Hoe aansluiten plafondlamp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinhemmer
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-05 08:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVOTVjJHvNOhFP6HhrWlzovIFfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoGix5KhlFG8u7QbsSJGSVYi.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemorgen,

Ik vraag mij even af hoe de hier afgebeelde lamp aan te sluiten. De draden die eruit komen hebben geen kleur, dus op welke kleur draad uit het plafond sluit ik wat aan? En het zijn 2 lampjes, dus moet ik eerst de draden uit de 2 lampjes samenvoegen/koppelen voordat ik deze aansluit op de draden/kroonsteentjes uit het plafond?

Alvast dank voor jullie hulp! :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NovemberSierra
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 23:16
Dat er geen kleur is maakt niet zoveel uit, het is namelijk wisselspanning ofwel 230V.

Je kan inderdaad gewoon eerst de lampen samenvoegen en die dan weer aan een bruin + blauw koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinhemmer
Top. Hoe voeg ik ze samen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:35

Jiffy

God, you're ugly!

Kroonsteentje.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:17
Of Wago klemmetjes?

Groetjes van G

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:01
Geen kroonsteen! Mag niet meer.
https://www.elektramat.nl...mm2-per-50-stuks-221-413/
Bij de bouwmarkt ook in kleinere aantallen te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-05 16:07
Lasklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovemberSierra
Ik zou inderdaad voor een lasklem kiezen, wago is altijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:21
Voordeel van die klemmetjes, is dat je makkelijk de 3 verschillende draden (2 van de lampen en 1 uit het plafond) kunt samenvoegen in een 3-voudige klem.
Gebruik je er eentje voor de bruine (of zwarte) draden en eentje voor de blauwe draden.

Hoef je niet meerdere draden in dezelfde aansluiting van een kroonsteentje te proppen (zoals ik wel eens voorbij heb zien komen)
Veel compacter ook dan die kroonsteentjes.

[ Voor 26% gewijzigd door CappieL op 17-12-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinhemmer
Duidelijke suggesties. Ik moet mijn vraag nog duidelijker stellen. Uit allebeide lampen komen dus 2 draadjes. Hoe voeg ik die samen in een kroonsteen/lasklem? Moeten de 2 draadjes van 1 lamp samenkomen in een kroonsteentje, of moet het ene draadje van de ene lamp samenkomen met het ene draadje van de andere lamp in het kroonsteentje?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CappieL
Vraag iemand anders om het voor je te doen (en kijk mee, kun je het in het vervolg zelf)...

Je pakt twee 3-voudige klemmen (zoals hierboven al gelinkt is).
Van elke lamp doe je 1 draad in de ene klem en de andere draad in de andere klem.
Daarna doe je de blauwe draad uit het plafond in de ene klem en de zwarte/bruine draad uit het plafond in de andere klem.

Zorg er wel voor dat de groep is uitgeschakeld (en gecontroleerd) voordat je werkzaamheden gaat doen.

[ Voor 67% gewijzigd door CappieL op 17-12-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32

de Peer

under peer review

Steinhemmer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:22:
Duidelijke suggesties. Ik moet mijn vraag nog duidelijker stellen. Uit allebeide lampen komen dus 2 draadjes. Hoe voeg ik die samen in een kroonsteen/lasklem? Moeten de 2 draadjes van 1 lamp samenkomen in een kroonsteentje, of moet het ene draadje van de ene lamp samenkomen met het ene draadje van de andere lamp in het kroonsteentje?
Je moet ze parallel aansluiten, niet in serie.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
gerritjan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:18:
[...]

https://www.elektramat.nl...mm2-per-50-stuks-221-413/
Bij de bouwmarkt ook in kleinere aantallen te koop
Van wie mag dat niet meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:44
[...]

Waarom niet? Zoveel lampen worden geleverd met kroonsteen om aan te sluiten :?
de Peer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:24:
[...]

Ik denk niet dat TS begrijpt wat je hiermee bedoelt :+

[ Voor 32% gewijzigd door MisterMailman op 17-12-2024 11:25 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Centraaldozen worden standaard met kroonsteen afgeleverd, waarom mag dat niet meer?

