Afvoer wasmachine en droger stroomt over

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riklancee
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22-01 16:14
Hallo,
Ik heb een probleem bij de afvoer van de wasmachine en droger. Deze stroomt over wanneer de wasmachine gaat afpompen.

De linker pijp is voor wasmachine en de rechter zit cv en droger op

Ik heb twee foto’s bijgevoegd, 1 is hoe het nu zit en 2e heb ik op getekend hoe ik denk het probleem te kunnen verhelpen. Kan iemand voor mijn bevestigen of dit gaat werken of niet?

Bij voorbaat dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y36kU_6RR7I8QxSrKvn3RmvWyWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upLQypM3yOiMLHBrvzSTnbsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3hPVRL-NH7HTb8ANKAB59sOTGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AkHSZFPjZVx9kT4hpC5Uoy7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:05
Heeft het eerder wel goed gewerkt?
Denk eerder dat er ergens een verstopping zit in siffon.

Misschien 90 graden was draaien met beker soda (geen kleding erin :+ )

[ Voor 28% gewijzigd door HvanL op 17-12-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:14
ziet er niet uit alsof dit recentelijk is gewijzigd. Al eens geprobeerd schoon te maken? Er zit soms tot centimeters dikke aankoeklaag in door gebruik van te veel wasmiddel.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Dido

heforshe

Ten eerste vetekenen die gele lijntjes voor jou wellicht een hele duidelijk oplossing, maar ik kan er geen kaas van maken. Zou je kunnen uitleggen wat je er mee bedoelt, en waarom dat iets op zou lossen?

Ten tweede - je rept er niet over, dus wellicht is het niet relevant - lijkt er een afvoerslang (van een droger?) los te hangen centraal op je foto. Ik neem aan dat die slang nergens voor gebruikt wordt?

En ten slotte, het klinkt alsof je afvoer verstopt zit. Je droger en je CV pompen normailter geen grote hoeveelheden water in die afvoer, maar je wasmachine wel. En als je afvoer (gedeeltelijk) verstopt zit verklaart dat het overstromen.

Ik zou eens kijken hoe ver je komt met een ontstoppingsveer. Eventueel kun je je sifon openen aan de onderkant - daar zit een draaidop, zo te zien. Vanaf daar kun je met een ontstoppingsveer ook twee kanten op om een (gedeeltelijke) verstopping weg te krijgen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riklancee
HvanL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:22:
Heeft het eerder wel goed gewerkt?
Denk eerder dat er ergens een verstopping zit in siffon.

Misschien 90 graden was draaien met beker soda (geen kleding erin :+ )
Dit probleem is al vaker voor gekomen. Dus vandaar dat ik iets probeer te zoeken om het voor altijd op te lossen.
Dido schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:40:
Ten eerste vetekenen die gele lijntjes voor jou wellicht een hele duidelijk oplossing, maar ik kan er geen kaas van maken. Zou je kunnen uitleggen wat je er mee bedoelt, en waarom dat iets op zou lossen?

Ten tweede - je rept er niet over, dus wellicht is het niet relevant - lijkt er een afvoerslang (van een droger?) los te hangen centraal op je foto. Ik neem aan dat die slang nergens voor gebruikt wordt?

En ten slotte, het klinkt alsof je afvoer verstopt zit. Je droger en je CV pompen normailter geen grote hoeveelheden water in die afvoer, maar je wasmachine wel. En als je afvoer (gedeeltelijk) verstopt zit verklaart dat het overstromen.

Ik zou eens kijken hoe ver je komt met een ontstoppingsveer. Eventueel kun je je sifon openen aan de onderkant - daar zit een draaidop, zo te zien. Vanaf daar kun je met een ontstoppingsveer ook twee kanten op om een (gedeeltelijke) verstopping weg te krijgen.
Ik dacht er een tweede sifon bij aan te sluiten zodat de wasmachine afvoer en de droger/cv afvoer een eigen sifon hebben. Of maakt dit geen verschil in werking?

De losse slang is van de droger, deze had ik eruit gehaald om in de afvoer te kunnen kijken. Deze zit normaliter In de rechtse pijp.

