Welke CPU op AM5?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:21
Gegroet allen! :)

Ik ben een heel vervelende partner en heb per ongeluk mijn kerstcadeau geraden. Ik krijg dus een behoorlijk dik AM5 moederbord. Vet! Nu zit ik alleen te twijfelen over de cpu.

Op dit moment ziet mijn systeem er als volgt uit:

Ryzen 7 5800X3D
MSI B550
Deepcool AK620 Digital
Radeon 6900 XT
Corsair RM750x
Fractal Design North XL

De huidige CPU schuift door naar een ander systeem.

Het liefste zou ik natuurlijk een X3D cpu pakken, maar gezien de 7800X3D de afgelopen tijd onderhand €200 in prijs is gestegen en de verkrijgbaarheid van de 9800X3D niet bepaald goed is twijfel ik dus heel erg wat te doen.

Denken jullie dat ik, met name in games, erg veel verschil zal merken indien ik voor, bijvoorbeeld, een 9700X ga? Op papier zou deze in games trager zijn dan de 5800X3D, maar ik vraag me af of ik dat echt ga merken. Op dit moment gebruikt mijn GPU regelmatig 100% terwijl mijn cpu een beetje loopt te chillen op circa 50% gebruik.

Daarom denk ik dat ik niks zal merken als ik naar de 9700X ga. Ik zoek hoofdzakelijk een second opinion, wat denken jullie? :-)

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-09 23:01

HugoBoss1985

Xenotech

7600X3D Tray?

Ik zou de kerstman vragen of je in januari geen andere videokaart mag uitzoeken i.p.v. een AM5 moederbord.
Want ik zou zelf niets upgraden aan je huidige systeem (behalve de videokaart wellicht), mits daar 32gb ram in zit.
Van een 5800x3d naar een 9700x lijkt mij wellicht niet verstandig/nuttig.

[ Voor 112% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-12-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:12
je gaat de meeste winst halen met een andere gpu,cpu is top,alleen de gpu ziyt aan de max wat je natuurlijk wilt,maar voor meer fps,andere gpu erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
Nouja, dat moederbord staat al ingepakt en wel in onze woning dus ik kan niet meer echt terug ben ik bang… Het idee was ook dat de 5800X3D doorschuift naar het systeem van mijn partner.

GPU staat ook op mijn lijstje, maar gezien dat hoogstwaarschijnlijk een upgrade van €1000+ wordt gezien de huidige GPU prijzen zal ik dat pas iets later kunnen regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59

Shunt

Boe

Als je de kans krijgt ga lekker voor een 9800x3D je hebt geen haast je hebt een PC dus zoek eventjes door reserveer er ergens een en wacht gewoon af. Ergens mid jan zouden de voorraden weer aangevuld moeten worden volgens wat bronnen her en der.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:05
Ik zou ook geen X3D chip kiezen. Dit bied voornamelijk voordeel als je op hele lage instellingen speelt en je GPU dus niet de bottleneck is. Of bij specifieke spelen zoals F1 of flight simulator.

Ik zou gewoon een 9700X doen. Of anders nog dat moederbord samen met een 7700tray bij je partner in de pc en zelf gewoon je huidige X3D houden met een nieuwe GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:59

Shunt

Boe

Logic Lion schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:42:
Ik zou ook geen X3D chip kiezen. Dit bied voornamelijk voordeel als je op hele lage instellingen speelt en je GPU dus niet de bottleneck is. Of bij specifieke spelen zoals F1 of flight simulator.

Ik zou gewoon een 9700X doen. Of anders nog dat moederbord samen met een 7700tray bij je partner in de pc en zelf gewoon je huidige X3D houden met een nieuwe GPU.
Dit mag je best eens met benchmarks onderbouwen.
Want iedere werkelijke benchmark die ik gezien heb laat gewoon simpelweg zien de x3D presteert beter als de X series in games. Welke resolutie dan ook.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
Logic Lion schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:42:

Dat was een mooie optie geweest, alleen heeft mijn partner een mATX systeem dus dat gaat helaas niet passen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
@Shunt Tuurlijk.

Ik heb specifiek gezocht naar benchmarks op 1440P met hoge grafische instellingen, want dat is ook het punt dat ik maakte, dat het voornamelijk nut heeft bij lagere instellingen. Ik heb ook niet gezegd dat hij niet sneller is, maar bedoelde meer dat de kosten/baten niet echt gunstig uitvalt.
Deze site: https://en.overclocking.com/test-amd-ryzen-7-9800x3d/11/ laat zien dat bij hogere instellingen de verschillen bijna wegvallen.
En specifiek het plaatje met een multi game gemiddelde laat zien dat er 5 procent verschil zit tussen een 9700x en een X3d: Afbeeldingslocatie: https://overclocking.com/wp-content/medias/2024/11/1440p-average-cpu-amd-ryzen-9800x3d-processeur-overclocking.jpg
Hetzelfde beeld zie je ook terug in de tweakers review van de 9800X3D, dat de resultaten bij hogere instellingen behoorlijk naar elkaar toeschuiven, zeker in vergelijking met zijn huidige CPU.
En dit is dan ook nog eens getest met een 4090. Met de huidige GPU van TS kun je de 600 euro die een 9800X3D kost beter uitgeven aan een nieuwe GPU.

