De salderingsregeling is al oud
- Sommige wetsartikelen komen van Napoleon af. Geen argument.
Het is ook geen argument, maar een constatering

Sinds twintig jaar is dat wettelijk geregeld
- Waar verwijst 'dat' naar?
Salderen
De belangrijkste reden is dat het stroomnet volloopt.
- wie bepaalt dat dat de belangrijkste reden is?
- zijn zonnepanelen bij consumenten de enige reden?
Nee je draait het om. Zonnepanelen zorgen voor netcongestie, dat is geen controversieel feit. Het is uiteraard niet de enige of belangrijkste reden, maar het omgekeerde is wél waar: het grote overschot aan stroom zorgt voor de onbalanskosten en daardoor dat energieleveranciers ervan af willen.
Als gebruikers stroom opwekken met zonnepanelen, kost de stroom weinig.
- Nee. De kosten van mijn opgewekte stroom worden bepaald door de investering, exploitatiekosten en afschrijvingstermijn. Heeft werkelijk niets met prijsvorming op een markt te maken.
Kun je dit uitleggen, dit snap ik echt niet?
Maar de stroom die huishoudens verbruiken, waartegen dat wordt weggestreept, is juist veel duurder.
- bedoeld wordt het huishouden dat zelf eerst zonnestroom heeft opgewekt en teruggeleverd. Maar dat staat er niet.
Dit snap ik ook niet
Op een grijze winterdag, zoals vorige week, kan de stroomprijs pieken op 1,20 euro per kWh.
- de stroomkosten worden bepaald op zo'n winterdag door de aardgasprijs en de kosten van een gascentrale.
- is de prijs op de markt nog veel hoger dan komt dat door marktimperfecties. Heeft weinig met zonnepanelen te maken.
- zelfs vandaag produceer ik nog wat zonnestroom. Daarmee verlaag ik de druk op het stroomnet en op de marktprijzen.
Uiteraard heeft dat met zonnepanelen te maken, hoezo denk je van niet? Als alle panelen in Nederland volop kunnen leveren, is het aanbod zo hoog dat de prijs laag is. Maar het is winter, dus kan dat niet. Alle panelen leveren hoogstens een beetje, het aanbod is daardoor laag en dat drijft de prijs op. Het bepaalt niet de hele prijs, maar het is een factor van belang
Bovendien zoeken kabinetten vaak naar bezuinigingen
- Tante Jetje uitspraak.
Ik heb tante Jetje dat nog nooit horen zeggen

kost de schatkist veel geld: 665 miljoen euro per jaar.
- door gemiste energiebelasting. dat zou vermeld mogen worden.
Ja, goede toevoeging, die mist inderdaad. Ik heb hem er even bij gezet!
Daar komt bij dat het aanvoelt als een subsidie voor rijkere mensen.
- voelen doe je bij je therapeut.
- andere mensen profiteren ook van lage prijzen in de zomer door zonnepanelen.
- huurhuizen. Daar is het inderdaad lastiger vaak, maar zeker niet onmogelijk.
- geld voor de investering, er bestaan al heel lang groene leningen. Die worden onmogelijk gemaakt nu door het afschaffen van de salderingsregeling.
Jij voelt alleen dingen bij een therapeut

? Maar goed punt hoor. Dit is een gedeeld standpunt in de Eerste Kamer van veel partijen, maar zo kwam het niet over in het artikel. Het artikel is beter af zonder deze zin, dus ik heb hem eruit gehaald

Onbalanskosten.
- het is luie journalistiek om een trendwatcher aan te halen en geen echte bron.
Ik vind het niet heel chic hoe je iemands kennis en kunde wegzet door alleen ‘trendwatcher’ eraan te koppelen. Is dat iets negatiefs in jouw ogen? Deze bron heb ik van collega Jeroen, die op dit gebied in Nederland een autoriteit is. Normaal had hij dit artikel geschreven, maar hij is met vakantie en dat kon dus niet.
De beschrijving van de politieke besluitvorming rammelt nogal. Is ook bijna niet te doen.
- Zelfs de China Daily is kritischer dan DPG op het aanhalen van politici.
- Er wordt heel selectief gewinkeld.
Kun je bronvermelding doen van China Daily waaruit dat blijkt? Selectief winkelen is nodig, het zijn geen notulen (daarvoor kun je terecht bij de Eerste Kamer zelf). De belangrijkste partijen - de in de Eerste Kamer grootste coalitiepartner, de oppositieleider - komen aan het woord en de belangrijkste argumenten staan erin. Niet alle partijen waren er ook trouwens: onder meer CDA en VVD ontbraken geheel. Veel kleine partijen als FvD en OPNL waren er ook niet. Vond ik opvallend, bij wetgeving die zoveel stof heeft doen opwaaien.
veel van de daken waar zonnepanelen op kunnen liggen, hebben die al.
- ongeveer 30 procent voor zover ik weet. Nog 70 procent te gaan dus.
Er zijn drie miljoen huishoudens met zonnepanelen. Er zijn, bij mijn weten, 8,2 miljoen huishoudens, waarvan 5,2 miljoen in ‘eensgezinswoningen’. Er zijn 4,6 miljoen koophuizen, hoewel ik slecht kan vinden hoeveel koopwoningen een eensgezinswoning zijn - die combinatie kan ik niet vinden bij CBS. Daarbij zijn uiteraard niet alle daken even geschikt door ligging bijvoorbeeld. Ik zou dus eerder inschatten dat de dekking rond 50-70 procent is van de geschikte daken waarbij eigenaren de middelen hebben, al is het lastig om er een exact getal op te plakken. Het statement dat veel daken waar dat kan al panelen hebben, lijkt me dus wél waar.
Terugtrekken van dit artikel is misschien wel een goed idee
Wij trekken nooit artikelen terug. Wel verbeteren we vaak elementen als na publicatie blijkt dat er foutjes in zitten of dingen anders of beter geformuleerd kunnen worden - en dat heb ik dus ook gedaan aan de hand van jouw opmerkingen, waarvoor dank! Ik ben totaal geen autoriteit op dit gebied en ik ben dus blij als mensen hun punten aandragen en het artikel daardoor beter wordt