Bij de sifon zit zover ik kon zien, voelen geen verstopping. Wellicht dat het dieper in de afvoer zit. Dat zal ik morgen even moeten proberen met een veer er in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
een extra sifon maakt niet uit en is nergens voor nodig. het stroomt over omdat je water niet weg kan. Los dat op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18:35
Precies. Eerst eens warm water met soda er in kieperen om de zeepresten weg te spoelen, en evt. de sifon openmaken om te kijken. Maar ik vermoed dat er zeep in de weg zit.

Extra sifon maakt idd niet uit, je komt uiteindelijk altijd op dezelfde pijp naar beneden uit.

[ Voor 22% gewijzigd door whatyoudoing op 17-12-2024 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:34
Kan het zijn dat 1 van de slangen te diep in de buis zat/zit? Dat zou de doorstroming ook kunnen benadelen. Verder is schoonmaken zeker een goed idee.

Heeft het eerst jaren goed gewerkt en ging het daarna soms mis. Of heeft het altijd slecht gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:37

JustDutch

was ambtenaar :)

Als je sifon vol zit, zo te zien zit er aan de onderkant van je sifon een knop die je er af kunt draaien. Dan kun je vrij eenvoudig zien of er een verstopping in de sifon zit.

Wat gebeurt er als je de cv in de andere afvoer stopt en voor de wasmachine vice versa?

Aan de knik in je afvoerslang van de wasmachine te zien denk ik dat die niet diep genoeg in de buis zit. Kun je hem er wat dieper in stoppen?

Ik had in mijn vorige huis te maken met een te korte pijp tot aan de sifon. Dan spoot het water er wel eens uit. Dat heb ik toen opgelost door een rubberen manchet te halen bij de bouwmarkt en de afvoer van de wasmachine door dat manchet de afvoer in te stoppen (zoiets, mogelijk heb je een ander formaat nodig, daar heb ik niet naar gekeken https://www.karwei.nl/ass...-40x32mm-rubber/p/B206363. Daar kwam nooit meer water uit.

[ Voor 8% gewijzigd door JustDutch op 17-12-2024 22:01 ]

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spexxel
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:01
Riklancee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:52:

Dit probleem is al vaker voor gekomen. Dus vandaar dat ik iets probeer te zoeken om het voor altijd op te lossen.
Hoe heb je dit eerdere keren opgelost?
Ik dacht er een tweede sifon bij aan te sluiten zodat de wasmachine afvoer en de droger/cv afvoer een eigen sifon hebben. Of maakt dit geen verschil in werking?
Handig om te weten: Een sifon zit op de afvoer om geur uit de afvoer te voorkomen, het staande water blokkeert de luchtdoorvoer. Daarom maakt een extra sifon geen verschil in de juiste werking

Zoals vele andere al hebben benoemd even de dop (met een emmer eronder) open draaien en kijken of daar prut zit of dat het verderop in de afvoer zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:04
Als er een verstopping is, dan vermoed ik dat het eerder in die liggende buis zit.
Zo te zien zit er weinig afschot in.
En helemaal rechts lijkt de buis zelfs omhoog te lopen achter dat witte spul.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riklancee
Vorige keer heb ik er een veer doorheen gehaald, echter had ik niet het idee dat er echt een verstopping zat toen. Ik heb ook het idee dat het pas gekomen is nadat we een nieuwe droger hebben die een afvoer slangetje heeft.
Ik kan natuurlijk weer een veer er door halen en hopen dat het dan weg is, alleen is dat maar tijdelijk, telkens als dit gebeurd stroomt er een grote hoeveelheid water over waardoor het in de slaapkamer eronder gaat lekken, met alle gevolgen van dien. Is er niet een oplossing waardoor hij niet meer zo makkelijk verstopt raakt? Misschien de pijp veranderen naar 50mm ipv 40mm? De horizontale leiding die naar de standleiding loopt is ook 50mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18:35
- minder wasmiddel
- vaker een hete was
- vaker soda er door

Onorthodoxer: sifon er tussenuit halen. Stinkt wel.

40mm is echt zat hoor, alles dikker dan de afvoerslang van je wasmachine is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49
Goede kans dat het probleem in de horizontale buis zit. Heeft die wel voldoende afschot? Zit die niet vol met een dikke laag meuk? Is de aansluiting van verticaal op horizontaal wel een bocht ipv haaks.

