Monitor (combinatie) voor 60% kantoor, 40% gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:59
Een vraag waar ik maar moeilijk uit komt: welke monitor (combinatie) is het best? Ik begrijp natuurljik hoe breed deze vraag is, maar ik heb ook al wat voorwerk gedaan. Ik heb zelfs al een monitor staan waarvan ik nu weet dat dit het niet is: de nieuwe Odyssey G9 "49.

Waarom is deze monitor het niet? Omdat de leesbaarheid van de tekst echt ondermaats is. Zelfs met Cleartype en Mactype is het niet prettig lezen/werken op de monitor. Dat de games er geweldig uitzien is mooi, maar ik moet in de eerste plaats goed op kunnen werken. En omdat ik veel schrijf is de leesbaarheid van tekst een must.

Dus de G9 gaat terug. Maar wat moet ik dan kopen? Het lijkt er namelijk op dat de OLED technologie altijd voor minder leesbare tekst zorgt. Moet ik dan naar een ander paneel? Moet ik juist heel erg op PPI gaan letten en koop ik dus beter 2x een kleiner 4k gaming scherm?

Zou een minimaal 120hz scherm wel prettig vinden, maar ik ben helemaal niet gebonden aan OLED. Ik kocht de G9 eigenlijk vooral omdat de het 'beste' scherm zou zijn voor gaming én productiviteit. Op Rthings noemen ze de G8 het overall beste scherm, maar de techniek is daar hetzelfde als de G9, dus dat lijkt mij niet optimaal. Ik hoef niet zo nodig gebogen en ben niet echt gebonden aan een budget.

Ik keek gisteren naar het macbook scherm van mijn vrouw en dat is stiekem de beeldkwaliteit waar ik naar op zoek ben. Wat moet ik voor mijn windows pc aanschaffen om ook zo'n hoge beeldkwaliteit te hebben. Én waarmee ik ook nog enigzins lekker kan gamen.

Alle tips, vragen en opmerkingen zijn heel erg welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:28

Dhrax

Prog Lord

Het is een combinatie van PPI en color fringing (rood/paarse gloed om tekst) wat veel mensen nog weerhoud om de overstap te maken. Voor productiviteit heb je (momenteel) eigenlijk helemaal niks in de OLED wereld te zoeken, althans niet met de technieken die ze nu nog toepassen binnen de monitoren, TV's zijn wat dat betreft al veel verder. Legio die een TV als monitor gebruiken maar daar moet je wel de ruimte voor hebben plus daarnaast als je nu al een ultrawide gewend bent, is dat niet bepaald een stap vooruit in je kijk ervaring en immersie.

Apple heeft natuurlijk haar 'Studio' lijn, deze staan goed aangeschreven. 5K schermen met uitstekende contrast en brightness waarden. Het prijskaartje is echter wel des Appels ... daarnaast is 5K niet een hele fijne resolutie om op te gamen, dat vereist echt een hele stevige machine.

Andere optie is gewoon nog even wachten op de geupdate OLED panelen, hier gaan er 2025 meer van verschijnen. Deze hebben minder tot geen last meer van color fringing en maakt het zeker voor productiviteit meer aantrekkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ligt er natuurlijk aan waarom je die g9 niet wil, en dat kan ik uit je tekst niet ophalen.
Hoe hoger de PPI hoe scherper de letters, dus ik vermoed dat je dat zoekt.

Over je 5k opmerking, en dit is persoonlijk. Maar de PPI is veel belangrijker tijdens een excel sheet, dan tijdens gamen. En de meeste schermen hebben tegenwoordig een prima scaler. Dus over het algemeen is het geen enkel probleem om bv 5k resolutie te hebben voor je desktop, maar terug te schakelen naar een lagere resolutie tijdens het gamen.

En als je dat kan doen met dingen als dlss is dat natuurlijk nog mooien.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
OK, OLED is dus geen optie. Belangrijkste reden voor mij is die 'fringing', het gebrek aan ppi in combinatie met de beeldtechniek. En dat gaat in de toekomst misschien veranderen, maar nu dus nog niet.

Dus dat betekent terug naar IPS. Ik neig nu naar een plat IPS scherm van tenminste 27", maar zou iets groter helemaal niet verkeerd vinden. In combinatie met een hogere refreshrate en liefst gsync compatible. En daar heb je er ineens heel erg veel van.

Nog gedachtes over de afweging tussen 27 en 32 inch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:28
buzz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:45:
OK, OLED is dus geen optie. Belangrijkste reden voor mij is die 'fringing', het gebrek aan ppi in combinatie met de beeldtechniek. En dat gaat in de toekomst misschien veranderen, maar nu dus nog niet.

Dus dat betekent terug naar IPS. Ik neig nu naar een plat IPS scherm van tenminste 27", maar zou iets groter helemaal niet verkeerd vinden. In combinatie met een hogere refreshrate en liefst gsync compatible. En daar heb je er ineens heel erg veel van.

