Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-09 20:05
Ik heb even een vraag misschien al gesteld maar niet kunnen vinden.

Ik heb sinds kort een warmtepomp, deze is aangesloten op 50 ltr buffervat in serie. Nu heb ik het probleem met flow storing.
Tijdens de schouw is gehele installatie bekeken en we konden een mono WP plaatsen van 6KW zonder enig probleem niets staat in de weg.

Maart geïnstalleerd en 2 weken gedraaid met flow storing, hier komen ze op terug. Nu eindelijk december gekeken en geconcludeerd dat de 15 mm leiding naar Vloerverwarming de boosdoener is is een gesloten systeem met eigen pomp.

Nu willen ze buffervat 200ltr plaatsen ( maar daar is geen ruimte voor) deze parallel zetten dus invoer op buffervat en retour vanuit buffervat aangesloten op WP. Dan een aanvoer vanaf buffervat naar CV leiding en retour van cv leiding met circulatiepomp. Zodat er geen storing van flow meer wordt veroorzaakt. Pomp op vvw moet blijven zitten

Daar wij geen 200ltr buffervat kwijt kunnen wil ik dit met de huidige 50ltr buffervat laten uitvoeren. en van gesloten vvw een open vvw maken pomp er tussen uit halen. Dit kan niet volgens de heren. KLOPT DIT WIE KAN MIJ DAAR MEE HELPEN.

Zelf zat ik nog te bedenken om grootste gedeelte van de 15 mm leiding te vervangen wat krijg ik dan.
Ik heb dan van buffervat 2 meter 22mm leiding. Dan wordt deze achter een koof in de badkamer gesplitst naar 15mm, hier kan ik niet bij dit is dan 1 mtr, daarna kan ik de 15 mm leiding vervangen voor een 22mm dit tot vloerverwarming ongeveer 2.5 meter. Dan heb ik dus nog 1 meter leiding van 15 mm. Zou dit helpen?

dus overstappen van serie naar parallel met 50 liter buffervat leiding zover kan naar 22 mm en dan een open of gesloten vvw 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@LuckyArrows Een parallel buffervat met eigen pomp - hoera!
Als dat het oplossend vermogen van de installateurs is vrees ik het ergste.
Ze hadden dat met de vloerverwarming al in het begin moeten zien en kunnen oplossen
dan was er vermoedelijk nooit een flow probleem geweest.
Een parallel buffervat is een probaat lapmiddel om elke wp-installatie, hoe slecht ontworpen dan ook,
"storingsvrij" te laten draaien. De energierekening betaalt de klant (altijd).

Vloerverwarmingsverdeler ombouwen/vervangen naar pomploos en 22 mm tot de verdeler.
Parallel buffervat? Niet aan beginnen!

Trouwens: Hoeveel vloerverwarming (m²)? Aantal groepen/lengte van de lussen?
- Nog andere verwarmingselementen? - Radiatoren/convectoren?

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 16-12-2024 20:32 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Er zit verder niets op, alleen deze VVWV met 15mm leiding?
Het grootste gedeelte vervangen heeft geen zin, eigenlijk moet alles naar 22-28mm. Een buffervat heeft weinig zin, met een lage flow naar de VVWV kan de WP zijn warmte niet kwijt, gevolg heet buffervat en zeer laag rendement.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
dunklefaser schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:28:
@LuckyArrows Een parallel buffervat met eigen pomp - hoera!
Als dat het oplossend vermogen van de installateurs is vrees ik het ergste.
Ze hadden dat met de vloerverwarming al in het begin moeten zien en kunnen oplossen
dan was er vermoedelijk nooit een flow probleem geweest.
Een parallel buffervat is een probaat lapmiddel om elke wp-installatie, hoe slecht ontworpen dan ook,
"storingsvrij" te laten draaien. De energierekening betaalt de klant (altijd).

Vloerverwarmingsverdeler ombouwen/vervangen naar pomploos en 22 mm tot de verdeler.
Parallel buffervat? Niet aan beginnen!

Trouwens: Hoeveel vloerverwarming (m²)? Aantal groepen/lengte van de lussen?
- Nog andere verwarmingselementen? - Radiatoren/convectoren?
Het draait nu in serie de circulatiepomp van WP voed de buffervat en de vvw van 5 groepen 40m2. lengte lussen weet ik niet. Heb nu 3 radiatoren extra open gezet. waardoor er minder storing nu is. Bij temperaturen van 3 graden of minder WP niet warmer wordt dan 28 graden. Zet ik nog 2 of 3 radiatoren open loopt temperatuur wel op. Maar VVW wordt niet warmer dan 26 graden en retour 21 graden.

