Voor we trouwden had ik al een huis dat op mijn naam stond, we zijn getrouwd met gemeenschap van goederen en de hypotheek staat op 2 namen, wat gebeurt er als we scheiden?
dit is wel een hele summiere OP. hoe kun je een huis op 1 naam hebben en een hypotheek op twee namen?
Gemeenschap van goederen, dus het maakt niet uit op wiens naam het staat.
Voor Nederland:
Is uw huwelijk of geregistreerd partnerschap op of na 1 januari 2018 gesloten? Dan vallen niet alle bezittingen en schulden in de wettelijke gemeenschap van goederen. Alleen de bezittingen en schulden die vóór het huwelijk of geregistreerd partnerschap van u samen waren en de toekomstige bezittingen en schulden vallen in de gemeenschap van goederen. Erfenissen en schenkingen vallen buiten de huwelijksgemeenschap. Dat geldt ook voor de bezittingen en schulden die vóór het huwelijk of geregistreerd partnerschap van u alleen waren.
Is uw huwelijk of geregistreerd partnerschap vóór 1 januari 2018 gesloten? Dan geldt dat alle bestaande en toekomstige bezittingen en schulden van u en uw partner samen zijn.
bron: https://www.rijksoverheid...-gemeenschap-van-goederen
Is uw huwelijk of geregistreerd partnerschap op of na 1 januari 2018 gesloten? Dan vallen niet alle bezittingen en schulden in de wettelijke gemeenschap van goederen. Alleen de bezittingen en schulden die vóór het huwelijk of geregistreerd partnerschap van u samen waren en de toekomstige bezittingen en schulden vallen in de gemeenschap van goederen. Erfenissen en schenkingen vallen buiten de huwelijksgemeenschap. Dat geldt ook voor de bezittingen en schulden die vóór het huwelijk of geregistreerd partnerschap van u alleen waren.
Is uw huwelijk of geregistreerd partnerschap vóór 1 januari 2018 gesloten? Dan geldt dat alle bestaande en toekomstige bezittingen en schulden van u en uw partner samen zijn.
bron: https://www.rijksoverheid...-gemeenschap-van-goederen
Is er nog meer nuttige info die je eigenlijk in je TS zou hebben moeten plaatsen?djatwork007 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:07:
Het is in Belgie
Even googlen levert voor belgie ook informatie op als mijn bovenstaande reactie over NL. Waarom voldoet die informatie niet in jouw geval?
https://www.notaris.be/fa...lijk-gemeenschapsstelsel#
Als jullie scheiden gaan jullie uit elkaar en dat huis blijft staan waar het nu ook staat...
iets meer informatie zou wel helpen.
iets meer informatie zou wel helpen.
Ok bedankt, huis blijft dus van mij.breew schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:12:
[...]
Is er nog meer nuttige info die je eigenlijk in je TS zou hebben moeten plaatsen?
Even googlen levert voor belgie ook informatie op als mijn bovenstaande reactie over NL. Waarom voldoet die informatie niet in jouw geval?
https://www.notaris.be/fa...lijk-gemeenschapsstelsel#
Maar met die hypotheek zul je in dat geval wel iets moeten doen: die staat (volgens jouw informatie) op twee namen. In Nederland zou dan een ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid door de bank verleend moeten worden. Ik doe de aanname dat voor België iets vergelijkbaars geldt.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Dan ben je toch klaar met zo'n regeltje op een forum.....altijd prettig om zelf geen uitzoekwerk te hoeven doen en na 5min al een antwoord hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door TweakGP op 17-12-2024 11:31 ]
In principe moet je dan je partner uitkopen voor de helft van de som.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ah nee, er staat dat eigendom voor het huwelijk, eigendom blijft van 1 partij.YakuzA schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:29:
[...]
In principe moet je dan je partner uitkopen voor de helft van de som.
Mooi verhaal.
"We gaan uit elkaar, en het huis blijft van mij"
- hoe dan?
"heb het aan een computerforum gevraagd"
- hoe dan?
Wij gaan niet uit elkaar en hoe moeilijk kan het zijn?whatyoudoing schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:35:
Mooi verhaal.
- hoe dan?
Ik had al een huis voor we trouwden en nu is de vraag wat er gebeurt bij scheiding.
Dat is alles.
Als dit dan van mij blijft en zij heeft niks, willen we dat regelen via de notaris.
Wat wil je gaan regelen bij de notaris?djatwork007 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:39:
[...]
Wij gaan niet uit elkaar en hoe moeilijk kan het zijn?
Ik had al een huis voor we trouwden en nu is de vraag wat er gebeurt bij scheiding.
Dat is alles.
Als dit dan van mij blijft en zij heeft niks, willen we dat regelen via de notaris.
Dat zij niks krijgt? of dat zij dan de helft krijgt van het hele huis waar ze blijkbaar nu ook aan meebetaald via de hypotheek? of dat ze de helft krijgt van de aflossing die gedaan is op de hypotheek sinds jullie samen zijn?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Gewoon huis op 2 namen, dat er bij verkoop 50% naar haar gaat.YakuzA schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:49:
[...]
Wat wil je gaan regelen bij de notaris?
Dat zij niks krijgt? of dat zij dan de helft krijgt waar ze blijkbaar nu ook aan meebetaald via de hypotheek? of dat ze de helft krijgt van de aflossing die gedaan is op de hypotheek sinds jullie samen zijn?
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 01:41
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
We verwachten hier op tweakers een bepaalde mate van eigen inzet. Dat ontbreekt nu compleet dus dit topic gaat dicht
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.