Docking en KVM switch icm bluetooth toetsenbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Wil graag mijn laptop (af en toe) aansluiten aan mijn beeldscherm en muis en toetsenbord bij mijn desktop en daar dan ook tussen switchen.

Ik heb echter een bluetooth toetsenbord en die switched dan niet mee. Ik heb al gezocht maar vind alleen oude topics waar de conclusie is dat het niet (goed) kan.
Is er wellicht sinds die tijd iets op de markt gekomen waar het wel mee kan?

Hardware
Laptop: USB-C
1 beeldscherm (HDMI)
1 muis (logitech met zo'n usb receiver)
1 toetsenbord (bluetooth)

Als er geen docking met bluetooth mogelijkheid te krijgen is dan rest mij niets anders dan een nieuw logitech toetsenbord aan te schaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16:51
Kort aantwoord: n.m.i. niet

Lang antwoord: Gepairde BT devices switchen niet over als ze al gekoppeld zijn met een apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:37

Reinier

\o/

*switcht

Weet je zeker dat je toetsenbord geen schakelaartje heeft om tussen meerdere devices te switchen? Het is wel een extra handeling, maar je hebt dan aan één toetsenbord voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb je een USB switch dan ertussen voor je Logitech muis? Zo ja, steek daar een USB BT zender in, en ik zou verwachten dat de handel meeswitcht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn Logitech MX Ergo heeft 2 connecties mogelijk en iets als een MX Master heeft er zelfs 3. En m'n Keychron heeft 3 bluetooth connecties mogelijk plus bekabeld. Ik hoef maar op een knop (of twee) te drukken om van connectieprofiel te wisselen.

Als jouw muis en toetsenbord geen meerdere verbindingen ondersteunen, zal je toch echt wat anders moeten zoeken. De Logitech receiver zal je toch echt dan in je andere systeem prikken, of je moet toevallig via USB-C het scherm kunnen gebruiken, dan moet het scherm ook wel data over de USB kabel kunnen sturen en wisselen tussen de inputs en USB die daar bij hoort.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-08 13:09
BB-One schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:22:
Wil graag mijn laptop (af en toe) aansluiten aan mijn beeldscherm en muis en toetsenbord bij mijn desktop en daar dan ook tussen switchen.

Ik heb echter een bluetooth toetsenbord en die switched dan niet mee. Ik heb al gezocht maar vind alleen oude topics waar de conclusie is dat het niet (goed) kan.
Is er wellicht sinds die tijd iets op de markt gekomen waar het wel mee kan?

Hardware
Laptop: USB-C
1 beeldscherm (HDMI)
1 muis (logitech met zo'n usb receiver)
1 toetsenbord (bluetooth)

Als er geen docking met bluetooth mogelijkheid te krijgen is dan rest mij niets anders dan een nieuw logitech toetsenbord aan te schaffen...
Monitor met een ingebouwde KVM zoals Gigabyte 32U/28U/27. Hiermee kan je jouw laptop aansluiten en switchen dus desktop, waarbij muis en keyboard mee switchen.
Zorg ervoor dat je de muis en keyboard aansluit op beeldscherm, dus de bluetoothadpater op de scherm aansluiten.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

VBald schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:34:
dus de bluetoothadpater op de scherm aansluiten.
Succes
Maar bluetooth verbindingen zijn per systeem anders, dus stel dat je een BT USB module hebt die je met je koptelefoon hebt gekoppeld, zal je laptop niet spontaan de verbinding kunnen maken als je het eerst met de pc had gedaan. En omdat het MAC adres van de adapter niet verandert, zal het gekoppelde apparaat de vorige verbinding overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
Hero of Time schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Maar bluetooth verbindingen zijn per systeem anders, dus stel dat je een BT USB module hebt die je met je koptelefoon hebt gekoppeld, zal je laptop niet spontaan de verbinding kunnen maken als je het eerst met de pc had gedaan. En omdat het MAC adres van de adapter niet verandert, zal het gekoppelde apparaat de vorige verbinding overschrijven.
Hoi Hero of Time (leuke naam),

Ik dacht dus het volgende, wat mogelijk geheel verkeerd kan zijn. Bv. de GigaByte 28U, deze heeft een KVM ingebouwd. Je kan je laptop via USB-C aansluiten, dus geeft je laptop video via USB-C naar de monitor. De USB-C is ook tegelijk de downstream bij deze monitor. Vervolgens sluit je jouw BT adapter van bv je muis aan op een van de upstream USB-A. Je muis is gekoppeld aan de BT adapter en via USB-A naar de USB-C komt hij bij je laptop.
Omdat bv je PC via HMDI is aangesloten en ook via USB-B kan je als je hebt geschakeld via de KVM-Switch jouw muis ook op de PC, dan dus via USB-A naar USB-B.

