Spellen geschikt voor kinderen (Advies)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 22:58
Ik ben nog niet helemaal thuis in welke spellen voor kinderen te spelen zijn en welke niet. Bijvoorbeeld Battlefield 2042, hoe weet ik nu als mijn zoon deze zal kunnen spelen. Er staat 16 als PEGI op de PS website. Wil dit dan zeggen dat de PSN account minimum 16 moet zijn?

Hoe kan ik op voorhand te weten komen wat gespeeld kan worden door mijn zoon en wat niet?

[ Voor 14% gewijzigd door Tomovich op 15-12-2024 15:01 ]

Beste antwoord (via Linksquest op 17-12-2024 16:59)

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-06 18:05
Tomovich schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:52:
Ik ben nog niet helemaal thuis in welke spellen voor kinderen te spelen zijn en welke niet. Bijvoorbeeld Battlefield 2042, hoe weet ik nu als mijn zoon deze zal kunnen spelen. Er staat 16 als PEGI op de PS website. Wil dit dan zeggen dat de PSN account minimum 16 moet zijn?
Om terug on-topic te komen ipv het morele vraagstuk te bespreken...

Er zijn 2 onafhankelijke leeftijdsbeperkingen bij PlayStation.

1. De leeftijdsrating van het spel zelf. Dat komt overeen met de PEGI rating, en kan je op de PS5 checken via Information over een game (option-knop indrukken wanneer je op een game staat). Die rating is van toepassing voor de Parental Controls, waarbij jij als ouder kan aangeven wat de max. leeftijdsrating is die jouw kind mag spelen. Games met een leeftijdsrating daarboven zullen geblokkeerd worden en kunnen niet opgestart worden door je kind.
Deze beperkingen staan dus volledig onder jouw controle, en kan je dus simpelweg ook uitschakelen.

2. De minimum leeftijd voor online games. Dit is iets dat door veel games aan server kant gecheckt wordt op basis van de geboortedatum van de PSN Account die dat game wil spelen. Ik heb nooit een eenduidig antwoord gevonden welke leeftijdsbeperkingen er juist toegepast worden, maar het leek er alleszins op dat bvb EA 13 jaar hanteert voor eender welk game. Die restricties staan vreemd genoeg ook totaal los van PEGI (heb al vaker het voorbeeld van Plants vs Zombies gegeven dat PEGI 7 is, maar zelfs als 12-jarige niet online te spelen was).
Deze beperkingen zijn totaal niet onder jouw controle en worden aan server kant opgelegd. De enige manier om ze te omzeilen is om te liegen qua geboortedatum bij het aanmaken van het PSN account.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• felder
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:11

Hoe kan ik op voorhand te weten komen wat gespeeld kan worden door mijn zoon en wat niet?
Toen mijn zoon 12 was geworden had hij COD vanguard gekregen van ons. Hij kon dit toen echter niet spelen wegens te jong. Ik heb dan voor hem een nieuw account aangemaakt als volwassene. Zo kan hij tenminste de spelletjes spelen die hij wil en is er geen gedoe meer met leeftijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 16:45
felder schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:22:
[...]

Toen mijn zoon 12 was geworden had hij COD vanguard gekregen van ons. Hij kon dit toen echter niet spelen wegens te jong. Ik heb dan voor hem een nieuw account aangemaakt als volwassene. Zo kan hij tenminste de spelletjes spelen die hij wil en is er geen gedoe meer met leeftijd.
Slecht advies, er is een reden waarom dit spel 15+ (eigenlijk 18) heeft gekregen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Raem
  • Laatst online: 01:33
Galvatron schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:04:
[...]

Slecht advies, er is een reden waarom dit spel 15+ (eigenlijk 18) heeft gekregen.
En (bijna) iedere ouder kan heel goed zelf bepalen wat wel of niet goed is voor zijn of haar kinderen.

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:31
[...]

Dat moet elke ouder lekker voor zich weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:54

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

[...]

Ik vind het ook een slecht advies. Maar PEGI is slechts een advies voor de inhoud. Het is niet illegaal om in Nederland als 12-jarige een 18+ game te spelen. De verkoop aan minderjarigen is wel verboden - winkels mogen geen PEGI 18+ games verkopen aan kinderen onder de 18. Maar als ouders het oké vinden dat hun kind zo'n game speelt, is er wettelijk gezien niets aan de hand.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-06 19:45
[...]

