Toon posts:

CPU loopt erg heet na installatie Det4 drivers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heeft iemand hier al eens wat over gezegd op dit forum, maar zo niet:

Sinds ik de Det4 drivers versie 21.81 heb ge-installeerd loopt mijn TB 1200@1536 ineens flink op in temp. Niet de "full load" temp, wan t die is gelijk gebleven, maar de idle temp. Die is nl. net zo hoog geworden als de "full load" temp. Ik gebruik CPUCool, maar die heeft dus geen enkel effect meer. Werkelijk van alles al geprobeerd, maar die temp liep pas terug nadat ik eens de 14.70 drivers heb terug gezet.

Nu vindt ik de performance winst van die Det4 drivers wel leuk (3d2k1 met meer dan 800 punten omhoog op mijn Quadro2 pro), maar die hoge temp staat me niet zo aan!

Oh ja, ik heb dus een Asus A7V133 met de 1007 beta bios (maar ook al de 1005a geprobeerd). Er zit een TB 1200 in die op 1536 draait (ook als ik die terugclock blijft de idle temp hoog). Verder heb ik een Quadro2 Pro en 768Mb PC133 CAS2 memory, maar die draai ik maar op 128Mhz...

H.

Verwijderd

Dat komt waarschijnlijk omdat je cpu nu harder moet werken omdat je videokaart sneller gaat, je videokaart is nl. een beetje een bottleneck in je puter. Dat is hij nu minder geworden en dus is je cpu harder aan het werk :)

Verwijderd

tempraturen?

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 23:48

MetalStef

gietijzer

Sinterklaas: Wat jij zegt kan niet kloppen. Als de idle temp omhoog is gegaan, kan dat niets te maken hebben met dat de CPU de bottleneck is geworden.

Je merkt pas wat van bottlenecks als je alles zo zwaar mogelijk gaat belasten. En als je dat doet, draai je niet meer idle.

Het lijkt er dus op dat in idle, de Det4-drivers nog heel veel CPU-load genereren. Misschien zijn sommige 3D-processen actief aan het wachten op reacties (zijn dus 'not responding') terwijl er geen 3D-taken uitgevoerd worden. In je Win9x task-manager zie je dat niet omdat er geen processen van drivers weergegeven worden.

Misschien wordt daar juist een deel van de extra performance uitgehaald: De drivers wachten niet totdat ze een proces moeten uitvoeren, maar kijken actief of er een proces aan zit te komen.

Maar ja, ik schrijf nooit drivers, dus ik gok ook maar wat...

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 11:39 schreef MetalStef het volgende:
Sinterklaas: Wat jij zegt kan niet kloppen. Als de idle temp omhoog is gegaan, kan dat niets te maken hebben met dat de CPU de bottleneck is geworden.

Je merkt pas wat van bottlenecks als je alles zo zwaar mogelijk gaat belasten. En als je dat doet, draai je niet meer idle.

Het lijkt er dus op dat in idle, de Det4-drivers nog heel veel CPU-load genereren. Misschien zijn sommige 3D-processen actief aan het wachten op reacties (zijn dus 'not responding') terwijl er geen 3D-taken uitgevoerd worden. In je Win9x task-manager zie je dat niet omdat er geen processen van drivers weergegeven worden.

Misschien wordt daar juist een deel van de extra performance uitgehaald: De drivers wachten niet totdat ze een proces moeten uitvoeren, maar kijken actief of er een proces aan zit te komen.

Maar ja, ik schrijf nooit drivers, dus ik gok ook maar wat...
Ow wacht ff, ik heb idle niet gelezen |:(
Dan is het best een vaag probleempje op zich.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
aan cpu cool heb je toch geen zak, en wat maakt het uit als je cpu full load is? Als je max payne ofzo gaat spelen met die detonator drivers is je cpu ook stressed en loopt de temp ook op. Als je pc daar instabiel van word moet je toch eens naar betere koeling gaan zoeken..

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 14 september 2001 12:01 schreef salvador4 het volgende:
aan cpu cool heb je toch geen zak, en wat maakt het uit als je cpu full load is? Als je max payne ofzo gaat spelen met die detonator drivers is je cpu ook stressed en loopt de temp ook op. Als je pc daar instabiel van word moet je toch eens naar betere koeling gaan zoeken..
Ik heb niet gezegd dat mijn PC instabiel wordt. Het tegendeel is waar. 52 graden full load voor een 1200@1536 met gewone luchtkoeling is perfect. Het is gewoon iets dat mij opviel. Daarnaast laat ik mijn PC vaak aanstaan en dan is CPU cool erg handig om de temp te verlagen.

Overigens staat de temp op dit moment op 37 graden. Dat komt omdat mijn PC in suspend mode was geschoten. En nu blijft de temperatuur ineens wel laag. Als ik hem nu belast (bv 3d2k1) gaat de temp wel naar 50 graden, maar hij loopt daarna meteen terug. Restart ik mijn PC, dan blijft de temp gewoon op 50-52 graden...

Vreemd maar waar, en allemaal veroorzaakt door de Det4 drivers..
Pagina: 1