Wat is sterkste verbinding frame voor zwevende planken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:06
Ik wil zwevende planken maken. Allerlei YouTube filmpjes gekeken, maar ik blijf met een vraag zitten.
Excuses voor ontbreken van timmerman-taal, ik ben niet bekend met de juiste termen.

Over de zwevende plank
De zwevende plank bouw ik zelf van een plank aan de onderkant en een aan de bovenkant. Een frontje aan de voorkant. Zijkanten maak ik voorlopig niet dicht, vanwege redenen. Die wil ik schuiven over een frame aan de muur. De verschillende delen heb ik de randen allemaal op 45 graden gezaagd en gelijmd.

Over het frame aan de muur
Hier gaat mijn vraag over.

Ik heb vooralsnog een balk aan de muur bevestigt. Dat was mijn eerste zorg. Een wand is beton, de andere is gibo blokken en mijn eerste zorg was dat de balk aan de muur niet naar beneden zou komen. Dat is gelukt.

Iemand in mijn kring gaf aan dat de balk genoeg is. Gewoon zwevende plank tegen muur aan, schroeven aan bovenkant erin en die balk houdt 'm wel. Dat kan misschien wel, maar ik ben bang dat het gewicht op de plank ervoor zorgt dat er te veel druk komt op de gelijmde delen. Onder andere door het hangen. En dat die dan los gaan laten ofzo. Alles zal blijven zitten, maar blijft niet netjes.

Op YouTube zie ik praktisch iedereen een frame maken waar de zwevende plank omheen wordt geschoven. Dat lijkt me op zich een prima idee. Nu zei weer iemand uit mijn kennissenkring dat ik die balk aan de muur los moet maken en van achteren een schroef erin moet draaien. Daardoor zal het dwarsbalkje van het frame nooit loskomen. Op zich mogelijk, maar liever maak ik die balk niet weer los. Ik betwijfel ook of een schroef die trekkracht zo wel aankan.

Is het niet beter om bijvoorbeeld een van de volgende oplossingen te kizen.
  1. Een versterkingshoek. Die zal dan niet boven of onder komen, maar aan beide zijkanten. Anders kan de zwevende plank er niet overheen en steekt de versterkingshoek waarschijnlijk boven de plank uit.
  2. Een pockethole aan de bovenkant van de dwarsbalk.
  3. Een pockethole aan de zijkant. Maakt dat verschil met #2 ???
  4. Een andere optie waar ik niet aan gedacht heb.
Optie 2 heb ik in mijn tekening proberen duidelijk te maken. Volgens mij als ik die van bovenaf maak en erin draai, werkt dat het beste voor de trekkracht van het frame en de plank.

De groene balk in de tekening is de balk die nu in de muur zit. Het blauwe is het frame.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FTohmWy82wMQ-6a2CE8vb-10Tg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3UitEtDcZBEPmSk0JdmSGgY.jpg?f=fotoalbum_large

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Ik baseer mijn mening onder andere op deze video, die verschillende methodes test om hout te verbinden. Daar komen pocketholes er aardig uit t.o.v. aantal andere methods. Vooral de betere methodes zijn voor mij niet zomaar mogelijk ivm gebrek aan apparatuur en dergelijke.
YouTube: What's the Best Wood Joint || Insanely Strong Joinery!

Ook deze video is er, maar hoewel het er allemaal beter uit lijkt te zien qua testen, ben ik toch niet helemaal onder de indruk. Hij duwt een schroef in het materiaal en op een gegeven moment geeft hij ook aan dat de schroef zich erin boort en dan begint het deel hout met de schroef onder een andere hoek het te testen hout aan te raken, wat de resultaten vervormt. Doe het dan niet op die manier :-)
YouTube: Which Wood Joinery Method is Strongest? Let's Find out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Kan je niet beter blinde houtverbinders gebruiken?
De L in zijn geheel maken, en dan de L over de houtverbinders schuiven.

De groene balk heeft dan de houtverbinders.
Het frame maak je met een gleuf verbinding (1/3 gleuf maken in groene balk en daar je blauwe balken in lijmen en schroeven).
YouTube Dados, Grooves, and Rabbets

[ Voor 69% gewijzigd door DJMaze op 17-12-2024 20:59 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
DJMaze schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:17:
Kan je niet beter blinde houtverbinders gebruiken?
De L in zijn geheel maken, en dan de L over de houtverbinders schuiven.