Is het zo veel ‘erger’ dan een castle Wolfenstein dat we vroeger speelde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:59
[...]

laten we dat aan de ouders zelf overlaten, die zullen wel bepalen wat hun kinderen mogen en niet mogen.
Ik was ook 12 toen mijn ouders mij al Cod, Red Dead en GTA lieten spelen en ik ben er goed uitgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 11:50
Die van mij is 10 en weet in gta5 al heel goed de stripclub + bijbehorende acties te vinden ;)

Call me a bad daddy })

Ps. Online kan ik al niet meer winnen van hem.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 15-12-2024 19:56 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• felder
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:11
[...]

Waarom? Ieder ouder weet toch perfect waar zijn kind tegen kan of niet. Ik heb liever dat ik er zelf controle over houd, dan dat ze het toch bij vrienden spelen.

[ Voor 10% gewijzigd door felder op 15-12-2024 21:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bRuud83
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:55
Dan ben ik wel een brave ouder. Mijn dochter 11 en zoontje 8 spelen voornamelijk Stardew Valley of Zelda op de Switch en samen doen we Sackboy op de PS5. Als ik zelf speel met de kinderen erbij dan hou ik daar ook rekening mee. Enge en geweldadige games bewaar ik voor de late avonden, als ze in bed liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:00
AppleFan2007 schreef op zondag 15 december 2024 @ 19:52:
[...]

laten we dat aan de ouders zelf overlaten, die zullen wel bepalen wat hun kinderen mogen en niet mogen.
Ik was ook 12 toen mijn ouders mij al Cod, Red Dead en GTA lieten spelen en ik ben er goed uitgekomen.
Ik zat op de basisschool toen ik mensen kapot reed in Carmagaddon. Leeftijd zegt niet altijd evenveel hierin. Al betwijfel ik of mijn ouders er van wisten, ik had namelijk thuis geen PC 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:15
crimby schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:36:
[...]

Ik zat op de basisschool toen ik mensen kapot reed in Carmagaddon. Leeftijd zegt niet altijd evenveel hierin. Al betwijfel ik of mijn ouders er van wisten, ik had namelijk thuis geen PC 8)7
Haha geweldig was dat inderdaad als kind.
Ik ben blij dat ik altijd gewoon alle games mocht spelen vroeger als kind.
Heb er nooit niks aan over gehouden.
Voelt ook als nostalgie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:56
Mijn Moeder speelde Wolfenstein en Doom, en Blakestone aardig fanatiek.

Wolfenstein mocht ik Hitler niet afknallen, but thats about it. Denk week later toen ze niet thuis was gewoon op gestart en dan stiekum toch maar.

En naja mijn focus op games licht meer op Thema's e.d. dan geweld tenzij met er een unieke flair aan vast zit maar dat soort games zijn tegenwoordig maar zeldzaam geworden.

Tuurlijk heb je nog wel zwaar geweldadige games daar niet van. Maar denk dat de nieuwigheid er gewoon af is uiteindelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Psyonara op 16-12-2024 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04:11
kwdtje schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:35:
[...]

Dat moet elke ouder lekker voor zich weten.
Precies wat hij zegt dus, slecht advies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 18:47
felder schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:25:
[...]

Waarom? Ieder ouder weet toch perfect waar zijn kind tegen kan of niet.
Nou nee. Dat wijjst elk onderzoek uit. Waarom denk je dat zo veel kinderen ontsporen? Omdat de ouders zo goed weten waar de kinderen mee bezig zijn.

Maar afijn, dit gaat niet meer over spelletjes

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:25

OMX2000

By any means necessary...

Iedere ouder moet weten wat hij doet. Wij kijken hier vooral wat het doet met het gedrag van onze kinderen, en vooraf wat wij denken wat een spel zou doen.

Fortnite, wat iedereen en z’n moeder speelt, hebben we een tijd bij een van onze kids weggehouden. Omdat hij behoorlijk opvliegerig is. En nu hij het een tijd speelt, merk ik dat hij zichzelf erin verliest. Dus die gametijd gaat weer omlaag.

Daarnaast zijn games van nu tov van vroeger echt wel verschillend. Het realisme is nu in sommige spellen een stuk hoger. En dan krijg je wel dat kids soms onderscheid moeilijker maken.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1885112

OMX2000 schreef op maandag 16 december 2024 @ 05:11:
Iedere ouder moet weten wat hij doet. Wij kijken hier vooral wat het doet met het gedrag van onze kinderen, en vooraf wat wij denken wat een spel zou doen.

