Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 11:57
Beste, ik zoek wat advies over onze totaalrenovatie.
We hebben met verschillende architecten gesproken en de meeste, maar niet allen, stellen hetzelfde voor kwa verwarmingstechnieken.

We hebben nu net een architect gekozen en we gaan zien met wat ze dan effectief afkomt na de studie. In afwachting daarvan toch graag eens jullie mening.

Nieuw te renoveren huis = bouwjaar 1963 te België met 217m2 bewoonbare oppervlakte.
Totaalrenovatie = volledig nieuw dak (huidig is asbest) + dak isoleren (18cm) + overal nieuwe ramen en deuren, vloer eruit + vloerisolatie + vloerverwarming beneden, nieuwe leidingen enzovoort. Het verdiep zal op een andere manier moeten worden verwarmd. Huis heeft een redelijk ideaal zuidwestzuid dak van 65 m2 met hellingsgraad van 35graden. We plannen om met onze ingrepen naar (edit 16u30 op zijn minst) een EPC label van B te gaan waar de woning nu label E heeft. De spuwmuren van 5cm worden NIET opgespoten en de gevel wordt niet vervangen, dus geen gevelisolatie. We zullen de gevel wellicht schilderen in het wit met dampdoorlatende verf. Spuitkurk vinden we niet mooi.

Gezinssituatie & huidig verbruik = 2 pers, toekomst mss 3, verbruik elektriciteit 3 a 4000kw per jaar in huidig (dus niet het te renoveren huis). Gasverbruik = 10000 kwh. 160m2 bewoonbare oppervlakte.

We spraken met 5 architecten, waaronder 2 interieur architecten, ook over de verwarmingstechnieken.
3vd5 stellen voor om gewoon oldskool voor gascondensatieketel te kiezen omdat een warmtepomp bij EPC B en geen muurisolatie niet goed genoeg zal werken.
1vd5 stelde toch een warmtepomp voor met spouwmuur isolatie
1vd5 stelde nog iets anders voor maar wou nog niet verklappen wat.

Wat ik een beetje raar vind is dat er geen enkele architect reeds sprak over zonnecollectoren, zonneboiler of een combizonneboiler. Aangezien we een vrij groot zongericht dak hebben. Is deze terugverdien tijd dan zo groot? Alles moet toch vernieuwd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CA-rWyoLfL35bNtxr2CpQVNfugw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rvo9HRsa9KZ0EpDivmW97Hob.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BytOPmnGuxrnqjykZDVKqlqWlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7USTxDYSosv7pXVsHAJ5pFC.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via ben_jamin op 18-12-2024 20:05)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:45

Wuursj

want worst is al bezet

Normaliter: 1 kWh aan warmte uit een warmtepomp is goedkoper dan uit een gasketel. Dus hoe slechter geisoleerd je huis is, hoe meer 'winst' een warmtepomp maakt. Dat je supergoed geisoleerd moet zijn voor een warmtepomp is echt een fabeltje. Isolatiegraad heeft geen invloed op de COP.

Er is wel 1 maar: je moet wel de hut warm krijgen met zo laag mogelijke temperatuur verwarming. Want dat heeft wel invloed op de COP. Met een goed aangelegde vloerverwarming zal dat wel goed komen. Stop er zoveel mogelijk slang in met korte groepen.

Met pak hem beet 100m2 aan vloerverwarming @ 35 graden (liever lager) zit je aan 9kw afgifte. Plus nog wat je boven nog gaat hebben. Daar moet je dat huis toch ook met matige spouwmuur isolatie wel warm mee kunnen houden. Een warmteverlies berekening maakt het tastbaar.

Overigens geen reden om niet aan goede isolatie te gaan, deze kans krijg je nooit weer. Zelfs een WP installeren is straks gemakkelijker dan de isolatie als nog goed aan pakken. Qua dak etc lijkt je op de goede weg maar kijk qua glas etc. ook meteen naar triple oid ipv van wat 'normaal' is. Dat doe je anders nooit meer. Dus zeker ook qua wanden doen wat je kan.

