Toon posts:

io_ch_rdy signaal op ide interface

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het kijken of ik niet meerdere hdŽs (meer dan 2 dus) op 1 ide kabel kan aansluiten. Om de drives die niet worden gebruikt inactief te houden zouden die dan via de ide invoer het signaal moeten krijgen dat ze zich koest moeten houden.

Zoeken naar ide specs geeft (bij mij) alleen links terug die het hebben over de pin layout van de ide interface. Heeft iemand van jullie een link of een uitleg over de signalen in een ide interface, en dan met name de signalen /reset en io_ch_rdy.

[gras_wegmaai_mode]
Nee, geen hd slede. Die zal waarschijnlijk wel in mŽn nieuwe compu komen, dit is voor mŽn oude beestje en wordt geacht goedkoop te zijn. Btw, hoe combineer ik dan een bigfoot met een 3,5 drive??

Nee, geen 40 polige switch. Is wel een goed antwoord op deze vraag maar toch......

Waarom, nou ik wil soms een volledig gescheiden systeem hebben. Backup e.d.
[/gras_maai_mode]

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik weet niets over het IDE protocol, maar dit is wel een geschiktere zoekterm dan IDE interface. Misschien kun je wat in de linux kernel source graven. Of kijken of er in de linux developpers community info te vinden is (denk ook aan nieuwsgroepen). Succes!

Geen beurs, geen tempo

Verwijderd

gaat niet werken om dat de hdd controller ook link wil houden met je controller, exacte data over de link status eventuele hello interval is niet aan specificaties gebonden dus is voor iedere drive/controller anders.

[wiel_opnieuw_uitvind_modus] maar waarom zou je dit willen? [/wiel_opnieuw_uitvind_modus]

RGZ

MASH

Verwijderd

zolang dit bestaat moet het lukken

harddisk-switch

zoek ook al een tijdje naar een schema

Verwijderd

Topicstarter
[wiel_opnieuw_uitvind_modus] maar waarom zou je dit willen? [/wiel_opnieuw_uitvind_modus]
Nou ik wil dit omdat:
-1 omdat dit soort probleempjes leuk zijn om te onderzoeken.
-2 omdat ik zo meerdere hdŽs kwijt kan. Oftewel: hoe sluit ik een brander, een cdrom (eventueel een dvd) en meer dan 2 hd's aan? Op deze manier kan ik twee hdŽs actief in het systeem houden, en op de derde een backup draaien indine nodig. Daarnaast volledig gescheiden systemen draaien, elk op hun eigen hd met een derde (niet geswitchte) als gemeenschapelijke data disk.

Maar echt nodig is het niet nee, zou alleen handig kunnen zijn.
gaat niet werken om dat de hdd controller ook link wil houden met je controller
Hmm, en als ik de hd nu kan laten geloven dat ie nog even moet wachten totdat het systeem helemaal is opgestart? De switch hoeft niet hot te zijn, het zijn tenslotte ide schijven dus dat is (imho) niet mogelijk.
, exacte data over de link status eventuele hello interval is niet aan specificaties gebonden dus is voor iedere drive/controller anders.
Kan dit niet echt geloven, volgens mij kan ik een willekeurige ide schijf hangen aan een willekeurige ide controler. Dat is volgens mij het hele idee achter de ide standaard.

Ik ben benieuwd hoe de /reset en de io_ch_rdy gebruikt worden. Als ik moet gokken zou het iets zijn als dat de /reset wordt gebruikt bij een herstart van een systeem. Ik kan me voorstellen dat dan ook een hd een signaal krijgt om opnieuw te beginnen, doet ie dat dan zodra /reset hoog (of laag) wordt, of pas als /reset weer laag (of hoog dus) gaat?
Zelfde voor de io_ch_rdy. Dit is volgens mij io_channel_ready, oftewel hd je mag het channel gaan gebruiken...(toch?). Zou een hd niet geduldig blijven wachten totdat het channel vrij komt? Dan weet ik wel een truukje om de hd heel lang te laten wachten hoor.

Maar goed, als iemand meer ervaring / kennis hiermee heeft hoor ik het graag. En anders wordt mŽn oude compu en hd voor test doeleinden gebruikt.

(iemand nog oude drives liggen? ik zou ze eens nodig kunen hebben?)

Verwijderd

Ik weet dat het een beetje flauw is maar ik moet het toch effe kwijt.
Voor dit probleem bestaat een simpeler maar ook ddurdere oplossing die waarschijnlijk minder drama gaat geven:
SCSI.
In het geval dat niet genoeg is kun je overstappen opFibre Channel (ook wat flauw).

Ik ben het wel helemaal eens met het feit dat het een leuk probleempje is om te onderzoeken. Persoonlijk meer om een drive fysiek onzichtbaar te maken als de systeembeheerpolitie weer eens moet klooien.

Verwijderd

Nog een keertje:
WWW.t13.org
Pagina: 1