Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varsal
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-02 22:43
Ik ben bezig met het aanpassen van de gas ketel qua vermogen. Ik zie nu in de P1 gas grafiek (oude slimme meter helaas) nu soms ribbels boven in de balk in de grafiek (middelste balk). Vermogen ketel staat dan op 2700 toeren. Als ik het vermogen op 2800 toeren zet dan gaat het verbruik van gemiddeld 0,006 naar 0,0095 zonder ribbels boven in de balk (laatste balk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdJS4q3ftJndniaa_iFlrT7pdxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wZAQ8xuqiRtDuLU7zBKKN6eg.jpg?f=fotoalbum_large

Ketel is aangesloten op een modulerende thermostaat en verwarmt de aanvoer tot ongeveer 50 graden. Ook met een hoger vermogen (2700 toeren blijft de aanvoer op ongeveer 50 graden). Hoger gebruik van gas maar aanvoer temperatuur blijft hetzelfde lijkt mij dus niet zinvol.

Is de ketel aan het pendelen? of loopt hij tegen een plafond van zijn vermogen en krijg je daardoor die ribbels te zien? Kan het kwaad voor de CV ketel?

Suggesties waar dit van kan komen?🙂 Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:42
Hoe vaak update je slimme meter? want het kan zomaar zijn dat dit een gemiddelde is van 5 min, en dat je ketel in praktijk wel pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varsal
Update is eens per uur volgens de site van Homewizard. Ik heb een oude slimme meter. Balkjes zijn per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:55
Misschien iets meer context aanbrengen zou wellicht helpen om mee te denken.
Merk en type ketel? Idem voor thermostaat

Verder begrijp ik de aanduiding "toeren" bij vermogen niet.
Vermogen instelling gaat toch vaak in kW of % van max vermogen van de ketel.
Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varsal
Ik heb een Remeha Calenta 28c ketel waarin het vermogen kan aanpassen met met max toerental ventilator P17. De CV wordt aangestuurd met een Nest thermostaat. Hieronder een grafiek van toerental en het vermogen van de ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJu-m75UeluWRSN66KeeW8pPXg0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d0187m3AaY7n8RxUpWew3b31.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
@Varsal OK Dank dat maakt e.e.a. beter duidelijk

Als je de periode van 7:00 tot 12:00 indeelt per uur, dan lijkt het me dat de ribbels bovenop de 2e balk niet van de meting kunnen komen omdat de ribbels (kleine wijzigen) binnen 1 uur plaatsvinden en je max 1 meting per uur krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varsal
@Taatort klopt, ik snap alleen niet waarom er soms een balkje tussen zit die van die ribbels heeft. Eerste blakje is mooi strak en bij de volgende ronde tussen 10:00 en 13:00 zit er een ribbellijn? Logica 1 meting per uur en dan een ribbellijn snap ik ook niet. Ik hoop dat er iemand is die dit kan verklaren. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
En de ribbels zie je echt alleen maar als je de pomp op 2700 toeren zet en nooit op een andere stand?
Als proef zou je die instelling eens langere tijd kunnen laten staan en kijken of indien ja, welk patroon in de ribbels te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varsal
@Taatort zal ik binnenkort doen over een langere tijd. Ik zit net in de hwenergy.app op mijn computer te kijken en dan zie je waardes per 5 minuten als ik over de blak ga. Krijg dus een update per uur in de app en een meetwaarde van 5 min lijkt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:48
misschien een afronding, die er net tussenin zit of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varsal
@hfolkers hmmm dat zou inderdaad ook kunnen. schommelt bv. tussen 0,056 en 0,057.
Stel dat de ketel zou pendelen, waar ik bang voor ben, dan zou de schommeling groter moeten zijn?

[ Voor 37% gewijzigd door Varsal op 17-12-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
Schommelingen van 1 liter gas?
Dat lijkt me geen pendelen.
Pagina: 1