Hoofdwaterleiding als ringleiding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-05 13:01
Klussende Tweakers, hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende. Ik krijg aan twee kanten van de trap een hoofdwaterleiding van 25mm uponor. Heeft het meerwaarde om deze op zolder met elkaar te verbinden, zodat er een ringleiding ontstaat? En heeft dit nadelen? Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:19

M2M

medicijnman

Een ringleiding heb je enkel nodig voor warm water als de plek waar de boiler / cv staat zeer ver weg staat van de verbruikers. In 99.9% van de gevallen dus enkel op sportlocaties, zwembaden en dergelijke.

En nee, heeft geen zin om te doen tenzij je meer debiet wenst dan die 25mm kan leveren.

Maar heb je dan ook twee watermeters of wat bedoel je met hoofdleiding?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
Duidelijk! Dankjewel.
M2M schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:33:
Maar heb je dan ook twee watermeters of wat bedoel je met hoofdleiding?
Nee vanaf de watermeter ga ik met 25mm weg en daar tak ik van af. Hoofdleiding, standleiding, weet niet wat de juiste term is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Sefa schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:37:
Duidelijk! Dankjewel.

[...]

Nee vanaf de watermeter ga ik met 25mm weg en daar tak ik van af. Hoofdleiding, standleiding, weet niet wat de juiste term is.
Waterleiding

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:44

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Het kan een voordeel hebben als de ene leiding erg veel wordt gebruikt en de andere sporadisch.
Ene leiding met veel doorstroom heeft dan altijd verversing end e andere staat dan lang stil. Dat zou theoretisch een legionella bron kunnen worden.

Als de leidingen beiden voldoende gebruikt worden (meermaals per week de complete leiding ververst) zou ik er geen punt van maken.

Overigens vind ik 25mm erg zwaar voor een binnenshuis leiding, 20 zou ik meer dan genoeg verwachten en 16 ook prima aandurven... maar dat is mijn mening ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:47
Soms zie je in amerikaanse video's dat een soort ringleiding zorgt dat de druk overal gelijk kan blijven.
Geen idee wat voor theroie daarachter zit.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smeek
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-05 07:38
Maak geen ringleiding van je koudwater, je krijgt onherroepelijk dode punten/slecht doorstroomde delen.
In deze delen gaat zich een biofilm ontwikkelen. Met daarbij mogelijk legionella
Op prioritaire locaties (ziekenhuizen, bejaardenhuizen, sporthallen en zwembaden enz) zijn ze nu al zover dat keerkleppen beperkt dienen te blijven, doorstroomde T stukken gebruikt worden enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Laatst online: 00:59
Wat ik niet begrijp is dat je 1 aansluiting hebt, vervolgens ga je met 2 leidingen naar boven en vraag je je af of je die boven ook zou moeten koppelen. Waarom ga je dan nog met 2 leidingen naar boven i.p.v. boven gewoon te splitsen. 25mm is meer dan voldoende om meerdere tappunten tegelijkertijd vol aan te hebben en voor een doorsnee woning eigenlijk belachelijk dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
Bedankt voor de reacties! Ik ga de leidingen niet verbinden. Waarom ik met twee leidingen naar boven ga is omdat ik aan twee kanten van de open trap verbruikers heb. Aan de ene kant een wc, badkamer met bad, douche en wastafel en aan de andere kant ook een wc, keuken met vaatwasser en quooker, warmtepompboiler, wasmachine en een wastafel.

Nu ik de leidingen niet ga verbinden ga ik aan beide kanten na de wc met 20mm verder. 25 komt uit de watermeter dus die wilde ik wat verder doortrekken. Kan geen kwaad dacht ik. Bovendien is 25mm uponor zo een 22mm binnendiameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA1963
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-03 10:58
Je hebt aan de ene kant een warmtepomp en aan de andere kant ook warmwater verbruikers dus je hebt al een leiding die richting op lopen dus zou een tweede leiding naast kunnen. Van belang is om heerlijk te douchen en het bad te laten vollopen dat de leiding vanaf de warmtepomp ook voldoende diameter heeft om beide gelijktijdig te kunnen doen. (mits er voldoende warmwater beschikbaar is in de warmtepompboiler)
Pagina: 1