De groene balk heeft dan de houtverbinders.
Het frame maak je met een gleuf verbinding (1/3 gleuf maken in groene balk en daar je blauwe balken in lijmen en schroeven).
YouTube Dados, Grooves, and Rabbets
Bedoel je zoiets? Alleen is niet duidelijk welke (blind) houtverbinders je bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeDhGvWpyFhgdyIhOtxTZyCJFpE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nt6IOTAVNGgW1Yyt5e9ceIRB.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Zoiets ja. Je kan het ingewikkelder maken met een zwaluwstaart/dovetail (blauwe balk) om de krachten beter op te vangen.
(Einde van het filmpje gaat het over "sliding dovetail")

Dit soort houtverbinders:
* https://www.amazon.nl/Ged...raagkracht/dp/B07R4N2STK/
* https://www.spax.com/nl-nl/p/blinde-verbinder-sxhc.html

Ik gebruik de grote in houtskeletbouw van huizen.

Als je wil, kan ik wel wat tekenen als voorbeeld.
Je hebt wel een freesmachine nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door DJMaze op 17-12-2024 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:34
Je kunt nog zoeken op “french cleat”, ken de Nederlandse term niet. Wellicht is dat bruikbaar voor je beoogde resultaat.

Even voor de beeldvorming: wat komt er op het schap te staan/hangen qua gewicht? Zet je er 4 fotolijstjes op, of je tv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
marcelcee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:25:
Je kunt nog zoeken op “french cleat”, ken de Nederlandse term niet.
Haaklat

Kan ook, maar hangt inderdaad van het gewicht af.
Handig voor kasten omdat die meer verticaal kracht uitoefenen.

[ Voor 11% gewijzigd door DJMaze op 17-12-2024 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32
Voor dit soort zwevende planken boren ze toch vaak meerdere pinnen in die plank en gaan de pinnen daarna in de muur vast?

https://www.meubelbeslago...zkDcCorgB0_hoCxogQAvD_BwE

https://www.meubelbeslagx...gH8nHIM7nAIRoCjWIQAvD_BwE

Draagkracht: 80kg. Kom je een heel eind mee.

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 17-12-2024 22:41 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
Idee:

Koop deze (€4 voor kleinste formaat)

https://www.ikea.com/nl/nl/p/lack-wandplank-wit-50282177/

Kijk hoe de bevestiging werkt.

Sloop desnoods je voorbeeld om te zien waar ze aan de binnenkant de sterke punten hebben gemaakt.

Ikea verkoopt er hiervan duizenden per dag. Die zullen iets hebben bedacht dat werkt als de doorsnee idioot het tegen de muur schroeft.

(De belasting is wel beperkt, je kunt er beter geen complete editie Winkler Prins op stallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:31
Wilke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:42:
Idee:

Koop deze (€4 voor kleinste formaat)

https://www.ikea.com/nl/nl/p/lack-wandplank-wit-50282177/

Kijk hoe de bevestiging werkt.
Of je bekijkt de montagehandleiding.
Sloop desnoods je voorbeeld om te zien waar ze aan de binnenkant de sterke punten hebben gemaakt.

Ikea verkoopt er hiervan duizenden per dag. Die zullen iets hebben bedacht dat werkt als de doorsnee idioot het tegen de muur schroeft.

(De belasting is wel beperkt, je kunt er beter geen complete editie Winkler Prins op stallen)
3 kilo, dat is 1 deel van de WP :P

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 17-12-2024 22:48 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Er komt uiteindelijk aardig wat Lego op. M'n allergrootste nachtmerrie is dat ik 's nachts wakker wordt van herrie dat alles naar beneden gekomen is. :-)

De planken zijn 244cm per stuk en ik hang er meerdere op in uiteindelijk een U vorm. Ik ben niet zozeer bang dat de ophanging niet goed is. Maar wil weten hoe ik de dwarsbalken in het frame het beste kan bevestigen, zodat ze niet naar beneden komen.

En zwaluwstaarten hebben de naam om heel veel gewicht te kunnen dragen, maar als je videos kijkt op YouTube waar ze dit testen, valt dat reuze mee. Een frontje van een lade op die manier werkt perfect (vroeger toen er geen schroeven e.d. waren) omdat je constant trekt aan de lade en de lade op die manier niet los kan van de zijkanten van de lade. Zoals hier getoond. Echter zodra je er kracht op zet van een andere kant, valt die sterkte ineens tegen.

De methodes die het beste uit de tests komen, kan ik niet zomaar gebruiken omdat ik geen zaagbank heb. Maar de "pocketholes" (weet niet wat Nederlandse naam is) kan ik wel maken en die lijken aan de juiste kant ook heel goed te werken. Maar dan moet je ze wel op de juiste manier boren. En dat is bij mij net iets anders dan in de video. En ik kan ze aan de onderkant boren, of aan de bovenkant zoals op mijn tekening in de openingspost, of aan de zijkant. En ik had zelf het idee dat bovenkant het beste werkt.