Ik hou instalateur verantwoordelijk en moet probleem oplossen er is namelijk een schouw gedaan en geen problemen ontdekt nu wel ik weet echt niet hoe probleem op te lossen, leiding vervangen naar 22 mm of meer moet ik de badkamer koof slopen wc verwijderen tegels slopen en alles weer opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Heb je foto's van het geheel?
Want je hebt het nu ook opeens over radiatoren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Jim423 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:00:
Heb je foto's van het geheel?
Want je hebt het nu ook opeens over radiatoren.
Ik heb radiatoren boven in slaapkamer in principe wil ik deze niet open zetten, warme slaapkamer is niet lekker,

Wat doe ik nu 1 open op zolder en nu nog in kamer (deze wil ik verwijderen daar we vloerverwarming hebben.
Dan heb ik nog een omgebouwde garage waar 2 radiatoren open kan zetten.
Dus in de toekomst kan ik max 3 radiatoren open zetten.

Al kan ik hoe dan ook de leidingen niet vervangen zonder sloop werk. Indien tijdens de schouw dit allemaal naar voren was gekomen had ik geen WP genomen. Nu de vraag kan dit probleem opgelost worden en hoe begrijp dat dat niet gaat met parallel en circulatiepomp hoe kunnen we het wel goed draaiend krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Koof openmaken klinkt erger dan het is, daarmee ben je wel van het 15mm probleem af.

En gebruik je die radiatoren ook? Op welke temperatuur draait je wp dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Wolly schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:15:
Koof openmaken klinkt erger dan het is, daarmee ben je wel van het 15mm probleem af.

En gebruik je die radiatoren ook? Op welke temperatuur draait je wp dan?
Zal niet werk zijn maar moet alles laten doen, Ben minder valide dus echt afhankelijk van een ander.
De badkamer moet ik dus laten doen wc weg tegels wegslijpen dan koof open maken dan leidingen naar beneden en alles laten aansluiten. Dit zijn behoorlijke extra kosten die ik niet kan betalen. Dus wil de installateur het probleem laten oplossen maar dan wel op hun kosten.

Indien ze op een of ander manier een aansluiting vanaf buffer kunnen maken van minimaal 22 mm leiding en 2 radiatoren op zolder en 1 slaapkamer open zet is dan probleem opgelost"?

Temperatuur is afhankelijk van buitentemperatuur hoe kouder hoe warmer WP max 45 graden, hier staat VVW ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@LuckyArrows Puur uit interesse: Heb je 45 °C aanvoer ooit gezien/gemeten?
Bij welke buitentemperaturen verwacht je zulk hoge temperaturen van de wp?
Met een direct gevoede vloerverwarming zit je hopelijk (ruim) onder de 40 °C
anders krijg je hete voeten (en je rendement keldert)

Over welke "6 kW" warmtepomp hebben we het trouwens?

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 16-12-2024 21:41 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
dunklefaser schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:40:
@LuckyArrows Puur uit interesse: Heb je 45 °C aanvoer ooit gezien/gemeten?
Bij welke buitentemperaturen verwacht je zulk hoge temperaturen van de wp?
Met een direct gevoede vloerverwarming zit je hopelijk (ruim) onder de 40 °C
anders krijg je hete voeten (en je rendement keldert)

Over welke "6 kW" warmtepomp hebben we het trouwens?
Heb warmtepomp zien draaien met 50 graden niet zelf gemeten maar op display van Power World. Deze pomp zou zelfs tot 70 graden kunnen zeggen ze. Draai op stooklijn en verwacht geen temperaturen van 45°C nodig te hebben. Heb nu een vloerverwarming met pomp en thermostaat staat op 40°C. Alleen heb ik de VVW nog niet warmer gekregen dan 31°C. Het grote probleem is dat bij buitentemperatuur 4°C of lager de WP niet warmer wordt dan 30 °C en dan woning niet voldoende warm wordt 18.8°C. Mijn verbruik knalt ophoog 30 KWh alleen verbruik WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyArrows
Wat is beste installatie voor een Mono WP, die full elektrisch kan en wordt ingezet. Hun voorstel parallel inzetten lees ik veel plezier??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@LuckyArrows Ik zou zeggen - ga eerst de flow storing oplossen door de vloerverwarming voor lage aanvoertemperaturen aan te passen, alles andere komt later vanzelf goed (zoals mijn installateur zegt - wat helaas ook niet altijd klopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het klinkt een beetje alsof de cv-installatie is afgekoppeld en er rechtstreeks een WP met buffervat op is geplaatst. Wanneer je de WP met 15mm gaat aansluiten krijg je inderdaad de gevolgen die je aangeeft, hoog verbruik, woning komt niet op temperatuur etc. @dunklefaser Dat gaat dus niet want de leidingen zitten weggewerkt. Daarnaast is het maar de vraag of er zuurstofdichte slangen gebruikt zijn in de vloer.

Pagina: 1