Strijd om voegwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whynona85
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-01 09:02
Hallo allemaal,

Wij hebben een vraag over voegwerk.

Onze jaren 30 woning moest opnieuw gevoegd worden. Omdat het twee onder 1 kap is zouden we het samen met de buren laten doen in 1 keer.

Onze woningen hebben een rode kleur voeg in terug liggende stijl en wij hebben benoemd dat we dit zo wilde houden. Vandaar ook dat we dit samen wilde laten uitvoeren om de voegkleur gelijk te houden.

Er kwamen twee offertes en wij gingen akkoord met de prijs. Die is ondertussen dik 3 jaar geleden.

We zouden ook door dit bedrijf spouwmuur isolatie laten doen. Dit kon meteen al gebeuren, het voegen zou in jaar erna voorjaar worden omdat die tak van het bedrijf het weg druk had. Zo spraken wij dit af en wachtte netjes op onze beurt.

Toen we maar niks hoorde begin zomer nog eens geïnformeerd. Het was drukker dan gedacht en achterstand opgelopen door corona dus of wij nog even konden wachten. Dit soort verhalen hoorde wij uiteindelijk 3 jaar lang.
We zouden terug gebeld worden door planning, ze waren gestopt met voegen voor particulieren want het was te druk en bedrijfscontracten gingen voor wegens boete clausules, bla bla bla.

Na drie jaar hebben wij een duidelijk bericht verstuurd dat wij op korte termijn een oplossing wilde. Op dat moment heeft het voeg bedrijf gezegd de opdracht niet meer uit te willen voeren.

In de voorwaarden staat benoemd dat ze het recht hebben om een ander bedrijf het werk te laten uitvoeren als ze dit zelf om welke reden dan ook niet kunnen. Het ontbinden wordt nergens benoemd.

Na veel gedoe met het bedrijf uiteindelijk rechtsbijstand in de arm genomen. Uiteindelijk gaf het bedrijf aan dat er genoeg andere waren die dit voor de zelfde prijs wilde doen. De offertes die wij zelf al hadden aangevraagd waren allemaal zeker 2500 euro duurder.

Het bedrijf dat zij uiteindelijk naar voren schoof zei onze opdracht uit te willen voeren voor die prijs. Wij hebben toen aangegeven dat we wilde dat ze eerst kwamen kijken en niet gewoon een opdracht ongezien overnemen om problemen achteraf te voorkomen.

Toen het nieuwe bedrijf kwam kijken wisten ze niks over een gekleurde voeg en terug liggende voeg. En uiteindelijk werd het kosten plaatje 2900 euro duurder.

Terug bij het originele bedrijf klopte onze advocaat aan met dit nieuws. Er werd gesproken over het verschil bijleggen maar het oude bedrijf had zelf niet in de offerte staan dat het om een rode voeg gaat. In maar 1 van de twee offertes staat terug liggende voeg. Ze zeggen nu dus dat hun offerte niet berekend is op onze wensen omdat ze deze info niet wisten, terwijl dit wel de wensen zijn die we bespraken. Ook spraken we over het gezamelijk laten voegen om kleur verschil te verkomen, de man terplaatse gaf ook aan dat de rode voeg een uitdaging was.

Het bedrijf doet nu alsof dit allemaal niet besproken is en eigenlijk wordt er nu gezegd dat wij geen poot hebben om op te staan en zelf maar de meer kosten moeten betalen.

Als ik een rode auto opnieuw laat spuiten lijkt het mij logisch dat dit de zelfde kleur wordt mits je iets anders afspreekt of denk ik dan te eenvoudig?

Heeft er iemand tips hoe we hier tot een oplossing komen. Met het feit dat we jaren geduld hebben gehad en gewoon aan het lijntje werden gehouden voelt dit allemaal niet okay!

:|

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Advocaat laten schikken en verder met je leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:43

Fe2O3

Ja das roest

Is het niet heel simpel;

Jij wilt werk X, bedrijf zegt dat kunnen wij doen. Uiteindelijk blijkt dat niet zo te zijn om wat voor reden dan ook;

Dan rest je ontbinden, jij eventueel geld terug, en bedrijf levert geen prestatie meer.

Wat jij nu wilt is toch de prestatie? Men kan niet en ontbinden, en, ook de prestatie eisen. je moet er wel een kiezen.

Wat wilt het bedrijf? Ontbinden, of, de klus door een 3e laten doen voor het offerte bedragf? Staat in de offerte het preciese speciale werk benoemd?