Het kan ook zijn dat ik de huidige balk van de muur moet afhalen en aan de achterkant een schroef erin moet doen, zodat het frame eigenlijk helemaal klaar is voor ik het ophang. Maar dan is er maar een klein deel van de schroef wat in de dwarsbalk gaat. Ik kan me niet voorstellen dat dit sterker is dan een pocket hole met schroef. De gelinkte schroef heeft een grote sluitring die alles goed vastzet.

Ik heb een Ikea plank meegenomen naar huis en opengemaakt. Dat kan echt geen serieus gewicht dragen. Daar kun je niet veel meer dan fotolijstjes op zetten. Van binnen heel dun karton in bepaald patroon zodat, als je iets erop zet, het niet doorbuigt.

Ook de oplossingen met onzichtbare plankdragers werken niet, want ik wil dikkere planken (en massief is niet te krijgen of erg kostbaar), LED strips in m'n planken en dan elektronica aan de binnenkant van de planken.

Ik denk ook niet dat het extreem moeilijk is wat ik maak, maar voor de zekerheid wilde ik graag weten wat de klusser hier denkt wat de beste methode is om dat frame in elkaar te schroeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennis van der Stelt op 18-12-2024 10:10 . Reden: Verduidelijking zwaluwstaart ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:44
Hoe breed moeten de planken eigenlijk worden? Ik zag wel een lengte, maar de breedte/ diepte tot de muur maakt nogal uit. Hefboomeffect wordt vervelender naarmate je verder van de muur komt.

[ Voor 90% gewijzigd door Twam op 18-12-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:32
Ook de oplossingen met onzichtbare plankdragers werken niet, want ik wil dikkere planken (en massief is niet te krijgen of erg kostbaar), LED strips in m'n planken en dan elektronica aan de binnenkant van de planken.
Hoezo niet? Je hoeft toch geen massieve plank te hebben? Je hoeft alleen een versteviging te hebben waar de pinnen komen. Of in ieder geval de pinnen goed te laten rusten op de onderkant van het bovenste deel.

Denk je niet te lastig?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Twam schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:38:
Hoe breed moeten de planken eigenlijk worden? Ik zag wel een lengte, maar de breedte/ diepte tot de muur maakt nogal uit. Hefboomeffect wordt vervelender naarmate je verder van de muur komt.
30cm diep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Lijmen met Woodmax of iets vergelijkbaars.
Als je dat op de goede manier doet, breek je eerder het hout kapot dan dat de lijm loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
LED-Maniak schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:57:
[...]

Hoezo niet? Je hoeft toch geen massieve plank te hebben? Je hoeft alleen een versteviging te hebben waar de pinnen komen. Of in ieder geval de pinnen goed te laten rusten op de onderkant van het bovenste deel.

Denk je niet te lastig?
Ik heb ook geen massieve planken. In principe zouden die pinnen kunnen, maar hoe maak ik die van binnen vast? Als ik die houten balk tegen de muur heb, kan ik van bovenaf een schroefje erin doen en komt hij nooit meer van de muur af.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb gewoon een paar draadijzers in de muur geboord en vastgezet met chemisch anker >:)
Hangt een massief eikenhouten plank aan, waar een paar zware plantpotten op staan, en de kids kunnen er ook nog aan gaan hangen zonder dat er wat mis gaat :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMArv3or7TiNKWrEGN1-AzdSsP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTFZt8jnGRcz10V6purUz3go.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lg3yqjNWmhoEEbGqdvhszGEX2m8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKSlNAJz9U5RcUeByNPpapFW.jpg?f=fotoalbum_tile

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Uiteindelijk wil ik een frame hebben zoals ongeveer in de foto (uit deze video) en daar mijn zwevende planken overheen schuiven. Denk ook niet dat het heel ingewikkeld is, ik wil enkel weten hoe ik dat frame zo stevig mogelijk kan maken. Is dit door:

1. Een schroef in de grote balk (vanaf de muur gezien) direct in de dwarsbalk?
2. Een andere manier, zoals bijvoorbeeld een "pocket hole" vanaf de bovenkant. Of bijvoorbeeld een versterkingshoek.

Met mijn beperkte ervaring van houtbewerking lijkt me optie #1 niet de sterkste manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIfP12ZDU0R8N0Dhn973K9RJ_AE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiDg75aUcNNNrGAJ7QqmoQUA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-05 13:19

Foamy

Fulltime prutser

De methode die @_eLMo_ laat zien geeft je het beste resultaat. Afhankelijk van de muur hoef je wellicht niet met chemische ankers te werken. Kijk gewoon even hoe je de ijzers het beste bevestigd.

blub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Schroeven in de kopse kant van hout is nooit de sterkste manier.

Als je op zoek bent naar de sterkste manier dan moet je pen-en-gat verbindingen maken en die in elkaar lijmen.
Dat is veel werk, dus half-hout verbindingen en lijmen zou ook kunnen.

