Stroom voor sensors in je oude huis: hoe doe jij het?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05 12:41
Ik ben heel benieuwd naar de verschillende oplossing van iedereen :) .

Zelf bij de renovatie een aantal jaren geleden onvoldoende (zeg maar niet) rekening gehouden met plaatsing van sensoren en de stroomvoorziening van deze. Wel overal UTP laten leggen voor AP met POE, maar totaal niet nagedacht over stroom voor sensoren.

Ik was mn aan het kijken naar goede presence sensor.
Dit leek me wel een mooie sensor van Apollo (https://apolloautomation....s/msr-2?bg_ref=8gsZAdQgnf), maar deze of bijv de FP2 van Aqara en vele andere hebben stroom nodig. Dus hoe lost iedereen dit probleem op? Iets bij een centraal doos weg moffelen oid?

De significant other factor weegt hier namelijk zwaar in mee en die gaat kabels die overal uitsteken nooit goed vinden haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar ik gebruik qua bewegingssensore in de keuken en overkapping gewoon Aqara op een batterij.. Gaan superlang mee.. als in, 4 tot 5 jaar.. Dan moet ik ze dus nog 6 a 7 keer vervangen voordat ik dood ben. Waarschijnlijk ben ik dan allang op iets anders overgestapt..

https://www.amazon.nl/Aqa...7c72195664c6&gad_source=1

[ Voor 67% gewijzigd door FreakNL op 17-12-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:56

de Peer

under peer review

Bij voorkeur knoopcel batterij. En anders idd toch iets wegmoffelen, moet je creatief in zijn. Ik heb bijvoorbeeld een presence sensor (mmWave) achter een gordijn. daar kan hij gewoon doorheen kijken maar daardoor is hij onzichtbaar.

Heb ook een sensor direct onder een kastje zitten (kast bevat electraaansluiting)

en een CO2 sensor achter mijn tv, want de tv heeft een electra-aansluiting weggewerkt zitten.

Hoofdbord bed heb ik ook sensoren inzitten.

Wegwerken in je plafondlampen is ook een optie.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 17-12-2024 11:57 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:08

D4NG3R

kiwi

:)

Voor mmWave ga je een stroomvoorziening nodig hebben ja, voor de meeste andere sensoren echter niet.

Het voordeel van mmWave sensoren is natuurlijk wel dat je deze wat meer weg kan stoppen in een hoekje oid dan doodsimpele PIR sensor. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 17-12-2024 11:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
@FreakNL Ik bedoel hoe werk je dingen weg die niet op een batterij kunnen. Volgens mij de sensor die je gelinkt heb, werkt wel op een batterij. Maar bijv die sensor van Apollo die ik gelinkt heb niet. En zo zullen er ongetwijfeld nog meer voorbeelden zijn van zaken die je niet op een batterij kan krijgen.

Of misschien zijn er wel mensen die een hele mooie knoopcel naar USB-C hat hebben gemaakt...? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
de Peer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:48:
Hoofdbord bed heb ik ook sensoren inzitten.
..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
D4NG3R schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:53:
Voor mmWave ga je een stroomvoorziening nodig hebben ja, voor de meeste andere sensoren echter niet.

Het voordeel van mmWave sensoren is natuurlijk wel dat je deze wat meer weg kan stoppen in een hoekje oid dan doodsimpele PIR sensor. ;)
Het gaat me mn om de mmWave sensoren inderdaad. Simpele motion sensors voor een woonkamer waar iemand misschien wel langere tijd aan een eettafel op een latop zit of op de bank TV kijkt, zal onvoldoende werken.

Ik heb wel op de meeste plekken een gipsplaten plafond met spotjes erin. Iemand handige tips hoe je hier iets zou kunnen maken wat veilig is? Voelt niet helemaal veilig om een stopcontact naast de centraal doos af te tappen en dan daar een USB adapter in te stoppen terwijl dit allemaal op de gipsplaten ligt.

[ Voor 21% gewijzigd door Pabz op 17-12-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als het om een woonkamer gaat kan je die dingen overal en nergens verstoppen? Desnoods groepeer je er meer dan 1 als er toch een dooie hoek oid blijkt te zijn.

Ik overweeg er ook een paar [mmWave sensoren] te halen voor de woonkamer, dikke kans dat er eentje vanuit het TV meubel richting de bank gaat kijken en de ander vanaf bovenop de keukenkast de rest van de woonkamer in voor goede coverage. Het wegwerken van kabels hoef ik mij dus niet druk om te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:43
Ik doe alles nog met een hele bak domme goedkope zigbee bewegingsensoren, die werken gewoon op twee (herlaadbare) afstandbediening batterijen die ik ééns in de zoveel tijd (lang i.i.g., half jaar tot jaar ofzo) moet vervangen.
En die sensoren plak je zelf wherever.