En ja het is niet sjiek, maar behoudens naar de rechter om het bedrijf te dwingen de klus te laten uitvoeren, even daar gelaten wat je dan krijgt als je al wint, heb je niet heel veel meer opties dan zeggen lama hangen?

Dum de dum

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:23
Ik zou zo'n opdracht eigenlijk niet uit willen laten voeren door een bedrijf die dat met tegenzin doet. Dus of het originele bedrijf, of een ander bedrijf die het voor een habbekrats moet uitvoeren. Denk je dat die netjes en rustig gaan werken? Dus ik zou ook mijn verlies nemen: contract ontbinden en zelf een nieuwe aannemer vinden, al gaat dat waarschijnlijk extra geld kosten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:03
Heb je al voor het werk betaald? Zo nee, doei bedrijf. Of, zorg dat je je geld terug kijkt en zoek een ander.

Zo ja, de wereld is veranderd en dingen kosten nu meer dan 3 jaar geleden. Suck it up, betaal en laat je woning voegen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:29
Er is natuurlijk een reden dat ze flink goedkoper waren. Bijzondere voegen zijn nu eenmaal duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:28
whynona85 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:34:
...maar het oude bedrijf had zelf niet in de offerte staan dat het om een rode voeg gaat. In maar 1 van de twee offertes staat terug liggende voeg. Ze zeggen nu dus dat hun offerte niet berekend is op onze wensen omdat ze deze info niet wisten, terwijl dit wel de wensen zijn die we bespraken. Ook spraken we over het gezamelijk laten voegen om kleur verschil te verkomen, ...
Mondelinge afspraken zijn altijd lastig, zeker na 3 jaar. Waarom hebben jullie die offertes niet 3 jaar geleden gecontroleerd?

Misschien is de vraag of je aannemelijk kunt maken dat de aannemer had moeten weten dat jullie hetzelfde voegwerk wilden: rood en terugliggend.
Ik denk dat het bij 2 onder 1 kap nog wel aannemelijk is dat jullie hetzelfde voegwerk wilden, vanwege gangbare esthetische normen, maar ook omdat de offertes misschien van dezelfde datum zijn en jullie dus duidelijk samen opgetrokken zijn.
Omdat de offertes desondanks inconsistent zijn, lijkt het ook logisch dat er op minstens 1 van de offertes een fout is gemaakt door de aannemer.
Maar kan je ook aannemelijk maken dat jullie rood en terugliggend als wens hebben doorgegeven?
Het ligt wel een beetje voor de hand. De huidige voegen zijn ook rood en terugliggend. Bovendien komen rood en terugliggend ook voor op de losse offertes.

Nou ja, het kan wel een lastig verhaal worden. Ik zou vertrouwen op het oordeel van de rechtsbijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:28
.

[ Voor 99% gewijzigd door MallePietje op 18-12-2024 06:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:30
Je hebt genoeg bewijs gehad met andere offertes dat het bedrijf een miscalculatie heeft gemaakt.
Naar mijn idee maak je de situatie erg groot omdat je voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten.

Wat als het je lukt en het bedrijf komt gedwongen de werkzaamheden uitvoeren, maar het resultaat is niet naar behoren. Wat denk je wat er dan gaat gebeuren? Nog weer extra jaren ellende.

Haal je toch niet zoveel stress op de hals, ontbind en zoek een ander voor +3k

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 20:59

Jiffy

God, you're ugly!

Er is niet betaald voor werk dat niet is uitgevoerd, je hebt drie(!) jaar(!) zitten wachten en nu wil je het alsnog door die toko uit laten voeren, die zegt het werk niet (meer) te kunnen doen?

Contract ontbinden, zoek een ander bedrijf en doorgaan met je leven. Dat had je 2,5 jaar geleden al moeten doen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
schopje naar wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
whynona85 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:34:
Als ik een rode auto opnieuw laat spuiten lijkt het mij logisch dat dit de zelfde kleur wordt mits je iets anders afspreekt of denk ik dan te eenvoudig?
Misschien ben je wel op die rode auto uitgekeken en wil je het juist standaard wit of zwart gespoten hebben. Dit soort afwijkende zaken moet je expliciet benoemen en vast laten leggen.