Leuke oefening in houtbewerken. Pocket hole is Amerikaanse gemakzucht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Foamy schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:03:
De methode die @_eLMo_ laat zien geeft je het beste resultaat. Afhankelijk van de muur hoef je wellicht niet met chemische ankers te werken. Kijk gewoon even hoe je de ijzers het beste bevestigd.
Gibo blokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
JukeboxBill schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:04:
Leuke oefening in houtbewerken. Pocket hole is Amerikaanse gemakzucht :P
Zeker leuk :-)

Pocket hole is niet altijd de manier, maar op de juiste momenten gebruikt wel sterk en knetter eenvoudig. En vaak onzichtbaar. Als het werkt, werkt het. Toch? 😁 Mijn probleem is dat ik nog niet weet wanneer je het niet moet gebruiken. In die video van verbindingen van Tamar, eerder gelinkt, laat ze zien dat ze een tafeltje had gemaakt waar verbindingen zo stevig zijn, dat het hout geen kant op kan en scheurt.

Update. Hier dus: YouTube: Intro to Joinery - Understanding the Basics to be a Better Woodworker

[ Voor 11% gewijzigd door Dennis van der Stelt op 18-12-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Als de vraag is, wat is sterker: pocket hole of schroeven van achter in kops hout dan is het antwoord pocket hole.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Als je er toch een kist overheen schuift, gebruik dan gewoon hoekijzers.
Of de iets deftigere rafeeldrager.

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 18-12-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:36
_eLMo_ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:54:
Ik heb gewoon een paar draadijzers in de muur geboord en vastgezet met chemisch anker >:)
Hangt een massief eikenhouten plank aan, waar een paar zware plantpotten op staan, en de kids kunnen er ook nog aan gaan hangen zonder dat er wat mis gaat :D

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit werkt top.

Als je ze exact recht wilt hebben een frame van een paar latten er onder zetten dan kan je ze vooraf eenvoudig aftekenen en op gelijke hoogte zetten.

Enige wat er kapot kan gaan is de muur zelf die draadeindes krijg je niet los.

Mocht je het nog weg willen kunnen halen kan je ook iets met schroefdraad met chemisch anker in de muur lijmen: https://www.hornbach.nl/p...erzinkt-25-stuks/3830599/ dan kan je daar de draad in draaien. Als je die iets achter het oppervlak van de moer houdt kan je ze ook nog later wegsmeren.

Betreft de constructie van de plank: Die frames die in elkaar geschroefd worden kunnen prima werken maar kunnen ook veel werking krijgen.

Een plank bestaande uit een mdf of multiplex (veelal gefineerd) of in verstek is meestal de standaard werkwijze. Een massieve plank kan uiteraard ook.

Gewoon gaten in boren, indien gewenst nog wat kit er in maar na het op de draadeindes schuiven zit je meestal al klem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb hier door de meubelmaker, die ook de keuken heeft gemaakt, ook een zwevende plank laten meenemen in het verhaal.

Deze hangt boven ons werkblad in een hoek.
Wat zij gedaan hebben is een balk op de muur bevestigd, en het formaat van de balk uitfrezen uit de plank.
De balk op de muur zit zowel op de lange zijde als de korte zijde (vanwege het doorhangen).
Het is dan wel een plank van z'n 4cm dik.
Maar doordat het klemt gaat die plank nergens meer naar toe. Deze is dan ook niet verder vastgemaakt.
Hangt al een dik jaar prima, met behoorlijk wat potten pasta / rijst / kookboeken erop.

Led strip erin gefreesd met een diffuser voor werkbladverlichting.

Dus zeker als je een hoek hebt kun je deze methode prima toepassen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zo’n frame kan je een stuk sterker maken door aan de bovenkant alle verbindingen te versterken met metalen strips. Die kan je netjes infrezen (of bijtelen) zodat ze niet in de weg zitten voor het er overheen schuiven van de holle plank. Met name de verbindingen tussen de balk die tegen de muur zit en de balkjes die haaks daarop staan.

Of een en ander met verlijmde houtverbindingen (deuvels of zo) aan elkaar zetten. Dat breekt echt niet af van wat LEGO lijkt me?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
Orion84 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:00:
Of een en ander met verlijmde houtverbindingen (deuvels of zo) aan elkaar zetten. Dat breekt echt niet af van wat LEGO lijkt me?
De UCS Millenium Falcon is het zwaarst en die is ruim 13kg. Daarna komen er nog aantal andere UCS sets naast te staan. Dus is geen bizar gewicht, maar wel aardig aantal kilo's.

• Dennis van der Stelt
Net ff getest, dit is knettersterk. Lijm er extra tussen en dan kun je er aan hangen ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecs9sNm-dLszXv0JiUJ6D3Dh9mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3UW5v9VaUuz58SGVnoAQYMH.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1