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/1/S/1SPA007161F0175-jpg_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MisterMailman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:24:
[...]

Waarom niet? Zoveel lampen worden geleverd met kroonsteen om aan te sluiten :?
[...]

Ik denk niet dat TS begrijpt wat je hiermee bedoelt :+
In dat geval moet hij het uitbesteden :)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:12

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben zelf ook maar een amateur en als ik zo'n lamp had zonder kleuren zou ik het ook gewoon op de zwarte (fase) en de blauwe (nul) aansluiten die binnenkomt in de doos in het plafond. Wat @NovemberSierra dus ook zegt, het maakt niet zoveel uit

Wat ik me in deze casus wel afvraag;
Hij heeft TWEE lampen waarvan de kabels geen kleur hebben. Is er dan nog een risico? Of maakt het dan nog steeds niks uit?

Dit gaat natuurlijk sowieso werken:
Lamp1 kabel-A
Lamp2 kabel-A -> zwart (fase)

Lamp1 kabel-B
Lamp2 kabel-B -> blauw (nul)

Maar als je het nou per ongeluk zo doet:

Lamp1 kabel-A
Lamp2 kabel-B -> zwart (fase)

Lamp1 kabel-B
Lamp2 kabel-A -> blauw (nul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FreakNL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:33:
Ik ben zelf ook maar een amateur en als ik zo'n lamp had zonder kleuren zou ik het ook gewoon op de zwarte (fase) en de blauwe (nul). die binnenkomen. Wat @NovemberSierra dus ook zegt, het maakt niet zoveel uit

Hij heeft TWEE lampen waarvan de kabels geen kleur hebben. Is er dan nog een risico? Of maakt het dan nog steeds niks uit?
nee dat maakt niet uit, zolang ze maar parallel en niet in serie aangesloten worden.

er is geen 'per ongeluk verkeerd' want beide draden zijn hetzelfde (kleurloos).

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 17-12-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovemberSierra
Ik ben zelf ook maar een amateur en als ik zo'n lamp had zonder kleuren zou ik het ook gewoon op de zwarte (fase) en de blauwe (nul) aansluiten die binnenkomt in de doos in het plafond. Wat @NovemberSierra dus ook zegt, het maakt niet zoveel uit

Dit gaat natuurlijk sowieso werken:
Lamp1 kabel-A
Lamp2 kabel-A -> zwart (fase)

Lamp1 kabel-B
Lamp2 kabel-B -> blauw (nul)

Maar als je het nou per ongeluk zo doet:

Lamp1 kabel-A
Lamp2 kabel-B -> zwart (fase)

Lamp1 kabel-B
Lamp2 kabel-A -> blauw (nul)
toon volledige bericht
Dat maakt dus ook niet uit, want het is wisselspanning. :D

Alleen bij gelijkspanning moet je op de polariteit letten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dank voor de info.

Overigens heb ik ook zo'n soort armatuur maar daar zitten de 2 spots eerst naar een verzamelpunt en uit dat verzamelpunt komen er twee kabels.. Dat is een stuk nettere oplossing en minder verwarrend voor de amateur..

Maar de TS heeft dus genoeg aan 2x een 3-weg klem:
https://www.into-led.com/...A0wIo9ryWSWRoCBnMQAvD_BwE

Ik vind die beter werken dan deze:
https://www.toolstation.n...YMfGJ3EuEtTxoCTZoQAvD_BwE

(maar dat kan ook mijn fout zijn)

En dan zo aansluiten:

Zwart -> Klem -> Lamp1 en lamp2
Blauw -> Klem -> Lamp1 en Lamp2

1337 paint skills:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s4yuvr2HfQ0geNdZX8E04znxCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Y8RSNCo4cMiCfPbtyoVc9NI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door FreakNL op 17-12-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-05 00:23
[...]

Bron ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-05 00:23
de Peer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:24:
[...]

Dat merkt TS vanzelf wanneer de lampen veel zwakker branden dan gedacht. Je zou ze idd parallel moeten aansluiten, maar serie "kan" ook. Geeft minder licht, kost minder energie oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ramon 73 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:41:
[...]