Dan is het aan TS of hij daar veel geld aan uitgeeft. Ik ben dus van mening dat hij het beste bij zijn huidige X3D kan blijven.

(wellicht controversieel: kan dat moederbord niet gewoon retour?)

[ Voor 25% gewijzigd door Logic Lion op 17-12-2024 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
Shunt schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:43:
[...]

Dit mag je best eens met benchmarks onderbouwen.
Want iedere werkelijke benchmark die ik gezien heb laat gewoon simpelweg zien de x3D presteert beter als de X series in games. Welke resolutie dan ook.
Niemand zegt dat een x3D NIET beter scoort dan de X-serie in games.

Het is alleen de vraag hoeveel verschil er is op hoge resoluties en hoge settings en hoeveel de meerprijs is voor die extra fps.

Even deze als uitgangspunt nemend:
review: Ryzen 7 9800X3D Review - AMD's nieuwe ultieme gamingprocessor

1080p:
9700X: 212,8 fps (€ 338)
9800X3D: 269,1 fps (€ 595)

Dat is dus 26,5% meer performance voor een 76% hogere prijs.

1440p:
9700X: 191,3 fps (€ 338)
9800X3D: 226,9 fps (€ 595)

Dat is dus 18,6% meer performance voor een 76% hogere prijs. Price-performance dus een heel stuk slechter.

Bovendien kun je met de € 257 die je bespaart met een 9700X waarschijnlijk een snellere gpu kopen waar je dus meer resultaat mee haalt.

En die cijfers zijn altijd met de snelste gpu van dat moment.

Als je het combineert met een mindere gpu, dan heb je minder cpu nodig om die aan de praat te houden op een resolutie die passend is bij de gpu (tenzij je op 1080 of low settings gaat lopen spelen).

https://www.techspot.com/...00x3d-4k-gaming-cpu-test/

Jedi Survivor
Minimum fps:

7700X op 1080p: 133 fps
9800X3D op 1080p: 206 fps (+95%)

7700X op 1080p: 130 fps
9800X3D op 1080p: 141 (+8,5%)

Op 4K is dus, inclusief DLSS Balanced upscaling, de 4090 van €2k bijna volledig de bottleneck.

Als je dus speelt met een gpu lager dan een 4090, dan is de gpu helemaal de bottleneck en heb je dus niets aan een dure 9800X3D.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 17-12-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:12
ik heb zelf een 9800x3d,maar het gamed zeker wel vloeiender als mijn 12700k systeem,echter heb ik er wel een 4090 aan gekoppeld.Maar games lopen echt een stuk beter.
Echter ik blijf van mening dan je niet van een 5800x3d naar een 9700x moet gaan.

Behalve als je meer performance wilt met andere taken als gamen.
De 9800x3d is trouwens beide, een erg goede game cpu maar ook snel met andere taken.

Waar is dat bord gekocht trouwens, kan je het zeker weten niet ruilen?(mocht je dat willen natuurlijk)
Je gaat echt veel meer hebben aan een andere gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
Goed, ik geef nog even wat meer context. Ik weet dat mijn GPU beter een upgrade zou kunnen gebruiken, maar voor nu voldoet die nog. Het staat op mijn lijstje.

Mijn partner heeft dit moederbord voor mij gekocht onder andere omdat ik het esthetisch een erg mooi ding vind en ik daarbij wel eens had uitgesproken “Ik zou graag een keer zo’n high-end moederbord willen hebben, maar mezelf kennende geef ik daar toch niet het geld aan uit.” Dat heeft zij dus nu voor mij gedaan. Het zou erg ondankbaar zijn als ik het moederbord terugstuur.

Kortom, de vraag blijft hetzelfde. Ja, die 5800X3D is sneller, dat weet ik. Gaat mijn partner nu veel plezier aan beleven. Maar ik moet weten of ik het echt ga merken als ik nu settel voor een wat mindere cpu itt een X3D model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
Zoals al aangegeven. Bekijk de review van tweakers van de nieuwe X3D. Daarin staat ook de 5800X3D en de niet X3D chips. Kun je zelf zien en beslissen hoe veel invloed het voor jou heeft. Bedenk je daarbij dus goed dat de verschillen bij jou nog kleiner gaan zijn omdat je geen 4090 hebt.

Deze review dus: review: Ryzen 7 9800X3D Review - AMD's nieuwe ultieme gamingprocessor
Pagina: 1