Lekkage doucheput?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikbee
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-12-2024
Hallo,

Mijn beneden buren kwamen langs met de melding dat ze lekkage hebben. Het zit allemaal rondom de plek waar mijn douche zit. Ik besloot even mijn douche putje droog te maken en kwam het volgende tegen. (excuus voor de onsmakelijke foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dy8BcxDIV0b9NkbCGy2cTCaVtbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrdnJlTq04CoeVDgXN3cYzGi.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit dus geen "wateropvang" in mijn doucheputje zo te zien. Waardoor er altijd water staat op het zwarte gedeelte wat volgens mij gewoon beton is dat is gaan rotten door de jaren dat er water in heeft gestaan. Als ik met mijn vinger door het zwarte gedeelte ga voelt het ook zanderig/korrelig aan. Iemand hier ervaringen mee of verstand van?

Groet, Rik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Die buitenste ring moet een sifon vormen met een ring die aan het deksel zit. Daar hoort wel water in te blijven staan eigenlijk.

Maar hier is al aan geknutsteld volgens mij want ik zie daar een stuk grijs PVC dat geen onderdeel is van het putje.

Misschien dat zwarte is wegpoetsen zodat je onderin kunt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:33
@rikbee Huur of koop woning? Daarnaast lijkt me dit geen normale oplossing. hoe ziet de rest van het putje eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikbee
@AtomicShockwave
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvRIX3WXb_Mvw8JkQCM4yIQk8vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17NNEobtBjTdYfZlntKygpUF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er even licht met een schroevendraaier in lopen krabben maar er komt een zwart/wit/grijs korrelige substantie naar boven, ik denk als ik doorga dat ik bij de onderburen uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikbee
@Cardinal Bedankt voor je reactie, dit is hoe het doucheputje er in zijn totaliteit uit ziet. En het betreft een koopwoning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVd3Mqbem2yWEN2qP2wFAlrFQjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pG7ynPQuGjFTjET4P3vIsYOE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Als ik naar het overzicht kijk, vind ik zo van de foto het voeg- en kitwerk rondom die afvoer en de vloertegels ook wel een medeverdachte. Kan je testen door misschien met beleid water alleen door het putje te spoelen, met droge vloer, en daarna, als dat beneden droog blijft, putje af te dichten (leiding dichtmaken met tijdelijke dop/tape/oid) en juist vloer even nat houden.

Edit: voor de volledigheid: er zijn natuurlijk meer opties, zoals afvoer in de vloer, voegen in de muur of waterleiding, bijvoorbeeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Twam op 17-12-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lekt het hard bij je onderburen of 1 drup per week? ;)
als je het putje / afvoertje wilt testen leg je de slang van de douche in het putje, en laat je hem met koud water spoelen, dan sluit je de kitnaden rond het putje / rest van je douche uit..

bij een druppel per week is het echt zoeken naar een spelt in een hooiberg

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikbee
@SMSfreakie @Twam Het druppelt minimaal, maar er zitten wel op meerdere plekken denk op een oppervlakte van 10 m2 in verschillende kamers, onder mijn badkamer wel gele kringen. Het is ook een tijdje gestopt met druppelen (een week of 2-3) terwijl wij niet meer of minder zijn gaan douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:33
@rikbee ik zou beginnen het putje te vervangen/eruit halen om te kijken wat eronder zit. Ik zou een casing/opvangbakje verwachten, maar als het beton is heb je een probleem.

Daarnaast de buren hebben overal zwarte plekken in meerdere kamers en nu komen ze het melden? weird.
Hoe lang geleden heb je dit gekocht? Heb je het putje zelf aangebracht? mogelijk te classifieren als verborgen gebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als ik het na de kit kijkt gok ik dat het vrij recent er in geblabberd is...

en scheelt dat het een putje met onder uitloop lijkt te zijn.. hoe snel deze een bochtje tegen komt.. is niet helemaal lekker te zien..
alleen moet @rikbee wel zin hebben om zn halve badkamer te renoveren ;) (en de financiele middelen er voor hebben..)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:57

