TP-Link Deco X60 - Problemen na laatste firmware update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-06 09:32
Beste Allen,

Ik heb een vraag omtrent mijn TP-Link Deco X60.
Sinds de laatste firmware update heb ik heel veel problemen. Ik kan echter nergens online er ook maar iets over vinden en ik lijk wel uniek in deze situatie.

Situatie:
- Ziggo als ISP.
- Gebruik nog Ziggo modem. Deze fungeert nog als Router, maar Wifi staat er op uit.
- TP-Link Deco X60, 2 stuks, 1 in de woonkamer, 1 op kantoor bovenste verdieping.
- Hele huis is hier mee goed voorzien van Wifi. Nooit eerder problemen gehad ook.
- Beide Deco's staan in Access Point mode.

Sinds zaterdag 14 December heb ik voor beide Deco's een firmware update uitgevoerd (versie even niet inzichtelijk). Kort daarna leken de problemen begonnen te zijn:
- Regelmatig krijgen de laptops en mobieltjes die met de Wifi verbonden zijn geen toegang tot webpagina's. ("Can not resolve", "Web page is offline", etc)
- Lokale (wifi) netwerk blijft wel werken en verbindingen die al bestaan, blijven ook gewoon werken (zei het games, streaming services, etc)
- Het probleem lijkt voornamelijk van binnen naar buiten te zijn. Het vermoeden bekruipt mij dat het een DNS probleem is, maar gezien ze in Access Point modus staan zouden ze gewoon de Ziggo router moeten volgen lijkt mij...
- Directe bekabelde netwerk apparatuur via de Switch heeft ook nergens last van (voor zo ver ik heb kunnen testen).

De Deco App lijkt ook "af en toe" te werken. De ene keer krijg ik m'n thuisnetwerk met alle apparatuur te zien, de andere keer deze pagina:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruGnbsNpNTj6twK4iQbZ1dNYfNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sw1aOnmTKEh4kyjacMSi92aC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de "first start" pagina als je normaliter net de Deco app hebt gedownload en nog niets hebt gestart.
Opeens kan m'n netwerk ook gewoon weer zichtbaar zijn alsof er niets aan de hand is...

De Deco zelf laat/liet geen foutmeldingen zien in de app, de lampjes zijn gewoon groen en zelfs met meermaals herstarten en de "hoofd deco" wijzigen tussen de 2 deco's helpt niet.

Moet ik even de hele zooi resetten en dan maar opnieuw proberen?
Baal daar wel van, toch een uurtje aan set-up werk...

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Beste antwoord (via LongTimeAgo op 17-12-2024 22:44)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:02
Ik zou voor het gemak en beter beheer de eerste DECO unit naar Router mode zetten, je modem in bridge mode zetten en je 2e DECO unit als extra unit toevoegen (AP mode denk ik?).

Op je DECO kan je dan alles configureren (DHCP, WIFI, DNS, Port Forwarding etc).

Dan ben je ook niet afhankelijk van als ziggo weer wat aanpast in hun router.

Maar als je het zo wilt houden, dan zou ik alles eens een keer in de juiste volgorde herstarten.
Zet hiervoor je modem uit en de APs uit. Zet je daarna je modem aan en laat deze volledig opstarten. Zet daarna je DECO units aan en wacht tot deze zijn opgestart.

Als het goed is moet nu alles weer operationeel zijn.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:48

lier

MikroTik nerd

Hoe zijn de Deco's onderling verbonden? Heb je een kabel gebruikt of maken ze gebruik van een wireless backhaul (lees: draadloos verbonden)?
Zou je met een wifi scanner een scan kunnen doen om te zien of het beste kanaal gebruikt wordt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:02
Ik zou voor het gemak en beter beheer de eerste DECO unit naar Router mode zetten, je modem in bridge mode zetten en je 2e DECO unit als extra unit toevoegen (AP mode denk ik?).

