3-fase automaten slim maken d.m.v. Wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:57
Mijn vraag

Mijn kennis wil graag voor zijn buitenverblijf 2x 3-fasige 20A automaten slim maken d.m.v. bijvoorbeeld wifi. Hij heeft in zijn buitenverblijf accumulerende kachels welke ‘s nachts opladen om overdag warmte af te geven. Daar hij er maar 2x per maand een weekend zit wil hij deze graag slim maken om bij aankomst meteen warmte te hebben. Nu komt het ook voor dat zijn dochter opeens naar het buitenverblijf wil, dus een schakelklok (al aanwezig) is niet mogelijk.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Gezocht bij verschillende zaken maar niets gevonden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Enkelfasige slimme stopcontacten, plugs etc. heb ik wel gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waar heb je dan op gezocht? Met een goedgemikte google-opdracht naar "3 fase automaat wifi" krijg ik zat oplossingen :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
h. o . m. e wizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
spone schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:49:
Waar heb je dan op gezocht? Met een goedgemikte google-opdracht naar "3 fase automaat wifi" krijg ik zat oplossingen :)
Exact hetzelfde als jou, alleen krijg je dan naar mijns inziens net het gewenste resultaat.

Los hiervan wil ook graag gebruikerservaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Het kan aan mij liggen maar ik heb zelf ~ 10 jaar geleden een gehele set gehad van Homewizard, tot vervelenstoe problemen mee gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Aller eerst, dat vervangt NIET de automaat. Eventueel inschakelen komt daar gewoon achter en vervangt de beveiliging niet.

Maar voor dit soort belastingen zou ik gewoon een flink relais / contactor / magneetschakelaar pakken, bijvoorbeeld deze. Deze kan je vervolgens aansturen met iets als een gewone Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Septillion schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:07:
Aller eerst, dat vervangt NIET de automaat. Eventueel inschakelen komt daar gewoon achter en vervangt de beveiliging niet.

Maar voor dit soort belastingen zou ik gewoon een flink relais / contactor / magneetschakelaar pakken, bijvoorbeeld deze. Deze kan je vervolgens aansturen met iets als een gewone Shelly.
Klopt, hier ben ik ook van op de hoogte. Momenteel huurt hij het buitenverblijf langdurig maar wil op termijn na aflopen contract het overnemen. Hierdoor is de wens om het zo op te bouwen dat er minimale aanpassingen nodig zijn, de meterkast zit ook behoorlijk vol waardoor uitbreiding met extra modules lastig is.

De link verwijst naar een 230VAC variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nicklazzz schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:24:
[...]
Is een spoelspanning van 230V een probleem?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzzz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:31
Nicklazzz schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:43:
Mijn vraag

Mijn kennis wil graag voor zijn buitenverblijf 2x 3-fasige 20A automaten
Ik las 3 vadsige automaten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Die kan alleen meten, niet schakelen.

Shelly heeft ze wel:
https://www.shelly.com/products/shelly-pro-3

Die zet je overigens na de automaat, het is geen vervanger.

[ Voor 28% gewijzigd door Navi op 16-12-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nicklazzz schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:04:
[...]

Het kan aan mij liggen maar ik heb zelf ~ 10 jaar geleden een gehele set gehad van Homewizard, tot vervelenstoe problemen mee gehad.
Ik heb hier ongeveer 24 homewizard devices en kan je zeggen dat ze tegenwoordig prima werken. Worden ook meteen in Home Assistant gevonden. Maar . . . die kWh meters die schakelen inderdaad niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

In deze casus niet ideaal om daarmee direct te schakelen (16A vs 20A). Wel bruikbaar om een zwaarder magneetcontact te schakelen zoals @Septillion voorstelt, maar daar is zo'n Pro 3 weer een beetje overkill voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 17-12-2024 06:25 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
@Nicklazzz Wil je perse iets dat kant-en-klaar aangesloten kan worden of is zelf een schakeling bouwen ook een optie?
Zoals anderen ook zeggen: niets veranderen aan de installatie automaten, maar een schakelaar/contactor toevoegen.

Is de verwarming zelf wel geschikt om aan/uit te zetten door botweg de stroom te onderbreken?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nicklazzz schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:24:
Dus? :) Elke fase in Nederland is gewoon 230Vac en daar zijn deze relais dus gewoon voor bedoeld.

En spoelspanning van 230V is ook handig want dan kan je hem met elke Shelly of ander smart relais gewoon aansturen.

[ Voor 19% gewijzigd door Septillion op 17-12-2024 17:26 ]

Pagina: 1