mm staal vervangen door 28mm staal. Staal, omdat de leidingen in het zicht zitten, en kunstof lastig helemaal recht te krijgen is.

Voor de nieuwe leidingen moesten de gaten in de vloer (kanaalplaten) vergroot worden, van ca 28 mm naar 35 mm. Daarvoor heb ik een betonboorbedrijf gevraagd, die de 6 gaten voor ca 100 euro heeft vergroot. Het zou eventueel met een SDS Max boormachine moeten kunnen, maar een 35 mm boor is best duur, plus huur van een SDS Max machine, + de stof (een betonboorder doet het nat - geen stof). Dan was een betonboorbedrijf voor mij gauw de betere keus.

Een radiator kan je prima aansluiten op die leiding, bijvoorbeeld met knelkoppelingen. Let wel op dat er een voetventiel in zit/komt: omdat de weerstand van een radiator best klein is vergeleken met een vloerverwarmingsgroep, zal de radiator waarschijnlijk geknepen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:08:
[...]

Afhankelijk van type ja.. ik ben nog conservatief met 2mm, maar je zit altijd met een interne steunhuls, op een kale meerlagenbuis kan je niet knellen.
Optrompen.. Huls er omheen... Voila intern niets smaller.. Maar wel veel bewerkelijker... Dus wordt niet snel l gekozen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikV1
20mm kunststof gaat 2x2mm wand af, blijft 16mm over. Daar zet je koppelingen in, gaat er nogmaals 2mm verloren, blijft er 14mm over. Als je bedenkt dat je straks 5KW vermogen op lage temperatuur door dat buisje moet duwen en verdelen over 5 groepen met 10mm netto binnendiameter waarbij de pomp van je warmtepomp dat moet gaan rondpompen... doe jezelf een plezier en leg een dikkere leiding aan.

Als het even kan zou ik gewoon een extra leiding trekken naar de verdeler en de radiatoren lekker laten zitten aan die 20mm buizen. Knoop je de boel op zolder wel weer bijelkaar.

Overigens nog een ding: komt de warmtepomp dan ook op zolder, of wordt dat een monoblock ergens buiten die je elders op je CV systeem in moet haken? Houd daar alvast rekening mee.
Het idee was eerst om deze leidingen via een bestaande koof aan te leggen direct naar zolder, echter zit deze aardig vol en wordt het lastig om hier nog nieuwe leidingen aan toe te voegen. Vergeten te melden in de beginpost.

Waar we de nieuwe warmtepomp zou komen hebben we nog niet echt over nagedacht. Goeie toevoeging, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
20mm kunststof gaat 2x2mm wand af, blijft 16mm over. Daar zet je koppelingen in, gaat er nogmaals 2mm verloren, blijft er 14mm over.
Een vernauwing van 14mm over een lengte van 5mm betekent niet dat de hele buis vervolgens op 14mm 'werkt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikV1
marcop23 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:11:
Ik heb zelf een vergelijkbare situatie gehad. Ik heb leidingen van 22mm staal vervangen door 28mm staal. Staal, omdat de leidingen in het zicht zitten, en kunstof lastig helemaal recht te krijgen is.

Voor de nieuwe leidingen moesten de gaten in de vloer (kanaalplaten) vergroot worden, van ca 28 mm naar 35 mm. Daarvoor heb ik een betonboorbedrijf gevraagd, die de 6 gaten voor ca 100 euro heeft vergroot. Het zou eventueel met een SDS Max boormachine moeten kunnen, maar een 35 mm boor is best duur, plus huur van een SDS Max machine, + de stof (een betonboorder doet het nat - geen stof). Dan was een betonboorbedrijf voor mij gauw de betere keus.

Een radiator kan je prima aansluiten op die leiding, bijvoorbeeld met knelkoppelingen. Let wel op dat er een voetventiel in zit/komt: omdat de weerstand van een radiator best klein is vergeleken met een vloerverwarmingsgroep, zal de radiator waarschijnlijk geknepen moeten worden.
Bedankt voor je reactie! Dit lijkt mij ook een mooie oplossing inderdaad. Ik zal morgen even rond gaan bellen naar een paar betonboorbedrijven. Het gaat bij ons echter om maar 2 gaten, hoop dat ze voor zo'n 'kleine' klus langs willen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Staal 22mm ging hier enorm suizen toen de warmtepomp kwam en ik nog alleen radiatoren had, echt hinderlijk en zal vast ook wel efficientie gekost hebben.
Nu met 32x3 meerlagenbuis voor de hoofdleidingen naar de vloerverwarmingsverdelers toe nergens meer last van.
Dus ja, ik zou er wel wat aan doen :)

26x3 meerlagenbuis is qua binnenmaat nagenoeg gelijk aan 22mm staal door dikkere wand dus maar voor 32x3 gekozen. 28 staal zou dus prima ook kunnen, dat is intern met 25mm maar weinig kleiner dan de 26mm van een 32x3 buis en koppelingen bij staal gaan buitenom waar ze bij meerlagenbuis in de buis zitten. Wellicht zelfs iets beter dus.

Er hangen nu nog twee radiatoren aan 20x2 (geen hoofdleiding) en dat gaat uiteraard wel nog goed.

[ Voor 43% gewijzigd door Wuursj op 17-12-2024 22:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wolly schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:25:
[...]

Een vernauwing van 14mm over een lengte van 5mm betekent niet dat de hele buis vervolgens op 14mm 'werkt'.
Elke vernauwing geeft leidingweerstand. Kans bestaat dat de boel gaat suizen.

Voor TS is het nadenken waar de warmtepomp uiteindelijk komt en wat dan het leidingtraject naar de verdeler is. Voor de huidige CV ketel is de huidige diameter prima.
Je zou ook eerst dit kunnen laten liggen en dan bij plaatsen van de warmtepomp een nieuwe leiding leggen en het zwikje met radiatoren via de oude 20mm leiding bij de verdeler aankoppelen. Leiding lengte daardoor is geen issue, bij een warmtepomp heb je liever wat meer systeeminhoud zodat je de buffer weg kunt laten.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 15:07
_JGC_ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:44:
[...] bij een warmtepomp heb je liever wat meer systeeminhoud zodat je de buffer weg kunt laten.
Daar gebruik je de vloerverwarming voor, laat die beneden continue open staan en de zandcement/anhydriet buffert voldoende. Voorzie de isolatie van de vloerverwarming tussen zandcement/anhydriet en beton constructievloer, je wil niet teveel buffer of het wordt veel te traag.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1