Op je DECO kan je dan alles configureren (DHCP, WIFI, DNS, Port Forwarding etc).

Maar als je het zo wilt houden, dan zou ik alles eens een keer in de juiste volgorde herstarten.
Zet hiervoor je modem uit en de APs uit. Zet je daarna je modem aan en laat deze volledig opstarten. Zet daarna je DECO units aan en wacht tot deze zijn opgestart.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
lier schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:15:
Hoe zijn de Deco's onderling verbonden? Heb je een kabel gebruikt of maken ze gebruik van een wireless backhaul (lees: draadloos verbonden)?
Ziggo Modem
-> Deco X60 Woonkamer.
-> Switch -> Deco X60 Kantoor

allen direct Bekabeld, geen special instellingen op de switch. Laptop bekabeld aansluiten op de switch geeft gewoon goed en probleemloos internet.
Zou je met een wifi scanner een scan kunnen doen om te zien of het beste kanaal gebruikt wordt?
Via de Deco App (toen die nog wel werkte...) heb ik "netwerk optimalisatie" gedaan en had die weer even de wifi kanalen gecontroleerd om de beste te bepalen. Gaat nu helaas even niet meer.
Probleem lijkt ook niet in de wifi te zitten, want lokaal netwerk (naar bijv m'n NAS) is helemaal prima.
Wylana schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:27:

Ik heb hier al een tijdje aan zitten denken, maar er maar niet aan toegekomen omdat alles gewoon probleemloos werkte. Nu m'n dochter steeds ouder wordt en parental control functies onder die router functie vallen... Wellicht maar even dat uurtje (of 2) aan werk doorzetten denk ik. (Zodra dit probleem opgelost is weliswaar)

Oja dat is wellicht nog even een goeie.
Ik had alles al herstart, maar niet 'samen'. Daar zaten wel meerdere uren tussen.

Ik zit er ook aan te denken de factory reset maar uit te voeren. Dan maar even alles opnieuw instellen.
Het lijkt steeds meer op de DNS te wijzen. Die "intermitterend" werkt voor minuten. Zodra de connectie is gelegd blijft de connectie werken. Zodra er tijdens het probleem een nieuwe verbinding gemaakt moet worden zal die zeggen dat er geen internet is. Heel frustrerend.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ik zal nog even voorzichtig zijn met te vroeg willen juichen, maar deze oplossing...
Wylana schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:27:
... Lijkt momenteel te werken.
Ik kan via de Deco app weer de deco's op afstand (via 4G/5G van de mobiel) benaderen.
Websites laden weer 'direct', nu al een dik kwartier zonder stotteren, problemen of foutcodes.

Voor de goede orde ook maar even de (domme) switch herstart. Je weet maar nooit hé. Alhoewel dit onwaarschijnlijk leek omdat 1 van de 2 deco's niet op deze switch aangesloten zit.

Ik zal even blijven testen en het gewoon 'ervaren'. Als ik de komende uren geen problemen meer ervaar dan was jouw antwoord voor in ieder geval voor mijn probleem dé oplossing geweest.
Hopelijk is/was het zo simpel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
Ziggo Modem
-> Deco X60 Woonkamer.

Deze setup is icm deco netwerk lus gevoelig

Kun je hem veranderen naar:
Ziggo Modem
————— > Deco X60 Woonkamer.

Dus beide deco in switch

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 17-12-2024 20:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
laurens0619 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:05:
Ziggo Modem
-> Deco X60 Woonkamer.

Deze setup is icm deco netwerk lus gevoelig

Kun je hem veranderen naar:
Ziggo Modem
————— > Deco X60 Woonkamer.