Hier was er zeker een besparing in geld toen we met een label G(!) aan de warmtepomp gingen. Maar de besparing naar pak hem beet A+++ qua isolatie was in relatieve getallen groter: verbruik van de WP ging van 2300 kwh naar 700 kwh per jaar, procentueel is dat nogal wat.

TL;DR:
Ja, juist met matige isolatie heeft een WP zin, als de afgfite maar goed is. Maar ga toch zo goed als kan isoleren

[ Voor 40% gewijzigd door Wuursj op 17-12-2024 21:01 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 15:26

Cr3ator

1 bar is geen bar

"omdat een warmtepomp bij EPC B en geen muurisolatie niet goed genoeg zal werken."

Dat is echt grote onzin. Mijn hoekwoning uit 1926 heeft een doorwaaispouwmuur, het dak is matig (8cm glaswol) geisoleerd en het glas is ~1990 dubbelglas. Er hangen grote radiatoren, geen vloerverwarming. Een 5kW warmtepomp redt het prima hier en vervangt zo'n 1000m3 gas.

Waarom geen panelen? Tsja, typisch is dat een sluitstuk / extra kostenpost op de begroting. Rendement is moeilijk voorspelbaar maar resultaten uit het verleden... afijn. Ik zou het dak mooi vol leggen met panelen wanneer de steiger er toch al staat.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik ben met soort gelijk project bezig en richt me wel op een A+++ wat je denk ik wel mag verwachten als je op deze schaal aan de slag gaat.

Ik heb een energieadviseur laten meekijken en door laten rekenen wat de impact van de isolatiemaatregelen is op verbruik en label. En ook wat restverbruik dan nog is en welke warmtepomp daarbij past.

Op basis daarvan het renovatieplan opgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:19
Om het wat understated uit te drukken; label B is weinig ambitieus bij een totaalrenovatie. En de architecten die denken dat een warmtepomp niet kan hebben helaas geen kaas gegeten van de materie.
Gasloos gaan is een no-brainer bij een ingrijpende verbouwing.
Zonnecollectoren etc. renderen niet omdat PV zoveel goedkoper is. Je kunt beter PV leggen en de elektriciteit gebruiken om dat op te warmen wat je opwarmen wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:13
ben_jamin schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:47:

Wat ik een beetje raar vind is dat er geen enkele architect reeds sprak over zonnecollectoren, zonneboiler of een combizonneboiler. Aangezien we een vrij groot zongericht dak hebben. Is deze terugverdien tijd dan zo groot? Alles moet toch vernieuwd worden.
Zonneboiler is een beetje achterhaald met de opkomst van de warmtepomp.
Het is efficiënter om zonnepanelen te gebruiken voor electriciteitsopbrengst en daarmee je warmtepomp een boiler te laten verwarmen. is die op temperatuur dan kan je de stroom uiteraard gebruiken voor eigen verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
D-dark schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:57:
[...]

Zonneboiler is een beetje achterhaald met de opkomst van de warmtepomp.
Het is efficiënter om zonnepanelen te gebruiken voor electriciteitsopbrengst en daarmee je warmtepomp een boiler te laten verwarmen. is die op temperatuur dan kan je de stroom uiteraard gebruiken voor eigen verbruik.
Niet alleen efficiënter maar ook veel goedkoper in aanleg en in onderhoud van je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
Cr3ator schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:42:
"omdat een warmtepomp bij EPC B en geen muurisolatie niet goed genoeg zal werken."

Dat is echt grote onzin. Mijn hoekwoning uit 1926 heeft een doorwaaispouwmuur, het dak is matig (8cm glaswol) geisoleerd en het glas is ~1990 dubbelglas. Er hangen grote radiatoren, geen vloerverwarming. Een 5kW warmtepomp redt het prima hier en vervangt zo'n 1000m3 gas.