Op zich is CV/droger aftakken van wasmachine afvoer ook niet ideaal, maar niet het hoofdprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riklancee
Rukapul schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:40:
Goede kans dat het probleem in de horizontale buis zit. Heeft die wel voldoende afschot? Zit die niet vol met een dikke laag meuk? Is de aansluiting van verticaal op horizontaal wel een bocht ipv haaks.

Op zich is CV/droger aftakken van wasmachine afvoer ook niet ideaal, maar niet het hoofdprobleem.
Ik ga morgen afschot checken maar vermoed dat dat goed zit aangezien het goed gewerkt heeft zonder droger . De verticale leiding zit met een Ystuk op de horizontale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Let op, je wil ook niet teveel afschot (want dan blijft vuil liggen omdat het water te snel wegstroomt), je wil rond de 1cm afschot per meter; en vooral overal netjes afschot (niet dat er ergens water blijft staan).

Check ook of je geen dubbele sifon hebt, twee sifons na elkaar geeft problemen. Een goeie ontluchting is ook noodzakelijk, want soms zit in de afvoer naar straat al een sifon waardoor je weer dubbele sifon krijgt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Stroomt het niet over op het moment dat de buis van de droger er niet inzit? En wel op het moment dat je die buis er in stopt?

Dan heb je denk ik eerder een beluchtingsprobleem. Specifiek bij die knie 45 graden. Daar blokkeert het water de volledige afvoer en kan het water tussen de sifon en de knie niet weg. Normaliter zou deze lucht naar boven gaan. Maar, daar zit nu die slang van de droger.

Ik zou eerst daar gaan kijken voordat je gaat kijken naar afschot etc. Dit lijkt mij allemaal minder relevant omdat het daarvoor wel heeft gewerkt. Je zou eens kunnen testen met een stuk tape op de buis die je nu gebruikt voor de droger. Ik durf te wedden dat je dan ook deze situatie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riklancee
lasharor schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:16:
Stroomt het niet over op het moment dat de buis van de droger er niet inzit? En wel op het moment dat je die buis er in stopt?

Dan heb je denk ik eerder een beluchtingsprobleem. Specifiek bij die knie 45 graden. Daar blokkeert het water de volledige afvoer en kan het water tussen de sifon en de knie niet weg. Normaliter zou deze lucht naar boven gaan. Maar, daar zit nu die slang van de droger.

Ik zou eerst daar gaan kijken voordat je gaat kijken naar afschot etc. Dit lijkt mij allemaal minder relevant omdat het daarvoor wel heeft gewerkt. Je zou eens kunnen testen met een stuk tape op de buis die je nu gebruikt voor de droger. Ik durf te wedden dat je dan ook deze situatie krijgt.
Dit klinkt wel plausibel. Wat zou ik kunnen doen om de ontluchting te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09 21:22

lasharor

7 december 2004

Riklancee schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:21:
[...]

Dit klinkt wel plausibel. Wat zou ik kunnen doen om de ontluchting te verbeteren?
Als dit het probleem is zou ik die aftakking niet gebruiken en zo’n adapter voor droger/wasmachine afvoer gebruiken.

Dat is denk ik de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87brybry
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-09 14:09
Het lijkt inderdaad eerder een ontluchtingsprobleem dan verstopping. De lucht kan geen ruimte maken voor het water en zit in de weg. Ik zie horizontaal een buis liggen die groter lijkt te zijn, klopt dat? Ik zou dan het hele stuk 40mm vervangen door 50mm en die 45° T-splitsing vervangen door 90°. 50 mm wordt tegenwoordig aangeraden voor wasmachines omdat het water met een behoorlijke kracht uit het slangetje komt.

Een alternatief wat ik wel eens heb gelezen is om een dikkere buis (50 / 75) te nemen met aan de onderkant een vernauwing naar 40. Die extra ruimte dient dan als buffer.

Ik zou zelf in ieder geval naar 50 gaan om voortaan zorgeloos de was aan te kunnen zetten. Succes!
Pagina: 1