excel sheet hulp gezocht voor formule/staafdiagram

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:45
hallo beste tweakers.

ik heb een sheet gemaakt voor mijn gasverbruik jaarlijks op te volgen.

heel simpel
een rij met alle maanden
een rij met de meterstanden
en ernaast een rij met de werkelijke verbruikte kuubs per maand.

tot zover niks spannends.

ook heb ik er een staafdiagram bij verwerkt.

enkel bij het staafdiagram wil ik enkel een inkijk in de maanden en per maand het effectieve verbruik van de rij verbruikte kuubs per maand.

ik heb in de rij van verbruikte kuubs een autosum geplaatst met de tellerstand van de huidige maand min de tellerstand van de vorige maand, maar doordat ik 1 veld niet ingevuld heb krijg ik deze waarde in de - todat er iets ingevult wordt.

dit wil ik momenteel niet zichtbaar hebben in deze rij, alsook niet in het diagram.

en in het diagram wil ik nu ook enkel de maanden zien en enkel de rij met verbruikte kuubs per maand.

iemand die mij een beetje op weg kan helpen hiermee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1u46JKJnXndUAbQKPQz_r6z8f0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FKJpNCXCnncTJdvoGocqfBtF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Move richting CSA.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:30

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Voor C4 kun je werken met ALS:
code:
1
=ALS(B5>0,B5-B4,0)

Als je die cel geselecteerd hebt kun je dan met het kleine hoekje rechtsonderin de cel de formulie doorslepen naar de cellen eronder. Dan staat er 0 als de volgende maand niet is ingevuld.

EDIT: Dan krijg je zoiets.

[ Voor 13% gewijzigd door Patriot op 17-12-2024 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:12

Tarin

Just plain weird.

Ik ben geen excel-guru, dus mijn oplossingen zijn meestal van de categorie 'het werkt maar er is vast een betere methode'

Maar wat ik meestal doe als er (nog) niet ingevulde velden zijn, is een =ALS() gebruiken:
Dus in C14:
=ALS(B15="";"";B15-B14)

Dan blijven de cellen in kolom C leeg als er nog geen stand van de volgende maand bekend is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxtzp39Js5oSGhv7FzOThN6tVyo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c70UAvmIyaOmWYhtg1Lm449a.png?f=user_large

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je zou iets kunnen doen met een controle of de volgende maand ingevuld is. Zo niet, dan laat je Excel een nulwaarde tonen.

code:
1
=ALS(B5="",0,B5-B4)

Edit: zoals mijn bovenburen dus zeggen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Admiral Freebee op 17-12-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Straks even uitproberen alvast bedankt voor de snelle berichten allemaal 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
misschien een beetje onorthodox en vergezocht maar ik heb bovenstaande codes proberen in te voegen maar dit is me niet gelukt op geen enkele manier. geen idee wat ik verkeerd doemaar excel loopt vast als ik deze probeer toe te voegen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raQbLetq2JMobKVHgN8_9IEcWWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8yu3xIbLIwZgZU0fghjBzMk.png?f=fotoalbum_large

ik heb dan voorlopig de formule niet volledig doorgewerkt tot C14 en nu is het vervolgens wel in orde.

ik heb excel nooit leren gebruiken op school, loop er heel sterk tegen dat ik zelfs de meest simpele zaken niet kan uitvoeren.

is er iemand misschien met tips of aanbevelingen voor een zelfstudie via youtube of iets dergelijks voor de basis ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gcx08HrpekFUWDVmbylnufC_xVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oOCHFGFnqxFmwxLXKXwaEs0E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Philtjens schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:12:
misschien een beetje onorthodox en vergezocht maar ik heb bovenstaande codes proberen in te voegen maar dit is me niet gelukt op geen enkele manier. geen idee wat ik verkeerd doemaar excel loopt vast als ik deze probeer toe te voegen ?
[Afbeelding]

ik heb dan voorlopig de formule niet volledig doorgewerkt tot C14 en nu is het vervolgens wel in orde.

ik heb excel nooit leren gebruiken op school, loop er heel sterk tegen dat ik zelfs de meest simpele zaken niet kan uitvoeren.

is er iemand misschien met tips of aanbevelingen voor een zelfstudie via youtube of iets dergelijks voor de basis ?

[Afbeelding]
Je probeert de formule in de verkeerde cel te zetten, nu gaat hij naar zichzelf refereren en dat vindt Excel niet leuk. Je moet het in de cel C4 stoppen, niet B4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:35
Patriot schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:14:
[...]

Je probeert de formule in de verkeerde cel te zetten, nu gaat hij naar zichzelf refereren en dat vindt Excel niet leuk. Je moet het in de cel C4 stoppen, niet B4.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuHHey-EE_JxqNlAS6CtfeeLznk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oxh15NA2zCgdlbN8FaEpAFQe.png?f=user_large
In dezelfde kolom verwijzen naar zichzelf lukt hier gewoon.

Probeer het eens met een ; (puntkomma) i.p.v. met een , (komma).

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Patriot schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:14:
[...]

Ook dan blijft hij dit aangeven nog bij mij ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raQbLetq2JMobKVHgN8_9IEcWWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8yu3xIbLIwZgZU0fghjBzMk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Rensjuh schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:18:
[...]

[Afbeelding]
In dezelfde kolom verwijzen naar zichzelf lukt hier gewoon.

Probeer het eens met een ; (puntkomma) i.p.v. met een , (komma).
Ook met komma komma krijg ik deze melding steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Philtjens schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:35:
[...]

[Afbeelding]
Getuige wat Rensjuh zei kan het gewoon, maar voor de goede orde: In dit screenshot zit je nog steeds in B4 i.p.v. in C4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Patriot schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:37:
[...]

Getuige wat Rensjuh zei kan het gewoon, maar voor de goede orde: In dit screenshot zit je nog steeds in B4 i.p.v. in C4.
Nee hoor wat Rensjuh zegt kan niet. Als B5 in zijn screenshot niet leeg is, haalt hij B4 van B5 af en vult dit in in B4. Die krijgt een nieuwe waarde, waardoor B4 verandert. Die krijgt dan een nieuwe waarde, waardoor B4 verandert. Enzovoort. Dit moet echt in een andere cel worden ingevoerd en inderdaad, de TS heeft het in het screenshot nog niet goed staan.

@Philtjens je moet echt met een invoerkolom gaan werken en met een kolom waarin de berekeningen staan. Dan worden formules duidelijker te volgen en moet het vast lukken om te bereiken wat je wilt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Philtjens schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:35:
[...]

[Afbeelding]
In jouw screenshot gebruik je nog steeds geen ; (puntkomma)

Jij hebt het over 'komma komma', maar de puntkomma is gewoon één toets op je toetsenbord. Zit rechts naast de L.

Zet de formule in cel C4 en vervang de komma's in je formule door puntkomma's. Of gebruik de Engelse Excel, daar werken ze wél weer met komma's... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-10 08:46

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Philtjens schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:36:
[...]

Ook met komma komma krijg ik deze melding steeds.
puntkomma ;
Pagina: 1