AppleFan2007 schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:03:
[...]
In dit geval is het dan ook de ouders die duidelijk niet kunnen inschatten of dit voor hun kind is of niet.
Op mijn 12 jaar vonden mijn ouders het goed dat ik 18+ game begon te spelen, mits ik ook open was over wat ik speelde. 'Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen', was bij ons een heel belangrijke zin.
Ik heb ook van vrienden gezien dat ze dat van hun ouders nog niet mochten omdat dat vetrouwen ergens wegbleef.
We zeggen gewoon dat de ouders het zelf moeten kunnen beslissen en niet dat de overheid of sony of eender welke andere instantie dit moet doen.
Indien de kinderen er dan toch een negatieve impact van ondervinden is het aan de ouders om in te grijpen, doen ze dat niet dan is dat een opvoedkundig probleem.
Als de eindverantwoordelijkheid toch bij de ouders ligt vind ik ook dat de ouders zelf de keuze mogen maken wat hun kroost wel/niet speelt.
Je hebt een punt, alleen is de realiteit anders. De beoordeling van de effecten op een kind liggen namelijk niet alleen bij de ouders, maar ook bij o.a. de leerkracht. 12 jaar is trouwens middelbare school, met wisselende docenten en daardoor minder efficiënte "controle".
Nemen we het voorbeeld alcohol, dan is thuisgebruik niet verboden, doe je het in de kroeg, dan wordt je er uit gegooid omdat de eigenaar geen boete wil; die is namelijk in eerste instantie de schuldige als jij een biertje voor je kind haalt.
De wetgever heeft weet voor gekozen de thuissituatie niet strafbaar te stellen, alleen de verkoop en bezit in het openbaar. Je bent echter als ouder nog steeds verantwoordelijk voor de gevolgen, en als die gevonden worden ben je verplicht mee te werken aan verbetering anders is er sprake van verwaarlozing (=mishandeling voor de wet). Je mag dus wettelijk gezien de keuze maken iets thuis te doen, maar de gevolgen zijn ook voor jou. Voor zwaar leeftijd inadequate games geldt hetzelfde, verkoop verboden, thuis mag alles, tot er gevolgen zijn.....
Gevolgen die er bij PEGI 7 games al zijn, maar omdat het PEGI 7 is ipv 16 of 18 is er geen grond tot ingrijpen op basis van de leeftijdsklassificatie, maar alleen op minder in een getal te omschrijven punten als gedrag, emotionele regulatie etc. wat ingrijpen een stuk lastiger maakt.
Jouw (anekdotisch) voorbeeld geeft trouwens prima de veranderende wijze van denken weer. Bier mocht met 16, een de pedagogische tik was voor 2007 ook nog toegestaan.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!