Stutters in GoW:R met AMD 7900 XTX en Neo G9

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Ik heb precies hetzelfde scherm maar dan met de AMD 7900 XTX. Ervaar hetzelfde bij God of War Ragnarok. Gemiddeld 80 fps maar om de paar min af en toe 1 seconde beeld stil, best irritant.

Nu opzoek naar de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44
Hoeft helemaal niet hetzelfde probleem te zijn.
Van die microstutters komen bijvoorbeeld ook voor bij te weinig RAM geheugen (en dat lijkt me bij de topicstarter in ieder geval niet met 64 gigabyte).
Komt ook voor bij dat op de achtergrond dingen meedraaien zoals automatisch al je gameplay opnemen zodat je het direct terug kan kijken.
Soms kan het ook gewoon in de driver zitten of in het spel. Ik weet nog dat een maat van me gek werd ten tijde van de eerste Call Of Duty Warzone. Dan kwam er een update uit voor Warzone en dan had ie ineens weer microstutters op zijn 6900XT. Paar dagen later driver update, boel weer opgelost. Dan nieuwe update Warzone, weer microstutters. Dan paar dagen later, nieuwe driver, weer opgelost. En dan soms stond er ineens weer aan dat alle gameplay werd opgenomen. Uitzetten en dan was het weer goed. Tot een volgende update van Warzone. Dan stond dat opnemen nog steeds uit, maar moest ie echt weer wachten tot een nieuwe driver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
verder zijn de huidige systemen aardig complex,qua drivers functies ect.
Er zijn zoveel parameters waar wat mee mis kan gaan

Begin eerder maar eens,met het instaleren va nde laatste chipset drivers bv maar ook gpu driver natuurlijk.Plus word er niet wat te heet,qua cpu en gpu bv.

Staat er bv op de achetrgrond net een service programma zoveel bronnen te vreten dat je stutters krijgt.
Ik zag bv met het programma latency mon,dat mijn gpu driver voor delay zorgde.Geupdate naar de nieuwste en dat was opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 13:29

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Wackmack schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:13:
Ik heb precies hetzelfde scherm maar dan met de AMD 7900 XTX. Ervaar hetzelfde bij God of War Ragnarok. Gemiddeld 80 fps maar om de paar min af en toe 1 seconde beeld stil, best irritant.

Nu opzoek naar de oplossing.
Zet eens in de AMD Adrenaline de optie "Radeon Anti-lag" of "Radeon Enhanced Sync" uit. 1 van die 2 loste het bij mij op. Zit nu niet achter mijn PC dus weet niet exact welke het is. Probeer 1 voor 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Baakster schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:08:
[...]

Zet eens in de AMD Adrenaline de optie "Radeon Anti-lag" of "Radeon Enhanced Sync" uit. 1 van die 2 loste het bij mij op. Zit nu niet achter mijn PC dus weet niet exact welke het is. Probeer 1 voor 1.
Dit was het inderdaad, heel fijn! De laatste inderdaad en regel nu alle settings vanuit de game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Je vraag in een random topic dumpen is niet de bedoeling, dus hierbij afgesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Moet zeggen.het is minder maar nog niet helemaal weg. Heb nu alle opties uitgezet bij AMD instellingen en dit zijn de instelling. Mijn monitor staat op Refresh rate va 240 en FreeSync Premium Pro staat aan. Verder speel ik de game nu met gemiddeld 110 fps, lijkt mij top.

Verder overal nieuwe drivers. PC is afgeleverd door yourbuild.nl inclusief alle testen van hun kant.

Game PC net gekocht, nog geen week uit. CPU+GPU lijken prima. worden beide max 59 graden. Wat voor achtergrond zou ik nog meer kunnen mee geven? BIOS ben ik nog niet geweest...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEU9dggbIl3_x4A9T2BHq_Lwq_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHAmAEf33streOPErH0qJgqh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yADu6HVDKBCy1rPhGrUd-NwvFpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTx12zPTqfJ82T6EBRLF6CvU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK2axaGVbr6dfBCkojTzG0NpECA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/svG0aqSu37sQpc0CEfGbHW6U.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zie ik af en toe, paar min niks aan de hand en dan ineens, dikke dip waardoor het beeld even blijft hangen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fP_m2qyJLULGcEc3EEMcJAq9vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNIVQ0PEfoWKFtED2l8gnthD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Wackmack op 17-12-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
verwacht je niet te veel,want dat is me nogal een resolutie,hoeveel fps haal je,heb je dat al wel eens bekeken?

