Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:27

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Dag,

Ik heb zojuist een update door gevoerd op mijn servertje met Debian (11) door dit commando:
code:
1
2
3
sudo apt update && sudo apt upgrade -y
sudo apt full-upgrade
sudo apt autoremove

Dit ging prima zonder een foutmelding of wat. Nu was het de beurt om sources.list te bewerken:
code:
1
sudo nano /etc/apt/sources.list

En daar ging het fout...

Nu krijg ik het ding niet meer vooruit of achteruit omdat sudo mist:
code:
1
2
3
4
5
6
toppe@server:~$ apt-get upgrade
E: Could not open lock file /var/lib/dpkg/lock-frontend - open (13: Permission denied)
E: Unable to acquire the dpkg frontend lock (/var/lib/dpkg/lock-frontend), are you root?
toppe@server:~$ sudo
-bash: sudo: command not found
toppe@server:~$

Ik heb via home assistant een reboot gedaan en dat werkte gelukkig want ook reboot kent hij niet meer:

code:
1
2
3
toppe@server:~$ reboot
-bash: reboot: command not found
toppe@server:~$

Iemand enig idee of en hoe dit te herstellen is? Voor wat ik zoek op internet kan je de update error niet herstellen zonder sudo en andersom...?

code:
1
su -
zou kunnen werken maar daar accepteert hij mijn wachtwoord (die écht klopt) niet, om wat voor vage reden dan ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 16-12-2024 20:54 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Beste antwoord (via Toppe op 18-12-2024 16:06)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kan inloggen als root (desnoods vanaf de fysieke console). Dan heb je geen sudo nodig, en dan kan je alsnog sudo installeren via apt.

edit: Als je geen root wachtwoord ingesteld hebt (wat erop lijkt aangezien je met su - er niet in komt) dan kan je nog een root password reset doen via grub (zo uit mn hoofd was dat iets als 'init=/bin/sh' aan je cmdline toevoegen).

[ Voor 57% gewijzigd door spone op 16-12-2024 20:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:57
Apt install sudo?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Je kan inloggen als root (desnoods vanaf de fysieke console). Dan heb je geen sudo nodig, en dan kan je alsnog sudo installeren via apt.

edit: Als je geen root wachtwoord ingesteld hebt (wat erop lijkt aangezien je met su - er niet in komt) dan kan je nog een root password reset doen via grub (zo uit mn hoofd was dat iets als 'init=/bin/sh' aan je cmdline toevoegen).

[ Voor 57% gewijzigd door spone op 16-12-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
spone schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:55:
Je kan inloggen als root. Dan heb je geen sudo nodig, en dan kan je alsnog sudo installeren via apt.
VIa SSH lukt dat sowieso niet want hij blijft aangeven dat mijn wachtwoord niet klopt terwijl dat wél 100% zeker weten het juiste wachtwoord is.

Zou inloggen via een fysiek toetsenbord verschil maken en dat het root account niet via SSH te benaderen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
code:
1
E: Could not open lock file /var/lib/dpkg/lock-frontend - open (13: Permission denied)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Via SSH direct remote inloggen als root zal standaard niet gaan. Dan is alleen als non-root toegestaan (en mogelijk als root via public key authenticatie, maar dat moet je eerst ingesteld hebben).

Gangbaar is inloggen als je eigen user via SSH, en dan 'sudo' of 'su -' om dingen remote als root te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
spone schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:00:
Via SSH direct remote inloggen als root zal standaard niet gaan. Dan is alleen als non-root toegestaan (en mogelijk als root via public key authenticatie, maar dat moet je eerst ingesteld hebben).

Gangbaar is inloggen als je user via SSH, en dan 'sudo' of 'su -' om dingen remote als root te doen.
Hm, dat word morgen avond even een toetsenbord er aan knuppen en kijken of ik dan inderdaad sudo weer kan installeren. Wel vreemd dat ook een commando zoals reboot 'verdwenen' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Die is niet verdwenen, maar enkel toegankelijk voor privileged users (herkenbaar aan dat die in /sbin zit, en dat is geen onderdeel van je path).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-05 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga eerst even kijken wat er nou werkelijk is uitgevoerd door /var/log/apt/history.log te lezen. Heb je geen root rechten voor nodig. Daar zal je dan zien dat er waarschijnlijk iets is geweest dat sudo heeft verwijdert om een conflict op te lossen en mag je jezelf voor je kop slaan dat je niet goed hebt gelezen wat er nou ging gebeuren.

Dus nooit blind apt update && apt upgrade -y && apt autoremove -y uitvoeren maar lezen wat het systeem wil doen.

Als het opstarten met een aangepaste boot parameter niet wil, start dan met installatie media en voer een recovery uit. Dit zal een chroot omgeving geven met jouw installatie waarin je als root de boel kan herstellen (dus weer sudo installeren).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Hero of Time schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:15:
Ga eerst even kijken wat er nou werkelijk is uitgevoerd door /var/log/apt/history.log te lezen. Heb je geen root rechten voor nodig. Daar zal je dan zien dat er waarschijnlijk iets is geweest dat sudo heeft verwijdert om een conflict op te lossen en mag je jezelf voor je kop slaan dat je niet goed hebt gelezen wat er nou ging gebeuren.

Dus nooit blind apt update && apt upgrade -y && apt autoremove -y uitvoeren maar lezen wat het systeem wil doen.