BCC

Het ziet eruit alsof het oude putje er is uitgehakt , de bodem van een nieuw putje is afgezaagd , deze over de buis is gezet en “afgedicht” met wat vloeibaar rubber onderin. Vervangen en mogelijk neerleggen bij de vorige eigenaar - dit is gepruts

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Twam schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:30:
Als ik naar het overzicht kijk, vind ik zo van de foto het voeg- en kitwerk rondom die afvoer en de vloertegels ook wel een medeverdachte. Kan je testen door misschien met beleid water alleen door het putje te spoelen, met droge vloer, en daarna, als dat beneden droog blijft, putje af te dichten (leiding dichtmaken met tijdelijke dop/tape/oid) en juist vloer even nat houden.

Edit: voor de volledigheid: er zijn natuurlijk meer opties, zoals afvoer in de vloer, voegen in de muur of waterleiding, bijvoorbeeld.
Ik denk ook dat het de tegelvloer is. Het putje/afvoer kan ergens een slecht gelijmde mof hebben maar wel gek als dat ineens een probleem wordt

De vloer is duidelijk al een probleem aangezien de verse kit. Bovendien zijn er tegels gescheurd. Vaak zijn de Tegels+voegwerk+kitwerk de enige waterdichte schil die er in een douchebak zit.

Ik zou de eerste test doen, dus water door alleen het putje laten stromen en kijken of er ergens lekkage van komt. Als dit niet de boosdoener is, wordt het misschien tijd voor een volledig nieuwe vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikbee
@Cardinal Een week of 3-4 geleden kwamen ze aan de deur, ik vermoedden toen dat het door de voegen kwam, die zijn opnieuw gedaan + gekit.

Ik ben er 99% zeker van dat het beton is er geen casing/opvangbakje. 2019 gekocht, het putje wat erinzat was compleet verroest. Mijn oom heeft toen een nieuw putje erin geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikbee
Dit zijn fotos van de schade bij de onderburen, het zit dus echt op meerdere plekken en het was ook op meerdere plekken nat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHehdJac2mom_nl7_452yFDGsug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxnVlBD2eJSGBWXVCdbSeW4d.jpg?f=fotoalbum_large

In hun Toilet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj0TkVEoWwEVv74Zvg_2x6HyjxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAFB2qDm7wBwckoy4d17UzeY.jpg?f=fotoalbum_large

In hun douche, hier druppelde het vannochtend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QxVt0mn-JFSqUratEvluf3K348=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDStksCYLL5XhNTBxHngeb6z.jpg?f=fotoalbum_large

In hun gang, je kunt de druppels zien zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQ6ztqs0P2KvXGdrwN7xJsJMzSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXeapHT91e5h3LMzaJDM0tAG.jpg?f=fotoalbum_large

Stukje van hun woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikbee
@AtomicShockwave Ik woon in een flat met een best wel dikke betonnen vloer tussen mij en mijn onderburen, het is niet dat het echt naar beneden stroomt bij hun. Het lijkt alsof het gewoon overal in mijn vloer/ hun platfond zit, dus lastig te testen =/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ben je hier voor verzekerd? Laat hen het dan oppakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Gelijk een onderzoek instellen.

Ik woon ook in een koopappartement complex en gezien de onderburen schade moet dit onderzocht worden.

Ik heb in het verleden ook schade gehad en dat kwam van de bovenste buur ( 3 lagen app ) en dat was gewoon verzekeringswerk.

Kan doucheput zijn maar allicht ook lekkende leidingen in de wateraanvoer/afvoer, ook in de CV.

Wonen er nog mensen boven jou? Daar kan het ook vandaan komen ook al heb jij er geen last van, ligt aan de constructie van het pand.

[ Voor 14% gewijzigd door Humma Kavula op 17-12-2024 19:50 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikbee
@Humma Kavula @CyBeRSPiN

Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering, Opstal via de VVE en inboedel. De schade bij de onderburen zal onder de aansprakelijkheidsverzekering vallen. Verder ben ik er niet zo in thuis, ik weet dat mijn appartement een ongunstig splitstingsregelement heeft waarbij de leidingen binnen komen in mijn meterkast en naar mijn badkamer lopen. Hierdoor zouden die iig voor eigen kosten vallen.