Dat merkt TS vanzelf wanneer de lampen veel zwakker branden dan gedacht. Je zou ze idd parallel moeten aansluiten, maar serie "kan" ook. Geeft minder licht, kost minder energie oOo
Euh nou in geval van bijvoorbeeld Ledlampen gaat dat niet goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Bushie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:24:
[...]

Van wie mag dat niet meer?
ook aan @MisterMailman
ok, ok, misschien was ik iets te stellig. De vakman gebruikt ze (hoop ik ) niet meer.
De draden op de foto van de lamp lijken soepel te zijn, dus heel veel kleine draadjes. Drie draai je met een kroonsteen gemakkelijk kapot (rafelen) en als je dan geen ledlampen gebruikt kun je warmte-ontwikkeling krijgen.
Ik kwam laatst bij een klus een kroonsteen tegen waar het schroefje aan 1 kant op de isoloatie vast was gedraaid. Het schroefje raakte dus de koperen kern niet eens. Dan moet je maar hopen dat er ergens in de kroonsteen goed contact wordt gemaakt met de andere draad.
Kortom; gepruts. Gewoon moderne en veilige spullen gebruiken. In dit geval is dat een 3-polige Wagoklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
@gerritjan, het voorbeeld wat je aanhaalt is toch een kwestie van slecht gebruik van materiaal?
Als je een draad niet goed stript, kun je ook een wago-klem verkeerd gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
NovemberSierra schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:12:
Dat er geen kleur is maakt niet zoveel uit, het is namelijk wisselspanning ofwel 230V.
Wat @NovemberSierra dus ook zegt, het maakt niet zoveel uit

de Peer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:34:
er is geen 'per ongeluk verkeerd' want beide draden zijn hetzelfde (kleurloos).
Als dit een armatuur met schroeffittingen (zoals E27 of E14) zou zijn, kun je daar nog wel een kanttekening bij plaatsen. Bij een dergelijke fitting hoort* de fasedraad eigenlijk aangesloten te zijn op het contact onderin en de nuldraad op het contact aan de rand van de fitting. Als je dan de lamp zou verwisselen zonder de spanning uit te schakelen, is de kans dan veel kleiner dat je met je vinger spanningvoerende delen aanraakt. Wanneer je het andersom aansluit is namelijk de hele schroefdraad van de lichtbron verbonden met fase, ook als de lichtbron niet (meer) helemaal in de fitting is geschroefd en je daarbij kunt. De bodem van de fitting / lichtbron kom je niet zomaar bij plus dit contact is direct verbroken als je de lichtbron een klein beetje losdraait.

Ook dergelijke lampen functioneren uiteraard prima wanneer je fase en nul verwisselt, maar er is wel een duidelijk verschil in de veiligheid van beide opties. ;)

... maar ik gok dat dit een armatuur met GU10 fittingen is, daarbij maakt het inderdaad echt niet uit.

* In Nederland kun je dit helaas niet overal goed doen, want onze stekkers passen op 2 manieren in de contactdoos. :{ Voor vrijstaande lampen heb je er dus niet echt invloed op...
FreakNL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:36:
Maar de TS heeft dus genoeg aan 2x een 3-weg klem:
https://www.into-led.com/...A0wIo9ryWSWRoCBnMQAvD_BwE

Ik vind die beter werken dan deze:
https://www.toolstation.n...YMfGJ3EuEtTxoCTZoQAvD_BwE

(maar dat kan ook mijn fout zijn)
Ik denk dat dat aan jou ligt ja. :+ Ik ken werkelijk niemand die liever zijn vingers kapot maakt met die idioot smalle en zware hendeltje van de Wago 222. Geef mij maar gewoon de nieuwere Wago 221.

Allebei zijn natuurlijk prima voor deze klus en bij 2 stuks is het gebruiksgemak ook niet echt een issue.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Xander schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:03:
[...]

[...]

[...]