Nog gedachtes over de afweging tussen 27 en 32 inch?
Over het algemeen zegt men toch wel dat op 32 inch de 4k resolutie aan te raden is ivm de PPI verhouding.

Op 27 inch is 1440P een beetje de sweet spot voor gaming. Het ligt er ook een beetje aan wat voor spellen je speelt. Als je veel spellen met open spelwerelden speelt dan komt dat beter tot zijn recht op een 32 inch.
Speel je veel shooters zou ik zeker voor 27 gaan. 32 vind ik persoonlijk te groot voor dat genre.

Ik heb thuis 2 27 inch monitoren. Voor het normale pcgebruik een 4k monitor en office/internet etc ziet er toch wel net ff beter uit dan op 1440P 165hz monitor die ik voor gaming gebruik. Dat valt overigens alleen op als ik ze allebei aan heb staan naast elkaar.

Je keuze voor een 49 inch vind ik wel gewaagd trouwens. Wat een grote units zijn dat als ik ze wel eens ergens in de winkel zie staan. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mdx86
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 08:17
Herkenbaar probleem, althans ik heb geen directe ervaring met het OLED scherm maar ik heb er genoeg over gelezen (onder andere RTINGS) dat je daar inderdaad door de subpixel layout (driehoekige vorm) vooral bij tekst elementen onscherpe randjes kunt ervaren.

Zelf was ik een beetje aan het kijken naar de VA variant van de G9 die voor mij de 109 PPI sweet-spot heeft omdat ik voornamelijk met een MacBook werk. Als je puur op Windows werkt dan zou ik wellicht toch overwegen om vooral voor meer PPI te gaan.

Hetgeen mij het meeste nog weerhoudt om deze daadwerkelijk aan te schaffen is het feit dat dit paneel edge-lit is wat toch een impact gaat hebben op uniformiteit. Dan wacht ik toch liever dat de mini-LED panelen volgend jaar wat beter betaald en wijder verspreid op de markt komen..

Wat dat betreft mis ik toch wel de tijden dat de grotere electronica ketens een ruim assortiment aan showroom modellen hadden staan zodat je ze ook even in het echt kon zien in plaats van alleen reviews..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik gebruik een MSI MEG 342C (QD-OLED, Samsung-paneel) voor games en productiviteit. MSI heeft in haar firmware al stappen genomen om het colourfringing te beperken, en met cleartype/mactype is het (naar mijn mening) voldoende weg te werken.

Maar goed - dat ik kan leven met colour fringe wil niet zeggen dat het ook voor jou geldt.

Ik ging door hetzelfde dilemma heen als jij - ik wilde graag een OLED voor games en films, maar zat met die andere 8 uur per dag (:P) waar vooral veel productiviteitsoftware op dat scherm getoond moest worden. Ik was (en ben nog steeds wel) bang voor image retention, en ben daar actief mee bezig (vensters minimaliseren die ik niet gebruik, bureaubladiconen en taakbalk verbergen, scherm uit als ik het even niet nodig heb etc.).

Als je toch diepe zwartwaarden en een goede HDR-ervaring wil, kijk dan eens naar miniLED-schermen. Dat zijn VA- of IPS-panelen met heel veel local dimming zones.

Acer heeft bijvoorbeeld de Acer Predator X34 MiniLED, met 2300 dimming zones, die zich kan meten met OLED als het om beeldkwaliteit gaat. Laat je niet foppen door het VA-paneel dat er in zit - de kijkhoeken zijn bij dit paneel groter dan bij oudere VA-panelen. Niet zo goed als bij IPS of OLED, maar ergens moet een tradeoff zijn. Je hebt in ieder geval geen IPS-glow en een snellere response dan bij IPS.

[ Voor 7% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 18-12-2024 08:57 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buzz
Uiteindelijk gekozen voor de LG UltraGear 32GR93U-B. 4K IPS scherm dat met een PPI van 136 en een refresh rate van 144hz de gewenste balans treft. Genoeg gaming functies om te kunnen gebruiken en werkt erg prettig.

Is dit het beste scherm? Nee, ik heb compromissen gemaakt. Meer gaming functies/beeldkwaliteit bracht mij al snel bij OLED. Dit bleek het meest geschikte IPS/4K scherm. Nu ik hem hier heb staan ben ik er blij mee, al denk ik dat ik misschien er nog een scherm naast zet op een zeker moment voor wat meer werkruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E!Ma0RB7
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-09 22:15
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe monitor en ben ook erg op mijn hoede voor color fringing. Wat ik erg lastig vind is achterhalen welke monitor welk paneel gebruikt.

Er zijn bronnen die zeggen dat (OLED) paneel X en Y van LG/Samsung weinig color fringing hebben, maar hoe weet ik nu welke monitors gebruik maken van dit type paneel? Ik Google me suf.

Iemand een idee hoe dit voor een goed ingelezen leek als ik dit gemakkelijker te achterhalen valt?
Pagina: 1