24v Inbouwtrafo / dimmer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJLHThomassen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-04 10:56
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een trafo/dimmer voor ledstrips, die van 230v naar 24v tranformeert, en het lieft ook nog een led strip kan dimmen.

Toepassing: ik wil op onze werkkamer 2 ledstrips monteren als "plafondlamp". Deze strips komen onder een plank te zitten die onze bureaus verlicht. Led strips zijn meetsal 12 of 24v. Ik heb in het midden van de kamer een centraaldoos (daar hangt nu een "normale" lamp, maar dat is niet relevant) waarvanuit ik de ledstrips aan wil sturen (met een mooi kabelgootje riching de planken waar de strips komen te zitten. Ik wil echter niet ergens nog een lelijke/grote trafo in het zicht hebben liggen. Ik ben dus op zoek naar een trafo die ik OF in de centraaldoos, OF bij de schakelaar in de muur kan monteren, maar wat googelen geeft me niet veel.

Het liefst wil ik ook nog dat de trafo een dimmer is, of iig dimbaar is (dan kan ik in de muur een dimmer maken, evt. smart, en de trafo in de centraaldoos monteren).

Ik wil dus eignelijk zoiets als dit: https://www.leddirect.nl/...24v-2-08a-max-50w-dimbaar maar dan dat het in een centraaldoos (of wcd) past.

Ik ken wel de dimmers van bijv ECODim, die smart kunnen dimmen, maar die doen alleen dimmen, niet trafo-en (of hoe je dat ook wil noemen), bijv. https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim01.html. Je hebt dit soort dingen ook inbouw van fibaro ed, maar dat zijn alleen de dimmer modules, deze zetten niet van 230v om naar 24 v.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er misschien tips over hoe ik het anders kan aanpakken?

Belangrijkste punten zijn iig:

- LED strips zijn 24V
- Ik wil geen lelijke doosjes (trafo's) ergen bovenop, onderin, langszij of waar dan ook moeten wegwerken of hebben, het moet in een centraaldoos en/of wcd passen.

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via MJLHThomassen op 18-12-2024 17:40)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MJLHThomassen schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:30:
Heeft iemand hier ervaring mee? Of zijn er misschien tips over hoe ik het anders kan aanpakken?

- LED strips zijn 24V
- Ik wil geen lelijke doosjes (trafo's) ergen bovenop, onderin, langszij of waar dan ook moeten wegwerken of hebben, het moet in een centraaldoos en/of wcd passen.
Je noemt niet welk vermogen je nodig hebt. Maar als dat 50W is (je linkt zelf naar een 50W voeding), dan ga je dat nooit zo klein krijgen dat het achter een stopcontact of in een kleine centraaldoos past. Er is een reden dat die voeding waarnaar je linkt 184mm x 61mm x 32mm is: je hebt ruimte nodig voor de componenten en voldoende oppervlak om de warmte kwijt te kunnen. Dat kun je niet comprimeren tot een blokje van 30x30x30mm of zo.

Om het jezelf makkelijk te maken zou ik de eis van 24V ledstrips laten vallen. Er zijn 230V dimbare ledstrips (voorbeeldje) beschikbaar die je achter een inbouwdimmer (zoals de ecodim waarnaar je verwijst) kunt hangen. Dan heb je precies wat je wil: een dimbare ledstrip met netjes weggewerkte dimmer in de muur zonder extra modules die je ergens moet verstoppen of in het zicht moet plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 17-12-2024 10:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

FF korte reactie, weinig tijd:
Denk dat het gevraagde vermogen niet in een kleine behuizing te realiseren is. Lees centraaldoos.
Gebruik zelf de units van JCpower
Mogelijk zit er wat voor je tussen.
Website is soms beetje brak. Maar de units zijn bij diverse webshops te koop.

En Meanwell https://led.meanwell.com Dat is professioneel spul.

[ Voor 26% gewijzigd door pentode op 17-12-2024 09:30 . Reden: aanvulling ]

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 00:14
Aangezien je de ledstrips onder een plank monteert: Er moet toch wel een manier zijn om de driver ergens op de plank te legen en daar een beetje te verbergen? Onder een kunstplant of achter een fotolijstje?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

MJLHThomassen schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:30:

- LED strips zijn 24V
Je noemt niet welk vermogen je nodig hebt. Maar als dat 50W is (je linkt zelf naar een 50W voeding), dan ga je dat nooit zo klein krijgen dat het achter een stopcontact of in een kleine centraaldoos past. Er is een reden dat die voeding waarnaar je linkt 184mm x 61mm x 32mm is: je hebt ruimte nodig voor de componenten en voldoende oppervlak om de warmte kwijt te kunnen. Dat kun je niet comprimeren tot een blokje van 30x30x30mm of zo.

Om het jezelf makkelijk te maken zou ik de eis van 24V ledstrips laten vallen. Er zijn 230V dimbare ledstrips (voorbeeldje) beschikbaar die je achter een inbouwdimmer (zoals de ecodim waarnaar je verwijst) kunt hangen. Dan heb je precies wat je wil: een dimbare ledstrip met netjes weggewerkte dimmer in de muur zonder extra modules die je ergens moet verstoppen of in het zicht moet plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 17-12-2024 10:13 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJLHThomassen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-04 10:56
@NESFreak Ja dat zou wel kunnen, maar dat wil ik dus niet, want dan heb je daar weer een beetje "los" een trafo liggen.

@Gizz Goed punt. 24V noemde ik omdat ik dan zeker weet voldoende lichtopbrengst te hebben (het is een kantoor dus moet goed werklicht zijn). Het is 2x 2 meter strip. Dus afhankelijk van soort strip. Ik zat bijvoorbeeld aan deze te denken https://www.ledstripkonin...strip-helder-wit-480-leds. Die zijn 17W per meter, in totaal voor 2x2 meter dus 68 W (dus dan zou ik bijv 2x die trafo die ik noemde nodig hebben).

Je hebt inderdaad een goed punt, ik snap wel dat de trafo een aardig koeloppervlak moet hebben en dat dat idd waarschijnlijk nooit in een centraaldoos gaat passen.

De 230v strips kende ik nog niet, dit lijkt wel een goede optie. Even kijken of deze ook in het warm/koud combi te krijgen zijn. Smart aansturing kan dan altijd met de ecodim. Bedankt voor de info!