Fortnite, wat iedereen en z’n moeder speelt, hebben we een tijd bij een van onze kids weggehouden. Omdat hij behoorlijk opvliegerig is. En nu hij het een tijd speelt, merk ik dat hij zichzelf erin verliest. Dus die gametijd gaat weer omlaag.

Daarnaast zijn games van nu tov van vroeger echt wel verschillend. Het realisme is nu in sommige spellen een stuk hoger. En dan krijg je wel dat kids soms onderscheid moeilijker maken.
Ik weet nog dat ik als 12-jarig mannetje Soldiers of Fortune II: Double Helix speelde en de ledematen overal zag rondvliegen. Gelukkig is het uiteindelijk toch nog goed met me gekomen. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:18

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

Dat ouders het beste kunnen inschatten of een spel geschikt is voor hun kind zou mooi zijn maar is uiteraard een utopie. :)

Er worden regelmatig voorbeelden aangehaald van hoe we zelf vroeger “gewelddadige” games speelden. Dat heb ik zelf ook gedaan en dat heeft me tot zover ik kan inschatten niet negatief beïnvloed :).

Ik denk dan ook persoonlijk dat het niet zozeer het type game is wat lastig is voor een kind, want via social media is toegang tot gewelddadige of sexuele content inmiddels helaas zo laagdrempelig geworden. Veel laagdrempeliger dan games. Het gaat denk ik vooral op hoe een kind reageert op de hobby “gamen” an sich. Zeker online gaming in combinatie met de zoektocht van developers om zoveel als mogelijk verslavende elementen te implementeren is lastig voor een grote groep tieners.

Een FIFA is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van een niet gewelddadig spel, maar wat wel een ongelooflijk negatief effect kan hebben op kinderen. En zelfs voor volwassenen. Ik heb het spel voor mezelf afgezworen omdat ik er ontzettend chagrijnig van werd en het de enige game is die me een kapotte controller(s) opleverde :P Echter ik kan prima zelfreflectie toepassen dat zo’n game niet goed voor me is, maar een kind heeft dat vermogen vaak niet.

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Twixie
Om terug on-topic te komen ipv het morele vraagstuk te bespreken...

Er zijn 2 onafhankelijke leeftijdsbeperkingen bij PlayStation.

1. De leeftijdsrating van het spel zelf. Dat komt overeen met de PEGI rating, en kan je op de PS5 checken via Information over een game (option-knop indrukken wanneer je op een game staat). Die rating is van toepassing voor de Parental Controls, waarbij jij als ouder kan aangeven wat de max. leeftijdsrating is die jouw kind mag spelen. Games met een leeftijdsrating daarboven zullen geblokkeerd worden en kunnen niet opgestart worden door je kind.
Deze beperkingen staan dus volledig onder jouw controle, en kan je dus simpelweg ook uitschakelen.

2. De minimum leeftijd voor online games. Dit is iets dat door veel games aan server kant gecheckt wordt op basis van de geboortedatum van de PSN Account die dat game wil spelen. Ik heb nooit een eenduidig antwoord gevonden welke leeftijdsbeperkingen er juist toegepast worden, maar het leek er alleszins op dat bvb EA 13 jaar hanteert voor eender welk game. Die restricties staan vreemd genoeg ook totaal los van PEGI (heb al vaker het voorbeeld van Plants vs Zombies gegeven dat PEGI 7 is, maar zelfs als 12-jarige niet online te spelen was).
Deze beperkingen zijn totaal niet onder jouw controle en worden aan server kant opgelegd. De enige manier om ze te omzeilen is om te liegen qua geboortedatum bij het aanmaken van het PSN account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

Ambition88 schreef op maandag 16 december 2024 @ 03:36:
[...]

Precies wat hij zegt dus, slecht advies.
Helemaal mee eens!
Ik heb even een poosje op mijn vingers gezeten, maar stel je even de volgende casus voor: kind op lagere school mag van de ouders Battlefield weetikwat met PEGI 16 spelen. De juf vind het kind agressief (terecht of niet!). Op dat moment mag je bij de school op het matje komen, en je kunt er donder op zeggen dat als je dan een grote bek op zet met "ik bepaal wat etc", er de volgende dag een veilig thuis melding ligt, en bij een braaf aanhoren als er niets verandert die melding ook komt!
Krijg je de hele jeugdzorg en andere instanties over je heen, en geloof me, dat wil je niet.
Dit soort clubs hebben namelijk altijd gelijk, ook als ze dat niet hebben. Heb er helaas ervaring mee dat ik die jongens nodig heb wegens een kind met speciale zorgvraag, maar ze maken liever jou het leven lastig dan zorg te leveren die niet "ingekocht" is

De PEGI rating is er niet zomaar, je geeft een lagere school kind ook geen pakje peuken of kratje pils.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• uchiha tijntje
  • Laatst online: 01:18

uchiha tijntje

Seriously.... (gow 2 mp sux)

koboy schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:37:
[...]