En ik ben er eigenlijk wel 100% zeker van dat het iets in/onder mijn appartement is als ik kijk naar de schade bij de onderburen en hoe mijn badkamer in elkaar gebeunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikbee
Alleen ik weet dus niet of het komt door voor mij verdachte nummer 1; mijn douche put, eventueel leidingen onder de vloer of door voegen/badkamer tegels oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die kitranden zien er ook niet best uit, alsof er zo over het kalk en vuil heen is gekit, die achterste lijkt amper te hechten op de tegel. Het putje zelf durf ik niet goed te beoordelen op basis van de foto, het lijkt mij sterk dat je zo tegen het beton aan kijkt/krabt. Maar wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:54
rikbee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:59:
De schade bij de onderburen zal onder de aansprakelijkheidsverzekering vallen.
Zou ik niet te snel zeggen, wij hadden ooit een lekkende cv leiding in de vloer, bleek netjes via de opstal verzekering geregeld te kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Aangezien het toch over best wel een oppervlakte gaat, lijkt het mij niet enkel het putje.
Eerder de hele vloer en dan kom je al snel bij de tegels of leiding.

Ga testen.
Eerst putje
Vervolgens de tegels (kitten).
En anders via de VvE een lekdetectie doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:06
Ik zou beginnen met de kitter terug te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:58
rikbee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:59:
@Humma Kavula @CyBeRSPiN

Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering, Opstal via de VVE en inboedel. De schade bij de onderburen zal onder de aansprakelijkheidsverzekering vallen. Verder ben ik er niet zo in thuis, ik weet dat mijn appartement een ongunstig splitstingsregelement heeft waarbij de leidingen binnen komen in mijn meterkast en naar mijn badkamer lopen. Hierdoor zouden die iig voor eigen kosten vallen.

En ik ben er eigenlijk wel 100% zeker van dat het iets in/onder mijn appartement is als ik kijk naar de schade bij de onderburen en hoe mijn badkamer in elkaar gebeunt is.
ik denk eerder de opstal
en de gevolgschade is daar vaak ook in gedekt bij lekkages

maar bel even je verzekering die kunnen je helpen

of eigenlijk moeten de buren dat doen want die hebben schade
jij niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:11
Dat er geen water in het putje staat is natuurlijk al genoeg indicatie dat dat ding lek is. Beton kan een hoop water opzuigen, ik vermoed dat de vloer volledig verzadigd is daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikbee
@martin_v_z water stond er wel in heb ik even met een keukenrol eruit gehaald. Maar ik denk dat het klopt wat je zegt. :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:11
rikbee schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:36:
@martin_v_z water stond er wel in heb ik even met een keukenrol eruit gehaald. Maar ik denk dat het klopt wat je zegt. :s
Ah oke, dat had ik even niet begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ru8ber
  • Laatst online: 29-03 21:26
Ook lijkt de vergeling die op de foto's te zien is dezelfde richting te volgen als het leidingwerk wat er onder hangt. ( is dus aannemelijk dat daarboven het hetzelfde is opgebouwt)
Misschien is 1 van de beugels in de muur los geraakt en lekt daardoor een aansluiting van het leidingwerk misschien omdat deze doorgebogen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik vind het toch knap dat mensen hier op afstand advies geven op oplossingen.

Mag ik even duidelijk zijn, dit heeft geen nut!
Er moet een goede monteur komen met een lekdetectie apparaat, dit is niet zomaar op te lossen met wat vage adviezen op basis van wat info en foto's.

TS of eigenlijk de onderburen moeten de verzekering inschakelen en het zo oplossen.

Ik snap eigenlijk niet waarom zoiets op GOT ten vrage komt, lijkt mij vrij evident dat zoiets onderling met de buren/verzekering opgelost dient te worden.

Wear Sunscreen!

Pagina: 1