Dus beide deco in switch
Ah nee ik denk dat we elkaar niet goed begrepen.
Vanuit de Ziggo modem gaan 2 netwerk kabels, eentje gaat richting de woonkamer en zit daar in 1 van de Deco's, de andere kabel uit de Ziggo modem gaat naar boven toe, gaat op de eerste verdieping een switch in en vervolgens gaat die met een andere kabel nog verder naar boven, naar de 2e verdieping waar het kantoortje is en zit daar in de 2e deco modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Helder:)

Maar het is een known issue dat decos een netwerk lus kunnen veroorzaken als de switch niet het Discovery protocol ondersteunen.
Sommige ziggo modems staan er om bekend dat ze dit niet (goed) doen.

Daarom Is het te adviseren om een extra switch in de meterkast te zetten en hier de decos op in te prikken. Vervolgens 1 kabeltje naar je ziggo modem.

Mijn vermoeden is dat de FW er los van staat maar het voor een reboot heeft gezorgd en dat de discovery daarna fout ging en je een lus krijg.

In jouw geval zou ik het rustig afwachten of het nu goed gaat. Misschien heeft je ziggo modem niet de discovery problemen en is er iets anders waarom het even mis ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Het is half 11 geweest en ik heb sinds de oplossing van @Wylana geen problemen meer gehad met de Wifi.
Ik denk dat jouw uitleg @laurens0619 waarschijnlijk juist is.
Na de firmware update ging er iets compleet fout met discovery en/of DNS en/of communicatie naar de Ziggo modem wat bleef hangen als je maar 1 of 2 van de 3 herstartte en niet alle 3 tegelijk.

Dank jullie wel voor jullie antwoorden en inzet om dit vreemde probleem meteen een simpele en snelle oplossing te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Edit nvm

[ Voor 98% gewijzigd door laurens0619 op 17-12-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongTimeAgo
Ik wil niet m'n eigen topic necro'en, maar er is wat meer aan het licht gekomen sinds en hopelijk helpt het mensen met soortgelijke problemen:

- Problemen kwamen na een paar dagen weer volledig terug.
- Op advies te lezen bij enkele mensen met 'vergelijkbare problemen' op het Ziggo forum, maar IPv6 op Stateful gezet ipv stateless. Dit hielp niet, Integendeel, 1 android tablet en 1 android telefoon begonnen rare problemen te vertonen qua netwerk. dus weer teruggezet.
- Ter ontdekking gekomen dat de apparaten die internet problemen hadden/kregen, hun IPv4 adres verloren of een duplicate IPv4 adres toegewezen kregen in het netwerk. Spontaan. 2 apparaten met zelfde ip = no internet for you both.
- Hier op heb ik de "Smart-DHCP" uitgezet op de TP-Link access points. (Smart-DHCP = Hij zoekt eerst of er al DHCP servers bestaan, zo ja, dan zal die geen IP adressen toewijzen, in theorie) - Dit werkte niet.
- 1 van de mogelijke problemen gevonden: Een wifi repeater van TP-link in m'n schuur, had ook een firmware update gekregen. Die stond blijkbaar vrolijk IP adressen uit te delen aan m'n buitenlampjes die conflicten opleverde met m'n apparatuur binnen. Waarom deze functie standaard aan staat... Tsja...
(In de tuin zijn wifi lampen gevestigd) - Na het uitzetten van deze DHCP waren véél problemen verholpen. Maar ruim niet alle.
- Héél af en toe kwam het probleem nog terug, maar ik heb binnen de Ziggo router alle belangrijke apparatuur vaste/gereserveerde IP adressen toegewezen. Sindsdien lijkt het probleem volledig te zijn verholpen.

Nu vraag ik mij dus af of er nóg een stiekem apparaatje DHCP servertje speelt of dat het nog wat naweeën zijn van IP adressen waarvan hun levensduur nog moet verlopen.

Binnenkort zal ik in ieder geval m'n Deco's van "AP mode" naar "Router Mode" zetten en dan m'n Ziggo modem bridgen.

[ Voor 5% gewijzigd door LongTimeAgo op 03-01-2025 14:56 ]

Pagina: 1