Niet standaard dus duurder. En dat merk je nu ook met je offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 13:49
Als het voegbedrijf nog bestaat en nog steeds voegt dan zou ik het zo proberen te regelen dat het andere bedrijf gaat voegen en het oorspronkelijke bedrijf de meerkosten en garantie voor zijn rekening neemt.
Een groot bedrijf werkt vaker met onder aannemers en zal regelmatig werk uitbesteden als het te druk is.
Waarachijnlijk hebben ze een fout gemaakt in de offerte en willen ze er op deze manier vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Aangezien er erg weinig op papier staat, en de concurrenten met vergelijkbare (duurdere) offertes komen, vrees ik dat je weinig te vertellen hebt. Als de advocaat er iets uit kan slepen is dat meegenomen, maar aangezien de offertes al 3 jaar geleden opgesteld zijn en je nu pas tot de ontdekking komt dat jullie wensen/eisen er niet of slechts gedeeltelijk in terugkomen vrees ik dat je geen poot hebt om op te staan.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je nog een hobby zoekt kun je hier tijd aan besteden. Je hebt misschien gelijk maar je gelijk krijgen is ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:01
De houding van de bedrijven verbaast me niets. Wij hebben bij de bouw van ons huis een verdiepte voeg gebruikt. Ook dat was ruim voor corona al "problematisch" en "duur" en "bewerkelijk". De kleur was belangrijk maar ik herinner me niet dat daar een prijskaartje aan hing.

Het is meer handwerk want de oude voeg moet dieper worden schoongemaakt en de nieuwe voeg moet dun maar wel goed "plakkend" worden aangebracht. Ook is schoonmaken na aanbrengen moeilijker omdat het niet alleen maar vlak wegborstelen is zoals bij gladde voegen.

Geen zin, prijs ging omhoog en bij start werd na een proefvak nog drie keer gevraagd of we dit echt wel wilden. Na een ja stond er de volgende dag een ploeg van 8 man (!) op de steiger en was t klusje zo gepiept....

Fast Forward vandaag: Minder vakmensen voor (weer) meer klussen, iedereen in de bouw is volop aan het werk. Voor renovatie zoek je dus eigenlijk een bedrijf(je) dat trots is op het werk, dit vaker gedaan heeft en waar je eerlijk mee kunt overleggen. Dat kost gewoon wat extra's. Ga ervan uit dat een echte vakman in de bouw niet voor minimum loon werkt.... Als ik iemand zou zoeken zou ik eerst lokaal informeren via kennissen die in de bouw werken.

En die offerte van 3-4 jaar geleden? Tja -> in de prullenmand. Zo'n bedrijf zou ik niet meer willen want het risico op afraffelen waarna jij of een paar jaar met de gevolgen zit lijkt me levensgroot. Even duur de zure appel heen bijten en opnieuw beginnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Je hebt al een advocaat die alle documenten en alle kennis heeft... Ik zou die vooral zijn ding laten doen, hij zal het beter weten dan een stel random mensen op een forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timewa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 16:51
Als er 3 jaar geleden wat is besproken en je hebt het niet eens duidelijk op papier staan - wat ook jouw verantwoordelijkheid is, leg de afspraken altijd even vast op de mail - hoe kun je dan nu verwachten dat dat bedrijf het alsnog precies op jouw manier gaat doen tegen het prijsniveau van 3 jaar geleden? Lijkt me niet redelijk.

Verbaast me dat er een advocaat bijgeschakeld is, dat is dit toch niet waard? Of heb je alles destijds al betaald en wil het bedrijf niet terugbetalen?

Opdracht intrekken, even slikken over het 2024 prijsniveau en de meerprijs t.o.v. toen, en door met je leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Timewa schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:15:
Als er 3 jaar geleden wat is besproken en je hebt het niet eens duidelijk op papier staan - wat ook jouw verantwoordelijkheid is, leg de afspraken altijd even vast op de mail - hoe kun je dan nu verwachten dat dat bedrijf het alsnog precies op jouw manier gaat doen tegen het prijsniveau van 3 jaar geleden? Lijkt me niet redelijk.

Verbaast me dat er een advocaat bijgeschakeld is, dat is dit toch niet waard? Of heb je alles destijds al betaald en wil het bedrijf niet terugbetalen?

