Ziggo uitbreiden met (ubiquiti) Acces points

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StreetPG
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18-02 23:20
Goedenavond!

Ik woon sinds een half jaar in een dubbel beneden huis uit 1913. We hebben internet via Ziggo (400Mbit, later mogelijk naar 1000 Mbit).

Situatie is als volgt:
Ziggo Modem staat in meterkast vlakbij de voordeur/tochtportaal.
Via de kruipruimte loopt er nu een UTP kabel naar de woonkamer/WCD naar een TP Link splitter, waarop apparatuur is aangesloten. We hebben 2 "onbedrade" Ziggo Wifi pods 'beneden en op de 1e etage'. De wifi is niet overal even goed en snel (pods zijn ook niet bedraad).

Ik heb zowel in de hal van de begane grond als op de 1e etage nog 2 afzonderlijke UTP kabels uit de muur steken, deze lopen naar de meterkast. Hier hebben bij de vorige bewoner acces points gezeten.

Deze 2 punten wil ik zelf gaan gebruiken voor 2 acces points t.b.v. Wifi. Verder werkt mijn vriendin veel thuis, en heb ik zelf nog een bedrade werk-/game pc.

Ik heb concreet advies nodig over onderstaande:
- Kan ik direct op Ziggo modem 2 (ubiquiti) acces points aansluiten? (met inachtneming van PoE-injector). Of is het verstandig om hier een router tussen te zetten.
- Kan ik de wifi pods nog gebruiken i.c.m. acces points?
- Welke router en/of acces points zijn aan te raden?

De afbeelding die ik heb bijgevoegd is nu nog zonder router.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yF19Ul547Yym6qo8NHvA05gZsHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMhLB38IGJd9us9ofeVSajbJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:11
Heb je al geprobeerd de wifi pods bedraad aan te sluiten?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StreetPG
laurens0619 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:30:
Heb je al geprobeerd de wifi pods bedraad aan te sluiten?
In de huidige situatie kan ik er slechts 1 bedraad aansluiten naast mijn tv en vind ik niet mooi staan.
Voor een 2e wifipod zou ik een nieuwe UTP kabel moeten trekken naar een punt waar ook stroom is.

Makkelijkste en waarschijnlijk betere situatie is dus AP's aansluiten op de muren waar deze voorheen hebben gezeten, dan heb ik ook geen stopcontact nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:11
Ah je hebt daar geen stroom, dan gaat t lastig worden en heb je idd poe nodig :)

Unifi of tplink omada of deco x50-por zijn dan opties om te overwegen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 07:02
Ik heb zelf 3 ubiquiti APs direct op mijn Ziggo wifi modem router aangesloten en de wifi op de ziggo via de beheerders interface uitgezet. Die Ziggo functioneert op zich prima als router.

Een nadeel is wel dat je op elk access point je SSID moet instellen met wachtwoord omdat je ze standalone aansluit en dus niet via UniFi features kan beheren. Dat is bij mij overal hetzelfde en ik kan prima door het huis bewegen zonder dat ik het merk. Eenmaal ingesteld merk je er niets van.

Ik overweeg al een tijdje om een UniFi Gateway max er tussen te zetten maar tot dusver het nog niet kunnen verantwoorden aan mijzelf omdat ik me eigenlijk nog nergens aan stoor. Maar goed ik gebruik ook geen VPN en VLANs dus ben maar een simpele gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Je kunt ook prima de Unifi controller op een PC / Laptop installeren om het beheer te doen.
De controller hoeft niet per sé continu te draaien. Je hebt dan wel de uitgebreide instellingen on demand beschikbaar. Een continu draaiende controller (op een Unifi gateway of router, NAS of RPi) is alleen nodig als je het netwerk 24/7 wil monitoren of als je remote access wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mocht je Home assistent thuis draaien kun je de unifi controller ook als add-on draaien in home assistent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StreetPG
Dank. Kan iemand nog mijn bovenstaande vragen beantwoorden? Vooral 2 en 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 07:02
Ziggo geeft aan dat de pods beter zonder andere access points kunnen worden gebruikt. Ik weet niet of dat echt zo is maar ik heb mijn pods in de la liggen.

Voor wat betreft de beste access points denk ik dat de U6 mesh de beste keuze is als je ze niet aan het plafond of de muur wil ophangen. Als je 2 aansluitingen hebt op elke etage en er zitten dikke betonnen muren tussen je kamers zou je ook in elke kamer een goedkopere unit kunnen zetten. Het maakt niet uit hoe goed je AP is, door gewapend beton heen gaan is voor wifi lastig. Als je hem ophangt zou ik voor de U6 gaan. Niet de plus budget variant. De U7 is overkill met 2.5gbe schat ik zo in en heeft een ventilator.

Ander idee is om marktplaats af te struinen voor AC-AP-PRO. Die blijven ook nog goed ook al zijn ze wat ouder. Handig ook dat je het netwerk verder kan door lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

- Kan ik de wifi pods nog gebruiken i.c.m. acces points?
Technicsh? ja.

Is het een goed idee? Nee.

Zowel de Ziggo/Plume omgeving als UniFi zijn voorbeelden van managed WiFi. Beide hebben een controller die centraal het netwerk coordineert/beheert bij o.a. kanaalkeuze maar ook band en client steering. Dat kunnen ze alleen binnen hun eigen systeem doen; AP's met zelfde SSID maar buiten beheer van een controller noemen we 'rogue' AP's en worden best-case niet meegenomen in beheer en worst-case gaan de twee beheer-engines elkaar tegenwerken.

Vuistregel:
- wil je managed WiFi, zorg dan dat alle AP's binnen zelfde systeem beheerd worden.
- wil je mixen met APs van verschillende vendoren/systemen, gebruik dan geen managed WiFi.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1