Brainstormen voor toekomstige woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Ik zit op dit moment druk op zoek naar een woning. Maar wel allemaal met zelfde concept

55-65m2
1 slaapkamer
in een flat

Nu kom ik na een scheiding van een 1 gezins woning waar ik zeer amateuristisch zooi had neergezet.

Philips Hue
Unifi netwerk (Gateway + 1x AP pro)

Echter wil ik het nu goed oppakken. Een goed domotica systeem opzetten waar ik trots op kan zijn. Ik heb op dit moment de volgende stappen in gedachten:

1.) Alarm systeem (merk nog te bepalen, ik denk zelf aan Eufy want lokale storage)
2.) 1 camera indoor (merk nog te bepalen, zelfde als alarm systeem)
3.) Verlichting (Hue of ikea, nog niet zeker)
4.) Slot op deur slaapkamer (krijg vaak bezoek van nieuwsgierige mensen, en leuk excuus om met een smart lock te spelen)
5.) Automatische gordijnen/zonwering.
6.) Display tablet voor dashboard smarthome etc

Nu zal dit uiteraard niet allemaal tegelijk gekocht worden. Dit wordt langzaam uitgebreid. Ik zal beginnen met:

ALarm systeem + Camera + Verlichting

Maar nu wil ik dit goed centraal aanpakken. Hierbij dacht ik zelf aan een Homey pro (verbonden met LAN). Maar gaat dit werken?

En is dit overkill voor een appartement als dit? Zeker! Het is voor mij vooral er mee leren omgaan en leuk speelgoed :)

Ziet iemand hier beren op de weg? Dingen waar ik niet aan heb gedacht, of wat ook handig is om erbij te houden?

Ik zit nu zelf vooral Homey videos te kijken en te browsen door alle domotica topics op tweakers voor ideeën.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
corset schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:56:
1.) Alarm systeem (merk nog te bepalen, ik denk zelf aan Eufy want lokale storage)
Die lokale storage is dan ook het enige voordeel van Eufy... Als je het eea wil gaan integreren dan zou ik Eufy links laten liggen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
FredvZ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:00:
[...]

Die lokale storage is dan ook het enige voordeel van Eufy... Als je het eea wil gaan integreren dan zou ik Eufy links laten liggen.
Goed punt, voor storage heb ik een NAS met 2TB (2x HDD met uiteraard raid setup). Ik zal verder zoeken

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Je kan veel via Google home gewoon intergreren als je hoofd oplossing daar ondersteuning voor heeft. Dat is het mooiste van Google home. Het verbindt honderden merken. Nadeel is dan weer Google...

Eufy, klik aan klik uit, nedis andere vreemde merken en zelfs AliExpress sensoren zijn allemaal te koppelen. En in 1 omgeving te bedienen.

[ Voor 26% gewijzigd door computerjunky op 17-12-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:52
Ik zou zeker een homey pro of home assistant neerzetten.
Zelf ben ik voor een homey gegaan omdat ik zo min mogelijk beheer en onderhoudt wil doen en zo veel mogelijk plug en play. De vrouw + kids zitten er niet op te wachten dat ik weer iets stuk heb gemaakt en ze daarom in het donker zitten.

Ik heb hier in ieder geval unify deurbel, camera's van unifi en eufy, wasmachines, afwasmachines, ikea spul, rolluiken etc etc alles werkt wel aardig via homey icm google als voice control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een goed domotica systeem waar je trots op kunt zijn. Persoonlijk zou ik dan gaan voor een Loxone installatie.
1) Alarm is eenvoudig hier in te configgen
2) Camera kan je (mits mjpeg) eenvoudig in toevoegen. (Opslag op SD of nas)
3) Verlichting eenvoudig schakelen of dimmen (ook retro-fit draadloos)
4) Aansturing elektrisch slot in kozijn middels relais
5) Eenvoudige gordijnrails ook aan te sturen (bv 3 draads)
6) Display kan ook, Loxone gebruikt simpelweg een webpagina of een app. Loxone touch flex voor wanneer het net wat compacter moet zijn.

kortom, 1 systeem wat alles kan :)
Pagina: 1