Opdracht intrekken, even slikken over het 2024 prijsniveau en de meerprijs t.o.v. toen, en door met je leven.
Een mondelinge afspraak is ook rechtsgeldig, probleem is om dit te bewijzen. Maar in dit geval is er wel degelijk een schriftelijke offerte waar mee akkoord is gegaan.
Het is dus niet redelijk van het bedrijf dat die zijn afspraak niet nakomt en de klant wel vrolijk laat wachten en uiteindelijk helemaal laat zitten. De smoes dat het bedrijf nu alleen nog de zakelijke markt bedient is zeer zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 16:51
Dat kan wel zijn, en het zal misschien niet netjes zijn van het bedrijf, maar: Pick your battles, je gaat toch niet voor zoiets een advocaat inschakelen en jurisdische kosten maken die totaal niet in verhouding staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
Timewa schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:43:
Dat kan wel zijn, en het zal misschien niet netjes zijn van het bedrijf, maar: Pick your battles, je gaat toch niet voor zoiets een advocaat inschakelen en jurisdische kosten maken die totaal niet in verhouding staan?
In dit specifieke geval gaat het om 2900 euries meer. Lijkt mij wel de moeite waard om even de rechtsbijstand te raadplegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:03
Er is gewoon een rechtsgeldige overeenkomst met het bedrijf. Dat prijzen inmiddels veel hoger zijn is niet het probleem van TS. Het bedrijf heeft het werk steeds uitgesteld. Natuurlijk is dit iets dat je niet over je kant laat gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
ja en dan achterblijven met zeer mager uitgevoerd werk.....(lijkt mij een zeer reele kans bij een bedrijf dat niet wil). (en die blijkbaar ook niet de juiste offerte heeft uitgebracht met de juiste prijs). Blijkbaar is jullie wensen kwa voeg anders dan standaard (wat ook duidelijk wordt door de flinke prijsverschillen met anderen)

daarnaast als ze de getekende offerte uitvoeren..dus zonder de terug liggende voeg...wil je dat dan..(daar heb je immers voor getekend dus) je kunt niet EN en En hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Orkaan schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:28:
ja en dan achterblijven met zeer mager uitgevoerd werk.....(lijkt mij een zeer reele kans bij een bedrijf dat niet wil). (en die blijkbaar ook niet de juiste offerte heeft uitgebracht met de juiste prijs). Blijkbaar is jullie wensen kwa voeg anders dan standaard (wat ook duidelijk wordt door de flinke prijsverschillen met anderen)

daarnaast als ze de getekende offerte uitvoeren..dus zonder de terug liggende voeg...wil je dat dan..(daar heb je immers voor getekend dus) je kunt niet EN en En hebben.
Door het voegen 3 jaren uit te stelle en te laten liggen zijn de prijzen van materiaal en arbeid gestegen sowieso door geldontwaarding (inflatie) maar dat is eigenlijk de schuld van het voegbedrijf zelf. Misschien zijn ze ook slordig geweest met het opstellen van de offerte (natte vingerwerk) maar ook dat is hun eigen schuld.
Als beide partijen tot een goede oplossing willen komen zouden ze de extra onkosten kunnen delen mits (heel) goed onderbouwd (arbeidsuren en materiaal).
Bedrijven moeten zich realiseren dat ze gemaakte afspraken moeten nakomen, dat moeten wij allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
De offerte bevat geen terug liggende voeg..... (En volgens mij ook niet de rode kleur.(De klant wil wel een terug liggende voeg)...tja staat niet op papier he.

Dus wellicht wil het bedrijf echt wel de offerte nakomen...maar die terug liggende voeg..waar geen overeenkomst over is kun je vergeten toch.

Ts wil werkzaamheden waar niet voor getekend is voor bedrag x (originele offerte bedrag). Bedrijf wil dat niet wat ik nog kan begrijpen ook.

Echt pick your battles. Ts heeft geen poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
vogelmans schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:55:
[...]

In dit specifieke geval gaat het om 2900 euries meer. Lijkt mij wel de moeite waard om even de rechtsbijstand te raadplegen.
Maar je moet ook kijken hoeveel van die 2.900,- je kunt krijgen.

Kleur is niet benoemd in de offerte, kunnen ze rustig 10,-/m2 voor vragen. Zoals ik TS begrijp gaat het om een 2 onder 1 kap die in het geheel gedaan wordt, en dan blijft er al niet veel meer over van die 2.900,-

TS kan ook alles vergeten en een ander bedrijf inschakelen voor 2.500,- meer dan de ongekleurde offerte en dan geen gezeik verder en in het voorjaar alles klaar. Soms moet je denken hoeveel gezeik je wilt hebben en hoeveel dat gezeik je opbrengt. Ook wil je voorkomen dat de andere partij zich alsnog tot uitvoering gedwongen voelt en dan heb je een ongeïnteresseerde voeger aan het werk die maar 1 opdracht heeft "zo snel mogelijk klaar zijn"
Pagina: 1