Verder heb ik links en rechts ook zeker wel gewoon wat kabelgoten voor ethernet voor wat wel bekabeld (al dan niet voor PoE) moet worden.
Gebruik van Wifi, zeker 2,4ghz probeer ik te minimaliseren omdat ik heel veel op Zigbee leun. (stoort op elkaar, het liefst schakel ik dat hele wifi spectrum uit maar zo ver zijn we helaas nog niet)

Niet alleen heb ik ook een oude woning, maar ik verander ook nog wel eens van inzicht wat waar moet dus ik zie er sowieso geen brood in om dat in de muren te gaan zitten wegwerken.
Dus handig worden met kabelgoten is een goede skill.
Zeker omdat ik zelf de persoon ben die tegelijk zo veel mogelijk bekabeld wil aansluiten maar ook zo min mogelijk kabels wil zien.

[ Voor 20% gewijzigd door Polderviking op 17-12-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:02

FreakNL

Well do ya punk?

Pabz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:54:
@FreakNL Ik bedoel hoe werk je dingen weg die niet op een batterij kunnen. Volgens mij de sensor die je gelinkt heb, werkt wel op een batterij. Maar bijv die sensor van Apollo die ik gelinkt heb niet. En zo zullen er ongetwijfeld nog meer voorbeelden zijn van zaken die je niet op een batterij kan krijgen.

Of misschien zijn er wel mensen die een hele mooie knoopcel naar USB-C hat hebben gemaakt...? :P
Overstappen op een andere die wel op batterij kan? Of zeg ik dan iets heel geks? Waarom MOET je PERSE die sensor gebruiken?

Ik knoop alles aan mijn Domoticz en ik heb een RFXComm en Zigbee gateway dus ik heb keuze genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:56

de Peer

under peer review

FreakNL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:41:
[...]

Overstappen op een andere die wel op batterij kan? Of zeg ik dan iets heel geks? Waarom MOET je PERSE die sensor gebruiken?

Ik knoop alles aan mijn Domoticz en ik heb een RFXComm en Zigbee gateway dus ik heb keuze genoeg...
mmWave technologie is wel erg fijn om te hebben voor presence detection (ook detectie als je stil zit), en verbruikt volgens mij meer stroom en daarom is een batterij niet zo vanzelfsprekend meer.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

FreakNL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:41:
[...]

mmWave (volwaardige radar), vreet een stuk meer stroom dan PIR. Er zijn nog geen sensoren welke en fatsoenlijk samenspelen met Z2M (en consorten) en een batterij hebben welke langer dan een paar weken mee gaat.

Geweldige sensoren om te hebben, gevoelig genoeg om zelfs ademhaling te detecteren terwijl je stil zit op de bank, + de optie om delen van het detectiegebied te negeren (bijv laag bij de grond voor huisdieren) maar dus ook iets lomper in gebruik.

Sowieso zijn alle sensoren welke wel een paar maanden mee kunnen gaan hybride sensoren, ze gebruiken PIR om het mmWave circuit aan te zetten. In een (woon)kamer waar veel geleefd wordt is die dus alsnog zo leeg, en als de PIR sensor in de 1e instantie dus al niks heeft gedetecteerd doet het beestje verder ook niks. :+

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 17-12-2024 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pabz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:41:
Dus hoe lost iedereen dit probleem op? Iets bij een centraal doos weg moffelen oid?
Allereerst goed kijken waar je écht sensoren nodig hebt die een vaste voeding nodig hebben. Op veel plekken heb je meer dan voldoende aan sensoren op basis van batterijen (contact/pir/temperatuur/ pir-mmwave hybride).

Vervolgens heb je in de categorie sensoren die je wel met vaste voeding moet aansluiten sensoren die echt niet in het zicht hoeven (fijnstof, CO2), dus die verstop je ergens bovenop een kast, achter je bank, enzovoorts. Dat zijn allemaal sensoren die je voedt met een eenvoudige usb-lader. Dit zijn sensoren die je niet in een centraaldoos kunt verstoppen, omdat je daar te weinig airflow hebt.

Dan hou je mmwave-sensoren over die je misschien wel in het zicht wil, al hoeft dat ook niet altijd strikt genomen. Maar ook die voedt je met een usb-lader in een stopcontact.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 17-12-2024 13:43 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Als je wel Poe hebt kun je dit gebruiken.
https://www.hashop.nl/poe-splitter-12-volt
Pagina: 1