Helemaal mee eens!
Ik heb even een poosje op mijn vingers gezeten, maar stel je even de volgende casus voor: kind op lagere school mag van de ouders Battlefield weetikwat met PEGI 16 spelen. De juf vind het kind agressief (terecht of niet!). Op dat moment mag je bij de school op het matje komen, en je kunt er donder op zeggen dat als je dan een grote bek op zet met "ik bepaal wat etc", er de volgende dag een veilig thuis melding ligt, en bij een braaf aanhoren als er niets verandert die melding ook komt!
Krijg je de hele jeugdzorg en andere instanties over je heen, en geloof me, dat wil je niet.
Dit soort clubs hebben namelijk altijd gelijk, ook als ze dat niet hebben. Heb er helaas ervaring mee dat ik die jongens nodig heb wegens een kind met speciale zorgvraag, maar ze maken liever jou het leven lastig dan zorg te leveren die niet "ingekocht" is

De PEGI rating is er niet zomaar, je geeft een lagere school kind ook geen pakje peuken of kratje pils.
Volgens mij is het probleem in jouw voorbeeld vooral dat je als ouder zijnde een grote bek op zet… dat is volgens mij nooit de oplossing.

Zoals ik eerder aangaf. Toegang tot niet leeftijdsgeschikte content is op social media dermate veel laagdrempeliger dan via games. Het aspect van prikkels en verslavingsgevoelig gedrag bij games is denk ik erger dan de content van games zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door uchiha tijntje op 16-12-2024 17:49 ]

Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Anoniem: 1885112 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:10:
[...]

Ik weet nog dat ik als 12-jarig mannetje Soldiers of Fortune II: Double Helix speelde en de ledematen overal zag rondvliegen. Gelukkig is het uiteindelijk toch nog goed met me gekomen. :+
Anekdotisch bewijs (n=1) en dus niet valide.

Geloof mij, ik heb vroeger ook mijn ‘fair share’ aan gewelddadige games en films voorgeschoteld gekregen, en met mij is het ook ‘goed’ gekomen, maar dat wil nog niet zeggen dat het ‘geen kwaad kan’ of ‘geen negatief effect kan hebben’; er zijn genoeg onderzoeken te vinden die het tegendeel bewijzen.

Als mijn zoontje (van bijna 6 jaar oud) de kamer binnenwandelt terwijl ik op een zondagmiddag even ‘Alan Wake 2’ (o.i.d.) speel, gaat het scherm ook gewoon op zwart en het geluid uit. Dat hoeft hij niet te zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:05

Grozno

acts without consequence!

Heb je een link naar die onderzoeken? Ik ben wel benieuwd naar de effecten.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

uchiha tijntje schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:46:
[...]

Volgens mij is het probleem in jouw voorbeeld vooral dat je als ouder zijnde een grote bek op zet… dat is volgens mij nooit de oplossing.

Zoals ik eerder aangaf. Toegang tot niet leeftijdsgeschikte content is op social media dermate veel laagdrempeliger dan via games. Het aspect van prikkels en verslavingsgevoelig gedrag bij games is denk ik erger dan de content van games zelf.
Nee, want ook als je geen grote bek opzet, maar gewoon op de oude voet doorgaat, en/of er niets verandert qua agressie ben je nog steeds de klos. Het gaat namelijk om een gesprek waar een "verbetertraject" aan vast zit.

Wat betreft (anti)social media (en ook loot boxes etc) ben ik het met je eens. Maar ook daar geldt dat als je basisschool kind zonder tegenwerking van jou pr0n of jihad filmpjes kijkt je ook shit krijgt als de juf dat hoort.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chelseamarre123
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:32
[...]

Helemaal mee eens!

Zo snel krijg je jeugdzorg niet over de vloer (hoop ik) :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Chelseamarre123 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:15:
[...]