Als dit een armatuur met schroeffittingen (zoals E27 of E14) zou zijn, kun je daar nog wel een kanttekening bij plaatsen. Bij een dergelijke fitting hoort* de fasedraad eigenlijk aangesloten te zijn op het contact onderin en de nuldraad op het contact aan de rand van de fitting. Als je dan de lamp zou verwisselen zonder de spanning uit te schakelen, is de kans dan veel kleiner dat je met je vinger spanningvoerende delen aanraakt. Wanneer je het andersom aansluit is namelijk de hele schroefdraad van de lichtbron verbonden met fase, ook als de lichtbron niet (meer) helemaal in de fitting is geschroefd en je daarbij kunt. De bodem van de fitting / lichtbron kom je niet zomaar bij plus dit contact is direct verbroken als je de lichtbron een klein beetje losdraait.

Ook dergelijke lampen functioneren uiteraard prima wanneer je fase en nul verwisselt, maar er is wel een duidelijk verschil in de veiligheid van beide opties. ;)

... maar ik gok dat dit een armatuur met GU10 fittingen is, daarbij maakt het inderdaad echt niet uit.

* In Nederland kun je dit helaas niet overal goed doen, want onze stekkers passen op 2 manieren in de contactdoos. :{ Voor vrijstaande lampen heb je er dus niet echt invloed op...

[...]

Ik denk dat dat aan jou ligt ja. :+ Ik ken werkelijk niemand die liever zijn vingers kapot maakt met die idioot smalle en zware hendeltje van de Wago 222. Geef mij maar gewoon de nieuwere Wago 221.

Allebei zijn natuurlijk prima voor deze klus en bij 2 stuks is het gebruiksgemak ook niet echt een issue.
toon volledige bericht
Je zegt het zelf al netjes inderdaad. stekker kan op 2 manieren in het stopcontact, en daarmee vervalt eigenlijk je hele betoog ook direct :P
Hoewel, in voorbeeld van TS is er geen stekker natuurlijk en zou hij het in principe uit kunnen pluizen wel draadje waar naartoe gaat. Maar dat gaat wel ver..

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 17-12-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
CappieL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:54:
@gerritjan, het voorbeeld wat je aanhaalt is toch een kwestie van slecht gebruik van materiaal?
Als je een draad niet goed stript, kun je ook een wago-klem verkeerd gebruiken.
Dat is waar, maar de kans op slecht aansluiten is wel veel kleiner. De kans op draden kapotschroeven is 0.

[ Voor 5% gewijzigd door gerritjan op 17-12-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:38
de Peer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:05:
[...]

Je zegt het zelf al netjes inderdaad. stekker kan op 2 manieren in het stopcontact, en daarmee vervalt eigenlijk je hele betoog ook direct :P
Hoewel, in voorbeeld van TS is er geen stekker natuurlijk en zou hij het in principe uit kunnen pluizen wel draadje waar naartoe gaat. Maar dat gaat wel ver..
Vaste installatie is nou eenmaal niet hetzelfde als een gestekkerd apparaat.

Een lichtschakelaar in de wand moet ook verplicht de fase schakelen, deze mag niet (alleen) de nul schakelen. Bij een snoerschakelaar aan je schemerlamp zou dat ook wel eens anders kunnen zijn afhankelijk van hoe je de stekker in de contactdoos steekt...

Als ik een lamp met schroeffitting aansluit dan zal ik dit zonder uitzondering even doorpiepen. Als het al nodig is, want de meeste fabrikanten hebben gewoon coderingen bij de aansluitingen staan, zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFFY_z34WkNvfq6w-23AIO17wcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqXpTtjPoTDfu7Jbu7QclUZW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat dat betreft valt dit Philips armatuur van @Steinhemmer me een beetje tegen. Ik heb dergelijke armaturen van Philips hangen thuis en daarbij zijn de draden van de verschillende spots al netjes samengevoegd en aangesloten op een kroonsteen waar coderingen bij zijn aangebracht. Maar volgens mij komt het exemplaar in dit topic ook niet zo nieuw uit de doos. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Steinhemmer schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:22:
Hier wordt vanaf 0:24 een lamp aangesloten op een plafondaansluiting, in dit geval met bruine en blauwe draad. Die tweede lamp kun je op dezelfde manier aansluiten.
YouTube: Kroonsteentje? Verbindingsklem? Doorvoer connector? Lasklem? Wago 22...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Xander schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:03:

Bij mij worden die hendeltjes van de 221 altijd lam.. Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd. Die van de 222 blijven wel "goed"...
Pagina: 1