Waarom geen panelen? Tsja, typisch is dat een sluitstuk / extra kostenpost op de begroting. Rendement is moeilijk voorspelbaar maar resultaten uit het verleden... afijn. Ik zou het dak mooi vol leggen met panelen wanneer de steiger er toch al staat.
Beste, u bedoeld PV en geen zonnecollectoren neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 15:26

Cr3ator

1 bar is geen bar

ben_jamin schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:25:
[...]

Beste, u bedoeld PV en geen zonnecollectoren neem ik aan?
Inderdaad. Zonnecollectoren zijn, zoals hierboven al beschreven, achterhaald. Een PV paneel levert ook nog nuttige energie wanneer de elektrische (warmtepomp)boiler op temperatuur is. Collectoren zullen de halve zomer doelloos op het dak liggen.

[ Voor 37% gewijzigd door Cr3ator op 17-12-2024 16:52 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:09
met welke reden wordt er helemaal niets met de gevel gedaan? Wat is de staat van de gevels? 1963, dan moet er wellicht op korte termijn opnieuw gevoegd worden (als er geen andere plannen langskomen).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:45

Wuursj

want worst is al bezet

Normaliter: 1 kWh aan warmte uit een warmtepomp is goedkoper dan uit een gasketel. Dus hoe slechter geisoleerd je huis is, hoe meer 'winst' een warmtepomp maakt. Dat je supergoed geisoleerd moet zijn voor een warmtepomp is echt een fabeltje. Isolatiegraad heeft geen invloed op de COP.

Er is wel 1 maar: je moet wel de hut warm krijgen met zo laag mogelijke temperatuur verwarming. Want dat heeft wel invloed op de COP. Met een goed aangelegde vloerverwarming zal dat wel goed komen. Stop er zoveel mogelijk slang in met korte groepen.

Met pak hem beet 100m2 aan vloerverwarming @ 35 graden (liever lager) zit je aan 9kw afgifte. Plus nog wat je boven nog gaat hebben. Daar moet je dat huis toch ook met matige spouwmuur isolatie wel warm mee kunnen houden. Een warmteverlies berekening maakt het tastbaar.

Overigens geen reden om niet aan goede isolatie te gaan, deze kans krijg je nooit weer. Zelfs een WP installeren is straks gemakkelijker dan de isolatie als nog goed aan pakken. Qua dak etc lijkt je op de goede weg maar kijk qua glas etc. ook meteen naar triple oid ipv van wat 'normaal' is. Dat doe je anders nooit meer. Dus zeker ook qua wanden doen wat je kan.

Hier was er zeker een besparing in geld toen we met een label G(!) aan de warmtepomp gingen. Maar de besparing naar pak hem beet A+++ qua isolatie was in relatieve getallen groter: verbruik van de WP ging van 2300 kwh naar 700 kwh per jaar, procentueel is dat nogal wat.

TL;DR:
Ja, juist met matige isolatie heeft een WP zin, als de afgfite maar goed is. Maar ga toch zo goed als kan isoleren

[ Voor 40% gewijzigd door Wuursj op 17-12-2024 21:01 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
Piemol schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:03:
met welke reden wordt er helemaal niets met de gevel gedaan? Wat is de staat van de gevels? 1963, dan moet er wellicht op korte termijn opnieuw gevoegd worden (als er geen andere plannen langskomen).
Financiële en esthetische keuze. Ik wil al lange tijd een statig huis met een wit geverfde baksteen. De gevel is in goeie staat om dit hiermee te doen (enkel eens reinigen). Op dit vlak verander ik wss niet van gedachte, ik kies dus niet voor crepi of steenstrips. Ik ben van een type waarvan het huis mooi moet zijn. Is dat dan energielabel B ipv A dan is dat maar zo :9. Alle buitenmuren eraf nemen + isolatie + terug een baksteen willen/kunnen we financieel niet doen. Duidelijk vooraf besloten voor we het huis kochten.

[ Voor 9% gewijzigd door ben_jamin op 18-12-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
Wuursj schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:51:

TL;DR:
Bedankt voor je antwoord, ik denk dat we kwa beglazing inderdaad voor heel goed glas zullen gaan.