Zo snel krijg je jeugdzorg niet over de vloer (hoop ik) :9
Helaas wel, duik maar eens in de protocollen van school ten aanzien van huislijk geweld (pedagogische tik!), alcohol etc. Moet je even naar graven want staat vaak niet in d e schoolgids, maar overal staat dat als er zorgen zijn een gesprek komt met de ouders en wanneer de zorgen niet verdwijnen een veilig thuis melding volgt.
Welkom in 2024 waar jij als ouder alleen de bepalende factor bent wanneer het volgens de professionals goed gaat. Daarbuiten ligt alles bij de professionals. Professionals die zonder gevolgen mogen falen (pikmeer arrest).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Grozno schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:09:
Heb je een link naar die onderzoeken? Ik ben wel benieuwd naar de effecten.
https://www.health.harvar...eo-games-and-young-people.
https://www.aacap.org/AAC...ideo-Games-Youth-091.aspx
https://healthcare.utah.e...has-effect-their-behavior

To name a few.

Ik sta zelf voor de klas in het basisonderwijs en word regelmatig geconfronteerd met het effect van het spelen van (gewelddadige) videogames: vermoeidheid, ruzies, omgaan met winnen / verliezen (frustraties gepaard met uitbarstingen / emotieregulatie).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Raem
  • Laatst online: 01:33
[...]

Helemaal mee eens!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf87Y1IFlZs6ImvbZIzN5VJ2Hsk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3h5djb7BIp56SuGVBlWfIDXt.jpg?f=fotoalbum_large

In dat geval is er wel meer aan de hand dan alleen een 16+ spelletje.

[ Voor 8% gewijzigd door Raem op 16-12-2024 18:27 ]

https://psnprofiles.com/RaemNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Raem schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:24:
[...]

[Afbeelding]

@Yonix beschrijft boven jouw post de gevolgen. Hier is waarschijnlijk alleen sprake van PEGI 7 Fortnite, worms etc......
Wat denk je dat het structureel spelen van een 16+ spelletje doet? In zo'n geval wordt er echt ingegrepen vanuit school, net als bij bijvoorbeeld alcoholgebruik. Een PEGI 16 game mag niet verkocht worden aan een persoon onder de 16, net als alcohol onder de 18. "Thuisgebruik" is helaas niet verboden, maar als het invloed heeft op het functioneren van een kind....

Maar ik bewonder je optimisme!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
[...]

Helemaal mee eens!

In dit geval is het dan ook de ouders die duidelijk niet kunnen inschatten of dit voor hun kind is of niet.
Op mijn 12 jaar vonden mijn ouders het goed dat ik 18+ game begon te spelen, mits ik ook open was over wat ik speelde. 'Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen', was bij ons een heel belangrijke zin.
Ik heb ook van vrienden gezien dat ze dat van hun ouders nog niet mochten omdat dat vetrouwen ergens wegbleef.
We zeggen gewoon dat de ouders het zelf moeten kunnen beslissen en niet dat de overheid of sony of eender welke andere instantie dit moet doen.

Indien de kinderen er dan toch een negatieve impact van ondervinden is het aan de ouders om in te grijpen, doen ze dat niet dan is dat een opvoedkundig probleem.

Als de eindverantwoordelijkheid toch bij de ouders ligt vind ik ook dat de ouders zelf de keuze mogen maken wat hun kroost wel/niet speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

AppleFan2007 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:03:
[...]

In dit geval is het dan ook de ouders die duidelijk niet kunnen inschatten of dit voor hun kind is of niet.
Op mijn 12 jaar vonden mijn ouders het goed dat ik 18+ game begon te spelen, mits ik ook open was over wat ik speelde. 'Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen', was bij ons een heel belangrijke zin.
Ik heb ook van vrienden gezien dat ze dat van hun ouders nog niet mochten omdat dat vetrouwen ergens wegbleef.
We zeggen gewoon dat de ouders het zelf moeten kunnen beslissen en niet dat de overheid of sony of eender welke andere instantie dit moet doen.

Indien de kinderen er dan toch een negatieve impact van ondervinden is het aan de ouders om in te grijpen, doen ze dat niet dan is dat een opvoedkundig probleem.