Je kan ook op de USB-A een bedrade muis aansluiten, ik neem aan dat het niet uitmaakt of aan de USB-A een BT module hangt of gewoon bedraad is. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

Volgens mij ga je ervan uit dat de bv Koptelefoon direct met de laptop is verbonden en niet via een BT adapter. Ik ga ervan uit dat de koptelefoon via een USB adapter is aangesloten, echter als je deze dan via de upstream aansluit op de monitor moet het goed komen. Toch?

groet

VBald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@VBald, bluetooth werkt heel anders. Als je een dual-boot op je laptop hebt en je hebt in het ene OS je muis, toetsenbord, whatever gekoppeld via bluetooth, werkt dat echt niet zomaar op het andere OS. Terwijl de hardware exact hetzelfde is.

Bluetooth is namelijk encrypted, er is een handshake tussen de systemen. Je moet moeite doen om dit op beide systemen gelijk te maken. Zo even voor de gemiddelde gebruiker dus niet te doen.

Zou je een domme bekabelde muis gebruiken, tja, dan is er natuurlijk niks aan de hand. Maar dat werkt dan ook heel anders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
@Hero of Time
Hoi,
Volgens mij gaat er iets mis in communicatie. Ik heb bv een Keychron muis, deze wordt geleverd met een dongle, echter kan ik zoals jij zegt de Keychron muis direct op de Mac aansluiten zonder dongle.
Maar ik kan de dongle ook aansluiten op mijn Mac. Dan maakt de muis toch verbinding met de Dongle eerst en stuurt het signaal naar de Mac via kabel. Als je de dongle dan op de PC doet dan is er toch ook meteen verbinding, je hoeft niet van profiel te wisselen.
Waarom zou dat anders zijn als ik de Dongle op de upstream van de monitor aansluit en zoals boven beschreven gewoon kan switchen?
groet

VBald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@VBald omdat die dongle een eenvoudige 2,4 GHz RF communicatie is. Daarmee koppel je op dongle basis, niet op OS basis vanwege handshake/pin zoals bij bluetooth. Ik raad je aan om naar de verschillende draadloze technieken te zoeken en wat lezen hoe ze werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
@Hero of Time Dus het koppelen op dongle basis zou gewoon werken. Dus is er een oplossing voor zijn probleem, want hij vraagt of er iets op de markt is gekomen waar het wel mee kan. Hij kan dus eventueel zijn monitor vervangen met een monitor met KVM. Indien nodig nog een dongle voor de toetsenbord als deze ook toevallig een USB receiver heeft, of via draad, of als hij deze wilt vervangen kan hij deze ook vervangen. Maar dat is aan hem natuurlijk. Hij heeft vooralsnog niet alle informatie gegeven welke merk/soort toetsenbord etc hij heeft. Ook jij gaf aan dat hij de USB receiver van Logitech ook steeds in de ander PC of laptop moet doen als hij wilt switchen. Zo een monitor is dus een optie om zijn probleem op te lossen.(https://www.reddit.com/r/..._work_with_wireless_mice/)
Vroeger had ik ook dual-boot en dan de BT-dongle gewoon ingeplugd in mijn laptop, het enige wat ik moest doen na herstarten was de muis even aan en uit zetten en vervolgens pakte de laptop het gewoon. Zoals je zegt een kleine handeling vereist. Ik ga ervan uit dat dit ook bij de monitor met KVM switch kan.