Verder post even het gehele systeem

Plus ik zie vsync uit staan,zet diie eens aan en fsr uit

Verder kijk ook eens naar het vram geheugen gebruik,ik gok dat die resolutie nogal wat ram weg vreet en als die vol raakt,krijg je ook stutters ect

[ Voor 86% gewijzigd door freaky35 op 17-12-2024 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYBj9WaIrz-DbTdYpUZxiNGqWrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMfmeUr1bnJKfEpjLgpn0rQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Geheugen GPU valt ook mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMEj2wLZVoAbnbqMum0tde9nk0E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9ok73ksDbVVjgdkzte53ATsj.png?f=user_large

@freaky35 Hierbij de specs. Met deze settings draait de game juist goed, 110 fps, gemiddeld echter af en toe ineens een drop naar 50 fps, dat lijkt mij niet goed. Vsync is uit, in de game gezet. FreeSync Premium Pro dit kan ik nog wel eens testen, goed idee.

[ Voor 13% gewijzigd door Wackmack op 18-12-2024 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Daarom van belang dat je even de specs post, ik heb/.had toevallig ook een 9800x3d en ook hetzelfde probleem. Heel soepel beeld en ineens een gigantische lag spikes met als gevolg dat inderdaad het beeld stil staat.

Van alles geprobeerd en nu werkt het goed, echter nog niet duidleijk helemaal duidelijk voor mij waarom het nu precies precies wel werkt want ik heb echt alles geprobeerd.

Wat sowieso van belang is, download de chipset drivers ,de 9800x3d heeft een driver nodig die daar bij zit voor de 3D cache.

Chipset driver haal ik zelf bij amd vandaan,dan heb je in elk geval zeker weten de laatste versie.

https://www.amd.com/en/support/download/drivers.html

En kijk ook of die werkt ,kan je zien bij taakbeheer en dan bij processen, daar moet die dan bij staan als je gaat gamen

Verder is er een bios update die de performance moet verbeteren van x3d op dat bord.

https://www.gigabyte.com/...7/support#support-dl-bios

Naar mening zoek je het nu bij de gpu maar zou ook echt kijken naar de cpu en het werken er van op het moederbord in combinatie met windows en de games ect

[ Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 18-12-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Verder check met gpu z ook eens wat de rest van de temperaturen van de gpu zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
freaky35 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:55:
Daarom van belang dat je even de specs post, ik heb/.had toevallig ook een 9800x3d en ook hetzelfde probleem. Heel soepel beeld en ineens een gigantische lag spikes met als gevolg dat inderdaad het beeld stil staat.

Van alles geprobeerd en nu werkt het goed, echter nog niet duidleijk helemaal duidelijk voor mij waarom het nu precies precies wel werkt want ik heb echt alles geprobeerd.

Wat sowieso van belang is, download de chipset drivers ,de 9800x3d heeft een driver nodig die daar bij zit voor de 3D cache.

Chipset driver haal ik zelf bij amd vandaan,dan heb je in elk geval zeker weten de laatste versie.

https://www.amd.com/en/support/download/drivers.html

En kijk ook of die werkt ,kan je zien bij taakbeheer en dan bij processen, daar moet die dan bij staan als je gaat gamen

Verder is er een bios update die de performance moet verbeteren van x3d op dat bord.

https://www.gigabyte.com/...7/support#support-dl-bios

Naar mening zoek je het nu bij de gpu maar zou ook echt kijken naar de cpu en het werken er van op het moederbord in combinatie met windows en de games ect
Dank dank! Vanavond eens induiken want dit moet sowieso beter kunnen. Wat ook bijvoorbeeld gek is, als ik een 4k fimpje aanzet op YouTube is net bijna niet af te spelen. Laden duurt erg lang terwijl alles heel snel zou moeten zijn. 1 Gbit verbinding en snelle hardware.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:44
Wackmack schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:24:
[...]

Dank dank! Vanavond eens induiken want dit moet sowieso beter kunnen. Wat ook bijvoorbeeld gek is, als ik een 4k fimpje aanzet op YouTube is net bijna niet af te spelen. Laden duurt erg lang terwijl alles heel snel zou moeten zijn. 1 Gbit verbinding en snelle hardware.
Dat klinkt als dat hardware acceleratie voor video decoding niet is ingeschakeld. Dubbelcheck dat het in je browser staat ingeschakeld.

Gebruik Taakbeheer te zien of bij het afspelen van video's hardwareversnelling wordt gebruikt. Open Taakbeheer --> Prestaties --> zet één van de grafieken op Video codec.

• Wackmack
EricJH schreef op donderdag 19 december 2024 @ 05:10:
[...]
Dat klinkt als dat hardware acceleratie voor video decoding niet is ingeschakeld. Dubbelcheck dat het in je browser staat ingeschakeld.

Gebruik Taakbeheer te zien of bij het afspelen van video's hardwareversnelling wordt gebruikt. Open Taakbeheer --> Prestaties --> zet één van de grafieken op Video codec.
Dat dacht ik ook maar de setting is ingeschakeld, als ik het uitschakel, zelfde probleem maar dan speelt YouTube nog HDR in 4k af, wordt vervolgens.

Net wel gemerkt, dat het hoofdprobleem is opgelost, geen stutters mer in de game. De oplossing, bijna alle AMD-instelling uitgeschakeld, op de anti-lag na. Nu werkt het heerlijk :)
Pagina: 1