Hoe kan ik zelf vloerverwarming per kamer afstellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTVDS
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-12-2024
Beste allemaal,

Allereerst dank voor het meedenken!

Mijn vraag:
Ik heb thuis een Intergas HRE cv-ketel met vloerverwarming en heb op mijn verdeler 6 groepen. Aangezien de slaapkamer vrij koud blijft, maar de badkamer (iets te) warm wordt, wil ik de verhouding tussen de groepen veranderen. Ik heb geen flow-meters.

Op youtube zie ik vooral uitlegvideo's waar gebruik wordt gemaakt van een warmte/infraroodcamera om de temperatuur van de retourleiding te beoordelen en hierop de groepen af te stellen (af te knijpen).

1. Is dit ook mogelijk om af te stellen zonder een warmtecamera?
2. Is het de bedoeling dat ik een groep dichter/opener draai door aan de gehele knop (zie rode pijl) te draaien of alleen de binnenste knop (zie blauwe pijl) te draaien?
3. Wat is de juiste verhouding tussen aanvoertemperatuur vanuit de CV en de temperatuur instellen op de verdeler?

Ik heb best wat onvoorziene kosten gehad, dus wil het inschakelen van een installateur het liefst zoveel mogelijk beperken en eerst kijken wat ik zelf kan doen.

(Ik heb de doppen van 2 groepen eraf gehaald voor de foto)

Nogmaals dank voor het meedenken!

Gr, Tim

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJD2H4dlZeBeeNLO_oS5bmVKi7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxcZIxSKDLK6xaaL8MNvHtDK.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:33
1) ja, door te ervaren.
2) rode pijl
3)dit is afhankelijk van jouw systeem. Hoeveel meter ligt er aan lussen, hoeveel afgifte van warmte door het systeem en hoeveel warmteverlies in de ruimtes. Daar kan niet zonder berekeningen antwoord op gegeven worden. Eenvoudigste is te kijken of bepaalde lussen te koud blijven, dan die verder open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTVDS
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-12-2024
99ruud99 schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:52:
1) ja, door te ervaren.
2) rode pijl
3)dit is afhankelijk van jouw systeem. Hoeveel meter ligt er aan lussen, hoeveel afgifte van warmte door het systeem en hoeveel warmteverlies in de ruimtes. Daar kan niet zonder berekeningen antwoord op gegeven worden. Eenvoudigste is te kijken of bepaalde lussen te koud blijven, dan die verder open zetten.
Dank voor het meedenken 99ruud99!

Bedoel je met 'ervaren' en 'kijken of bepaalde lussen te koud blijven' dat ik aan de aanvoerslang of retourslang van een groep moet voelen met mijn hand? Of de warmte van de vloer in de kamer moet voelen van die groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:45
Letterlijk alles zover mogelijk open en daar waar het te warm wordt 1 slag dichtdraaien.
Totdat het overal is zoals je wilt.
Wel kamerthermostaat in het begin hoog zetten, anders schakelt de CV te snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Er zit een voorinstelling onder de knop 1 t/m 6.
6 is volledig open, als je weet welke groep de slaapkamer is kijken waar die op staat en eventueel stand hoger zetten en die van de badkamer 1 stand lager zetten.
En zo ervaren en aanpassen tot het in balans is. (een warmtebeeldcamera of temperatuurmeter is wel makkelijk om ook de vloertemperaturen te meten)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik had in het begin mijn vloerverwarming afgeregeld met een stapel goedkope temperatuursensors. deze op de retourleidingen van de vloerverwarminggroepen geplakt, en aan de hand daarvan de groepen geknepen.

kostte me toendertijd 1 euro per stuk. hierheb ik het beschreven

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H04db2f3099e6423d844c9a842be5bdfcU.jpg

(later overgestapt op edp32 oplossing met losse sensoren zodat ik kan loggen)

[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 29-12-2024 10:59 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1