Ik concludeer uit alle antwoorden hier dat een WP toch zin heeft (maar de afgifte moet goed zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:19
ben_jamin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:00:
[...]

Financiële en esthetische keuze. Ik wil al lange tijd een statig huis met een wit geverfde baksteen. De gevel is in goeie staat om dit hiermee te doen (enkel eens reinigen). Op dit vlak verander ik wss niet van gedachte, ik kies dus niet voor crepi of steenstrips. Ik ben van een type waarvan het huis mooi moet zijn. Is dat dan energielabel B ipv A dan is dat maar zo :9. Alle buitenmuren eraf nemen + isolatie + terug een baksteen willen/kunnen we financieel niet doen. Duidelijk vooraf besloten voor we het huis kochten.
Maar er is toch al een spouwmuur begreep ik, waarom laat je die dan niet vullen met isolatie?
Doodzonde trouwens om dit prachtige klassiek bakstenen pand te gaan verven, je krijgt het er nooit meer af. Over een aantal jaar is dat iets unieks omdat er niet meer zo wordt gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:28
ASW1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:43:
[...]

Maar er is toch al een spouwmuur begreep ik, waarom laat je die dan niet vullen met isolatie?
Doodzonde trouwens om dit prachtige klassiek bakstenen pand te gaan verven, je krijgt het er nooit meer af. Over een aantal jaar is dat iets unieks omdat er niet meer zo wordt gebouwd.
Niks unieks aan en hartstikke lelijk. Wit verfen, zwarte aluminium kozijnen er in en je kunt er weer 30 jaar tegenaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:36
Een warmtepomp kan dus zoals al gezegd prima, mits je maar genoeg afgifte-capaciteit hebt bij lage watertemperatuur. Dus, veel m2's vloerverwarming met 10 cm HoH, indien nodig nog extra (Jaga) convectoren.

Juist bij een totaalrenovatie waar alles toch al open ligt, zou je wel haast gek zijn om het niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Wuursj schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:51:

TL;DR:
Hier is wel wat op aan te merken hoor. Je wilt wel degelijk een bepaald niveau van isolatie, om twee redenen:

1. Als je huis niet luchtdicht genoeg is (tocht) heb je stralingswarmte nodig om een beetje comfort te creeren. Dat lukt alleen met bloedhete radiatoren en dan heb je echt niets aan een warmtepomp
2. Stoken op lage temperatuur met vloerverwarming werkt vooral goed als je een (relatief) stabiele temperatuur kunt handhaven. Dat betekent dat je 24/7 gaat stoken ipv alleen wanneer je thuis (en wakker) bent. Ook dat is gewoon niet rendabel als je huis niet fatsoenlijk geisoleerd is. En het alternatief (toch nachtverlaging instellen) geeft weer tot gevolg dat de stooktemperatuur omhoog moet en het rendement van je WP instort, dus wil je ook niet.

Maar goed dat gezegd hebbende, als je dak en muren goed geisoleerd zijn en je hebt fatsoenlijk glas, dan zit je waarschijnlijk al wel aan de goede kant van de balans dat een WP uit kan.

Edit:
WB de zonneboiler: Dat is idd een duur systeem met een moeilijke terugverdiencasus. Natuurlijk doet een zonneboiler ook wel wát in de winter, maar bij lange na niet genoeg om ook maar een deuk in je stookkosten te slaan. In de zomer genereert 'ie warmte te over, maar ja dan heb je het niet nodig en kun je het nergens kwijt.

Hier tegenover staat PV wat echt belachelijk goedkoop is, veel makkelijker te installeren is, en bovendien lekker doorproduceert in de zomer (stroom verkoop je aan het net, hoewel dit tegenwoordig ook wat lastiger wordt is er nog steeds goed aan te verdienen).

Als je echt je eigen energieproductie zoveel mogelijk wilt maximaliseren (uit principe) dan is een zonneboiler een goed idee omdat het vermogen per m2 een stuk hoger is, maar economisch is het (voor een woonhuis) meestal niet rendabel.