Als de eindverantwoordelijkheid toch bij de ouders ligt vind ik ook dat de ouders zelf de keuze mogen maken wat hun kroost wel/niet speelt.
Je hebt een punt, alleen is de realiteit anders. De beoordeling van de effecten op een kind liggen namelijk niet alleen bij de ouders, maar ook bij o.a. de leerkracht. 12 jaar is trouwens middelbare school, met wisselende docenten en daardoor minder efficiënte "controle".
Nemen we het voorbeeld alcohol, dan is thuisgebruik niet verboden, doe je het in de kroeg, dan wordt je er uit gegooid omdat de eigenaar geen boete wil; die is namelijk in eerste instantie de schuldige als jij een biertje voor je kind haalt.
De wetgever heeft weet voor gekozen de thuissituatie niet strafbaar te stellen, alleen de verkoop en bezit in het openbaar. Je bent echter als ouder nog steeds verantwoordelijk voor de gevolgen, en als die gevonden worden ben je verplicht mee te werken aan verbetering anders is er sprake van verwaarlozing (=mishandeling voor de wet). Je mag dus wettelijk gezien de keuze maken iets thuis te doen, maar de gevolgen zijn ook voor jou. Voor zwaar leeftijd inadequate games geldt hetzelfde, verkoop verboden, thuis mag alles, tot er gevolgen zijn.....
Gevolgen die er bij PEGI 7 games al zijn, maar omdat het PEGI 7 is ipv 16 of 18 is er geen grond tot ingrijpen op basis van de leeftijdsklassificatie, maar alleen op minder in een getal te omschrijven punten als gedrag, emotionele regulatie etc. wat ingrijpen een stuk lastiger maakt.

Jouw (anekdotisch) voorbeeld geeft trouwens prima de veranderende wijze van denken weer. Bier mocht met 16, een de pedagogische tik was voor 2007 ook nog toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppleFan2007
koboy schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:27:
[...]

Je hebt een punt, alleen is de realiteit anders. De beoordeling van de effecten op een kind liggen namelijk niet alleen bij de ouders, maar ook bij o.a. de leerkracht. 12 jaar is trouwens middelbare school, met wisselende docenten en daardoor minder efficiënte "controle".
Nemen we het voorbeeld alcohol, dan is thuisgebruik niet verboden, doe je het in de kroeg, dan wordt je er uit gegooid omdat de eigenaar geen boete wil; die is namelijk in eerste instantie de schuldige als jij een biertje voor je kind haalt.
De wetgever heeft weet voor gekozen de thuissituatie niet strafbaar te stellen, alleen de verkoop en bezit in het openbaar. Je bent echter als ouder nog steeds verantwoordelijk voor de gevolgen, en als die gevonden worden ben je verplicht mee te werken aan verbetering anders is er sprake van verwaarlozing (=mishandeling voor de wet). Je mag dus wettelijk gezien de keuze maken iets thuis te doen, maar de gevolgen zijn ook voor jou. Voor zwaar leeftijd inadequate games geldt hetzelfde, verkoop verboden, thuis mag alles, tot er gevolgen zijn.....
Gevolgen die er bij PEGI 7 games al zijn, maar omdat het PEGI 7 is ipv 16 of 18 is er geen grond tot ingrijpen op basis van de leeftijdsklassificatie, maar alleen op minder in een getal te omschrijven punten als gedrag, emotionele regulatie etc. wat ingrijpen een stuk lastiger maakt.

Jouw (anekdotisch) voorbeeld geeft trouwens prima de veranderende wijze van denken weer. Bier mocht met 16, een de pedagogische tik was voor 2007 ook nog toegestaan.
Dus zoals de wet nu ook weergeeft mag je zelf kiezen zolang je als ouders je verantwoordelijkheid kunt pakken, als de leerkracht feedback geeft is het dan ook aan de ouders om daarin mee te werken. Daar ben ik volledig mee akkoord
Dat dat in de realiteit misschien wat anders uitpakt is helaas ook waar, maar dat zal een probleem van alle tijden en over alle onderwerpen zo zijn.
Laat ons eerlijk zijn, kinderen die het verkeerde pad opgaan is niet alleen omdat ze eens call of duty hebben gespeeld, er zal ook nog achterliggende problematiek spelen.
Ik vind het gewoon raar dat je op de playstation dus niet kunt zeggen dat je kinderen die games wel mogen spelen, lijkt me nogal beperkend.

Verder weet ik niet echt hoe mijn verhaal de veranderende wijze van denken weergeeft, zover ik weet is hier in de wetgeving niets om verandert en mijn ouders zouden het zo opnieuw doen.
Misschien is dit ook iets cultureel want hier in België mag bier ook nog gewoon vanaf 16

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Yonix schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:23:
[...]

https://www.health.harvar...eo-games-and-young-people.
https://www.aacap.org/AAC...ideo-Games-Youth-091.aspx
https://healthcare.utah.e...has-effect-their-behavior

To name a few.