Als het opstarten met een aangepaste boot parameter niet wil, start dan met installatie media en voer een recovery uit. Dit zal een chroot omgeving geven met jouw installatie waarin je als root de boel kan herstellen (dus weer sudo installeren).
Hmm, inderdaad. Autoremove heeft, om wat voor reden dan ook, sudo verwijderd :?

Morgen eens proberen te boel te herstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het is ook een van de redenen waarom ik aptitude (zonder argumenten) gebruik. De ncurses interface toont voordat je de wijzigingen toepast een overzicht van wat er bijgewerkt wordt, wat er nieuw geïnstalleerd gaat worden en wat er eventueel wordt verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:51

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

code:
1
su -
zou kunnen werken maar daar accepteert hij mijn wachtwoord (die écht klopt) niet, om wat voor vage reden dan ook.
1. Just in case: maar je weet toch wel dat je hier het wachtwoord van root moet ingeven, en niet die van toppe?

2. En verder, sudo moet in /usr/bin staan, kan zijn dat dit niet meer in je PATH-environmentvariabele staat, dus probeer het eens door de hele padnaam van sudo in te tikken:
/usr/bin/sudo

3. --knip-- (hier stond een niet-werkende tip, ik was nog niet helemaal wakker)

[ Voor 26% gewijzigd door MartinMeijerink op 17-12-2024 10:29 ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:54

BoAC

Memento mori

MartinMeijerink schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 04:21:
[...]

1. Just in case: maar je weet toch wel dat je hier het wachtwoord van root moet ingeven, en niet die van toppe?

2. En verder, sudo moet in /usr/bin staan, kan zijn dat dit niet meer in je PATH-environmentvariabele staat, dus probeer het eens door de hele padnaam van sudo in te tikken:
/usr/bin/sudo

3. Staat sudo er echt niet op, dan heb ik hem hier even online voor je gezet: https://files.zutphen.nu/sudo
Deze is van Debian 11.4 (dan ga ik er even vanuit dat je een x86_64 architectuur hebt), dus even zo downloaden, executable maken en starten:
wget files.zutphen.nu/sudo
chmod +x sudo
./sudo
Die laatste optie werkt hopelijk niet. De config is ook bij verwijderen van sudo verwijderd.
En heeft sudo ook niet wat extra extra execute bitjes nodig naast dat dan de owner van sudo root moet zijn?
Via boot de init parameter toepassen is de meest nette en veilige optie 😊

[ Voor 5% gewijzigd door BoAC op 17-12-2024 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:51

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

BoAC schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:30:
[...]

Die laatste optie werkt hopelijk niet. De config is ook bij verwijderen van sudo verwijderd.
En heeft sudo ook niet wat extra extra execute bitjes nodig naast dat dan de owner van sudo root moet zijn?
Via boot de init parameter toepassen is de meest nette en veilige optie 😊
O ja, 'chmod 4755 sudo' zou het dan moeten worden, maar heeft idd geen zin als de hele sudo package verwijderd is:
> ./sudo 
./sudo: error while loading shared libraries: libsudo_util.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory

Ik zal mijn post dan ook even aanpassen

[ Voor 6% gewijzigd door MartinMeijerink op 17-12-2024 10:43 ]

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:54

BoAC

Memento mori

MartinMeijerink schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:26:
[...]

O ja, 'chmod 4755 sudo' zou het dan moeten worden, maar heeft idd geen zin als de hele sudo package verwijderd is:
> ./sudo 
./sudo: error while loading shared libraries: libsudo_util.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory

Ik zal mijn post dan ook even aanpassen
Ook moet root eigenaar zijn van sudo, anders hebben die bitjes nog geen zin. Downloaden als user heeft dus nog steeds geen zin ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Opstarten met een Debian live USB
Alle bestaande partities handmatig mounten
change root (chroot) naar je huidige installatie.
dan kun je sudo opnieuw installeren met apt install

De Arch wiki is hiervoor een handig hulpmiddel ook als je geen Arch Linux gebruikt.

Vanaf stap 11 Mount the file systems.
https://wiki.archlinux.org/title/Installation_guide

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
spone schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:55:

Check! Gelukt met jou wachtwoord reset via GRUB!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Corrigan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:43:
Opstarten met een Debian live USB
Alle bestaande partities handmatig mounten
change root (chroot) naar je huidige installatie.
dan kun je sudo opnieuw installeren met apt install

De Arch wiki is hiervoor een handig hulpmiddel ook als je geen Arch Linux gebruikt.

Vanaf stap 11 Mount the file systems.
https://wiki.archlinux.org/title/Installation_guide
De Arch wiki is zeker nuttig, maar als je met de Debian installatie media start, doet de Rescue Mode alles voor je om / te mounten en er een chroot in toepassen. Tenzij je /var, /usr, etc als aparte partities hebt, iets wat niet veel gedaan wordt, zeker bij Debian niet, moet je die nog even apart mounten. Maar iets als /home is helemaal niet nodig bijvoorbeeld.
Toppe schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:07:
[...]

Check! Gelukt met jou wachtwoord reset via GRUB!
Wanneer je via die methode al in de werkelijke / terecht komt, hoef je niet eens het wachtwoord van root te wijzigen. Maar zou je nadien toch liever willen dat root weer is uitgeschakeld (oftewel, geen wachtwoord meer heeft), gebruik dan passwd -d root om het wachtwoord te verwijderen.

Pagina: 1