[ Voor 26% gewijzigd door mcDavid op 18-12-2024 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 22:53
mcDavid schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:17:
[...]

Hier is wel wat op aan te merken hoor. Je wilt wel degelijk een bepaald niveau van isolatie, om twee redenen:

1. Als je huis niet luchtdicht genoeg is (tocht) heb je stralingswarmte nodig om een beetje comfort te creeren. Dat lukt alleen met bloedhete radiatoren en dan heb je echt niets aan een warmtepomp
2. Stoken op lage temperatuur met vloerverwarming werkt vooral goed als je een (relatief) stabiele temperatuur kunt handhaven. Dat betekent dat je 24/7 gaat stoken ipv alleen wanneer je thuis (en wakker) bent. Ook dat is gewoon niet rendabel als je huis niet fatsoenlijk geisoleerd is. En het alternatief (toch nachtverlaging instellen) geeft weer tot gevolg dat de stooktemperatuur omhoog moet en het rendement van je WP instort, dus wil je ook niet.

Maar goed dat gezegd hebbende, als je dak en muren goed geisoleerd zijn en je hebt fatsoenlijk glas, dan zit je waarschijnlijk al wel aan de goede kant van de balans dat een WP uit kan.

Edit:
WB de zonneboiler: Dat is idd een duur systeem met een moeilijke terugverdiencasus. Natuurlijk doet een zonneboiler ook wel wát in de winter, maar bij lange na niet genoeg om ook maar een deuk in je stookkosten te slaan. In de zomer genereert 'ie warmte te over, maar ja dan heb je het niet nodig en kun je het nergens kwijt.

Hier tegenover staat PV wat echt belachelijk goedkoop is, veel makkelijker te installeren is, en bovendien lekker doorproduceert in de zomer (stroom verkoop je aan het net, hoewel dit tegenwoordig ook wat lastiger wordt is er nog steeds goed aan te verdienen).

Als je echt je eigen energieproductie zoveel mogelijk wilt maximaliseren (uit principe) dan is een zonneboiler een goed idee omdat het vermogen per m2 een stuk hoger is, maar economisch is het (voor een woonhuis) meestal niet rendabel.
Maar dan ook even melden dat isoleren != Toch/kierdichting!

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
Bobmeister schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:46:
[...]

Niks unieks aan en hartstikke lelijk. Wit verfen, zwarte aluminium kozijnen er in en je kunt er weer 30 jaar tegenaan. :)
Inderdaad, niet veel speciaals toch? Misschien is dat wit verfen wat ik graag zie met fijne zwarte raamkozijnen iets typisch Belgisch? Geen idee eigenlijk. Spouwmuur is 5cm. De architecten zeiden dat er risicos zijn en dat het voor die 5 cm het niet de moeite zou zijn. Een andere sprak dat tegen en zei dat de eerste 5cm de belangrijkste zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door ben_jamin op 18-12-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben_jamin
Wilke schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:53:
Een warmtepomp kan dus zoals al gezegd prima, mits je maar genoeg afgifte-capaciteit hebt bij lage watertemperatuur. Dus, veel m2's vloerverwarming met 10 cm HoH, indien nodig nog extra (Jaga) convectoren.

Juist bij een totaalrenovatie waar alles toch al open ligt, zou je wel haast gek zijn om het niet te doen.
Bedoel je om een WP te instelleren? of om ook de gevel eraf te nemen en te isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:36
ben_jamin schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:19:
Bedoel je om een WP te instelleren? of om ook de gevel eraf te nemen en te isoleren?
Om een WP te installeren is wat ik bedoelde, maar eigenlijk vooral om te zorgen voor een afgiftesysteem dat goed werkt met lage temperatuur, dus veel oppervlak. Want juist dat laatste is lastig te veranderen als je niet groots aan het renoveren bent.

Zo goed mogelijk isoleren, zodat niet zo'n grote WP vereist is, is zeker ook een goed idee, maar ik besef ook dat het geld ergens ophoudt en het oog nog iets wil. Die afwegingen ga ik u niet op aankijken.
Pagina: 1