Led controller testen en vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McSlappyPants
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-04 12:13
Dag mensen,

Een tijdje geleden is de verlichting in mijn badkamerspiegel stuk gegaan. Alle ledjes brandde eerst minder fel, gingen toen knipperen en op den duur deden ze niets meer.
Nu dacht ik een poging te wagen om dit te repareren, heb ik de spiegel opengeschroefd en geprobeerd iets te meten met de multimeter. Helaas weet ik niet waar ik mee bezig ben en kom ik met hulp van YouTube ook niet veel verder. De ledjes dacht ik door te meten, maar die zijn helemaal weggewerkt.

Omdat ik verwacht dat het in de led controller zit, wilde ik de gok wagen en hem sowieso vervangen. Echter kan ik op basis van wat ik zie staan op de controller geen vergelijkbare vervanger vinden.

Dus kort samengevat mijn vraag: is het mogelijk om de controller te testen, en hoe zou ik een vervanging kunnen vinden.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv0Pl76sFgVflC1OV5SEx7bDWPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFC1b2WjksrxiV7FvGqsumnW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbuhYGO4GvYxPPsMOrM9-PJSUGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gS8TuIc3ZnDf7w8RLOjZVTLh.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 12:35

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik zou zeggen een 3v 600mA (50 leds maal 12mA) controller. Maar het staat er wel heel vreemd met 'DC:led pcs* 3v". Alsof je 50 leds keer 3v moet rekenen maar dat lijkt me heel gek...

Benieuwd of iemand dit wel eens heeft gezien zo.

En testen : met een multimeter kan je de output testen maar dat zal dan wel 0v zijn dat er intern iets stuk is.

[ Voor 19% gewijzigd door Mattie112 op 16-12-2024 22:34 ]

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 12:18

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou ook zeker de leds controleren, leds die zacht gaan branden/knipperen kan ook een (paar) slechte leds zijn ipv een slechte driver.

Lijkt mij of dit een constant current driver is, 10-15mA (misschien een afstelpotmeter ergens?)
Met een spanning voor 40-54 leds.
Dat is volgens het plaatje 120-162V DC. (led * 3v)

Het is wat vreemd,maar wel bevestigd doordat de leds op de foto met 1 draadje in een lange los doorgelust zitten.
Ik zie 48 leds in een lange seriestreng.

Het is op de foto's niet duidelijk, maar kan je makkelijk bij de metalen pinnetjes van de leds? dan zou je kunnen proberen om ze per 8 proberen te overbruggen en kijken of je lamp gaat werken.
(Per 8, dan heb je 40 leds in serie, het minimum van de voeding)

Je kan ook meten of er iets van spanning op de uitgang van de driver komt als je 'm aanzet, an kan het goed zijn dat de driver er even kort de volledige spanning opzet (162V dus) en zichzelf snel weer uitgeschakeld omdat hij ziet dat er niks aanhangt, dus een korte/hoge piek bij het aanschakelen kan logisch zijn.

Voor beide opties moet je wel wat comfortabel zijn met een multimeter/wat prutsen, je kan ook een andere driver kopen en kijken of dat het oplost.
Al zijn de meeste drivers wel veel hogere stroom/lagere spanning, dus het kan flink zoeken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het is dus een constant current driver.... zo een dus https://nl.aliexpress.com/i/1005002847843242.html

Maar idd, de kans dat een LED defect is is ook aanwezig.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McSlappyPants
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-04 12:13
Bedankt voor de suggesties! De pinnetjes van de leds zijn helemaal weggewerkt, maar ik ga kijken of ik toch nog iets kan loskrijgen en iets kan meten.
Het overbruggen per 8, moet ik dan de ledjes anders op elkaar aansluiten, iets van een parallelschakeling?

Er zit geen stekker aan, dus om de controller even op spanning te zetten en te meten moet ik nog even een stekker erop zien te zetten.

En bedankt voor het opzoeken van de controller, voor die prijs wil ik sowieso een poging wagen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 12:35

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Als het allemaal niks is zou je ook nog kunnen overwegen om een standaard led strip te pakken en deze tegen het achterpaneel te plakken. Hangt er een beetje vanaf hoe het licht door de spiegel gaat. Even testen met een lamp? Dan kan je een misschien wat meer standaard voeding pakken of zelfs een RGB led strip 7(8)7

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het lijkt me onverstandig om de voeding op AliExpress te kopen. Die spiegel komt in de badkamer. Een vochtige omgeving waar je ook nog op blote voeten loopt. Daar zou ik absoluut niet willen bezuinigen op veiligheid. Je moet de Chinese fabrikant maar vertrouwen dat de juiste kruipafstand e.d. is aangehouden, want er is geen controle op goederen die je zelf importeert.

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 17-12-2024 19:26 ]

Pagina: 1