Ik sta zelf voor de klas in het basisonderwijs en word regelmatig geconfronteerd met het effect van het spelen van (gewelddadige) videogames: vermoeidheid, ruzies, omgaan met winnen / verliezen (frustraties gepaard met uitbarstingen / emotieregulatie).
Meh, ben nooit zo onder de indruk van die studies. Ik vind dat de punten die je opnoemt eerder met de ouders/opvoeding te maken hebben. Tegenwoordig worden veel kinderen met de zachte hand opgevoed en dan krijg je dat. Maar goed, dat past ook wel een beetje bij de vertroeteling van onze samenleving tegenwoordig.

Ik kan me nogal storen aan ouders die hun kinderen overal van weghouden, er allerlei studies bijhalen om hun gelijk te halen, maar ondertussen wel een onhandelbaar kind opvoeden dat nergens tegen kan en geen idee heeft hoe het met z’n emoties om moet gaan. Die kinderen worden ook ouder, en het resultaat zie je nu al: men kan steeds minder verdragen en het lijkt alleen maar erger en erger te worden.

Zelf heb ik een zoontje van bijna twee en die weet heel goed wat wel en niet mag. Ik herken veel van mezelf in hem. Ik was vroeger best een ‘verwend ventje’, maar tegelijkertijd waren mijn ouders ook streng op de momenten dat het moest. Een beetje van de oude stempel, als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn moeder hoefde maar op een bepaalde manier naar me te kijken en dat wist ik al hoe laat het was. Zo voed ik die kleine man van mij ook op.

Wanneer ik dan naar zijn leeftijdsgenootjes kijk, zie ik dat het zogenaamde ‘verwende kind’ (lees: mijn zoontje) veel beter luistert en met zijn emoties omgaat dan de kinderen van ouders die zich blindstaren op studies. Dan moeten mijn verloofde en ik stiekem altijd wel een beetje lachen. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:41

DarkSide

theres no place like ::1

Wist niet de PS5 Voor Parental Studies 5 stond. :-)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Nu online

koboy

Raem schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:10:
[...]

De gevolgen die genoemd zijn zijn niet direct te relateren aan geweld in games. Ja, er zijn onderzoeken die dat beweren. Maar daar tegenover zijn er ook onderzoeken die beweren van niet. Er is dus geen eenduidig wetenschappelijk bewijs.

Ik geloof dat er veel grotere factoren invloed hebben op het gedrag zoals jij dat omschreef in je voorbeeld. Zoals de gezins- /thuis situatie of sociaal milieu. En games kunnen daar ook zeker een negatieve bijdrage aan leveren, maar dan meer in de vorm wanneer het teveel of zelfs een verslaving wordt. Dat staat los van een PEGI leeftijd. Dan is er meer aan de hand.
Zie bijvoorbeeld de problemen die World of Warcraft voor sommige heeft gezorgd terwijl die een PEGI van "slechts" 12 jaar heeft.

Begrijp me niet verkeerd. Ik zou mijn jonge kinderen ook geen 16+ games laten spelen. Maar er komt een leeftijd waarop die grens vervaagt en je als ouder beter kunt inschatten wat je kinderen mogen spelen dan dat je je vastklemt aan zo'n cijfertje.
Volledig met je eens, met de kanttekening dat als de leeftijd van het kind duidelijk onder de PEGI rating zit, de ouder zich naar mijn mening even goed achter de oren niet krabben. Begeleid spelen is dan ook een mogelijkheid.
Is het natuurlijk ook zo dat de rating door de jaren heen kan veranderen. Star wars 4 heeft heeft volgens kijkwijzer een 12 jaar keuring, terwijl IMDb voor Nederland AL (1977 keuring?) en 12 (DVD) geeft. Mijn dochter kijkt die dus samen met mij, waarna we de Lego game in co-op spelen (PEGI 7).
Fortnite houd ik haar nog ver van. Minecraft is genoeg voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Raem schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:24:
[...]

[Afbeelding]

Moest hardop lachen toen ik je meme zag. Ik dacht exact hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer UYL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-05 11:45
Hoe kinderen reageren op games is niet zozeer opvoeding van ouders maar meer in de persoonlijkheid van het kind genesteld. Dat is net zo waar als voor een volwassene.

