Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeeJee78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 08:02
Ik heb een brief van mijn werkgever gekregen dat het contract met de huidige pensioenverzekeraar per 1-1-25 afloopt en dat er gekozen is voor een andere. Alle voorwaarden zouden hetzelfde blijven.

Ik heb niet voldoende kennis over pensioenen en zou het daarom fijn vinden als een onafhankelijke partij kan adviseren of alles inderdaad hetzelfde blijft. Een OR zou hier bijvoorbeeld een rol in kunnen spelen.
Mijn werkgever geeft echter aan dat dit niet nodig is als er alleen maar van verzekeraar wordt gewisseld.

Klopt dit en kan ik hier zomaar mee akkoord gaan of is her verstandig om iemand te laten meekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Artikel 27 van de WOR:
De ondernemer behoeft de instemming van de ondernemingsraad voor elk door hem voorgenomen besluit tot vaststelling, wijziging of intrekking van:

a.regelingen op grond van een pensioenovereenkomst, een winstdelingsregeling of een spaarregeling;
De werkgever stelt zich blijkbaar op het standpunt dat er geen wijziging van de pensioenovereenkomst is. Ook geldt bovenstaande verplichting niet als het een verplichte deelname is aan een bedrijfstakpensioenfonds. Als jullie een Ondernemingsraad hebben, dan staat het hun vrij om hier toch vragen over te stellen aan de bestuurder.

[ Voor 37% gewijzigd door naitsoezn op 16-12-2024 15:25 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-10 08:13
SBI Formaat schrijft hierover het volgende:
De OR heeft geen instemmingsrecht over de uitvoeringsovereenkomst die de werkgever afsluit met de pensioenuitvoerder, of het uitvoeringsreglement. Het instemmingsrecht heeft de OR wel over regelingen die daarin staan die van invloed zijn op de pensioenovereenkomst, of wel de “arbeidsvoorwaarde” pensioen raken. Bijvoorbeeld over hoe de premie wordt vastgesteld of een regeling over toeslagverlening. Dit kan ook aan de orde zijn wanneer de werkgever van pensioenuitvoerder wisselt.
https://www.sbiformaat.nl...ioenverzekering-en-de-or/