[ Voor 52% gewijzigd door VBald op 02-01-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

VBald schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 19:42:
@Hero of Time Dus het koppelen op dongle basis zou gewoon werken. Dus is er een oplossing voor zijn probleem, want hij vraagt of er iets op de markt is gekomen waar het wel mee kan. Hij kan dus eventueel zijn monitor vervangen met een monitor met KVM. Indien nodig nog een dongle voor de toetsenbord als deze ook toevallig een USB receiver heeft, of via draad, of als hij deze wilt vervangen kan hij deze ook vervangen. Maar dat is aan hem natuurlijk. Hij heeft vooralsnog niet alle informatie gegeven welke merk/soort toetsenbord etc hij heeft. Ook jij gaf aan dat hij de USB receiver van Logitech ook steeds in de ander PC of laptop moet doen als hij wilt switchen. Zo een monitor is dus een optie om zijn probleem op te lossen.(https://www.reddit.com/r/..._work_with_wireless_mice/)
Vroeger had ik ook dual-boot en dan de BT-dongle gewoon ingeplugd in mijn laptop, het enige wat ik moest doen na herstarten was de muis even aan en uit zetten en vervolgens pakte de laptop het gewoon. Zoals je zegt een kleine handeling vereist. Ik ga ervan uit dat dit ook bij de monitor met KVM switch kan.
In die link word een Logitech Master 2-3 genoemd. Een Master 3 kan gewoon met 3 devices verbinden, 3x BT of 2xBT en 1x de Unifying reciever. Als het om die muizen gaat hoef je sowieso die sowieso niet aan een KVM te koppelen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
sapphire schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 21:05:
[...]

In die link word een Logitech Master 2-3 genoemd. Een Master 3 kan gewoon met 3 devices verbinden, 3x BT of 2xBT en 1x de Unifying reciever. Als het om die muizen gaat hoef je sowieso die sowieso niet aan een KVM te koppelen.
Dat klopt en ze hebben het ook over de Logitech-receiver, zie comment davidshen84. Gelukkig heeft BB-one opties, hopelijk kan hij wat met de informatie.

[ Voor 4% gewijzigd door VBald op 02-01-2025 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@VBald, die Unifying/Bolt adapter die je bij Logitech spul krijgt is GEEN bluetooth. Ook de dongle die je bij je Keychron kreeg is dat niet. Dat is waarom ik je aanraad om je in te lezen over de verschillende draadloze verbindingstechnieken. Je blijft maar met bluetooth gooien terwijl dat compleet anders werkt en niet op dongle niveau wordt gekoppeld. Er zit veel meer achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VBald
@Hero of Time Ik denk dat het hier meer gaat om koppigheid.

De Logitech-receiver/Keychron werkt anders dan BT anders, dat is mij duidelijk.

De muis heeft dus een Logitech-receiver welke volgens de comment van davidshen84 op Reddit werkt. Dus dit kan. Ook geef je aan dat bij de Logitech-receiver hij steeds bij het wisselen van systeem de receiver moet verplaatsen en geef je als advies een scherm met USB-C en inputs, wat neer komt op een monitor met KVM. Dus wij zitten op dezelfde lijn.
Hetgeen wat ik heb gezegd is misschien is een monitor met KVM een optie is. Daarbij zei ik dat hij de muis en toetsenbord erop kan aansluiten en ook de BT-adapter. Ik heb niet precies aangegeven hoe, want hij heeft opties daarmee. Daarnaast weten we niet of zijn toetsenbord mogelijk ook een Unify receiver heeft, de topicstarter geeft alleen aan bluetooth. Want net zoals de Keychron, misschien heeft hij wel ook een 2.4GHz RF adapter. Dit weten we alleen als hij antwoord en meer informatie geeft.

Jij bent vervolgens passief-agressief gaan reageren en niet constructief. Je geeft duidelijk aan dat er extra handelingen voor nodig zijn welke de gemiddelde gebruiker niet even doet, dus het kan wel. Het zijn jouw eigen woorden. Dit houdt in dat het mogelijk is en dus dat mijn reactie: "Zorg ervoor dat je de muis en keyboard aansluit op beeldscherm, dus de bluetoothadpater op de scherm aansluiten." niet verkeerd is en het idee wat volgt dus ook niet. Hierbij zou het wel fijn zijn als je bv aangaf hoe het wel zou kunnen.
Pagina: 1