Opvoeding heeft misschien wat effect op hoe X of Y geuit mag worden en grenzen welk het kind wel of niet opzoekt, maar in de basis blijft het effect van interactie met agressieve games, net als vele andere blootstellingen aan agressiviteit, persoonsgebonden.

Als ouder heb je wel een verantwoordelijkheid daarin om keuzes voor je kind te maken. Dus als ouders besluiten kinderen niet bloot te stellen aan een specifieke soort game, dan is dat hen meer dan goed recht. Gelukkig hebben we daar wel een wat open cultuur over om daar met elkaar over te kletsen.

(Dit is een algemene comment, niet op specifiek iemand gericht)

[ Voor 14% gewijzigd door Meneer UYL op 16-12-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:38
- knip -

[ Voor 90% gewijzigd door Geraedus op 16-12-2024 21:34 ]

PSN : Geraedus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 11:40
Vroeger op jonge leeftijd veel gewelddadige games gespeeld en nu een hekel aan kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Geraedus schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:25:
Hoe een PS5 topic kan veranderen in een topic "hoe voedt ik een kind op" 🤣
Niet alle gamers blijven hun hele leven maagd, hè. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geraedus
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:38
Anoniem: 1885112 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:29:
[...]

Niet alle gamers blijven hun hele leven maagd, hè. :+
Blijkbaar niet nee 🙅

PSN : Geraedus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Beetje vreemde mod ingreep van @Linksquest . De OP hier ging wel degelijk over PSN en het al dan niet kunnen spelen gegeven de leeftijd. Zie ook mijn antwoord. Dat een hoop andere mensen er ineens een discussie over maakten of het al dan niet verantwoord is, was helemaal niet de vraag van TS. We weten zelfs helemaal niet de leeftijd van zijn kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror-oehoe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-06 19:45
Twixie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 01:11:
... We weten zelfs helemaal niet de leeftijd van zijn kind.
zas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:11

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

uchiha tijntje schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:29:
Dat ouders het beste kunnen inschatten of een spel geschikt is voor hun kind zou mooi zijn maar is uiteraard een utopie. :)

Er worden regelmatig voorbeelden aangehaald van hoe we zelf vroeger “gewelddadige” games speelden. Dat heb ik zelf ook gedaan en dat heeft me tot zover ik kan inschatten niet negatief beïnvloed :).

Ik denk dan ook persoonlijk dat het niet zozeer het type game is wat lastig is voor een kind, want via social media is toegang tot gewelddadige of sexuele content inmiddels helaas zo laagdrempelig geworden. Veel laagdrempeliger dan games. Het gaat denk ik vooral op hoe een kind reageert op de hobby “gamen” an sich. Zeker online gaming in combinatie met de zoektocht van developers om zoveel als mogelijk verslavende elementen te implementeren is lastig voor een grote groep tieners.

Een FIFA is bijvoorbeeld een goed voorbeeld van een niet gewelddadig spel, maar wat wel een ongelooflijk negatief effect kan hebben op kinderen. En zelfs voor volwassenen. Ik heb het spel voor mezelf afgezworen omdat ik er ontzettend chagrijnig van werd en het de enige game is die me een kapotte controller(s) opleverde :P Echter ik kan prima zelfreflectie toepassen dat zo’n game niet goed voor me is, maar een kind heeft dat vermogen vaak niet.
offtopic:
Volledig met je eens hierover! Ouders kunnen dit prima zelf inschatten bij hun kind ondanks de leeftijdsindicatie :). Een verschil met toen ik GTA 3 rond mijn 11e of 12e speelde, is dat de spellen toen wel flink meer pixels waren en nu natuurlijk voorzien zijn van veel betere graphics. Maar dat veranderd het inschatten als ouders niet wat je eigen kind wel of niet kan of mag.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-06 14:34

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Twixie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 01:11:
Beetje vreemde mod ingreep van @Linksquest . De OP hier ging wel degelijk over PSN en het al dan niet kunnen spelen gegeven de leeftijd. Zie ook mijn antwoord. Dat een hoop andere mensen er ineens een discussie over maakten of het al dan niet verantwoord is, was helemaal niet de vraag van TS. We weten zelfs helemaal niet de leeftijd van zijn kind.
Ik had al gereageerd op het PS5 topic, maar voor mensen die het niet gelezen hadden, zie Linksquest in "[PS5] PlayStation 5 - Deel 2" ;)

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Pagina: 1