Ik heb bij een webwinkel voor gebruikte auto onderdelen een onderdeel gekocht en deze geretourneerd.
Echter is het nogal een vreemde situatie aan het worden.
De tijdslijn:
4 december 2024: besteld via website
4 december 2024: betaald via overschrijving op (€499 + €10 verzendkosten)
6 december 2024: geleverd
10 december 2024: Via mail medegedeeld dat het retour zou komen
10 december 2024: Teruggestuurd
11 december 2024: Teruggeleverd
So far so good
Maar... er zijn echt rare dingen bezig.
Op 10 december 2024, na ik de mail heb gestuurd, 3 gemiste oproepen van het bedrijf in kwestie. Ik heb er bewust voor gekozen om via de mail te communiceren, leest u mee?

Ik kan toch niet alles retour krijgen zonder reden? Nou dat denk ik wel, dat staat zowel in de algemene voorwaarden en Koop op Afstand. Zal ik maar even uitleggen:

Daarna ging het bakkeleien nog even verder via Whatsapp:

Nu zijn de 14 dagen nog niet voorbij, dus niets aan de hand. Immers heeft de webwinkel uiterlijk 14 dagen de tijd om het bedrag retour te storten. Maar what the fuck!?
Wat het nog leuker maakt is dat de winkel intussen de algemene voorwaarden op haar website heeft aangepast.
Voorheen hadden ze keurig een sectie met retourvoowaarden, gekopieerd op 10 december 2024. Ik heb de hele voorwaarden gekopieerd en opgeslagen.
Maar wel
Dus de uitstraling van de winkelier is: iichel gaat z'n 509 euro niet terug krijgen.
Graag had ik jullie advies om hoe dit het beste aan te vliegen.
Ik ben al langer klant bij deze winkel en tot nu toe nooit problemen gehad. Dit is m'n eerste retourzending hier.
Echter is het nogal een vreemde situatie aan het worden.
De tijdslijn:
4 december 2024: besteld via website
4 december 2024: betaald via overschrijving op (€499 + €10 verzendkosten)
6 december 2024: geleverd
10 december 2024: Via mail medegedeeld dat het retour zou komen
10 december 2024: Teruggestuurd
11 december 2024: Teruggeleverd
So far so good
Maar... er zijn echt rare dingen bezig.
Op 10 december 2024, na ik de mail heb gestuurd, 3 gemiste oproepen van het bedrijf in kwestie. Ik heb er bewust voor gekozen om via de mail te communiceren, leest u mee?

Ik kan toch niet alles retour krijgen zonder reden? Nou dat denk ik wel, dat staat zowel in de algemene voorwaarden en Koop op Afstand. Zal ik maar even uitleggen:

Daarna ging het bakkeleien nog even verder via Whatsapp:

Nu zijn de 14 dagen nog niet voorbij, dus niets aan de hand. Immers heeft de webwinkel uiterlijk 14 dagen de tijd om het bedrag retour te storten. Maar what the fuck!?
Wat het nog leuker maakt is dat de winkel intussen de algemene voorwaarden op haar website heeft aangepast.
Voorheen hadden ze keurig een sectie met retourvoowaarden, gekopieerd op 10 december 2024. Ik heb de hele voorwaarden gekopieerd en opgeslagen.
Nou ben ik het niet helemaal eens met zowel de termijn van 7 als van 30 dagen, dat moet 14 dagen zijn, maar vooruit. Kijk ik vandaag, hebben ze een nieuwe passage op de site geplaatst onder het kopje Retourvoorwaarden4. Zichttermijn / herroepingsrecht
• 4.1 Indien er sprake is van een consumentenkoop, overeenkomstig de Wet verkopen op Afstand (artikel 7:5 BW), heeft de afnemer het recht (een deel van) de geleverde goederen binnen een periode van 7 werkdagen zonder opgave van reden te retourneren, mits voldaan wordt aan de uitzonderingen genoemd bij punt 4.2. Deze termijn begint op het moment dat de bestelde zaken zijn afgeleverd. Indien de afnemer na afloop van deze termijn de geleverde zaken niet aan [winkel] heeft teruggezonden, is de koop een feit. De afnemer is gehouden, alvorens over te gaan tot terugzending, daarvan binnen de termijn van 7 werkdagen na aflevering schriftelijk melding te maken bij [winkel] De afnemer dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van postbezorging. Terugzending van de zaken dient te geschieden in de originele verpakking (inclusief accessoires en bijbehorende documentatie) en in nieuwstaat verkerend. Indien de zaken bij de afnemer zijn gebruikt, bezwaard of op enige wijze beschadigd zijn geraakt, vervalt het recht op ontbinding in de zin van dit lid. Met inachtneming van hetgeen is bepaald in de vorige zin, draagt [winkel] er zorg voor dat binnen 30 dagen na goede ontvangst van de retourzending, het volledige aankoopbedrag inclusief de berekende verzendkosten aan de afnemer wordt terugbetaald. Het terugzenden van de geleverde zaken komt geheel voor rekening en risico van de afnemer.
• 4.2 Het herroepingrecht geldt niet voor:
o Elektronische onderdelen, waarbij er altijd eerst overleg met [winkel] plaats dient te vinden en zij nadrukkelijk toestemming moeten geven voor het retour zenden. Wanneer elektronische onderdelen retour mogen worden gezonden, worden er €10 administratiekosten berekend.
o Diensten waarvan de uitvoering, met instemming van de consument, is begonnen voor de termijn van zeven werkdagen.
o Goederen of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt, waarop de leverancier geen invloed heeft.
o Goederen die volgens specificaties van de consument zijn vervaardigd, bijvoorbeeld maatwerk, of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben.
o Goederen of diensten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden, bijvoorbeeld i.v.m. hygiëne of die snel kunnen bederven of verouderen.
o Audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
o Goederen die met korting zijn gekocht.
En ook is de geciteerde passage over herroepingsrecht verdwenen uit hun algemene voorwaarden.Let op: Verkoop van onderdelen bij [winkel] valt buiten de Wet Koop op Afstand, aangezien wij handelen in specifieke, vaak gebruikte auto-onderdelen.
Maar wel
Terwijl ze dit ergens tussen 10 en 17 december 2024 hebben aangepast. Dat mag niet!Versie geldig vanaf 19 maart 2020.
Dus de uitstraling van de winkelier is: iichel gaat z'n 509 euro niet terug krijgen.
Graag had ik jullie advies om hoe dit het beste aan te vliegen.
Ik ben al langer klant bij deze winkel en tot nu toe nooit problemen gehad. Dit is m'n eerste retourzending hier.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021